قرارداد-کار-پروژه-ای

نمونه قرارداد کار پروژه‌ای + نکات مهم نمونه قرارداد انجام پروژه

بسیاری از ما برای کسب درامد اقدام به فعالیت برای افرادی می‌کنیم که به کار و تخصص ما به‌عنوان نیروی انسانی احتیاج دارند. برای شروع این رابطه‌ی کاری باید قراردادی منعقد شود تا ابعاد فعالیت و موضوع آن به‌درستی مبین گردد تا افراد در دام اختلافات حقوقی ناشی از آن قرار نگیرند. برای برخورداری از […]

بسیاری از ما برای کسب درامد اقدام به فعالیت برای افرادی می‌کنیم که به کار و تخصص ما به‌عنوان نیروی انسانی احتیاج دارند. برای شروع این رابطه‌ی کاری باید قراردادی منعقد شود تا ابعاد فعالیت و موضوع آن به‌درستی مبین گردد تا افراد در دام اختلافات حقوقی ناشی از آن قرار نگیرند. برای برخورداری از این تخصص یا نیرو گاهی لازم است که از افرادی خارج از سیستم اداری آن شرکت یا دفتر کار استفاده شود. در این حالت نیز ما به انواع قرارداد کار احتیاج داریم اما این تفاوت وجود دارد که در این حالت باید قرارداد کار پروژه‌ای منعقد شود. در نمونه قرارداد کار پروژه‌ای، کارفرما کار را در قالب یک پروژه برای فرد تعریف می‌کند و او موظف است که در این قالب تعریف‌شده کار را برای کارفرما انجام دهد. در این مطلب ما سعی می‌کنیم شما را با نکات تنظیم قرارداد کار پروژه‌ای آشنا کنیم.

قرارداد کار چیست؟

برای بیان بهترین تعریف از قرارداد کار باید به قانون کار مراجعه کنیم. در ماده 7 قانون کار قرارداد کار این‌گونه تعریف‌شده است:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به‌موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت معین یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

ویژگی‌های قرارداد کار

با توجه به تعریفی که از قرارداد کار بیان شد، می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های قرارداد کار را این‌گونه بیان کرد:

  1. قرارداد کار یک قرارداد کار معین است به این معنا که ویژگی‌های آن در قانون بیان‌شده است.
  2. قرارداد کار یک قرارداد رضایی است یعنی برای انعقاد آن تشریفات خاصی مورداحتیاج نیست.
  3. این قرارداد یک قرارداد معوض است بدین معنا که کارگر در قبال کار انجام‌شده مزد دریافت می‌کند.

قرارداد کار‌ پروژه‌ای چیست؟

همیشه انجام پروژه‌ها در داخل سازمان انجام نمی‌شود بلکه برای انجام آن ممکن است کار را در قالب پروژه به فردی که خارج از سازمان است انتقال داد. این پروژه‌ها گاه توسط یک فرد یا گروهی از افراد ممکن است انجام شود. به‌عبارت‌دیگر قرارداد کار پروژه‌ای ممکن است با یک فرد یا با گروهی از افراد منعقد شود. برای مثال ممکن است فرد طراحی سایت خود را در قالب یک پروژه تعریف و انجام آن را به گروهی از افراد یا فقط به یک فرد متخصص در این زمینه برون‌سپاری کند.

قرارداد کار پروژه‌ای

تفاوت قرارداد پیمانکاری با قرارداد کار پروژه‌ای

شاید برای شما هم تا اینجا این سؤال ایجادشده باشد که چه تفاوتی بین قرارداد پیمانکاری با این قرارداد وجود دارد. در قرارداد پیمانکاری نیز ما یک پروژه‌ای تعریف و آن را به افراد یا گروهی از افراد متخصص می‌سپاریم. حال‌آنکه پیمان‌کاری به معنای مجموعه‌ای از امور است که فرد پیمانکار با انعقاد قرارداد آن را می‌پذیرد و کم و کیف کار به‌صورت کلی مطرح می‌شود، اما قرارداد کار پروژه‌ای تنها یک کار را تعریف و انجام آن را در بازه‌ی زمانی خاص و باکیفیت خاص و در قبال پرداخت مبلغ ثابت بر عهده می‌گیرد.

نکات تنظیم نمونه قرارداد پروژه‌ای

در تنظیم قرارداد کار پروژه‌ای باید به موارد زیر توجه و آن‌ها را در قرارداد گنجاند:

مشخصات طرفین قرارداد:

شما در تنظیم این قرارداد باید مشخصات طرف قرارداد را به‌صورت کامل درج نمایید. چراکه در صورت بروز اختلاف طرف حساب شما در قرارداد باید مشخص باشد. درصورتی‌که یکی از طرفین قرارداد شخص حقوقی باشد باید اطلاعات فرد موردنظر بر اساس آخرین روزنامه رسمی که در آن درج گردد.

تعیین موضوع قرارداد:

همان‌طور که بیان شد قرارداد برای انجام کار خاصی در قالب پروژه منعقد می‌شود. باید در قرارداد ابعاد این پروژه به‌صورت کامل مشخص و تبیین شود. برای مثال اگر قرارداد برای طراحی سایت است باید مشخصات و ویژگی‌های سایت به‌طور دقیق بیان گردد.

زمان قرارداد:

مدت‌زمانی که موضوع قرارداد باید به انجام برسد یکی دیگر از مواردی است که باید در قرارداد درج گردد. توجه داشته باشید که زمان شروع و پایان پروژه به‌صورت دقیق در قرارداد درج شود. چراکه شما فقط در این بازه‌ی زمانی دارای مسئولیت هستید.

ساعت کاری:

در برخی از پروژه‌ها کارگر یا کارمند باید در مکان کارگاه برای انجام پروژه حاضر باشد. در این حالت باید میزان ساعت حضور و زمان شروع و پایان کار نیز مشخص گردد. توجه داشته باشید که در صورت عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل نیازی به درج این بند در قرارداد نیست.

مبلغ قرارداد:

همان‌طور که بیان شد قرارداد کار پروژه‌ای قرارداد معوض است به این معنا که کارگر در قبال انجام پروژه مستحق دریافت مبلغ است.

فسخ قرارداد:

در هر قراردادی اصل بر این است که قرارداد الزام‌آور است اما در کنار این اصل این حق برای طرفین وجود دارد که بتوانند در شرایطی قرارداد را فسخ کنند یا به عبارت بهتر قرارداد را خاتمه دهند. در قرارداد باید بندی در این راستا گنجانده شود تا دلایلی را که به‌وسیله آن فسخ قرارداد جایز می‌شود، بیان کند.

تعهدات قراردادی:

هر یک از طرفین قرارداد با امضای قرارداد تعهداتی را قبول می‌کنند. برای جلوگیری از اختلافات پس از امضا قرارداد بهتر آن است که طرفین همه‌ی تعهدات را با جزییات در قرارداد درج نمایند. با درج تعهدات در قرارداد طرفین کاملاً با تعهدات خود آشنا و آن‌ها را انجام می‌دهند.

مرجع حل‌وفصل اختلاف:

طرفین قرارداد باید در هنگام تنظیم قرارداد به فکر روزی باشند که ممکن است درر اجرا تعهدات خود دچار اختلاف شوند. در همین راستا باید مرجعی را انتخاب کنند تا در صورت بروز اختلاف برای حل آن بدان‌ها مراجعه نمایند.

نتیجه‌گیری

یکی از راه‌های استفاده از نیروی کار، تعریف پروژه و انعقاد قرارداد کار پروژه‌ای است. در انعقاد نمونه قرارداد کار پروژه‌ای شما باید نکاتی را رعایت کنید که ما در این مطلب به شما ارائه دادیم، اما همان‌طور که می‌دانید تنظیم هر قراردادی نکات خاص خود را دارد که بهتر است تنظیم قرارداد را به متخصصان قراردادی بسپاریم. وینداد آماده ارائه مشاوره و تنظیم قرارداد اختصاصی به شما را دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
سلام
سلام
6 ماه پیش

من خودم نظرم اینه شرکتی هستند ولی تفسیر قانون انگار چیز دیگریست یا که عوام اشتباه میکنن

سلام
سلام
6 ماه پیش

ایا ناظرین تمام وقت شرکت گاز که از طریق شرکت مهندسین مشاور خدمت میکنند شرکتی هستند

آنچه در این مطلب خواهید خواند

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد همکاری پروژه ای شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد همکاری پروژه ای شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نکات تنظیم قرارداد استخدامی
مقالات قرارداد کار

5 نکته کلیدی در تنظیم قرارداد استخدامی

قرارداد استخدامی یک قرارداد حقوقی میان کارفرما (استخدام کننده) و کارگر یا کارمند (استخدام شونده) است که شرایط همکاری دو طرف را مشخص می‌کند. کسانی

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار
مقالات قرارداد کار

انواع مرخصی کارمندان در قانون کار

موضوع مرخصی و ایجاد اوقات استراحت برای کارمندان و کارگران همواره از مهم‌ترین بخش‌های نظام کار هر کشور بوده است. در قانون کار ایران نیز