تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی

نحوه تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی

یکی از موضوعات و اسناد مهمی که باید در هنگام ثبت شرکت بازرگانی تنظیم شود، اظهار نامه است. تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی از موضوعاتی است که ممکن است مدیران شرکت‌های بازرگانی را در ابتدا با چالش روبه رو کند به این خاطر که دارای بندها و مقررات خاصی است. اگر برای شما هم این […]

یکی از موضوعات و اسناد مهمی که باید در هنگام ثبت شرکت بازرگانی تنظیم شود، اظهار نامه است. تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی از موضوعاتی است که ممکن است مدیران شرکت‌های بازرگانی را در ابتدا با چالش روبه رو کند به این خاطر که دارای بندها و مقررات خاصی است. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی چیست این مقاله برایتان می‌تواند مفید باشد.

منظور از اظهارنامه برای ثبت شرکت بازرگانی چیست؟

شرکت‌های بازرگانی در قالب انواع شرکت‌های تجاری به ثبت می‌رسد. اگر مدیر شرکتی قصد دارد که شرکت خود را به صورت بازرگانی به ثبت برساند لازم است که حتما یکی از این قالب‌ها را متناسب با سرما‌یه‌ای که دارد انتخاب کند. 

در صورتی که شرکت بازرگانی به صورت سهامی عام یا خاص به ثبت برسد باید حتما اظهارنامه تنظیم و همراه با اساسنامه ثبت شود. این سند نشان دهنده تقاضانامه و اعلامیه نامه برای ثبت شرکت بازرگانی است و تمامی اطلاعات اصلی شرکت در این سند آورده می‌شود.

در تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی باید اطلاعات پایه‌ی بازرگانی آورده شود که شامل نام بازرگانی، آدرس و کد پستی مربوطه و سایر اطلاعات مربوط به شرکت‌ بازرگانی می‌شود و معمولا تعداد نسخ مربوط به اظهارنامه دو نسخه است که تمامی مدیران و سهامداران شرکت بازرگانی آن را امضا کرده است و مهر و موم می‌شود.

نمونه اظهارنامه یک شرکت به صورت بازرگانی چه بخش‌هایی دارد؟

تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی بدون هیچ دانش و اطلاعاتی درباره آن ممکن است برای مدیران بازرگانی سخت باشد یا دانش اندک آن‌ها نیز کافی نباشد. بنابراین باید مدیران شرکت بازرگانی با بخش‌های مختلف آن آشنایی داشته باشند برای شروع ثبت شرکت بازرگانی باید نمونه اظهارنامه را داشته باشید و تمامی اطلاعات شرکت را در آن وارد کنید. در واقع بخش‌های مختلف مربوط به اظهارنامه شامل موارد زیر است:

  • ابتدا باید نام شرکت بازرگانی را ذکر کنید.
  • موضوع فعالیت بازرگانی که می‌تواند خرید یا فروش باشد یا اینکه به عنوان توزیع کننده فعالیت می‌کند.
  • آدرس مرکز اصلی شرکت همراه با کد پستی 
  • شرکای شرکت بازرگانی و موسسین آن
  • سرمایه شرکت و همچنین مقدار سهامی را که هریک از شرکا به طور جداگانه
  • موارد مربوط به فسخ شرکت بازرگانی

تقاضا نامه ثبت شرکت بازرگانی چه خصوصیاتی دارد؟

منظور از اظهارنامه همان تقاضا نامه و اعلامیه برای ثبت شرکت به صورت بازرگانی است. به عبارت دیگر در شرکت‌های بازرگانی که به صورت سهامی به ثبت نرسیده‌اند و در قالب بازرگانی با مسئولیت محدود یا تضامنی هستند تقاضا نامه به سایر مدارک ضمیمه می‌شود که در شرکت‌های بازرگانی به صورت سهامی خاص با عنوان اظهارنامه شناخته می‌شود. 

تمامی ویژگی‌هایی که برای یک اظهارنامه وجود دارد برای تقاضانامه نیز وجود دارد و بخش‌های مختلف یک تقاضا نامه  شامل نام بازرگانی، موضوع فعالیت، آدرس شرکت بازرگانی، سرمایه شرکت و موارد مربوط به فسخ شرکت‌های بازرگانی می‌شود.

نمونه اظهارنامه شرکت‌های بازرگانی

برای تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی باید اطلاعات را مطابق آن چه که گفته شد پر کنید. یک نمونه اظهارنامه به صورت زیر است:

  1. شرکت بازرگانی……… در قسمت خالی باید نام شرکت آورده شود.
  2. تمامی مشخصات هویتی موسسین بازرگانی باید در بند دوم آوره شود. نام و نام خانوادگی/ نام پدر/ شماره شناسنامه اعضا/ تاریخ تولد/آدرس و کد پستی هریک/ تلفن همراه و تلفن ثابت.
  3. موضوع شرکت بازرگانی……..است. در این جا سعی کنید که یک موضوعی انتخاب کنید که دقیقا قصد دارید آن کار را انجام دهید. برای مثال اگر واردات انجام می‎‌دهید باید بنویسید که موضوع فعالیت شرکت تجاری ورادات کالا است. 
  4. در این قسمت سرمایه شرکت و مقدار سهام را مشخص نمایید. می‌توانید این گونه بیان کنید. سرمایه نقدی شرکت …….ریال است و مقدار…….ریال به صورت غیرنقدی است. سهام با نام شرکت به ارزش ……..ریال است و تعداد سهام بی نام نیز به ارزش …….ریال است.
  5. باید اسامی افرادی را سهام را پرداخت کرده اند را همراه با ذکر ارزش سهام بیان کنید.
  6. آدرس شرکت را این گونه بنویسید. آدرس مرکز اصلی شرکت در ………است و کد پستی را هم حتما بنویسید.
  7. اگر سهامداران آورده غیر نقدی آورده اند باید مشخصات آن را در قسمت مشخصات آورده غیر نقدی با ریز جزئیات بیان کنید.
  8. مدت شرکت از تاریخ ……تا تاریخ ….. است.
  9. اسامی مدیرانی که حق امضا دارند شامل موارد زیر است: در این قسمت باید اطاعات تمامی مدیرانی را که حق امضا دارند را بنویسید.

مشخصات مدیرعامل؛ بازرسین شرکت، نشانی شعبه‌های بازرگانی در بندهای بعدی بیان می‌شود.

تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت بازرگانی

اظهارنامه بازرگانی و ثبت آن دارای پیچیدگی‌های خاصی است و باید برخی از قوانین و مقررات در هنگام تنظیم آن رعایت شود. برای این که بتوان یک اظهارنامه برای ثبت شرکت بازرگانی تنظیم کرد بهتر است ابتدا از توصیه‌های متخصصین ثبت شرکت استفاده کرد.

یکی از متخصصانی که در زمینه ثبت و تغییرات شرکت‌ها فعالیت می‌کنند تیم وینداد است که از کارشناسان ماهر در امور مربوط به ثبت شرکت‌های بازرگانی تشکیل شده  و بهترین خدمات مشاوره‌ای را برای شما در نظر دارد. کافی است که با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

اظهارنامه شرکت بازرگانی به معنای همان اعلامیه و تقاضانامه ثبت بازرگانی است و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل نام شرکت، موضوع فعالیت بازرگانی، نام مدیران و دیگر بخش‌های مربوطه است.

لازم است که برای تنظیم یک اظهارنامه خوب ابتدا یک نمونه‌ای از آن را بررسی کنید و با بخش‌ها مختلف آن به خوبی آشنا شوید. همچنین توجه کنید که اظهارنامه جزو اسناد مهم و هویتی یک شرکت است و همراه با اساسنامه برای ثبت شرکت بازرگانی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود.

سوالات متداول

آیا تنظیم اظهارنامه برای شرکت‌های بازرگانی اجباری است؟

بله در صورتی که یک بازرگانی به صورت سهامی به ثبت می‌رسانید لازم است که حتما اظهارنامه را نیز به اساسنامه ضمیمه کنید.

نحوه ثبت اظهارنامه شرکت بازرگانی چگونه است؟

برای ثبت اظهارنامه بازرگانی باید همراه دیگر مدارک مهم شرکت مانند اساسنامه ابتدا از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها اقدام کنید و پس از بررسی اطلاعات و تایید آن باید اظهارنامه را به صورت پستی ارسال کنید. 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.