راه اندازی کارگاه تولیدی

چگونه یک کارگاه تولیدی را با بودجه محدود راه‌ اندازی کنیم؟

برای راه اندازی کارگاه تولیدی ، به عنوان مثال راه اندازی کارگاه تولید دفتر باید یک سری مراحل مهم را طی کنیم تا به یک موفقیت بزرگ در آینده برسیم. مطمئن باشید با توجه به برخی از نکات ساده و اساسی می‌توان سرمایه گذاری مطمئنی در کسب و کار انجام داد. در این مطلب قصد داریم […]

برای راه اندازی کارگاه تولیدی ، به عنوان مثال راه اندازی کارگاه تولید دفتر باید یک سری مراحل مهم را طی کنیم تا به یک موفقیت بزرگ در آینده برسیم. مطمئن باشید با توجه به برخی از نکات ساده و اساسی می‌توان سرمایه گذاری مطمئنی در کسب و کار انجام داد. در این مطلب قصد داریم فوت و فن راه اندازی کارگاه تولیدی و تکنیک‌های شراکت در کارگاه را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

۴ نکته حیاتی که باید قبل از راه اندازی کارگاه تولیدی بدانید!

کارآفرینی معمولا با مجموعه‌ای از تجربیات تلخ و شیرین همراه است. به عنوان یک کارآفرین به جای اینکه تک تک مسیرها را از ابتدا تجربه کنید، بهتر است گاهی از تجربه سایرین کمک بگیرید. در ادامه برخی از تجربیات کارآفرینان برای راه اندازی یک کارگاه را با همدیگر مرور می‌کنیم که می‌توانید در انواع مشارکت‌ها مثل قرارداد مشارکت در معدن، قرارداد مشارکت در تولیدی، قرارداد مشارکت در پوشاک، قرارداد مشارکت در گلخانه، قرارداد شراکت مرغداری و غیره از آن استفاده کنید.

۱- تحقیق و جستجو در بازار کسب و کار

راه اندازی کارگاه تولیدی نیازمند صرف زمان و هزینه است. اغلب افراد با هزینه‌ای محدود قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارند. بنابراین باید پیش از هر اقدامی از درستی مسیر کسب و کارشان و قرارداد شراکت کاری بین دو نفر مطمئن شوند. برای آگاهی بیشتر قبل از هر کاری، تمامی جوانب را بسنجید.

تولیدی‌های دیگر را مشاهده کنید.

پیشنهاد می‌شود از چند کارگاه تولیدی با زمینه کاری مشابه خودتان بازدید کنید. با مسئول آن صحبت کنید. به صورت کامل با تک تک مراحل تولید آشنا شوید و در این زمینه اطلاعات جمع آوری کنید. نمایشگاه‌های مرتبط با کارگاه تولیدیتان نیز منبع خوبی برای کسب اطلاعات هستند.

از خود بپرسید چه کارگاهی راه اندازی کنیم.

در گام بعدی باید کارگاه‌های تولیدی برتری را پیدا کنید که در کارشان به یک برند تبدیل شده‌اند و تفاوت‌های آن‌ها را با سایر کارگاه‌ها ارزیابی کنید. حال فکر کنید که کارگاه شما در چه زمینه‌ای می‌تواند خلاقیت داشته باشد و کیفیت محصولات تولیدیتان چه برتری نسبت به سایرین خواهد داشت.

مجموعه این اطلاعات کمک می‌کند تا بتوانید یک نقشه راه با جزئیات زیاد تهیه کنید و بر اساس آن استراتژی راه اندازی کارگاه را طراحی نمایید.

۲- مشکل کمبود سرمایه و نحوه مشارکت در کارگاه تولیدی

برای شروع کار ممکن است سرمایه و بودجه کافی نداشته باشید. چون علاوه بر تامین محل مناسب برای کارگاه تولیدی، به تعدادی ماشین آلات (متناسب با نوع تولیداتتان)، نیروی انسانی و همچنین مواد اولیه نیاز دارید. برای مدیریت هزینه‌ها، ابتدا با حجم تولید کم شروع به کار کنید.

می‌توانید از چند روش زیر برای کاهش هزینه‌ها یا جذب سرمایه برای کسب و کار استفاده کنید:

  • برای راه اندازی کارگاه از وام‌های بانکی یا کمک مالی دوستان یا اعضای خانواده کمک بگیرید.
  • از تخصص دوستان و اعضای خانواده برای پیشرفت کار بهره بگیرید؛ این نوع شراکت در کارگاه تولیدی بیشتر استفاده از سرمایه غیرنقدی افراد است. کسی را می‌شناختم که یک کارگاه تولیدی پوشاک راه اندازی کرده بود و برای کاهش هزینه‌های مربوط به استخدام نیروی انسانی از اعضای خانواده برای کارهای ساده خیاطی استفاده می‌کرد. برای این منظور قرارداد مشارکت پوشاک را تنظیم می‌کنند.

در این نوع مشارکت تقسیم وظایف با توجه به نوع مهارت‌های افراد اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال می‌توانید در ابتدای کار به جای استخدام منشی برای پاسخ به ارباب رجوع از بستگان کمک بگیرید یا شاید یکی از دوستانتان در کارهای حسابداری وارد باشد و بتواند کارهای ساده حسابداریتان را تا روی غلطک افتادن تولید به او محول کنید. (با این تکنیک‌ها می‌توانید هزینه‌های مربوط به استخدام نیروی انسانی را اندکی کاهش دهید.)

  • روش بعدی برای مشارکت در کارگاه، گرفتن شریک است. معمولا توافق‌های شراکت در کارگاه سه نوع هستند: شراکت در سرمایه، کار یا هردو. جدا از نوع شراکت باید بدانید که توافقات حرفی، تا زمانی که روی کاغذ و به صورت قانونی تنظیم نشوند، فاقد اعتبار هستند. پس اگر قصد تنظیم قرارداد مشارکت در تولیدی را دارید، ابتدا نوع مشارکت و سپس شرایط، نوع مسئولیت‌ها و حدود اختیارات هر یک از افراد را مشخص کنید.

با دانلود قرارداد مشارکت مدنی که کارشناسان حقوقی وینداد تنظیم کرده‌اند می‌توانید از یک قرارداد بی‌نقص برای شروع کسب‌وکار خود برخوردار شوید.

کارگاه تولیدی

۳- گزینه‌های همکاری مطمئن برای کارگاه تولیدی را شناسایی کنید

به عنوان یک تولید کننده لازم است دو گروه از افراد را در صنف کاری خود پیدا کنید:

  • فروشندگان مواد اولیه: برای راه اندازی کارگاه به مواد اولیه نیاز دارید، پس ابتدا لیستی از فروشندگان مواد اولیه تهیه کنید. این لیست را بر اساس کیفیت مواد، قیمت تمام شده خرید و… مرتب کنید. سعی کنید همیشه این لیست را به‌روزرسانی کنید تا گزینه‌های جایگزین برای تامین مواد اولیه در اختیار داشته باشید. با حقوق کسب و کارها آشنا باشید و آن را دوطرفه رعایت کنید.
  • خریداران محصولات تولیدی: برخی از تولید کنندگان، فروشگاهی دارند که محصولاتشان را در آن عرضه کرده و سایرین با واسطه‌های فعال در زمینه فروش محصولاتشان همکاری می‌کنند. اگر از دسته اول هستید باید مخاطبین نهایی‌تان را بررسی کنید. انتظارات آنها از محصولات را بشناسید و تلاش کنید تا محصولات تولیدی مورد پسند و توجه‌شان قرار گیرد.

اگر با فروشندگان واسط کار می‌کنید باید لیستی از خریداران محصولات کارگاه تولیدی تهیه کنید و با تک تک آنها مذاکره کنید. در این بین اطلاعات خوبی از نظر و سلیقه مخاطبین نهایی محصولات هم بدست می‌آورید.

۴- از حالا به فکر افزایش بازده کارگاه تولیدی باشید

یکی از نیازهای مهم در زمینه راه اندازی کارگاه افزایش و بهبود بهره‌وری و اثربخشی در تولید است. زمانی که افراد قصد راه اندازی کارگاه تولیدی دارند اغلب بیشتر تمرکزشان را روی تهیه تجهیزات و ماشین آلات می‌گذارند. با این حال برای بهترین بازدهی و اطمینان از حفظ سرمایه‌تان باید یک گردش کار هوشمند و منظم را برنامه‌ریزی کنید. در غیر این صورت بهترین ماشین آلات و تجهیزات هم به افزایش بازدهی‌تان کمکی نخواهند کرد.

اگر از ماشین‌آلات و دستگاه‌های خاص استفاده می‌کنید حتما با کمک گرفتن از شرکت سازنده نحوه استفاده بهینه و کارکرد درست آن را فرا بگیرید. همچنین با تخمین‌های تقریبی میزان تولید در یک بازه زمانی مشخص را تعیین کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا در صورت گرفتن سفارش برای تولید، زمان تحویل دقیق‌تری را به مشتریان خود اعلام کرده و حجم کاری زیاد را بهتر مدیریت نمایید.

کارگاه تولیدی

سخن آخر

برای راه اندازی کارگاه تولیدی پیش از هر اقدامی برای تهیه محل مناسب، مواد اولیه یا استخدام نیروی کار، به زمانی برای تحقیق و بررسی و تنظیم استراتژی کسب و کار نیاز دارید. در این مطلب ۴ مورد از مهم‌ترین نکات برای شروع کار و مراحل راه اندازی کارگاه تولیدی را معرفی کردیم که نه تنها ریسک کسب و کار را کاهش می‌دهند بلکه در دراز مدت باعث افزایش بهره وری و بازدهی کسب و کارتان می‌شوند. اگر درخصوص راه اندازی کارگاه تولیدی سوالی دارید، آن را با کارشناسان و مشاوران وینداد درمیان بگذارید. شما نیز می‌توانید تجربه‌های مفیدتان در زمینه راه اندازی کارگاه تولیدی را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا برای راه اندازی کارگاه تولیدی نیاز به دریافت مجوز هست؟

بله؛ بسته به موضوع کارگاه نیاز به دریافت مجوز است.

آیا میتوان برای راه اندازه کارگاه تولیدی وام گرفت؟

بله؛ وام‌های تاسیساتی و تجهیزاتی با بهره‌های مناسب مخصوص کارآفرینی کارگاه تولیدی است.

3.5/5 - (11 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

4 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
مهدی منصورنژاد
مهدی منصورنژاد
1 ماه پیش

سلام نیاز به مشاوره بیشتر دارم

بهنام اسماعیلی
بهنام اسماعیلی
6 ماه پیش

آقا سلام، با تشکر از مطالب مفید تون، میخواستم بدونم که واسه راه اندازی یه خط تولید کوچیک پلاستیک ، آیا سازمان و یا نهادی هست که صفر تا صد تولید و یا حتی به کارگیری ابزارآلات مورد استفاده تولیدی رو بهمون آموزش بده؟؟؟منطورم اینه که بدون هیچ اطلاعات و تجربه قبلی میتونیم که یه خط تولیدی با کمک دولت راه بندازیم؟؟؟

رضایی
رضایی
1 سال پیش

سلام برای تاسیس کارگاه رشته زنی باید چه مجوزی و از کجا بگیرم؟
گرگان هستم

فاطمه حسین‌قلی‌ لو
فاطمه حسین‌قلی‌ لو
در پاسخ به  رضایی
1 سال پیش

با سلام و احترام
مدارک لازم برای اخذ مجوز:
1. کپی شناسنامه و کپی کارت ملیِ شخصِ متقاضیِ جوازِ تولیدی، اولین مدرکِ الزامی است.
2 تهیه و تسلیم کارت پایان خدمت الزامی است (در صورتی که متقاضی مرد باشد).
3 : اطلاعاتِ مربوط به مکانِ استقرارِ ثابت شرکت مثلِ کد پستی، نشانی و شماره تماس.
4 : ریزِ مایحتاج و کالاهای درخواستی اولیه و ارائه این لیست.
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات پیشنهادی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط