۴ قانون مهم صادرات کالا و نکات مهم پیرامون آنها

4 قانون مهم صادرات کالا و نکات مهم پیرامون آنها

به صورت کلی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به آن ضرورت دارد. صادرات کالا نیز از این جمله فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود که تمام تجار و بازرگانان باید نسبت به این قوانین و آشنایی با آنها اطلاعات دقیق داشته باشند. قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات به چندین […]

به صورت کلی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به آن ضرورت دارد. صادرات کالا نیز از این جمله فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود که تمام تجار و بازرگانان باید نسبت به این قوانین و آشنایی با آنها اطلاعات دقیق داشته باشند.

قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات به چندین بخش تقسیم‌ می‌شود. اهمیت این موضوع بیشتر در دو دلیل خلاصه می‌شود. دلیل اول به اهمیت بحث قوانین و رویه‌ها در مباحث تجاری و بازرگانی برمی‌گردد و دلیل دوم به تغییرات پی‌درپی این قوانین در سطح اجرایی و عملیاتی برمی‌گردد. خصوصا در یکی دو سال اخیر که نوسانات ارزی و تصمیمات آنی بعد از آن، به این تغییرات پی‌درپی دامن زده است.

ما در این مطلب برآنیم نکات ۴ قانون مهم صادرات کالا که باید با آن آشنایی داشته باشید را اشاره کنیم. شما هم اگر در مورد قوانین و مقررات صادرات کالا به کمک نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما تماس بگیرید یا فرم درخواست تنظیم قرارداد را در این صفحه پر کنید.

۴ قانون مهم صادرات کالا

قوانین و مقررات صادرات کالا در هر حوزه‌ای از تعداد زیادی تشکیل شده است. ولی چهار قانون مهم صادرات کالا شامل این موارد می‌باشند: قانون مقررات صادرات و واردات، آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

۱. مهم‌ترین و اصلی ترین قانون مربوط به حوزه صادرات کالا، «قانون مقررات صادرات و واردات» است. این قانون در ۴۸ ماده قانونی، ۴۵ تبصره و ۱۴ بند تدوین شده و مصوب سال ۱۳۶۶ است.
۲. مقررات دوم در این زمینه «آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات» است. آیین نامه مذکور پیرو قانون فوق توسط هیئت دولت مورخ ۱۳۷۳ تصویب گردید و متضمن نکات دقیق تر و اجرایی تری نسبت به قانون مذکور است.
۳. دیگر قانون مهم صادرات کالا که در این زمینه اهمیت بسزایی دارد قانون امور گمرکی می‌باشد. این قانون در سال ۱۳۹۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و ۱۵۶ ماده قانونی دارد. این قانون محتوای مقرراتی در زمینه عملیات اجرایی مربوط به امور گمرکی و ترخیص کالا می‌باشد. قانون فوق دارای آیین‌نامه‌ای می‌باشد که توسط هیئت دولت مورخ ۱۳۹۱ تصویب شد.
۴. علاوه بر مقررات فوق اصلی‌ترین قانونی که به ابعاد کیفری صادرات و واردات کالا پرداخته است قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین‌نامه‌ آن می‌باشد. این قانون در ۱۰ فصل و ۷۷ ماده قانونی تنظیم شده که در بخش‌های مختلف به تخلفات تجاری و قاچاق کالا و ارز پرداخته است. قانون قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسیده و در دو سال بعد اصلاحات دیگری به آن اضافه شده است. در این قانون کالاها‌ی موضوع صادرات و واردات به سه دسته تقسیم شده است که عبارتست از کالاها‌ی مجاز، مجاز مشروط، ممنوعه.

صادرات و واردات هر نوع کالای ممنوعه به صورت کلی قاچاق محسوب و واجد جنبه‌ کیفری می‌باشد.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد کامل برای صادراتتان دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی‌تان را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی قراردادی حرفه‌ای را برای شما تنظیم کنند

نکات مهمی از قانون و مقررات صادرات و واردات

۱. به صورت کلی در صورتی که فردی کالای مسافری به همراه داشته باشد و کالای مذکور دارای جنبه تجاری نباشد، کارت بازرگانی نیاز ندارد. به همین دلیل، خودرو برای سفر زمینی، «کاپوتاژ » شده تا به عنوان کالای مجاز غیر تجاری همراه مسافر محسوب شود. هر کالای دیگر که جنبه تجاری برای صادر شدن یا وارد شدن به کشور پیدا می کند، بایستی در قالب کارت بازرگانی، مبادله شود و اطلاعاتش در سامانه جامع گمرکی ثبت شود.
همچنین وفق ماده سه قانون مذکور، مسئول صدور کارت بازرگانی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران است که صدور آن، تحت شرایطی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی انجام می شود.
۲. در صورتی که اختلافی میان صادرکننده و گمرک به وجود آید مرجع حل اختلاف سابقا طبق ماده چهارده و تبصره یک و دو ، کمیسیون مرکب از ذی نفعان از گمرک و وزارت خانه های بود لیکن این ماده نیز طبق ماده پنجاه و یک قانون امور گمرکی مصوب بیست و دوم آبان ماه سال ۱۳۹۰، حذف شد.
۳. برخلاف این باور که صادرات فرش ۳۰رج به بالا ممنوع تلقی می‌شود، وفق ماده ۲۲ قانون مذکور ، صادرات فرش های صادراتی از ۳۰  رج به  بالا که شناسنامه ندارند، از اول فروردین ۱۳۷۴ ممنوع شده است. لذا، صادر کنندگان بایستی شناسنامه  فرش دریافت کنند لذا صادرات فرش ۳۰ رج به بالا، ممنوع نیست.

چرا با راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

۴. از جمله نکات مهمی که ضرورت دارد صادرکنندگان به آن توجه نمایند وجود مشوق‌های صادراتی با عنوان «جوایز صادراتی» می‌باشد. طبق ماده  ۱۹، این اجازه به دولت داده شده است تا برای تشویق صادرات، وجوهی (کمک سود تسهیلات) را در بودجه سنواتی خود منظور کند و به صادرکنندگان نمونه که وزارت صمت معرفی می کند، پرداخت نماید.
۵. به صورت کلی می توان گفت صادرات کالا به دو دسته تقسیم می شود که شامل صادرات قطعی و صادرات موقت می‌باشد.
۶. به صورت کلی مراحل صادرات کالا در ایران کمی پیچیده تر و دشوارتر از سایر کشورها می‌باشد. با اینحال مراحل صادرات کالا به ترتیب عبارتند از صدور پروفرما( پیش فاکتور)، تهیه تدارک و بسته بندی، تعیین ارزش گمرکی، کسی مجوز از ارگان های زیربط، اظهارکالا، عقد قرارداد حمل و بیمه، اخذ گواهی بازرسی، صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا، ارسال کالا. صدور پیش فاکتور عبارتست از فرمی که در آن مشخصات کالا به همراه تمامی اطلاعات مورد نیاز ذکر خواهد شد. در رابطه با بسته بندی کالا باید توجه داشت که می‌بایست طبق نظر سازمان توسعه تجارت انجام شود که ممکن است برای کالاهای مختلف متفاوت باشد. تعیین ارزش گمرکی نیز عبارت است از کلیه هزینه هایی که از ابتدا برای خرید کالا هزینه شده و تا زمانی که کالا به اولین دفتر گمرکی برسد. جهت تعیین هزینه های گمرکی هم لازم است نسبت به آن ها آگاهی کامل را داشته باشیم.
۷. علاوه بر نکات فوق ضرورت دارد تا به مهم ترین نکته‌ای اشاره شود که در زمینه صادرات کالا باید نسبت به آن توجه کافی صورت گیرد. پیش شرط صادرات کالا وجود شرایط صادرکنندگان برای صادر کالا است که عبارتست از نداشتن حساب معوقه ارزی، دارا بودن حساب جاری و داشتن کارت بازرگانی است.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه صادراتتان انجام دهید این است که از راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی استفاده کنید. همین الان نسبت به دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید!

درباره این ۴ قانون مهم صادرات کالا نیاز به راهنمایی دارید؟

با توجه به مطالب فوق در صورتی که تمایل به صادرات کالا یا خدماتی را دارید، می‌بایست ابتدا به ساکن از قانون مهم صادرات کالا مربوط به کسب‌وکارتان آگاهی کامل یابید و سپس مبادرت به این امر نمایید تا از مشکلات آتی جلوگیری شود.

از آنجایی که صادرات این روزها به یکی از حرفه‌های پرطرفدار و پر سود تبدیل شده است. اگر ایده صادرات کالایی را در ذهن دارید می‌توانید اقدامات و مراحل مربوط به آن را از کارشناسان حقوقی ما پرسیده تا شما را در تمامی مراحل آن راهنمایی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط