نمونه قرارداد مشارکت پزشکان و نکات حقوقی آن

نمونه قرارداد مشارکت پزشکان و نکات حقوقی آن

امروزه به صورت فزاینده‌ای شاهد افزایش شمار متخصصان در عرصهٔ علوم پزشکی و امور مرتبط با آن و همچنین تخصصی‌شدن امور پزشکی هستیم. این امر سبب شده است که بسیاری از پزشکان به هم‌افزایی و مشارکت در ارائه خدمات پزشکی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت پزشکان تمایل پیدا کنند. مشارکت انواع مختلفی دارد و می‌تواند […]

امروزه به صورت فزاینده‌ای شاهد افزایش شمار متخصصان در عرصهٔ علوم پزشکی و امور مرتبط با آن و همچنین تخصصی‌شدن امور پزشکی هستیم. این امر سبب شده است که بسیاری از پزشکان به هم‌افزایی و مشارکت در ارائه خدمات پزشکی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت پزشکان تمایل پیدا کنند.

مشارکت انواع مختلفی دارد و می‌تواند مانند استخدام پزشک در کلینیک با قرارداد پرکیس باشد یا به شکل مدیریت یک کلینیک به صورت شراکتی صورت بگیرد. بدین ترتیب تعداد بالایی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به صورت مشارکتی توسط پزشکان تأسیس و اداره می‌شوند ولی ممکن است بر حسب رضایت شرکا، مدیریت آن به یکی از شرکا واگذار گردد.

در صورتی که مایل به انعقاد چنین قراردادی هستید در این مطلب همراه ما باشید تا ضمن معرفی مواد نمونه قرارداد مشارکت پزشکی و تعریف دقیق مشارکت مدنی، نکات مربوط به آن را بیان نماییم.

قرارداد مشارکت مدنی، قراردادی با کارکرد چندگانه است!

مشارکت مدنی از جمله اعمال حقوقی در فضای کسب و کار محسوب می‌شود که به دلیل ماهیت آن نسبت به موضوعات مختلف اعم از انواع قراردادهای پزشکی منعقد می‌شود. به موجب مشارکت مدنی موجبات همکاری دو یا چند نفر در بستری مشترک جهت کسب درآمد را فراهم می‌کند.

علت انعقاد قرارداد مشارکت عموماً تفاوت در سرمایه افراد و افزایش سرمایه است. به عنوان نمونه تصور کنید فردی سرمایه نقدی دارد و می‌خواهد یک کلینیک درمانی تأسیس کند، اما هیچ اطلاعاتی از نحوهٔ بازگشایی و تأسیس کلینیک ندارد.

بنابراین بهترین راه مشارکت با فردی است که در این زمینه تجربه دارد لیکن سرمایه نقدی برای راه اندازی کلینیک را ندارد. به این ترتیب با مشارکت این دو فرد امکان تأسیس کلینیک و کسب درآمد فراهم می‌شود. حتی در مواردی ممکن است شخصی سرمایه و دانش کافی را داشته باشد لیکن برای تسهیل کار خود و افزایش سرمایه با شخص دیگری شریک شده و با سهولت بیش‌تری مبادرت به کسب درآمد می‌کند. این روش برای راه اندازی کلینک، مشارکت در تولید دارو، مشارکت در فیزیوتراپی و تاسیس داروخانه کاربرد دارد.

همانطور که بیان شد قرارداد مشارکت مدنی در حوزه‌های مختلف قابل تحقق است و کاربرد زیادی برای سرمایه‌گذاران و صاحبان حرفه و مهارت دارد. البته لازم به ذکر است که مشارکت با هر موضوعی نیاز به یک قرارداد دارد که از آن با عنوان قرارداد مشارکت یاد می‌شود. یکی از این موارد مشارکت پزشکی است و بدین منظور قرارداد مشارکت پزشکان منعقد می‌شود.

نمونه قرارداد مشارکت پزشکان

نمونه قرارداد همکاری با پزشک یا نمونه قرارداد پزشک با سرمایه گذار از این ۱۰ پیروی می‌کند:

  • ماده ۱- عنوان قرارداد
  • ماده ۲- مشخصات طرفین در قرارداد مشارکت پزشکان
  • ماده ۳- موضوع قرارداد مشارکت پزشکان
  • ماده ۴- زمان و مکان قرارداد مشارکت پزشکان
  • ماده ۵- میزان آورده طرفین قرارداد
  • ماده ۶- تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها
  • ماده ۷- محرمانگی اطلاعات در قرارداد
  • ماده ۸- مرجع حل اختلاف
  • ماده ۹- نسخ قرارداد
  • ماده ۱۰- امضای طرفین قرارداد

شما می‌توانید همین الان اقدام به دانلود قرارداد مشارکت پزشکی مورد نیاز خود کنید یا اگر شما نیز به دنبال قراردادی مختص خودتان هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد آنلاین ، قراردادی منحصر به فرد و با در نظر داشتن تمامی شرایطتان داشته باشید.

نکات قرارداد مشارکت پزشکان

هنگام تهیه نمونه قرارداد با پزشک عمومی و متخصص دانستن نکات زیر ضروری است:

۱. نکته اولی که بایستی بدان توجه نمود آنست که مشخصاً باید مشخصات که شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، اقامتگاه و تلفن است، در قرارداد مشارکت پزشکان ذکر شود.

۲. در صورتی که موضوع مشارکت تأسیس کلینیک درمانی یا بیمارستان است، نکتهٔ دیگری را باید در نظر داشت و آن تعیین مسئول نگهداری و پرداخت هزینه‌های تجهیزات پزشکی است.

باتوجه به تخصصی بودن تجهیزیات پزشکی، هزینه تعمیر و نگهداری آنها به شدت سنگین است. بنابراین میزان سهم هریک از پزشکان در هزینه‌ها را پیش‌بینی نمایید.

۳. در قرارداد مشارکت پزشکان اهمیت دارد که عنوان صراحتاً مشخص گردد. با این توضیح که تعیین موضوع به صورت کلی مانند «مشارکت پزشکان» هم صحیح است لیکن بهتر است برای جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی مشخصاً تعیین شود که موضوع قرارداد، مشارکت در تأسیس کلینیک درمانی است.

۴. موضوع قابل توجه دیگر در این قرارداد آنست که مشابه تمامی قراردادهای مشارکت مدنی ضرورت دارد که مدت اعتبار قرارداد یا زمان شروع و خاتمه آن مشخصاً تعیین شود.

۵. به منظور جلوگیری از اطاله در رسیدگی به اختلافات احتمالی، توصیه می‌شود بخشی از قرارداد را به طرق حل و فصل اختلافات اختصاص دهید. در این بخش توصیه می‌شود نهاد داوری را انتخاب نمایید.

هنگام تنظیم قرارداد داوری در نظر داشته باشید وفق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی داور می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد که حسب تراضی طرفین انتخاب می‌شود.

۶. با توجه به اینکه میزان آورده هر یک از شرکاء در قرارداد مشارکت پزشکی اهمیت دارد، بایستی در این قرارداد دقیقاً آورده شرکاء و سهم آنها مشخص شود.

البته لازم به ذکر است که سرمایه و آورده صرفاً محدود به سرمایه نقدی نبوده و آورده اعم از نقدی و غیر نقدی است.

سخن آخر

با توجه به مطالب فوق به نظر می‌رسد که امروزه شاهد ورود قراردادهای مشارکت مدنی در عرصه‌های پزشکی هستیم. بدین سبب در مطلب فوق به یکی از مهم‌ترین قراردادهای مشارکت با عنوان قرارداد مشارکت پزشکان پرداختیم و راه‌های تدوین نمونه قرارداد پزشک با کلینیک را برشمردیم.

در صورتی که با مطالعه مطالب فوق، سوالی در ذهنتان به وجود آمده است، می‌توانید با بخش مشاوره تلفنی وینداد در ارتباط باشید.

سوالات متداول

موضوع قرارداد مشارکت پزشکان چه باید باشد؟

تعیین موضوع به صورت کلی مانند «مشارکت پزشکان» هم صحیح است؛ لیکن بهتر است برای جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی مشخصاً تعیین شود که برای مثال موضوع قرارداد، مشارکت در تأسیس کلینیک درمانی است.

چرا باید از نهاد داوری در قرارداد مشارکت پزشکان استفاده کنیم؟

به منظور جلوگیری از طولانی شدن مدت رسیدگی به اختلافات احتمالی، توصیه می‌شود بخشی از قرارداد را به طرق حل و فصل اختلافات اختصاص دهید و نهاد داوری را انتخاب نمایید. داور می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد که بر حسب نظر طرفین انتخاب شود.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
موسسه داوری عادل دادگر اسماعیل رستگاری نیا
موسسه داوری عادل دادگر اسماعیل رستگاری نیا
1 سال پیش

عالی بود

تشکر

موسسه داوری عادل دادگر اسماعیل رستگاری نیا
موسسه داوری عادل دادگر اسماعیل رستگاری نیا
1 سال پیش

عای و جامع بود

سپاس

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت پزشکان شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات پیشنهادی مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد مشارکت پزشکان شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط