مزایا و معایب ثبت موسسه غیرتجاری چیست؟

مزایا و معایب ثبت موسسه غیرتجاری چیست؟

برای انجام فعالیت‌های گروهی می‌توانید از قالب‌هایی که در قانون تعریف شده‌اند مثل شرکت یا موسسه استفاده کنید. گاهی فعالیت شما تجاری نیست و ممکن است نسبت به برخی موارد مثل مالیات یا سایر محدودیت‌ها مایل به تاسیس شرکت نباشید. یا اصلاً موضوع فعالیت شما در قالب شرکت قابل انجام نباشد. مثلاً قصد تاسیس آموزشگاه […]

برای انجام فعالیت‌های گروهی می‌توانید از قالب‌هایی که در قانون تعریف شده‌اند مثل شرکت یا موسسه استفاده کنید. گاهی فعالیت شما تجاری نیست و ممکن است نسبت به برخی موارد مثل مالیات یا سایر محدودیت‌ها مایل به تاسیس شرکت نباشید. یا اصلاً موضوع فعالیت شما در قالب شرکت قابل انجام نباشد. مثلاً قصد تاسیس آموزشگاه داشته باشید، در این صورت می‌توانید موسسه غیرتجاری ثبت کنید. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان موسسه ثبت کرد؟ یا مزایا و معایب ثبت موسسه غیرتجاری چیست؟

در این مطلب با اشاره به موسسه و نحوهٔ فعالیت آن، مزایا و معایب ثبت موسسه غیر تجاری را بررسی می‌کنیم. سپس آن را نسبت به شرکت بررسی خواهیم کرد و در نهایت اهمیت ثبت موسسه‌ها را بیان می‌کنیم.

 موسسه تجاری چیست؟ 

موسسات یک نهاد غیرتجاری هستند گرچه برخی فکر می‌کنند که موسسه فعالیت تجاری هم انجام می‌دهد. اما فعالیت‌های تجاری در یک محدوده مشخص شده در قانون تجارت ذکر شده‌اند و هر موضوع دیگری به جز آن‌ها جنبهٔ غیرتجاری دارد. در نتیجه اگر فعالیت مورد نظر شما امور آموزشی، فرهنگی و هنری، ورزشی، روانشناسی، خدمات حقوقی، حسابداری یا حتی امور خیریه و مواردی از این دست باشد، باید به فکر تاسیس موسسه غیرتجاری باشید.

انواع موسسه غیر تجاری شامل موارد زیر است:

موسسات انتفاعی- موسسه‌هایی که با هدف کسب سود فعالیت می‌کنند: مثل آموزشگاه و مدارس غیرانتفاعی، موسسات حقوقی، روانشناسی، ورزشی و غیره.

موسسات غیرانتفاعی- موسساتی که برای امور عام‌المنفعه تاسیس می‌شوند: مثل خیریه‌ها.

چرا باید موسسه را ثبت کنیم؟

فعالیت‌های گروهی برای اینکه سازمان و نظام مشخصی داشته باشد، بهتر است در یک قالب قانونی انجام شود. اگر نوع فعالیت تجاری باشد، شرکت‌ها کامل‌ترین چارچوب فعالیت قانونی هستند ولی موضوع فعالیت موسسه غیر تجاری است.

شاید تصور کنید که با یک قرارداد بین شرکا، می‌توانید فعالیت خود را شروع کرده و مراحل قانونی را کنار بگذارید. اما مساله اینجاست که قانون شما را به رسمیت نشناخته و محدودیت‌هایی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

برای مثال اگر برای فعالیت خود نیاز به مجوز داشته باشید، حتماً باید در قالب موسسه ثبت شوید؛ چرا که برخی از مجوزها فقط به اشخاص حقوقی اعطا می‌شوند.

از سوی دیگر اعتبار بیشتری در بین افرادی که با شما در ارتباط هستند دارید و می‌توانید همه‌چیز را در قالب یک چارچوب مشخص شده، تعیین کرده و فعالیت خود را آغاز کنید.

در ادامه مزایا و معایب ثبت موسسه تجاری را بیان خواهیم کرد.

مزایا و معایب ثبت موسسه غیر تجاری 

موسسات هم مانند شرکت‌ها مزایای دارند که شما را ترغیب به ثبت آن‌ها می‌کنند. ابتدا باید این نکته را بدانید که پس از تصمیم به تاسیس موسسه باید آن را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید تا فعالیت شما جنبه قانونی داشته باشد.

اگر بخواهیم مزایا و معایب ثبت موسسه غیر تجاری را بیان کنیم باید آن را در یک دسته‌بندی کلی قرار دهیم.

مزایای موسسه غیر تجاری

  • ثبت موسسه غیر تجاری مانند ثبت شرکت امکان فعالیت قانونی را به شما می‌دهد.
  • با تاسیس موسسه می‌توانید در چارچوب قانونی فعالیت کرده و اساسنامه برای خود تدوین کنید.
  • برخی از موسسه‌ها مثل انواع غیرانتفاعی از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • امکان دریافت مجوزهای مختلف با احراز شرایط قانونی برای فعالیت خود را دارید.
  • امکان تاسیس با حداقل ۲ نفر و حداقل ۱۰۰ هزار تومان سرمایه اولیه وجود دارد.

معایب موسسه غیر تجاری

  • در موسسات انتفاعی مانند شرکت‌ها باید مالیات پرداخت کنید.
  • فقط می‌توانید در امور غیرتجاری فعالیت داشته باشید.
  • امکان دریافت کارت بازرگانی برای موسسه و شرکت در مزایده و مناقصه را ندارید.
  • قبل از ثبت موسسه غیرانتفاعی حتماً باید مجوز دریافت کنید.

 مزایای موسسه نسبت به شرکت چیست؟

با بررسی مزایا و معایب ثبت موسسه غیرتجاری حلا نوبت به یک مقایسه بین شرکت و موسسه می‌رسد. با وجود اینکه موسسات ساختار مشابهی با شرکت‌های تجاری دارند و هر دو در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسند ولی نوع فعالیت آن‌ها با هم متفاوت است.

  • موسسات با حداقل ۲ نفر قابل ثبت هستند در حالی‌که در بین شرکت‌های تجاری فقط یک شرکت (یعنی شرکت با مسئولیت محدود) چنین امکانی را دارد.
  • موسسات تشریفات کمتری نسبت به شرکت‌ها دارند، برای مثال الزامی به برگزاری مجامع سالانه ندارند.
  • برخی از انواع موسسات از مالیات معاف هستند، در حالی‌که همه شرکت‌ها ملزم به پرداخت مالیات و پلمپ دفاترند.

اهمیت ثبت انواع موسسات

برای انجام برخی از فعالیت‌ها به‌صورت متمرکز شما باید موسسه ثبت کنید. در غیر این صورت فعالیت شما غیرقانونی خواهد بود. آموزشگاه‌‌ها، مدارس غیر انتفاعی، موسسات فرهنگی-هنری و خدماتی و همچنین خیریه‌ها از جمله این موارد هستند.

پیش از ثبت هر یک از این موارد ابتدا باید مجوز آن را با توجه به موضوع دریافت کنید. برای مثال برای تاسیس مدرسه غیرانتفاعی باید از وزارت آموزش و پرورش و برای ثبت موسسات فرهنگی و هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرید.

طبیعی‌ست که فعالیت در قالب موسسه نیز اعتبار بیشتری دارد و در جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان خود هم موفق‌تر خواهید بود.

چگونه باید موسسه را ثبت کنیم؟ 

با اطلاع از مزایا و معایب ثبت موسسه غیر تجاری اگر تصمیم به ثبت آن گرفته‌اید، حالا نوبت به انجام فرآیند و مراحل قانونی آن می‌رسد. فرآیند ثبت موسسه و ثبت شرکت یکسان است. در هر دوی این نهادها اگر نیاز به دریافت مجوز داشته باشید باید قبل از تاسیس آن را از وزارت مربوطه، اخذ کنید. در واقع این مرحله پیش‌نیاز ثبت به‌شمار می‌رود. 

شروع مراحل در اداره ثبت شرکت‌ها هم به‌صورت آنلاین انجام می‌شود اما در هر مرحله باید دقت کافی به‌خرج دهید تا کار شما برگشت نخورد. چرا که به ایراد خوردن در هر مرحله، فرآیند تاسیس را طولانی‌تر خواهد کرد. برای مثال در انتخاب نام موسسات غیر تجاری باید اصول آن را رعایت کنید تا شانس تایید یک نام افزایش پیدا کند.

مجموعه حقوقی و ثبتی وینداد امکان مشاوره با کارشناسان ثبتی را در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین می‌توانید صفر تا صد مراحل ثبت را به ما بسپارید.

جمع‌بندی مزایا و معایب ثبت موسسه غیرتجاری

اطلاع از مزایا و معایب ثبت موسسه غیر تجاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دید بازتری موسسه خود را ثبت کنید.

موسسات به‌طور کلی فعالیت غیرتجاری انجام می‌دهند و در دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی ثبت می‌شود که دسته اول با هدف کسب سود و دسته دوم برای امور عام‌المنفعه فعالیت می‌کنند.

با تاسیس موسسات نه تنها می‌توانید فعالیت خود را به‌صورت قانونی و در یک چارچوب تعیین شده، انجام دهید بلکه از سایر مزایای قانونی بهره‌مند می‌شوید.

در مقایسه مزایای موسسه نسبت به شرکت هم می‌توان گفت که محدودیت و پیچیدگی‌های کمتری نسبت به شرکت دارند و فقط می‌توانند امور غیرتجاری انجام دهند.

سخن پایانی؛ ثبت شرکت در وینداد

حال که با مزایا و معایب ثبت موسسه غیرتجاری آشنا شدید،‌ در وینداد شما می‌توانید در کمترین زمان فرایند ثبت شرکت را انجام دهید.
برای شروع فرایند ثبت شرکت موسسه غیرتجاری در وینداد فقط به کپی شناسنامه، کارت ملی،کد ثنا نیاز دارید و باقی مراحل را به متخصصان ما بسپارید.

هزینه ثبت شرکت در وینداد ثابت و غیرقابل تغییر است. یعنی ما در وینداد بدون توجه به سرمایه اولیه شرکت شما قیمت‌گذاری می‌کنیم و تضمین می‌کنیم که هزینه‌ای را که در همان ابتدا به شما اعلام می‌کنیم تا زمانی که شرکت شما را ثبت می‌کنیم تغییر نخواهد کرد.
همچنین تیم پشتیبانی وینداد به صورت تخصصی در طول هفته پاسخگوی سوالات حقوقی و ثبتی شما هستند.

 سوالات متداول 

مهم‌ترین مزایا موسسه غیر تجاری چیست؟

با تاسیس موسسه می‌توانید امور غیرتجاری را در یک چارچوب و با حمایت‌های قانونی انجام دهید. 

آیا می‌توان موسسه تک نفره ثبت کرد؟

خیر، حداقل اعضا برای تاسیس موسسه ۲ نفر است ولی می‌تواند تک مدیره باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر