مزایا و معایب شرکت دانش بنیان چیست؟

مزایا و معایب شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان شرکتی است که بر پایه علم و دانش و نوآوری و فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کند. در واقع هدف این شرکت‌ها تجاری سازی علم و دانش است. از آنجایی که بیشتر مدیران شرکت‌ها و بسیاری دیگر از افراد این روزها تمایل دارند شرکت دانش بنیان به ثبت برسانند لازم است که با مزایا […]

شرکت دانش بنیان شرکتی است که بر پایه علم و دانش و نوآوری و فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کند. در واقع هدف این شرکت‌ها تجاری سازی علم و دانش است. از آنجایی که بیشتر مدیران شرکت‌ها و بسیاری دیگر از افراد این روزها تمایل دارند شرکت دانش بنیان به ثبت برسانند لازم است که با مزایا و معایب شرکت دانش بنیان آشنا شویم.

چرا باید شرکت دانش بنیان را ثبت کنیم؟

شرکت دانش بنیان با عناصری مانند علم و دانش درهم آمیخته است و لازم است که افرادی که آن را تاسیس می کنند حداقل مدارک کارشناسی داشته باشند. بسیاری از مدیران شرکت‌ها تمایل دارند شرکت خود را به صورت دانش بنیان به ثبت برسانند به این خاطر که شرکت‌های دانش بنیان مزایایی دارد که دیگر شرکت‌ها از آن برخوردار نیستند.

مهم‌ترین مزیت شرکت‌ دانش بنیان معافیت‌های مالیاتی آن است.

علاوه برآن مزایای تاسیس شرکت دانش بنیان فقط به معافیت‌های مالیاتی محدود نمی‌شود. البته شرکت‌های دانش بنیان ممکن است معایبی نیز داشته باشد. بنابراین مزایا و معایب شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند متنوع باشد.

مزایای شرکت دانش بنیان

همانطور که بیان کردیم بیشتر مدیران شرکت‌ها تمایل دارند که شرکت خود را به صورت دانش بنیان به ثبت برسانند. مزایا و معایب شرکت دانش بنیان نسبت به دیگر شرکت‌ها می‌تواند بیشتر و یا کمتر باشد. مزایای دانش بنیان نسبت به شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص بیشتر است. در ذیل به مزایای دانش بنیان شدن شرکت‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اعطای کمک هزینه مالی به شرکت دانش بنیان
  • معافیت از مالیات و عوارض گمرکی
  • دریافت وام و تسهیلات مالی با سود کم همچنین دریافت تسهیلات قرض الحسنه و صندوق نوآوری
  • بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای مناسب
  • افرادی که در شرکت دانش بنیان فعال هستند از تسهیلات نظام وظیفه برخوردارند
  • حمایت از صادرات کالا به دیگر کشورها همراه با خدمات تبلیغاتی و بازاریابی
  • شرکت‌های دانش بنیان نسبت به دیگر شرکت‌ها در استقرار در محل پارک‌های علم و فناوری و واحد‌های پژوهشی در اولویت قرار دارند.
  • استفاده از دوره‌های آموزشی

معایب شرکت دانش بنیان

در مقابل امتیازات شرکت دانش بنیان می‌توان معایبی را نیز برای آن برشمرد از جمله:

  • گاهی اوقات شرکت‌های دانش بنیان با کمبود مالی از جانب برخی سازمان‌ها مواجه می‌شوند.
  • پیدا کردن بازار خارجی برای برخی از شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند اندکی سخت باشد.
  • این شرکت‌ها کوچک‌اند و در بازار داخلی هم می‌توانند محدودیت‌هایی داشته باشند از جمله عدم استقبال افراد داخلی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان.

با این وجود مزایای شرکت دانش بنیان نسبت به شرکت‌های دیگر بسیار بیشتر است و می‌تواند گزینه خوبی برای ثبت شرکت باشد.

مزایای شرکت دانش بنیان نوع یک و نوع دو

همانطور که می‌دانید انواع شرکت‌های دانش بنیان به نوع یک و نوع دو تقسیم شود. کالاهایی که در سطح یک تولید می‌شود؛ پیچیدگی بیشتری نسبت به کالاهای سطح دو دارد. شرکت‌های دانش بنیان نوپا نوع دو باید بتوانند از تکنولوژی بالایی برخوردار شوند. تمامی مزایایی که برای شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد برای شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک هم وجود دارد اما شرکت‌های دانش بنیان نوع دو معافیت مالیاتی ندارند.

بنابراین شرکت‌های دانش بنیان نوع دو همه‌ مزایای شرکت‌های دانش بنیان را دارد به جز معافیت مالیاتی.

چگونه شرکت دانش بنیان ثبت می‌شود؟

برای ثبت شرکت دانش بنیان و بهره‌مندی از مزایا و معایب شرکت دانش بنیان باید ابتدا مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان را داشته باشید. مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان شامل رزومه شرکت، تصویر اساسنامه شرکت دانش بنیان، تصویر اظهارنامه شرکت دانش بنیان، مدارک تحصیلی اعضا، لیست بیمه شرکت دانش بنیان است.

  • اگر قبل از اینکه شرکت دانش بنیان را به ثبت برسانید هیچ شرکت ثبت شده‌ای ندارید پس از تهیه مدارک مورد نیاز لازم است که ابتدا یک شرکت را به ثبت برسانید.
  • پس از ثبت شرکت به صورت عادی باید وارد سامانه شرکت دانش بنیان شوید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
  • پس از تکمیل اطلاعات درخواست ارزیابی می‌دهید و باید منتظر تایید و یا عدم تایید درخواستتان باشید.

مزایا و معایب ثبت شرکت دانش بنیان وینداد

برای اطلاع از مزایای ثبت شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ بهتر است که با مشاوران ثبت شرکت دانش بنیان مشورت کنید. همانطور که می‌دانید مزایا و معایب شرکت دانش بنیان زیاد است و در برابر مزایای بسیار زیاد شرکت دانش بنیان، معایبی هم دارد بنابراین توصیه ما این است که حتما قبل از ثبت شرکت دانش بنیان با مشاوران با تجربه، مشورت کنید تا اطلاع کامل پیدا کنید. تیم کارشناسان وینداد در زمینه ثبت شرکت دانش بنیان تجربه و دانش فراوانی دارد و می‌تواند در فرایند ثبت شرکت دانش بنیان به شما کمک کند. کافی است در طول هفته با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

بسیاری از افراد در تلاش‌اند تا شرکت خود را به صورت دانش بنیان به ثبت برسانند به این دلیل که مزایا و معایب شرکت دانش بنیان بسیار زیاد است و در برابر مزایای بسیار زیادی که دارد از معایب کمتری برخوردار است. از مهمترین مزایایی که برای شرکت دانش بنیان وجود دارد می‌توان به معافیت مالیاتی اشاره کرد. شرکت‌‎های دانش بنیان نوع یک و نوع دو از مزایای یکسانی بهره‌مند هستند اما شرکت‌های دانش بنیان نوع دو معافیت مالیاتی را ندارد.

سوالات متداول

اگر شرکت دانش بنیان ثبت کنم مهم‌ترین مزیت آن برای من چیست؟

مهم‌ترین مزیت شرکت‌ دانش بنیان معافیت‌های مالیاتی آن است.

آیا تمامی انواع شرکت‌های دانش بنیان معافیت مالیاتی دارد؟

شرکت‌های دانش بنیان نوع دو همه‌ مزایای شرکت‌های دانش بنیان را دارد به جز معافیت مالیاتی.

4.7/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت