۵ راهکار برای محافظت از اطلاعات در استارتاپ‌ها

5 راهکار برای محافظت از اطلاعات در استارتاپ‌ها

پیدا کردن راهکار برای محافظت از اطلاعات در استارتاپ‌ها همیشه یکی از دغدغه‌های صاحبان این کسب‌وکارها بوده. در ابتدا به تعریف کوتاهی از استارتاپ بپردازیم. استارتاپ تاسیسی است تجاری که در حوزه اختراعات و تکنولوژی نوین فعالیت نموده و به منظور توسعه یک محصول، خدمت، معرفی آن به بازار و غیره تاسیس می‌گردد. کسب و کارها […]

پیدا کردن راهکار برای محافظت از اطلاعات در استارتاپ‌ها همیشه یکی از دغدغه‌های صاحبان این کسب‌وکارها بوده. در ابتدا به تعریف کوتاهی از استارتاپ بپردازیم. استارتاپ تاسیسی است تجاری که در حوزه اختراعات و تکنولوژی نوین فعالیت نموده و به منظور توسعه یک محصول، خدمت، معرفی آن به بازار و غیره تاسیس می‌گردد. کسب و کارها در گذشته نیاز به چارچوب حقوقی نداشته و معاملات بر حسب اعتبار تجار انجام می‌شد اما امروزه با تغییر این شکل از کسب‌وکارها، قوانین و مقررات حمایتی آن هم با تغییرات زیادی مواجه شده است.
اطلاعات و داده‌های مربوط به هر استارتاپ یا کسب و کار را می‌توان به عنوان مهم‌‌ترین دارایی آن در نظر گرفت. از این رو صاحبان ایده و کسب و کار همواره نگرانی فزاینده‌ای در رابطه با افشا یا سرقت اطلاعات مذکور دارند.

قراردادهایی را که در ادامه معرفی می‌کنیم بهترین راهکار برای محافظت از اطلاعات در استارتاپ‌ها می‌باشد.

۱- انعقاد قرارداد هم‌بنیانگذاران

به جهت دشواری‌های مربوط به راه‌اندازی کسب و کار و سرمایه اولیه لازم به تنهایی امکان راه‌اندازی آن وجود ندارد و برای اجرای یک ایده نیاز به شریک یا همکارانی می‌باشد که در قالب شریک یا موسس، صاحب ایده را در راه‌اندازی یک کسب و کار همراهی نمایند. بدین جهت ضرورت دارد قراردادی تحت عنوان هم بنیانگذاران میان موسسان منعقد شده که مشتمل بر مواردی به شرح ذیل می‌باشد:

۱- سهم هر نفر در درآمدهای آتی چقدر است ؟

۲- هر نفر چقدر کار و چقدر سرمایه ریالی به عنوان آورده خود ، در این مشارکت قرار خواهد داد؟

۳- ارزش حدودی ایده پیشنهادی چقدر است ؟

۴- تصمیم‌گیری درباره پیشنهادها چگونه است ؟

۵- تصویب یک نظر جدید با چه تعدادی از آرا خواهد بود ؟

۶- هر کسی در این کسب و کار چه مسئولیتی دارد ؟

۷- در صورت اهمال و کوتاهی در انجام کارها، چگونه باید با فرد خاطی برخورد شود ؟

۸- در صورت خروج هر یک از موسسین ادامه کار چگونه خواهد بود ؟

اگر هدف شما هم از راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا و رسیدن به سود آن است همین الآن نمونه قرارداد هم‌بنیانگذاران را دریافت کنید!

۲-  قرارداد عدم افشاء و محرمانگی اطلاعات

به منظور جلوگیری از مشکلات و اختلافاتی که در آینده ممکن است پیش بیاید ضرورت دارد قبل از اینکه کارمند جدیدی وارد مجموعه شود یا قبل از اینکه با شریک تجاری برای توسعه کسب و کار همکاری صورت گیرد، قرارداد عدم افشا و محرمانگی اطلاعات یا NDA منعقد شده و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از افشای اطلاعات کسب و کار را انجام شود.

به موجب قرارداد محرمانگی یا NDA اطلاعات محرمانه مشخص و تعیین می‌شود در صورت افشای این اطلاعات توسط شخصی که اطلاعات در اختیارش قرار داده شده ضمانت اجرای قراردادی یا قانونی مقرر می‌شود.

شرایط قرارداد عدم افشای اطلاعات عبارت است از: ۱-وجود موضوعی معین ۲-وجود منافعی موجهه ۳-محدودیت زمانی ۴-محدودیت جغرافیایی ۵-وجود عوض قراردادی؛ این شرط در حقوق امریکا همانند قرارداد عدم رقابت شرط صحت آن است.

اگر شما هم نیاز به یک قرارداد عدم افشای اطلاعات کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید نمونه قرارداد عدم افشای اطلاعات را دریافت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

۳- انعقاد قرارداد عدم رقابت

از راه‌های حائز اهمیت که می‌توان به آن متوسل شد انعقاد قراردادی متضمن منع فعالیت موازی برای کارمندی است که اطلاعات زیادی از جزییات کسب‌وکار دارد. با استفاده از این گزینه می‌توان برای مدت محدود از پیوستن کارمند خود به شرکت‌های رقیب جلوگیری کرده خسارات احتمالی را به حداقل رساند.

از این قرارداد با عنوان قرارداد عدم رقابت یاد می‌شود.

به عبارت دیگر قرارداد عدم رقابت یک پیمان محدودکننده است که به منظور جلوگیری از بهره‌برداری از مزایای رقابتی به دست آمده با طرف دیگر در توافقنامه طراحی شده است. در واقع این قرارداد کارمندان و اعضای تیم را از استفاده از اطلاعات و تجربیات به دست آمده در طول مدت همکاری با شما به منظور رقابت با شما و کسب و کارتان بر حذر می‌دارد و آن‌ها را از شروع کسب و کاری مشابه با کسب و کار شما منع می‌کند.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان انجام دهید این است که قرارداد عدم رقابت را هنگام استخدام نیروهای خود داشته باشید. همین الان نسبت به دریافت قرارداد عدم رقابت اقدام کنید!

۴- ثبت علامت تجاری

ثبت نام تجاری می‌تواند به حفظ ایده و اطلاعات حیاتی مربوط به استارتاپ کمک نماید؛ زیرا نام کسب و کار معمولاً با ایده و اطلاعات آن ارتباط نزدیکی دارد. سندی که معرف ثبت‌ نام تجاری کسب و کار شماست اثبات می‌کند که ایده کسب ‌و کار شما در زمان معینی فعال بوده است. درنتیجه اگر شخص دیگری سعی کند این واقعیت را کتمان کند می‌توانید با این اسناد تاریخ دقیق فعال بودن ایده خود را نشان دهید. این کار را هم می‌توان در دسته راهکار برای محافظت از اطلاعات در استارتاپ‌ها قرار داد.

۵- قرارداد عدم ترغیب

قراردادی است میان رقبای بالفعل و بالقوه که یک طرف در مقابل دیگری متعهد می‌شود که برای مدتی مشخص و همچنین در محدوده جغرافیایی مشخصی مستخدمان و مشتریان طرف مقابل را برای برقراری تعاملات تجاری خود یا دیگران ترغیب ننماید.

اگر نیاز به تنظیم قرارداد عدم ترغیب دارید، می‌توانید درخواست تنظیم قراردادتان را ثبت کنید تا کارشناسان ما قراردادی حرفه‌ای برای تیم شما تنظیم کنند.

استفاده از مشاور حقوقی، پیشنهاد راهکار برای محافظت از اطلاعات در استارتاپ‌ها می‌باشد.

اگر طریقه نوشتن متن قرارداد را ندانید و یک قرارداد به خوبی تنظیم و نوشته نشود، چه می­‌شود؟ اگر شما در این قرارداد مبلغ قابل توجهی را هزینه کنید، آیا شرایط خروج به‌گونه­‌ای هست که شما بتوانید سرمایه­‌تان را برگردانید؟ (به عنوان مثال، آیا بندی را در قرارداد درباره زمان خروج از آن و برگرداندن سرمایه­‌تان تنظیم کرده‌­اید؟). اگر طرف دیگر به برند و یا شهرت شما آسیب زد، می‌­توانید به سرعت قرارداد را خاتمه دهید؟ اگر در یک موضوع خاص که جزء مسئولیت­‌های شما محسوب می­‌شود از کسب و کارتان محافظت می­‌شود؟ آیا در دیگر موضوعات هم چنین محافظتی وجود دارد؟ آیا از برند و مالکیت معنوی شما محافظت می‌گردد ؟ و یا طرف مقابل در صورت استفاده از برند شما تعهداتش مشخص است؟ تمام این سوال‌ها را باید هنگام بررسی راهکار برای محافظت از اطلاعات در استارتاپ‌ها درنظر بگیرید.

اگر در تهیه قراردادهای محافظت از اطلاعات کسب‌وکارتان به کمک نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما تماس بگیرید یا فرم درخواست تنظیم قرارداد را در این صفحه پر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
رضا
رضا
4 سال پیش

مطلب خوبی بود مخصوصا برای ما که همیشه این دغدغه رو داریم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط