نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری

نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری چه بندهایی دارد؟

قراردادهای حوزه حمل‌ونقل، از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین قراردادهایی هستند که در تجارت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شوند. نمونه قراردداد تخلیه و بارگیری یکی از این قراردادها است که در بسیاری از موارد کاربرد دارد. به دلیل حساسیت امر تخلیه و بارگیری محموله‌ها نیاز است تا نکات مهم تنظیم قرارداد را به یاد داشت و […]

قراردادهای حوزه حمل‌ونقل، از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین قراردادهایی هستند که در تجارت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شوند. نمونه قراردداد تخلیه و بارگیری یکی از این قراردادها است که در بسیاری از موارد کاربرد دارد. به دلیل حساسیت امر تخلیه و بارگیری محموله‌ها نیاز است تا نکات مهم تنظیم قرارداد را به یاد داشت و با طالاعات کامل نسبت به تنظیم آن اقدام کرد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به بندهای مهم نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری و نکات تنظیم این قرارداد می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

تخلیه و بارگیری در کدام شیوه‌های حمل و نقل وجود دارد؟

در تجارت بین‌الملل یکی از موضوعات مهم و حساس موضوع حمل و نقل، تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری است. این امر می‌تواند در زمینه تجارت‌های داخلی نیز معنا پیدا کند.

اهمیت تخلیه و بارگیری در حمل کالا از راه‌های زمینی (کامیون)، هوایی (هواپیما) و دریایی (کشتی) همواره مورد تاکید تاجران بوده است.

به همین خاطر استفاده از نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری یکی از اقدامات ضروری و حساب‌شده برای تنظیم موضوع حمل و نقل کالاست.

در ادامه به بندهای مهم نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری اشاره می‌کنیم.

قرارداد تخلیه و بارگیری چه نکاتی دارد؟

تصور کنید یک تاجر برای حمل بار پوشاک از کشور ترکیه به ایران، از طریق مرزهای زمینی اقدام می‌کند. ابتدا لازم است تا محموله پوشاک از ترکیه بوسیله کامیون‌ها بارگیری شود و پس از آنکه کامیون‌های حمل بار، محموله را به ایران می‌رسانند، نیاز است تا محموله از وسایل نقلیه تخلیه شود.

چنین امری، سبب می‌شود بتوان با اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص در زمینه تخلیه و بارگیری از طریق نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری همکاری کرد.

در ادامه به مفاد نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری اشاره می‌کنیم:

طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات تاجر و متصدی تخلیه و بارگیری با جزئیات بیان شود. مواردی مانند نام و نشانی و کد ملی یا شناسه ثبت شرکت از اطلاعات مهم این بند هستند.

موضوع قرارداد

انجام تمامی خدمات مرتبط با بارگیری، بارشماری و تخلیه محموله از کلیه طرق زمینی، دریایی و هوایی با نهایت دقت و در کمال سلامت محموله، می‌تواند موضوع نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری باشد.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

تخلیه و بارگیری محموله‌ها به ازای هر تن می‌تواند قیمت‌گذاری شود. همچنین بارشماری (شمارش تعداد محموله‌ها) نیز می‌تواند در تعیین مبلغ قرارداد نقش‌آفرینی کند.

لازم به ذکر است که بنا به وسیله نقلیه مورد نظر ممکن است تخلیه و بارگیری دشوارتر یا آسان‌تر شود و از این جهت مبلغ قرارداد را تحت تاثیر قرار دهد.

تعهدات کارفرما

پرداخت هزینه و تعیین چگونگی بارگیری و تخلیه محموله بر عهده کارفرما است. همچنین وی باید نماینده‌ای را در مبدا بارگیری کالاها تعیین کند تا وی شرایط هر محموله مانند مشخصات کالا، تعداد، نوع حمل، نشانی پستی و… را با همکاری متصدی تخلیه و بارگیری بررسی کرده و در موارد لازم به او اطلاع‌رسانی کند.

پرداخت به موقع مبلغ قرارداد به متصدی تخلیه و بارگیری نیز تعهد مهم کارفرما در نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری است.

تعهدات متصدی حمل و بارگیری

وسایل و امکانات لازم و نیروی انسانی کافی برای تخلیه و بارگیری بایستی توسط متصدی تخلیه وبارگیری فراهم شود.

همچنین آموزش دقیق نیروی انسانی، پرداخت حقوق و مزایا و بیمه کارگران و… بر عهده متصدی است.

در صورت آسیب دیدن جزئی یا کلی و یا مفقود شدن کالاها، متصدی حمل و بارگیری مسئولیت جبران خسارت را بر عهده دارد. مگر آنکه ایرادات مذکور ناشی از عملکرد متصدی نبوده و عوامل دیگری مانند اطلاع‌رسانی غلط کارفرما موثر باشند.

متصدی حمل‌ونقل وظیفه دارد محموله‌ها را دقیقا مطابق بارنامه و درخواست کارفرما تحویل دهد. این جزئیات قراردادی شامل محل بارگیری و تخلیه، زمان ارسال، دریافت رسید و… است.

تعهد به رعایت الزامات فنی و قانونی در گمرک‌های مرزی و… نیز بر عهده متصدی خواهد بود.

فورس ماژور

ممکن است متصدی در حین حمل تخلیه و بارگیری با مشکلاتی روبرو شود که اصطلاحا غیرمترقبه و غیر قابل پیش بینی محسوب می‌شوند. مثلا ممکن است سیل یا آتش‌سوزی در اثر صاعقه سبب شود تا محموله به طور جزئی یا عمده آسیب ببیند. در چنین وضعیتی پیمانکار باید اسناد و مدارک مربوط به واقعه را گردآوری کند تا بتواند به فورس ماژور استناد کند و مسئولیتی متوجه او نباشد.

حل و فصل اختلافات

توصیه می‌شود بند مربوط به حل اختلافات در نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری را به دقت تدوین کنید تا هنگامی که مشکلاتی حقوقی به وقوع پیوست، بتوانید به سرعت و سهولت آنها را رفع کنید. رجوع به داوری سازوکار پیشنهادی وینداد است، همچنین کوشش کنید تا داور منتخب شما دارای تخصص در امور حمل‌ونقل و تخلیه و بارگیری باشد.

نیاز به تنظیم نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری دارید؟

در این مطلب سعی شد تا مهم‌ترین بندها و نکات حقوقی نمونه قرارداد تخلیه و بارگیری پوشش داده شود. در نهایت باید توجه داشت که تنظیم قراردادهای حقوقی یک موضوع پرنکته است که جز با اخذ مشورت از کارشناسان حقوقی انجام‌پذیر نیست.

ما در وینداد با داشتن تیمی از وکلای مجرب و مشاوران قراردادهای حقوقی قادر هستیم خدمات تنظیم و بررسی قرارداد و مشاوره حقوقی را با بهترین کیفیت و کم‌ترین هزینه به مخاطبان مجله حقوقی وینداد و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ارائه کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از