شراکت در آموزشگاه

نحوه شراکت در آموزشگاه و مجوزهای لازم برای آن

 آموزشگاه‌های مختلف مثل رانندگی، زبان، موسیقی، علمی و غیره در حال حاضر از جمله مشاغل پردرآمد به شمار می‌روند. یکی از بهترین راه‌های برای تاسیس هر یک از آن‌ها استفاده از قرارداد شراکت در آموزشگاه است. چرا که برخی از افراد شرایط اخذ مجوز آموزشگاه‌ و اشخاصی نیز سرمایه کافی برای تاسیس آن را دارند. […]

 آموزشگاه‌های مختلف مثل رانندگی، زبان، موسیقی، علمی و غیره در حال حاضر از جمله مشاغل پردرآمد به شمار می‌روند. یکی از بهترین راه‌های برای تاسیس هر یک از آن‌ها استفاده از قرارداد شراکت در آموزشگاه است. چرا که برخی از افراد شرایط اخذ مجوز آموزشگاه‌ و اشخاصی نیز سرمایه کافی برای تاسیس آن را دارند. در این مقاله با اشاره به شرایط لازم برای تاسیس و دریافت انواع مجوز نحوه راه‌ اندازی آموزشگاه زبان و سایر انواع آن از طریق شراکت را بیان خواهیم کرد.

شرایط تاسیس آموزشگاه

پیش از تاسیس آموزشگاه در موضوعات مختلف و انجام فرآیندهای ثبتی آن باید مجوزهای مرتبط با فعالیت خود را از نهاد مربوطه دریافت کنید. برای مثال اگر قصد تاسیس آموزشگاه موسیقی را دارید باید از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مجوز دریافت کنید.

پس قبل از اینکه بخواهید نسبت به دریافت مجوز برای تاسیس آموزشگاه اقدام نمایید ابتدا باید بدانید به کدام مرجع و یا ارگان باید در خواست خود را ارائه کنید. توجه داشته باشید که بعضی از مجوزها همزمان از سوی چند مرجع صادر می‌شوند که باید قبل از اقدام از شرایط و محدودیت‌های هر ارگان اطلاع کافی کسب کرد.

جهت فعالیت در زمینه علمی، آموزشی و پژوهشی با توجه به موضوع ، می بایست از سازمان های ذیربط مجوز اخذ نمود. سازمان های مربوطه شامل :وزارت فرهنگ و ارشاد ، سازمان آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است.

پس از اخذ مجوز در صورتی که سرمایه کافی برای راه‌اندازی آموزشگاه خود را نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از قرارداد مشارکت در آموزشگاه برای تاسیس آن با یک سرمایه‌گذار شریک شوید.

نمونه مجوز‌های تاسیس آموزشگاه

با توجه به اینکه هر آموزشگاهی نسبت به موضوع فعالیت خود نیاز به مجوز مستقلی دارد، پیش از فرآیند تاسیس باید یکی از مجوزهای زیر را برای آن دریافت کنید:

مجوز تاسیس آموزشگاه زبان، آموزشگاه موسیقی، آموزشگاه سینمایی، آموزشگاه هنرهای تجسمی، آموزشگاه کامپیوتر، آموزشگاه حسابداری، آموزشگاه گردشگری و غیره.

این مجوزها تنها نمونه‌ای از صدها مجوز صادره توسط ارگان‌های ذیربط در ایران است. بنابراین قبل از اینکه نسبت به دریافت هر یک از آن‌ها اقدام کنید حتما اهداف موسسه خود را به بررسی کرده و با توجه به آن‌ها اقدام نمایید در غیر این صورت برای شروع کار یا توسعه کسب و کار خود با مشکلات قانونی مواجه خواهید شد.

