مشاور حقوقی املاک

مشاور حقوقی املاک + سوال از مشاور حقوقی معامله زمین و ملک

در زندگی روزانه‌ی همه‌ی ما ممکن است مسائلی اتفاق بیافتد که در حل آن‌ها به‌تنهایی ناتوان باشیم. در این مواقع ما به افرادی احتیاج داریم که در آن موضوع خاص دارای تجربه و مهارت تخصصی باشند تا با مشورت گرفتن از آن‌ها بتوانیم درصدد رفع مشکلات برآییم. یکی از موضوعاتی که ممکن است همه‌ی ما […]

در زندگی روزانه‌ی همه‌ی ما ممکن است مسائلی اتفاق بیافتد که در حل آن‌ها به‌تنهایی ناتوان باشیم. در این مواقع ما به افرادی احتیاج داریم که در آن موضوع خاص دارای تجربه و مهارت تخصصی باشند تا با مشورت گرفتن از آن‌ها بتوانیم درصدد رفع مشکلات برآییم. یکی از موضوعاتی که ممکن است همه‌ی ما با آن روبه‌رو شویم،مشکلات و مسائل حقوقی است؛ اما ازآنجایی‌که دنیای حقوق دنیای گسترده‌ای است یک فرد نمی‌تواند در همه جنبه‌های آن دارای مهارت باشد.
برای مثال شما وقتی اقدام به خریدوفروش زمین یا ملک می‌کنید در کنار توجه به مسائل مالی باید به ابعاد حقوقی آن نیز توجه کنید تا در دام مشکلات بعدی نیافتید. به همین مناسبت شما باید در هنگام خریدوفروش ملک از یک مشاور حقوقی املاک بهره‌مند شوید.

ما در این مطلب شما را با ابعاد مختلف مشاوره حقوقی زمین و ملک آشنا می‌کنیم و در کنار شما در تمام مراحل معاملات ملکی و زمینی شما هستیم.

مشاور حقوقی املاک کیست؟

مشاور حقوقی املاک کسی است که از قوانین و مقررات مربوط به مسائل حقوقی زمین و ملک کاملاً آگاه بوده و با داشتن تجربه کافی در موضوع از قدرت تحلیل بالایی برای حل مسائل مختلف برخوردار است و با داشتن تجربه و دانش می‌تواند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد؛ بنابراین مشاور حقوقی املاک با داشتن درک درستی از قوانین و برخورداری از تجربه کافی از روند موضوعات املاک می‌تواند گره از کار هر فردی اعم از حقیقی یا حقوقی بردارد.

ضرورت استفاده از مشاوره حقوقی معامله ملک و زمین

با تخصصی شدن کارها نیاز به نیروی کار متخصص نیز در جوامع امروزی خودنمایی می‌کند؛ بنابراین همان‌طور که شما وقتی دچار مشکلی درزمینهٔ سلامتی خود می‌شوید به پزشک یا برای تعمیر اتومبیل خود به تعمیرکار مراجعه می‌کنید برای حل مسائل حقوقی خود درزمینهٔ معامله املاک باید به مشاور حقوقی معامله ملک و زمین مراجعه نمایید. چراکه انجام کار بدون مشورت با متخصص می‌تواند مشکلات و مسائل بیشتری برای شما ایجاد کند و برای حل آن مجبور به پرداخت زمان و هزینه گزاف شوید.

مزایای مشاوره حقوقی

  1. صرفه‌جویی در زمان
  2. حل مشکلات و موانع با روش اصولی و مطلوب
  3. جلوگیری از مشکلات و اختلافات پیچیده

انواع مشاوره حقوقی املاک

شما برای معامله ملک و زمین بهتر است از یک مشاوره حقوقی استفاده نمایید تا در دام دعاوی ملکی نیافتید. دعاوی ملکی با توجه به ماهیتشان به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. دعاوی ثبتی

دعاوی ثبتی عبارت‌اند از ابطال سند رسمی، ابطال اجراییه ثبتی، ابطال عملیات ثبتی کمیسیون‌های ثبتی، ابطال نظریه هیئت حل اختلاف اداره ثبت. افراز ملک، ابطال سند مالکیت معارض، ابطال معامله معارض، اجرای ثبت، توقیف عملیات اجرایی و ابطال عملیات اجرایی ثبت

  1. دعاوی حقوقی املاک

الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به فک رهن، الزام به اخذ پایان کار، الزام به اخذ صورت‌مجلس تفکیکی، ابطال قرارداد. فسخ قرارداد، کلیه دعاوی موقوفات عام و خاص، اخذ و مطالبه اجور معوقه، اخذ و مطالبه اجرت‌المثلمطالبه سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت، تخلیه اماکن تجاری مشمول قانون سال ۱۳۵۶. تخلیه اماکن تجاری و مسکونی مشمول قانون سال ۱۳۷۶، تخلیه اماکن مسکونی مشمول قانون سال ۱۳۶۲

  1. دعاوی کیفری مرتبط با املاک

کلاه‌برداری درزمینهٔ معاملات املاک، جعل اسناد ملکی، استفاده از سند مجعول، خیانت‌درامانت، فروش مال غیر. انتقال منافع ملک غیر، تبانی در معاملات دولتی، معامله معارض، تغییر کاربری اراضی کشاورزی. خرد کردن اراضی و ورود غیرمجاز به ملک غیر.

برای جلوگیری از این دعاوی بهتر است شما در مراحل مختلف معامله املاک از مشاوره حقوقی معامله املاک و زمین استفاده نمایید.

مهم‌ترین مسائل حقوقی املاک و زمین

برای آشنایی بیشتر با مسائل و مشکلاتی که درزمینهٔ معاملات املاک ممکن است برای شما ایجاد شود برای نمونه به تعدادی از این مسائل می‌پردازیم.

  1. سند اوقافی در معاملات املاک چیست و چه شرایطی دارد؟

شما در هنگام معامله ملک یا زمین باید به این موضوع توجه داشته باشید که سند ملک مطلق یا وقفی است. در حقیقت بعضی از املاک دارای سند وقفی هستند در این حالت شما با خرید زمین با ملک باید در ابتدا مبلغی را به‌عنوان قسط پرداخت کنید. در حقیقت شما با خرید این املاک باید مبلغی را بر اساس میزان درامد خود به اداره موقوفات در زمان معین واریز نمایید. پرداخت این اقساط سبب می‌شود که قیمت این املاک از قیمت املاکی که دارای سند طلق هستند ارزان‌تر باشد؛ بنابراین شما در هنگام خریدوفروش باید به نوع سند توجه داشته باشید تا هم مبلغ گزاف برای خرید این ساختمان‌ها ندهید و همین‌طور مجوزهای لازم برای انتقال سند را دریافت دارید.

  1. اگر فروشنده از تحویل ملک خودداری کند شما از چه ضمانت اجرایی برخوردار هستید؟

در هنگام انعقاد قرارداد طرفین اعلام می‌کنند که ملک یا زمین را در تاریخ مشخصی تحویل دهند. حال اگر متعهد به این تعهد خود عمل نکند یعنی مفاد قرارداد را نقض کرده است. خسارت تأخیر دیرکرد علی‌الاصول با توافق طرفین در قرارداد مشخص می‌گردد. این مبلغ ممکن است به‌صورت روزانه یا ماهانه تعیین گردد. تعیین مبلغ خسارت در قرارداد باید به‌گونه‌ای باشد که متعهد برای جلوگیری از پرداخت این مبلغ، تعهد خود را در موعد مقرر انجام دهد. این شرط باید به‌صورت دقیق در قرارداد قید گردد؛ بنابراین برای درج این شرط در قرارداد باید ازنظر یک مشاور حقوقی بهره‌مند شوید تا در دام مشکلات بعدی برای تحویل ساختمان دریافت خسارت مواجه نشوید.

  1. قدر السهم در آپارتمان چیست؟

منظور از قدرالسهم در آپارتمان در اصل مقدار سهم از کل زمینی است که آپارتمان در آن بناشده است. گاهی از اصطلاح قدر السهم تحت عنوان سهم اعیان از عرصه نیز یاد می‌شود. اگر شما قصد فروش ساختمان یا ملک خود به یک ساختمان‌ساز را داشته باشید و بخواهید باهم به‌صورت شریکی اقدام به ساخت آپارتمان کنید باید در گام نخست قدرالسهم هر یک از طرفین را مشخص نمایید. کسب اطلاع از میزان قدرالسهم برای خریدار این امتیاز را به همراه می‌آورد که ملکی را خریداری نماید که ارزش نهایی بالاتری را دارد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دعاوی ملکی، اختلاف بر سر قدرالسهم آپارتمان است. شما می‌توانید برای پیشگیری از این اختلافات در زمان خرید آپارتمان به یک مشاور حقوقی املاک مراجعه نمایید.

  1. در هنگام معامله ملک مشاع چه‌کار باید انجام دهیم؟

ملک مشاع ملکی است که بیش از یک مالک داشته باشد و در آن حدومرز مالکیت اشخاص مشخص نباشد. نمونه بارز ملک مشاع، ملکی است که به ارث می‌رسد. در این حالت ورثه آ ملک یا زمین را به‌صورت مشاع مالک می‌شوند. درصورتی‌که شما ملک را به‌صورت مشاعی خریداری می‌کنید باید تمام مالکان اقدام به انتقال نمایند یا یک نفر به نمایندگی از بقیه برای انتقال ملک اقدام کند. برای جلوگیری از افتادن در دام مالکان مختلف که ممکن است برای شما در هنگام زدن سند ایجاد مشکل کند بهتر است از یک مشاور حقوقی که در این زمینه متخصص می‌باشد استفاده نمایید.

  1. تاریخ رجوع به دفاتر اسناد رسمی برای انتقال سند رسمی چگونه مشخص می‌شود؟

شما در هنگام تنظیم قرارداد بیع تاریخی را به‌عنوان تاریخ رجوع به دفترخانه مشخص می‌کنید. در این تاریخ باید هر دو طرف قرارداد در دفترخانه حاضر و اقدام به تنظیم سند رسمی کند. د این راستا شما باید با مشورت گرفتن از یک مشاوره ملکی اقدام به تعیین ضمانت اجرایی نمایید که طرف ملزم شود در این تاریخ در دفترخانه حاضر شود. در حقیقت مبلغی که در این قسمت از قرارداد باید تعیین شود بسیار راه گشا می‌باشد.

نتیجه‌گیری

استفاده از مشاوره حقوقی یکی از اجتناب‌ناپذیرترین اموری است که افراد باید در طول زندگی خود و برای حل مشکلات خود از آن استفاده نمایند. ما در این مطلب به شما در خصوص یکی از شاخه‌های مشاوره حقوقی اطلاعاتی دادیم. وینداد با بهره‌گیری از بهترین متخصصان حقوقی آمادگی این را دارد تا به شما مشاوره حقوقی در زمینه املاک دهد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط