مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی جعلی

نحوه حذف و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی جعلی

کپی کردن و سرقت محتوا در شبکه‌های اجتماعی نقض قانون کپی‌رایت است که حقوق صاحب محتوا اعم از اشخاص یا شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این‌رو در این مقاله، با بررسی قانون کپی‌رایت به مشکلات کپی شدن محتوا و همچنین راهکارهای آن برای برندهای مختلف می‌پردازیم تا سازمان‌های مختلف بتوانند به‌سادگی از محتواهای […]

کپی کردن و سرقت محتوا در شبکه‌های اجتماعی نقض قانون کپی‌رایت است که حقوق صاحب محتوا اعم از اشخاص یا شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این‌رو در این مقاله، با بررسی قانون کپی‌رایت به مشکلات کپی شدن محتوا و همچنین راهکارهای آن برای برندهای مختلف می‌پردازیم تا سازمان‌های مختلف بتوانند به‌سادگی از محتواهای منحصر به‌فرد خود حمایت کرده و اجازه انتشار غیرمجاز آن را به اشخاص دیگر ندهند. این کار از طریق مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی جعلی امکان‌پذیر است.

مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی

ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی برای برخی از کاربران امکان‌پذیر است. این کار در یک تعریف ساده به‌معنی محدود کردن یا حذف دسترسی یک کاربر از شبکه اجتماعی به دلیل نقض قانون آن پلتفرم است.

مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی جعلی یا ایجاد محدودیت دسترسی ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف پست‌هایی که دارای محتوای نامناسب و غیراخلاقی است
  • فروش کالا یا خدمات به‌صورت تقلبی و به‌منظور کلاهبرداری
  • جعل هویت کاربر
  • و غیره

نکته مهم در رابطه با محدودیت یا حذف دسترسی برخی کاربران این است که فقط شامل پلتفرم‌هایی که به‌عنوان شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند، نیست بلکه امکان اجرای آن در بستر وب و محدود کردن دسترسی به دامنه نیز وجود دارد.

ایجاد محدودیت دسترسی در وب

اگر شرکت یا برندی علاوه‌بر شبکه‌های اجتماعی محتوایی را در بستر وب مشاهده کند که باعث نقض حقوق خود می‌شود هم می‌تواند درخواست محدودیت آن دامنه را بدهد. این مساله در صورتی‌ست که باعث آسیب به برند آن شخص یا شرکت شود.

برای مثال همان طور که ممکن است یک کاربر، حسابی جعلی در شبکه‌های اجتماعی به نام آن برند ایجاد کند و با انتشار محتوای غیرمرتبط باعث آسیب زدن به اصالت برند شود. در بستر وب نیز امکان ایجاد وب‌سایت‌های جعلی با نام تجاری جعلی وجود دارد. این سایت‌ها گاهی به‌عنوان فروشگاه‌های آنلاین، اقدام به فروش نسحه‌های جعلی یا به‌صورت غیرقانونی می‌کنند که نوعی کلاهبرداری و فیشینگ محسوب می‌شود.

نحوه درخواست مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی جعلی

در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از خدمات ایجاد محدودیت یا مسدود کردن یک کاربر استفاده کنید. این در صورتی‌ست که کاربر به‌نوعی حقوق شما را نقض کرده باشد. در این صورت می‌توانید از طریق پشتیبانی این مساله را پیگیری کنید تا محتوای مورد نظر شما را حذف کند.

اگر از این طریق نتوانید محتوا را حذف کنید، برخی از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین، فیس‌بوک یا توییتر امکان محدود کردن حساب کاربری را به شما می‌دهند. از طریق مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی جعلی می‌توانید از برند خود حمایت کنید.

فیس بوک و اینستاگرام

شبکه‌هایی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام برای ثبت درخواست نقض حقوق علامت تجاری، کپی رایت یا «سایر حقوق قانونی» تقریباً رویه‌های مشابهی دارند. هر شخص به‌عنوان یک کاربر با IP شناخته می‌شود. برای ثبت درخواست در این پلتفرم‌ها، اشخاصی که دارای حقوق هستند یا نمایندگان قانونی آن‌ها می‌توانند، درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند تا با بررسی محتوا توسط این شبکه‌ها، نقض حقوق مورد بررسی قرار گیرد.

نحوه ثبت درخواست

برای ثبت درخواست پیگیری قانون کپی رایت در شبکه‌های اجتماعی جعلی و مسدود کردن آن‌ها می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

در رابطه با علامت تجاری در اینستاگرام باید اطلاعات مربوط به کشور و محصولات یا خدمات مورد نظر را در فرم آنلاین درج کنید. درخواست شما ممکن است برای مسدود کردن و حذف صفحه اینستاگرام جعلی یا کپی علامت تجاری به‌صورت کلی باشد. به‌عنوان سند می‌توانید یک کپی از گواهی ثبت علامت یا برند خود به پایگاه رسمی علائم تجاری کشور مربوطه ارسال کنید.

این شبکه‌ها همچنین شرایطی برای ثبت درخواست حذف محتوا براساس قانون کپی‌رایت مانند استفاده غیرمجاز از یک تصویر یا ویدیو را دارند. 

نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که گاهی نقض قانون کپی‌رایت بدون استفاده از علامت تجاری صورت می‌گیرد. با این توصیف که سایت یا یک حساب در شبکه اجتماعی محصول یا خدمات شما را بدون استفاده از علامت تجاری عرضه می‌کند. در این صورت پیگیری کمی مشکل‌تر خواهد بود چرا که اثبات آن سخت‌تر است. در نتیجه اگر به‌عنوان صاحب برند احساس کردید که کسی محصولات شما را کپی می‌کند و بدون رعایت قانون کپی‌رایت آن را عرضه کرده است، در اولین فرصت شکایت خود را ثبت کنید.

نحوه پیگیری درخواست

در مقابل ممکن است، حساب کاربری که به ادعای شما قانون مالکیت معنوی را نقض کرده، بخواهد از حقوق خود دفاع کرده و ادعای شما را رد کند. در این صورت می‌تواند دفاعیه خود را در برابر این اخطار ارائه دهد.

اگر این حساب کاربری طی ۱۰ تا ۱۴ روز کاری پس از دریافت اخطار متقابل مبنی بر اینکه اقدامی را برای محدود کردن رفتار نقض‌کننده انجام داده است، فیس‌بوک یا اینستاگرام را مطلع نکند. در این صورت، فیسبوک یا اینستاگرام محتوای مورد نظر را بازیابی خواهند کرد.

توییتر

نقض علامت تجاری، نقض حق نسخه‌برداری و فروش کالاهای تقلبی همگی تخلفاتی هستند که با پر کردن فرم‌های محدودسازی آنلاین به توییتر گزارش شوند. به‌همین صورت باید اطلاعات کاملی در مورد شکایت، حقوق اعلام شده و توییت ناقض (که ممکن است یک توییت تجاری تبلیغ شده باشد) ارائه دهید.

لازم به ذکر است که استفاده از فرم آنلاین برای دارنده حقوق نیازی به داشتن حساب توییتر ندارد.

به گفته توییتر، اگر قانونی که از آن استفاده می‌کنید فقط در یک کشور معتبر باشد یا اگر محصولات یا خدمات مورد بحث از موارد تحت پوشش ثبت علامت تجاری خارج باشد، ممکن است درخواست شما به آن حوزه قضایی محدود شده یا به‌طور کلی رد شود. به‌همین دلیل قبل از تعلیق یک حساب، توییتر به کاربران اجازه می‌دهد تا حساب خود را با اطلاع از قوانین توییتر مطابقت دهند.

برای مثال اگر تبلیغ توییتر شما از یک علامت تجاری ثبت شده سوء استفاده می‌کند و باعث سردرگمی افراد در اصالت یک برند می‌شود، می‌توانید با استفاده از فرم ارائه شده در توییتر شکایت کنید.

تعلیق حساب یا حذف از پلتفرم تبلیغات توییتر برای هر کسی که خط‌مشی‌های توییتر را نقض می‌کند ممکن است.

لینکدین

با استفاده از لینکدین، برندها و شرکت‌های مختلف، محصولات خود را برای سایر مشاغل، واسطه‌ها و مصرف کنندگان نهایی معرفی می‌کنند. بنابراین، صاحبان برند باید مراقب هرگونه استفاده نامناسب از محتوای خود در لینکدین باشند و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند. به‌همین منظور مکانیسم‌هایی برای گزارش حساب‌های جعلی و درخواست حذف هر محتوایی که علامت تجاری یا حق نسخه‌برداری شخص دیگری را نقض می‌کند، وجود دارد.

وقتی صحبت از نحوه رسیدگی به درخواست‌های حذف کپی رایت و علامت تجاری می‌شود، لینکدین تقریباً با فیس‌بوک و اینستاگرام برابری می‌کند. در هر دو شبکه اجتماعی، برای حذف علامت تجاری و کپی رایت، دارنده حساب اصلی می‌تواند یک دفاعیه در برابر اخطار خاص برای دفاع از حقوق خود ارسال کند. این پلتفرم نیز اقدامات لازم در جهت مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی جعلی را انجام می‌دهد.

در صورتی که دارنده حقوق ظرف ده روز کاری پس از دریافت دفاعیه در برابر اخطار، اقدام قانونی انجام ندهد، محتوا می‌تواند مجدداً ارسال شود. دارندگان حقوق علاوه‌بر حذف یا محدود کردن حساب کاربری در موارد مهم از طریق طرح دعوی قضایی نیز می‌توانند اقدام کنند. سپس به پشتیبانی شبکه‌های اجتماعی نیز اطلاع دهند که این کار را انجام داده‌اند. به طور معمول، وب سایت یا حساب متخلف پس از آن متوقف می‌شود تا اقدامات بعدی انجام شود.

بعد از ثبت درخواست حذف چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر شخصی محتوایی را منتشر کند که باعث آسیب به برند شما شود، حتی اگر حسابی ایجاد شود که قصد سوءاستفاده نداشته باشد ولی نام آن با برند شما یکسان باشد، می‌توانید پس از مشاهده حساب کاربری که ناقض حقوق شما در شبکه‌های اجتماعی است به پلتفرم مربوطه درخواست محدود یا مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی را بدهید. 

اینجا مرحله‌ای‌ست که برندها باید اقدامات لازم را برای محفاظت از برند خود انجام دهند. آیا می‌خواهید به تیم پشتیبانی شبکه اجتماعی درخواست بدهید که محتوا را حذف کند؟ در این صورت، ممکن است مدتی طول بکشد تا درخواست شما مورد بررسی قرار گرفته و حذف شود.

در عین حال گرچه شما می‌توانید محدودیت دسترسی برای آن کاربر ایجاد کنید ولی تا بررسی کامل توسط تیم پشتیبانی، محتوا حذف نخواهد شد و سایر کاربران به آن دسترسی دارند.

یک راه‌حل ایمن برای این گونه مشکلات استفاده از تیم حقوقی است که بتواند باعث محافظت از برند شما و مانع از نقض مالکیت فکری و کپی رایت شود.

پیگیری مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی با وینداد

وکلای مالکیت فکری وینداد به وسیله قوانین و مقررات این حوزه ابتدا تجزیه، تحلیل و ارزیابی کاملی در خصوص مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی و نقض کپی رایت محتوای شما انجام می‌دهند. سپس با استفاده از تخصص و تجربه خود در این زمینه برای حفظ کسب‌وکار شما اقدام می‌کنند. وکلای وینداد نظارت و حفاظت مداوم را برای کمک به جلوگیری از وقوع تخلفات مشابه و حفظ شهرت نام تجاری شما انجام می‌دهند.

جمع‌بندی

در حال حاضر کسب‌وکارهای زیادی برای رشد و توسعه خود در بازار رقابتی به شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزار وابسته هستند. از این‌رو نمی‌توان نقش این شبکه‌ها را در افزایش فروش آن‌ها نادیده گرفت. اما از سوی دیگر ممکن است اصالت یک برند با کپی شدن محتوا یا ایجاد حساب کاربری متفرقه مورد تهدید قرار بگیرد.

به‌همین دلیل نیاز به برخی روش‌ها برای حمایت از محتوا و حساب کاربری در این شبکه‌ها و بازیابی درآمد آنلاین وجود دارد. 

با وجود اینکه می‌توانید از روش‌های قانونی و از طریق تیم پشتیبانی شبکه‌های اجتماعی این موارد را پیگیری کنید ولی به‌دلیل زمان‌بر بودن نیاز به راه‌حل‌های امنیتی برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی برند خود خواهید داشت.

سوالات متداول

آیا امکان مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی متخلف وجود دارد؟

بله، در صورتی که شخصی محتوای شما را کپی و حقوق مالکیت فکری را نقض کند، توسط تیم وکلای مالکیت فکری وینداد می‌توانید اقدام به مسدودسازی صفحات و کانال‌های متخلف کنید.

شبکه‌های اجتماعی که محتوای من را کپی می‌کنند، چگونه شناسایی کنم؟

در این زمینه می‌توانید از وکلای مالکیت فکری وینداد برای شناسایی و مسدودسازی صفحات کمک بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

خدمات وینداد برای شما

برای محافظت از دارایی های فکری خود نظیر، برند، محتوای شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و غیره درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط

حقوق مالکیت فکری nft
مقالات انواع مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری NFT یا توکن غیر مثلی

درحوزه‌ی بلاکچین و رمزارزها هر روزه با اخبار و نوآوری‌های تازه‌ای رو‌به‌رو می‌شویم. یکی از این تازه‌ترین نوآوری‌ها NFT  است. اما این توکن چیست و