نحوه مشارکت در آموزشگاه

راه‌اندازی و تاسیس موسسات آموزشی می‌تواند درآمدزایی بالایی برای موسسان آن‌ها داشته باشد همچنین باید دانست که بسیاری از افراد دارای مجوز به دلیل نداشتن سرمایه یا تخصص کافی اقدام به مشارکت با دارندگان تخصص و سرمایه می‌نمایند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با ثبت آموزشگاه خود می‌توانند بدون مجوز نیز فعالیت کنند. این در صورتی است که پیش از فرآیند ثبت شما نیاز به اخذ مجوز خواهید داشت. از این ‌رو اگر می‌خواهید آموزشگاه زبان، رانندگی، موسیقی یا در هر موضوع دیگری به ثبت برسانید و برای آن سرمایه کافی دارید ولی امکان دریافت مجوز را ندارید، می‌توانید با استفاده از قرارداد شراکت در آموزشگاه با شخصی که دارای مجوز است برای ثبت و راه‌اندازی آن اقدام کنید.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که:

خرید، فروش و واگذاری انواع مجوز آموزشگاه در ایران ممنوع و غیر قانونی است و متقاضیان تاسیس موسسات آموزشی یا باید شخصا نسبت به اخذ مجوز آموزشگاه به نام خودشان اقدام نمایند یا در صورت نداشتن شرایط لازم جهت اخذ مجوز از طریق مشارکت با افراد دارای مجوز اقدام به تاسیس آموزشگاه نمایند.

قرارداد شراکت در آموزشگاه یا موسسه آموزشی چیست؟

قرارداد شراکت در آموزشگاه با عنوان قرارداد مشارکت مدنی شناخته می‌شود و از جمله نمونه‌های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه شده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت مدنی به معنای مشارکت در سرمایه (به‌صورت دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی) اشخاص حقیقی یا حقوقی برای بهره‌مندی از سود است.

به‌عبارتی تعهدی  است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و غیره با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است.

چه نکات حقوقی حین تنظیم قرارداد شراکت در آموزشگاه باید رعایت شود؟

 یکی از قراردادهای پرکاربرد در مشارکت مدنی، قرارداد شراکت در آموزشگاه است. اما قبل از تنظیم آن چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام عقد باید به آن‌ها توجه کرد:

۱. در اولین قدم باید موضوع مشارکت -شراکت در آموزشگاه- و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود.

۲. حتما مشخصات شرکا در قرارداد ذکر شود.

۳. موضوع مهمی که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده طرفین است که باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود. به عنوان مثال آورده یکی از شرکا برای شراکت در آموزشگاه می‌تواند سرمایه نقدی و آورده طرف دیگر می‌تواند کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص مانند آموزش زبان باشد.

۴. مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین به طور واضح مشخص و سپس نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود. همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید فراموش کرد.

۵. هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ شده و پس از آن قابل استناد نیست پس حتما باید تاریخ شروع و پایان همکاری در قرارداد شراکت در آموزشگاه ذکر شود.

۶. از آن جایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

نکات حقوقی در شراکت در آموزشگاه

هدف اصلی از نوشتن قرارداد شراکت در آموزشگاه یا موسسه آموزشی، مشخص کردن میزان سهم هر شخص و بهره‌برداری از سود سرمایه و کار است. اما فراموش نکنید که برای رسیدن به این هدف باید نکات دیگری را هم مدنظر داشته باشید.

تأسیس آموزشگاه یا اخذ نمایندگی؟

اولین تصمیمی که در این مرحله می‌گیرید این است که آیا می‌خواهید یک آموزشگاه جدید تاسیس کنید یا این‌که نمایندگی یکی از آن‌ها را در اختیار بگیرید.

از مزیت‌های گرفتن امتیاز این است که شما کار خود را یا یک برند معروف شروع می‌کنید و تبلیغات هم توسط همان برند انجام می‌شود. از طرفی امور اداری گرفتن مجوز بسته به نوع آموزشگاهی که به دنبال تاسیس آن هستید کمی متفاوت است. اگر می‌خواهید نمایندگی از آموزشگاه‌های فنی حرفه ای بگیرید، کارتان نسبتا راحت‌تر است. فقط باید صلاحیت‌تان تایید شود و از نیروی انتظامی هم برای محل مورد نظرتان مجوز بگیرید. اگر خودتان مهارت خاص و ویژه‌ای دارید که می‌خواهید در این زمینه آموزشگاه تاسیس کنید راه سخت‌تری در پیش دارید. چرا که باید ابتدا از سازمان مربوطه مجوز دریافت کنید، سپس به دنبال ثبت شرکت باشید.

برای گرفتن مجوز تاسیس این گونه آموزشگاه‌ها، باید از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مجوز دریافت کنید. نکته مهم برای گرفتن مجوز، این است که فضای آموزشی شما باید بیشتر از ۲۰۰ متر زیربنا داشته باشد. اگر هم کارگاه‌های فنی دارید؛ باید بزرگ تر از ۴۰ متر باشند.

استخدام نیروهای ماهر

یکی از مهمترین مراحل آموزشگاه، استخدام نیرو است. برای این که بتوانید خدمات بهتری در اختیار مشتریانتان بگزارید باید افراد حرفه‌ای و مناسب را استخدام کنید. نیروهای شما باید به خوبی کار خود را انجام دهند زیرا درصد زیادی از سود شما به نحوه خدمات آن‌ها بستگی دارد. سعی کنید برای هر پستی بهترین فرد را انتخاب کنید. شما باید پرسنل آموزشگاه خود را به خوبی آموزش دهید و آن‌ها را از اهداف موسسه آموزشی آشنا کنید.

قبل از شروع کار پرسنل بهتر است درباره شرایط کار، ساعات کاری و نحوه دریافت حقوق و دستمزد با آن ها صحبت کنید و در صورت لزوم قرارداد بین خود تنظیم کنید.

حتما با مدرسین آموزشگاه خود قرارداد ببندید

مهم‌ترین ویژگی یک موسسه خوب، داشتن مدرسان و معلمان برجسته و نامدار است. در انتخاب مدرسان توجه کنید که افرادی انتخاب شوند که هم در زمینه کاریشان متخصص و حرفه‌ای باشند و هم قدرت این را داشته باشند که هنرجویان و دانشجویان زیادی را جذب کنند. بهتر است شما با توجه به شرایط آموزشگاه خود قراردادی تنظیم کنید و با رضایت طرفین، انعقاد قرارداد صورت بگیرد. البته در صورتی‌که قرارداد را طبق قوانین اداره کار کنید، شرایط آن کاملا مشخص و در قانون کار به صراحت توضیح داده شده است.

اگر در مورد قوانین شراکت آگاهی کافی ندارید، حتماً از وکیل یا کارشناس استفاده کنید

مشاوران حقوقی بخاطر تسلطی که به امور قراردادها دارند از کلیات حقوقی آن مطلع‌اند. مزیت مراجعه به کارشناس در این است که بسیاری از نکات توسط ذینفعان قرارداد ممکن است فراموش شده باشد یا بصورت مخفی باقی بماند. لذا مشاور حقوقی قراردادها در تنظیم قرارداد مشارکت، به شما کمک می‌کند که از بهترین ضمانت اجرایی در قرارداد شراکت در آموزشگاه بهره‌مند شوید.

قبل از امضای قرارداد حتما آن را بخوانید

با امضای قرارداد مشارکت مدنی ، طرفین نسبت به آنچه که در آن ذکر شده متعهد می‌شوند، پس باید قبل از امضای قرارداد به طور کامل تعهدات و وظایف آن قرارداد را مطالعه و سپس آن را امضا کنید.

سخن آخر

در قراردادهای مشارکت نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قراردادی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود. پس بهتر است تنظیم قرارداد شراکت در آموزشگاه را به‌طور خاص حتما زیرنظر کارشناس حقوقی انجام دهید.

سوالات متداول

برای اخذ نمایندگی آموزشگاه باید از چه نهادهایی اقدام برای دریافت مجوز کرد؟

برای اخذ نمایندگی از آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای ابتدا باید صلاحیت شما تایید شود و پس از آن، با مراجعه به نیروی انتظامی مجوزی برای محل مورد نظرتان دریافت کنید.

زیربنای آموزشگاه چه تاثیری در دریافت مجوزهای لازم دارد؟

در صورتی که قصد گرفتن مجوز برای کارگاه‌های فنی دارید، باید زیربنایی بیش از ۴۰ متر داشته باشید. اگر برای گرفتن مجوز آموزشگاه می‌خواهید از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنید، باید فضای آموزشی با زیربنایی بیشتر از ۲۰۰ متر داشته باشید.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط