قرارداد کار در منزل

قرارداد کار در منزل + نکات قرارداد دورکاری

کار کردن در منزل به جای رفتن به محل شرکت‌ها و ادارات، مزایای بسیاری برای کارمندان و کارفرمایان دارد. این موضوع در دوران شیوع ویروس کرونا، تا حد زیادی نیز به اثبات رسید. به همین خاطر بسیاری از کسب‌وکارها به برون‌سپاری امور روی آوردند و تا حد ممکن امکانات دورکاری را برای پرسنل خود فراهم […]

کار کردن در منزل به جای رفتن به محل شرکت‌ها و ادارات، مزایای بسیاری برای کارمندان و کارفرمایان دارد. این موضوع در دوران شیوع ویروس کرونا، تا حد زیادی نیز به اثبات رسید. به همین خاطر بسیاری از کسب‌وکارها به برون‌سپاری امور روی آوردند و تا حد ممکن امکانات دورکاری را برای پرسنل خود فراهم کردند. با نگاهی تخصصی به حقوق قراردادها،‌ تنظیم قرارداد کار در منزل در موارد دورکاری، فواید زیادی دارد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ قرارداد کار در منزل و نکات حقوقی تنظیم قرارداد دورکاری رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

منظور از دورکاری چیست؟

مفهوم دورکاری از گذشته در ادبیات کسب‌وکارهای جهان وجود داشته است. با این حال شیوع ویروس کرونا سبب شد تا دورکاری به عنوان روشی موثر برای ادامه فعالیت شغلی بیش از پیش شناخته شود.

دورکاری (Remote work یا Teleworking) به معنای استفاده از ظرفیت‌های دنیای دیجیتال و اینترنت برای انجام امور شغلی، در فاصله‌ای دور از کارفرما و محل کسب‌وکار (اغلب در خانه کارمند) است. دورکارها با استفاده از اینترنت، تلفن همراه، رایانه، ایمیل، تلفن و… می‌توانند وظایف شغلی خود را انجام دهند.

دورکاری مزایای متعددی برای کارفرماها و کارمندان دارد که پیشتر در وینداد به آن پرداخته‌ایم. در ادامه قرارداد کار در منزل یا همان قرارداد دورکاری را بررسی و مفاد مهم آن را ذکر می‌کنیم.

قرارداد کار در منزل چه نکاتی دارد؟

قرارداد کار در منزل می‌تواند به نوعی تحت شمول قراردادهای کار و استخدامی قرار بگیرد. به همین خاطر بندهای این قرارداد شباهت زیادی به قراردادهای کار دارد.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات کارفرما و کارمند ذکر شود. نام و نشانی و شماره ملی و شماره تلفن مهم‌ترین اطلاعات این بند هستند.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد کار در منزل با توجه به وظیفه کارمند دورکار تعیین می‌شود. ممکن است دورکاری مربوط به پشتیبانی تلفنی یا اینترنتی و یا مرتبط با تولید محتوا در وبسایتی خاص باشد.

مدت قرارداد

همانطور که تاکید شد، قرارداد کار در منزل، نوعی از قرارداد کار محسوب می‌شود. در نتیجه تعیین مدت قرارداد نیز می‌تواند با ملاک‌های قرارداد کار باشد. رایج‌ترین نوع تنظیم قرارداد کار در منزل، قرارداد کار معین و یا موقت است که در صورت انتخاب آن باید مدت دقیق  شروع و پایان همکاری در این بند قید شود.

مبلغ قرارداد

حقوق و مزایای کارمند دورکار باید مشخص شود. تعیین مبلغ قرارداد کار در منزل، می‌تواند با استفاده از مقررات قانون کار و تعیین حداقل دستمزد سالانه وزارت کار معین شود.

تعهدات کارفرما

کارفرما باید متعهد به پرداخت مبلغ قرارداد باشد. همچنین ممکن است کارفرما موظف باشد تا ابزار مورد نیاز برای انجام دورکاری، مانند لپ‌تاپ، خط تلفن و… را در اختیار کارمند بگذارد و هزینه ماهانه اینترنت یا قبض تلفن کارمند خود را پرداخت کند.

همچنین تعهد به در اختیار گذاشتن اطلاعات کافی برای انجام امور شغلی کارمند دورکار، می‌تواند از وظایف کارفرما به شمار برود.

تعهدات کارمند

انجام موضوع قرارداد مطابق با انتظارات قراردادی، اولین وظیفه کارمند دورکار است. ممکن است کارفرما، کارمند را متعهد به کار کردن در ساعات خاصی از روز کند که در این صورت کار کردن در زمان‌های مورد نظر کارفرما وظیفه کارمند خواهد بود. تعیین مکان خاصی برای دورکاری با ویژگی‌های مورد نظر کارفرما نیز ممکن است از تعهدات کارمند باشد. مثلا کارمند متعهد شود صرفا در خانه و با داشتن سیستم کامپیوتری قوی و یا اینترنت پر سرعت، اقدام به دورکاری کند.

البته توصیه می‌شود در موارد دورکاری و کار در منزل، تعیین ساعات و شرایط کاری را به شکلی منعطف بر عهده کارمند گذاشت تا حداکثر بهره‌وری کارمند ظهور کند.

تصریح موارد فورس ماژور و تعیین تکلیف تعهدات کارمند در ازین حیطه را نیز در قرارداد کار در منزل فراموش نکنید.

تضمین حسن انجام تعهدات

عرف رایجی در قراردادهای کار در منزل و دورکاری وجود دارد که کارفرما می‌تواند برای تضمین حسن انجام تعهدات کارمند، از او تضمیناتی دریافت کند. غالبا تضمین حسن انجام تعهدات در قرارداد کار در منزل از طریق دریافت سفته انجام می‌شود.

متداول‌ترین موارد استفاده از تضمینات، زمانی است که کارمند به نحوی خسارتی به کارفرما وارد کرده است. مثلا به لپ‌تاپی که شرکت در اختیار او گذاشته است، آسیب وارد کند و یا وظایف شغلی خود را به خوبی انجام ندهد.

محرمانگی اطلاعات

غالبا در موارد دورکاری، کارمند به سیستم و اطلاعات کسب‌وکار کارفرما دسترسی دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود که کارفرما با قید بند محرمانگی اطلاعات و یا تنظیم قرارداد مستقل عدم افشای اسرار، کارمند را ملزم به حفظ اطلاعات و اسرار شغلی کارفرما کند.

حل‌وفصل اختلافات

اختلافات کارفرما و کارمند ممکن است در هر سطحی از رابطه استخدامی بروز کند. قرارداد کار در منزل و انجام امور به صورت دورکاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین خاطر اکیدا توصیه می‌شود تا سازوکارهای حل اختلافات قراردادی را در این بند تصریح کنید. توسل به مذاکره، میانجی‌گری، داوری و… مهم‌ترین روش‌های حل اختلافات در قراردادهای کار محسوب می‌شوند.

نیاز به تنظیم قرارداد کار در منزل دارید؟

در حال حاضر و در سراسر دنیا، انجام امور به صورت دورکاری، رواج زیادی یافته است. در ایران نیز بسیاری کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند تا از مزایای دورکاری در روابط خود با کارمندان استفاده کنند. تردیدی نیست که تنظیم قرارداد کار در منزل اقدام مهمی برای رسیدن به اهداف دورکاری به حساب می‌آید. به همین خاطر حتما پیش از شروع رابطه دورکاری، قرارداد کار در منزل را با نهایت دقت تنظیم کنید.

سامانه خدمات حقوقی وینداد با داشتن امکانات متنوع مانند تنظیم قرارداد کار در منزل و یا ارائه مشاوره‌ در زمینه حقوق کار و روابط استخدامی توسط کارشناسان حقوقی مجرب، می‌تواند همراه مطمئنی برای شما در مسیر تازه دورکاری باشد.

 

 

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از