محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها

محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها

محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها یکی از موضوعاتی است که صاحبان این مدل از کسب‌وکارها باید در روابط کاری خود جدی بگیرند. شما هم احتمالا تاکنون در بسیاری از موارد واژه استارتاپ به گوشتان خورده و در مورد آن کنجکاو شدهاید. استارتاپ‌ها همزمان با روند گسترش فناوری‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده‌اند […]

محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها یکی از موضوعاتی است که صاحبان این مدل از کسب‌وکارها باید در روابط کاری خود جدی بگیرند.

شما هم احتمالا تاکنون در بسیاری از موارد واژه استارتاپ به گوشتان خورده و در مورد آن کنجکاو شدهاید. استارتاپ‌ها همزمان با روند گسترش فناوری‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده‌اند و در واقع خط سیر این نوع از کسب‌وکارها چندان ساده و پیش پا افتاده نیست چرا که در استارتاپ ما با ایده ای نو مواجه هستیم که نیازمند دانش، مهارت، گسترش و تلاش در جهت کسب بازار فروش و معرفی هر چه قدرتمند تر به مشتریان می‌باشد. به همین دلیل این بازار جذابیت‌های خاص خودش را برای سرمایه ‌گذاری دارد.

سرمایه گذاری در استارتاپ چگونه انجام می‌شود؟

اصولا برای یک سرمایه‌گذاری موفق و امن در یک استارتاپ مهم‌ترین موضوع بر سر راه شما آشنایی با چگونگی تنظیم قرارداد سرمایه گذاری است که توجه به نکات مهم و حساس برای انجام این کار بسیار سرنوشت ساز و تعیین کننده است.

در یک استارتاپ موفق آنچه لازم است تنها وجود یک ایده صرف و حتی قدرتمندترین و هماهنگ‌ترین تیم دنیا هم نیست بلکه هر قدر هم که در این عرصه قوی ظاهر شوید باز هم کسب و کار تازه نفس شما بی نیاز از سرمایه نیست. از طرفی دیگر نیز، سرمایه‌گذار و صاحب استارتاپ باید قراردادی را میان خود جهت تثبیت و استحکام رابطه خود منعقد کنند و وجوه حقوقی انعقاد قرارداد را نیز لحاظ کنند. در این قرارداد جزئیات تعهدات، میزان سرمایه،سهم، وظایف به طور دقیق مشخص می‌شود.

در نظر داشته باشید که این قرارداد میان صاحب استارت آپ و سرمایه گذار است یعنی مشارکت طرفین در پیشبرد و تحقق ایده در یک سمت و سو بوده و بدین ترتیب وجود این قرارداد تضمین کننده روابط آن ها است و در ادامه همین روابط نقش محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

این نکات را در تنظیم قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ جدی بگیرید!

۱ – تعیین موضوع قرارداد و میزان سرمایه موجود:

توجه داشته باشید که اصولا در تنظیم یک قرارداد تمامی موارد مورد نظر طرفین باید بی پرده و صریح ذکر شود بنابراین باید موضوع و عنوان قرارداد،زمینه کاری طرفین،مشخص شود از هر گونه ابهام در این موارد مهم جدا بپرهیزید.

لازم است بدانید که به توافق رسیدن صاحب استارت آپ و سرمایه گذار در مورد میزان سرمایه، شرایط و هزینه ها بسیار مهم است.گاهی دیده می‌شود که آنچه به عنوان سرمایه از آن یاد می‌شود تنها سرمایه نقدی نبوده و شامل سرمایه غیرنقدی هم می‌شود به عنوان مثال ممکن است سرمایه گذار، تجهیزات و نیروی کار را در اختیار شما گذاشته باشد، لذا باید به این موضوع هم توجه داشته باشید و میزان سهم افراد را تصریح کنید و در قرارداد مکتوب نمائید.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد سرمایه‌گذاری کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قراردادهای سرمایه‌گذاری را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

٢- مدت زمان قرارداد را مشخص کنید:

مدت قرارداد را مشخص کنید و طرفین آن را امضاء کنند،زمان دستیابی به دستاوردها را مشخص کنید تا بدانید در چه زمان تعهدات و اهداف شما باید حاصل شده باشد.

٣-  تعهدات کاری قرارداد را تعیین کنید:

اصولا در این قرارداد باید تمام انتظارات طرفین تامین شود. بنابراین لازم است که همه تعهدات میان طرفین مکتوب شود، چرا که در این صورت طرفین می‌دانند که تعهدات در چه زمان باید محقق شوند.

۴-  به توافق عدم رقابت توجه کنید:

همانطور که در مطالب قبل مطرح ‌شد، توافق عدم رقابت، توافقی بسیار مهم است که در جهت عدم شکل گیری رقیب برای کسب و کار شما باید با طرف مقابل تان تنظیم شود.بنابراین باید تصریح شود که طرفین مجاز به مشارکت با رقبا نبوده و همچنین  نمی‌توانند یک کسب و کار مشابه را ایجاد کنند.

۵ – در مورد نحوه و میزان سرمایه گذاری صحبت کنید:

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که طرفین باید چگونگی سرمایه گذاری و همینطور میزان دقیق سرمایه اختصاص یافته به هر بخش در چه اندازه است را بدانند.چرا که بدین ترتیب سرمایه گذار، سرمایه خود را با آسودگی خاطر در اختیار استارت آپ شما می‌گذارد.

۶ – چگونگی حل و فصل اختلاف و شرایط فسخ قرارداد:

در نظر داشته باشید که هر قراردادی می تواند در شرایطی قرار بگیرد که دیگر طرفین قادر به ادامه همکاری و انجام تعهدات خود نباشند. لذا در نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارت آپ دلایلی احتمالی که منتهی به فسخ قرارداد می‌شود را حتما ذکر کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است طرفین در طول ایفای (انجام) تعهدات شان دچار اختلاف و مشکلاتی شوند که نباید آن ها را دست کم بگیرید بنابراین چنین شرایطی را در قرارداد سرمایه گذاری خود پیش بینی کنید و نسبت به تعیین فرد یا افرادی که اجازه داوری در مورد اختلاف شما را دارند، اقدام کنید.

۷ – تعیین خسارت

اصولا باید اگر با عدم رعایت قوانینی که هر دو طرف امضا کرده اند مواجه شدید از قبل مبلغی را به عنوان خسارت در نظر گرفته باشید تا در صورت بروز هر گونه‌ نقض و بی توجهی به مفاد قرارداد از جانب  طرفین، خسارت پرداخت شود.

در قرارداد سرمایه گذاری، تعهدات طرفین باید به طور دقیق تعیین شود و طرفین آن را امضا کنند.

در نظر داشته باشید که برای بررسی و بازبینی همه مفاد قرارداد بهتر است از مشاوره حقوقی کمک بگیرید. به این منظور مشاور حقوقی وینداد آماده خدمت رسانی به شما می باشد.

۸- مشخص کردن سهام استارتاپ

نکته مهم قابل توجه آن است که در قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ باید تعیین کنید که سرمایه گذار در ازای مبلغی که در اختیار استارت آپ شما برای پیشبرد آن پرداخت می‌کند، چه میزان از سهام استارت آپ به او تعلق می‌گیرد.

محرمانگی اطلاعات چگونه به کمک استارتاپ من می‌آید؟

همان‌طور که قبلا مطرح شد قرارداد عدم افشا اطلاعات، قراردادی است که میان طرفین منعقد می‌شود تا ایده ها، طرح ها و بسیاری از اطلاعات حساس تجاری و فنی در اختیار دیگران قرار نگیرد و فاش نشود.این قرارداد آنقدر حیاتی و مهم است که اگر از آن‌ غافل شوید به راحتی موقعیت هدر رفت و بی ارزش کردن ایده ها و اسرار کاری خود را ایجاد کرده اید.

توجه داشته باشید که شما به عنوان ایده پرداز و مالک یک استارتاپ به این قرارداد بسیار بیشتر باید توجه کنید چرا که کسب و کار نوپا و تازه نفس شما،سرچشمه ایده ها و افکاری خلاق و بکر است که با کوچکترین غفلت شما این اطلاعات مهم می‌توانند در معرض خطر افشا قرار بگیرند. این قرارداد طرفین را متعهد به حفظ اسرار و اطلاعات مهم و محرمانه درگیری می‌کند.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که

چرا استارتاپ من نیاز به قرارداد عدم افشا اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها دارد؟

کسب و کار خود را جدی بگیرید به توان ذهنی و ایده پردازی های نوین و سود آور خود باور داشته باشد. پاسخ شما همین یک جمله طلایی است چرا که با نگاهی به ساختار و ماهیت های کسب و کار های امروزی متوجه می‌شوید آنچه بسیار کلیدی و پر رنگ است ایده و فکر خلاق است، ایده‌ای که بتواند تهدیدها را به فرصت و ضرر را به سود مبدل کند. بنابراین جسارت داشته باشید و به هیچ عنوان آنچه که در ذهن خود بارها مرور کرده اید را دست کم نگیرید و توجه داشته باشید که ایده و طرح های نوین بسیاری منجر به نتایج فوق العاده در بازار کار و با گردش مالی بالا شده اند. بنابراین ایده شما برای یک استارت آپ بسیار ارزشمند و گران بها است.

بنابراین محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها را جدی بگیرید. برای حفظ اسرار خود اول باید به خودتان اعتماد کنید و ایده ها و طرح های خود را ارزشمند بدانید و بدین ترتیب قرارداد عدم افشا اطلاعات را تنظیم کنید تا بابت در امان ماندن اسرار محرمانه تان آسوده خاطر باشید و هم به سرمایه گذار خود نشان دهید که کار شما و افکار و ایده هایتان بسیار ارزشمند است. چرا که اصولا انعقاد و تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات و محرمانگی خود نشان دهنده حساسیت بالا اطلاعات و اسرار کاری شما است.

نکاتی در مورد محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها

همانطور که اشاره کردیم شما به عنوان یک ایده پرداز خلاق در زمینه ای نوین برای بهبود موقعیت شغلی خود در زمینه بازاریابی، معرفی استارت آپ خود، بهبود ارائه خدمات بر بستر اینترنت نیازمند لوازم مهم و حساسی می باشید. یکی از این لوازم، آشنایی شما با چگونگی انعقاد و تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات یا محرمانگی اطلاعات است تا بتوانید از اطلاعات مهم خود محافظت کنید و مانع سوء استفاده رقبا و حتی سرمایه گذار خود از اطلاعات و اسرار مهم کاری تان شوید.لذا بهترین رویکرد و راهکار پیش روی شما در استارت آپ،این است که از فکر خود و سرمایه فکری گران بهایتان که همان ایده های شما می باشد نهایت حمایت را داشته باشید و قبل از آن که ایده تبدیل به محصولی کارآمد در بازار هدف مطلوب‌ شما شود و حتی در جهت حمایت از اختراع خود، عاقلانه تر آن است که حتما از قرارداد عدم افشا اطلاعات استفاده کنید. به خاطر داشته باشید در روند کاری شما در یک استارت آپ آنچه منجر به ایجاد نتیجه نهایی و موفق می‌شود صرفا توانمندی های فردی جسمانی و  ذهنی شما نمی باشد بلکه شما نیازمند همراهی و مشارکت دیگر افراد به عنوان همکار، سرمایه گذار می باشید بنابراین با انعقاد قرارداد عدم افشا اطلاعات قبل از در اختیار گذاشتن اطلاعات مهم کاری خود در برابر  دیگران از امنیت شغلی خود دفاع و محافظت کنید. وینداد شما را در این زمینه یاری می کند.

در توجه به محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها این موارد تصریح و مشخص می‌شود:

_ آن دسته از اطلاعات که محرمانه بوده و آن دسته که محرمانه نیستند تعیین می‌شوند و هم چنین مقرر کردن ضمانت اجرا در صورت افشا اطلاعات محرمانه،که از آن به عنوان وجه‌ التزام یاد می‌شود.

_ شرط عدم رقابت در متن قرارداد عدم افشا اطلاعات درج میشود، به منظور عدم رقابت دیگری در مقابل به دست آوردن جزئیات بی شماری از کسب و کار ‌شما.

_ توجه به جزئیات در قرارداد عدم افشا اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری در استارت آپ ها، مهم ترین مزیت این قرارداد است.از جمله شفافیت در تصریح تعهدات و مسئولیت های افراد،میزان دسترسی به اطلاعات مهم،تعیین سمت متعهد قرارداد محرمانگی.

سخن پایانی

در دنیای کسب و کار امروز ایده ها و سرمایه، سرمایه گذاران در هم آمیخته اند، اما توجه به حفظ ایده ها و حمایت از حیات معنوی آن ها در آینده و ایجاد شتاب در مسیر حرکت استارت آپ های خلاق و جوان از جمله مهم ترین دلایل مورد توجه در توسل و استفاده از قرارداد عدم افشا اطلاعات یا محرمانگی اطلاعات در تنظیم قراردادهای سرمایه‌گذاری در استارت آپ ها است و بدین ترتیب، شما می‌توانید از امنیت کسب و کار خود اطمینان خاطر حاصل کنید و هر چه قدرتمند تر در زمینه کسب و کارتان موفق ظاهر شوید.اگر این مطالب برای شما مفید و کاربردی بود حتما جهت عملیاتی کردن آن ها از مشاوره حقوقی وینداد کمک بگیرید.

4/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط