مشاور حقوقی اداره کار

مشاور حقوقی اداره کار + وکیل آشنا به اداره کار

روابط استخدامی میان کارگر و کارفرما، همواره از موضوعات حقوقی حساسی به حساب می‌آید که بخش عمده‌ای از جامعه را به خود مشغول می‌کند. اختلافات متعدد در حوزه قرارداد کار، پرداخت حقوق، بیمه، تعهدات کارگر، اخراج، تعهدات کارفرما و… باعث شده است تا روابط استخدامی به عنوان حوزه‌ای پرچالش شناخته شود. مشاور حقوقی اداره کار […]

روابط استخدامی میان کارگر و کارفرما، همواره از موضوعات حقوقی حساسی به حساب می‌آید که بخش عمده‌ای از جامعه را به خود مشغول می‌کند. اختلافات متعدد در حوزه قرارداد کار، پرداخت حقوق، بیمه، تعهدات کارگر، اخراج، تعهدات کارفرما و… باعث شده است تا روابط استخدامی به عنوان حوزه‌ای پرچالش شناخته شود.
مشاور حقوقی اداره کار یا وکیل آشنا به اداره کار می‌تواند به عنوان یک مشاور و راهنمای موثر در کاهش اختلافات حقوقی مرتبط با روابط کاری نقش‌آفرینی کند.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد، به سراغ ویژگی‌ها و مزایای مشورت با مشاور حقوقی اداره کار رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

اختلافات حقوق کار شامل چه مواردی است؟

به طور کلی، عمده اختلافات کارگر و کارفرما در ایران در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

– عدم پرداخت به موقع حقوق

– عدم پای‌بندی به پرداخت حداقل حقوق وزارت کار

– عدم پرداخت حق مسکن، حق اولاد، سنوات و…

– عدم پرداخت عیدی و پاداش و…

– عدم اقدام به رد کردن بیمه برای کارگر

– عدم انجام تعهدات کارگر

– اخراج یا استعفای کارگر

و…

مرجع حل اختلافات کارگر و کارفرما چیست؟

مطابق قانون کار، ماده ۱۵۷، مرجع حل اختلافات کارگر و کارفرما، هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کار هستند. این مراجع زمانی مرجع حل اختلاف هستند که اولا اختلاف ناشی از مفاد قانون و مقررات کار، قرارداد کار، پیمان دسته‌جمعی و… باشد و ثانیا اختلاف مذکور با مذاکره کارگر و کارفرما حل نشده باشد.

مراجع اولیه حل اختلاف، هیات‌های تشخیص نام دارند و هیات‌های حل اختلاف نیز به عنوان مرجع تجدید نظر به اختلافات کارگر و کارفرما رسیدگی می‌کنند.

همچنین دیوان عدالت اداری به عنوانی محکمه‌ای شناخته می‌شود که در آن امکان اعتراض به آرای هیات حل اختلاف در خصوص اختلافات کارگر و کارفرما وجود دارد.

باید توجه داشت که دیوان عدالت اداری آرای مذکور را تنها از جنبه نقض مقررات و قوانین بررسی می‌کند.

رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما، مانند هر نوع رسیدگی و دادرسی قضایی دیگری، نیاز به دانش حقوقی طرفین اختلاف دارد.

به دلیل آنکه دانش و تخصص حقوقی غالبا موضوعی است که نیاز به تحصیلات دانشگاهی و تجربه بالا دارد، ارجاع پرونده به مشاور حقوقی اداره کار یا وکیل آشنا به اداره کار راه‌حلی است که اکثر کارگران و کارفرمایان انتخاب می‌کنند.

مشاور حقوقی اداره کار کیست و چه نقشی دارد؟

حال که با بخشی از مهم‌ترین اختلافات حقوق کار در ایران آشنا شده‌ایم، لازم است تا با کارکرد مشاور حقوقی اداره کار در حل این اختلافات نیز آشنا شویم.

مشاور حقوقی اداره کار می‌تواند وکیل دادگستری باشد و یا صرفا شخصی با تجربه و دانش حقوقی و دفاع در محاکم قضایی باشد. مشاور حقوقی اداره کار یا وکیل آشنا به اداره کار، شخصی است که با فهم دقیق اختلاف موجود، اقدام به تهیه دادخواست یا لایحه دفاعی می‌کند.

همچنین، وکیل آشنا به اداره کار می‌تواند برای حمایت از حقوق موکل خود (کارگر یا کارفرما) در جلسات دادرسی هیات‌های حل اختلاف اداره کار حاضر شود.

علاوه بر اینها، مشاور حقوقی اداره کار می‌تواند با استفاده از دانش خود، در تنظیم قرارداد کار نیز حداکثر خدمات‌رسانی را داشته باشد.

به همین خاطر استفاده از مهارت مشاوران حقوقی حوزه حقوق کار، اقدامی منطقی برای کارگران و کارفرمایان، چه پیش از شروع همکاری و تنظیم قرارداد کار و چه پس از و هنگام بروز اختلافات حقوقی، خواهد بود.

مشاور حقوقی ادا‌ره کار چه نقشی در تنظیم قرارداد کار دارد؟

نباید فراموش کرد که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی، از هر نوع که باشد نیاز به تخصص حقوقی دارد. قراردادهای کار نیز از این قضیه مستثنی نیستند و برای تنظیم آن کارگر و کارفرما نمی‌توانند بدون بهره‌گیری از دانش حقوقدانان امور قراردادها، دست به اقدام بزنند.

علاوه بر ایفای نقش مشاور حقوقی اداره کار در احقاق حقوق کارگر و کارفرما، وجود مشاور حقوقی هنگام تنظیم قراردادهای استخدامی (قرارداد کار) نیز فواید زیادی به همراه دارد. یک مشاور حقوقی اداره کار می‌تواند با تسلط کافی به مفاهیم قانون کار و اصطلاحات حقوقی مرتبط در این حوزه، قرارداد کار دقیق و منسجمی تنظیم کند.

توجه به مفاد اصلی و فرعی قرارداد کار سبب می‌شود اختلافات حقوقی طرفین رابطه استخدامی به حداقل برسد.

نگارش قرارداد کار از نظر مدت قرارداد، نوع قرارداد، میزان دستمزد، بیمه تامین اجتماعی، تعهدات کارگر و موضوع قرارداد، حل اختلاف، تعهدات کارفرما در پرداخت دستمزد، مواعد قانونی، تضمین حسن انجام کار و… نیازمند توجه زیادی است.

نیاز به وکیل آشنا به اداره کار دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهم‌ترین وظایف و مزایای مشاور حقوقی اراده کار تشریح شود. وجود یک وکیل آشنا به اداره کار در پیشگیری از اختلافات حقوقی و یا حل‌وفصل اختلافات کارگر و کارفرما، می‌تواند نقش مهم و عمده‌ای ایفا کند.

به همین خاطر توصیه می‌شود اگر در مقام کارگر و یا کارفرما هستید، برای حل اختلافات خود از توصیه مشاور حقوقی اداره کار استفاده کنید.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای دادگستری مسلط به حقوق کار و مشاوران حقوقی مجرب و بروز، قادر هستیم خدمات متنوعی در زمینه ارائه مشاوره حقوقی، تنظیم و بررسی قرارداد کار، تنظیم اوراق قضایی (مانند دادخواست و لایحه و…)، پیگیری دعاوی تخصصی اداره کار و… ارائه دهیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط