نحوه تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری + شرایط و مراحل

نحوه تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری + شرایط و مراحل

انجام تغییرات در شرکت‌ها و موسسات یکی از متداول‌ترین اموری‌ست که باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. بسیاری از این تغییرات نیاز به تغییر در اساسنامه موسسه غیر تجاری دارند و در نتیجه لازم است، تشریفات قانونی مربوط به آن را رعایت کنید. در این مقاله با اشاره به مواد اساسنامه موسسات غیرتجاری، […]

انجام تغییرات در شرکت‌ها و موسسات یکی از متداول‌ترین اموری‌ست که باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. بسیاری از این تغییرات نیاز به تغییر در اساسنامه موسسه غیر تجاری دارند و در نتیجه لازم است، تشریفات قانونی مربوط به آن را رعایت کنید. در این مقاله با اشاره به مواد اساسنامه موسسات غیرتجاری، شرایط تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری و مدارک لازم آن را بررسی خواهیم کرد. سپس برخی از نکاتی که در هنگام تنظیم اساسنامه باید مورد توجه قرار دهید را بیان می‌کنیم. پس اگر قصد تغییرات در موسسه خود را دارید، در این مطلب با شرایط و ضوابط آن آشنا خواهید شد.

اساسنامه موسسه چیست؟

 هم‌زمان با احراز شرایط و ارائه مدارک موسسات غیر تجاری باید، اساسنامه آنها تدوین شود. این اساسنامه سندی‌ست که تمامی اطلاعات شرکت، نحوه اداره و محدوده اختیارات و هر آنچه که مدیریت و رسیدن به اهداف نیاز دارید، در آن درج می‌شود. تدوین اساسنامه همچنین یکی از مراحل ثبت شرکت و موسسه به‌شمار می‌رود.

در عین حال باید چند نکته را در رابطه با موسسه به‌خاطر داشته باشید؛

  • موسساتی که نیاز به دریافت مجوز دارند، نمونه اساسنامه آن‌ها توسط سازمان صادرکننده مجوز ارائه خواهد شد و ملزم به استفاده از همین نمونه خواهند بود.
  • بندهای اساسنامه شامل تمامی اطلاعات موسسه، شرکا و مدیران است و مواردی مثل نحوه مدیریت موسسه و تشکیل مجامع، نحوه اداره شرکت و حتی نحوه انحلال موسسه در آن درج خواهد شد.
  • در صورتی که تغییری در موسسه صورت بگیرد که در اساسنامه درج شده باشد، باید آن را اصلاح کرده یا اساسنامه را تغییر دهید.

کدام تغییرات موسسه‌های غیر تجاری باید ثبت شوند؟

طبیعی‌ست که هر تغییری در موسسه نیاز به ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و تغییر اساسنامه ندارد. برای مثال اگر یک موسسه بخواهد کارمند جدیدی استخدام کند، این از تغییرات شرکت به‌شمار نمی‌رود. در عین حال اگر یکی از شرکا بخواهد تغییر کند (شریکی وارد موسسه شده یا از آن خارج شود) در این صورت باید آن را یکی از تغییرات اساسی دانست. چرا که اسامی شرکا یکی از مواردی‌ست که در اساسنامه موسسه درج می‌شود.

در نتیجه می‌توان گفت؛ اگر هر یک از مواد اساسنامه تغییر کند، در این صورت باید به ثبت برسد. 

از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روال ثبت آن هم تشریفات قانونی دارد که در ادامه به‌طور کامل بیان خواهیم کرد.

مراحل ثبت تغییرات اساسنامه موسسه غیرتجاری چیست؟

برای اعمال هرگونه تغییرات در موسسه و تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری باید تشریفات قانونی آن را رعایت کنید. این تشریفات در قانون تجارت به‌طور کامل برای شرکت‌های تجاری بیان شده است. به‌دلیل ساختار مشابه شرکت و موسسه برای اعمال تغییرات و ثبت آن‌ها، در روال ثبتی از روش یکسانی استفاده خواهد شد.

به‌همین منظور اگر سهامداران موسسه غیر تجاری که همان شرکا هستند، بخواهند یکی از مواد اساسنامه را تغییر دهند باید مراحل زیر را انجام دهند.

ابتدا با رعایت تشریفات قانونی، مجمع عمومی شرکت را دعوت کنند. با حضور اعضا و به حد نصاب رسیدن آن‌ها، موضوع در جلسه مطرح شده و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. در صورتی که اکثریت اعضای حاضر رای مثبت به آن بدهند، تصمیمات اخذ شده در قالب صورتجلسه‌ای تنظیم می‌شود.

در مرحله بعدی با رعایت شرایط قانونی، این صورتجلسه باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

ثبت انواع تغییرات موسسه

با این توصیف شما دو فرآیند مهم را برای اعمال تغییرات اساسنامه موسسه غیرتجاری طی خواهید کرد؛

هر دو مرحله حساسیت زیادی دارد و باید با دقت، تجربه و دانش کافی انجام شود تا صورتجلسه شما با ایراد مواجه نشده و در فرآیند ثبت به مشکلی برنخورد.

مجموعه وینداد با ارائه خدمات ثبتی به کسب‌وکارها، علاوه‌بر امکان مشاوره با کارشناسان ثبتی متخصص، تنظیم و ثبت صورتجلسات را به‌عنوان یکی از خدمات خود به شما ارائه می‌کند.

مدارک لازم برای ثبت هرگونه تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری

مدارک و شرایط تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری با توجه به اینکه بخواهید چه تغییری را اعمال کنید کمی متفاوت خواهد بود. گرچه روال انجام آن‌ها با یکدیگر مشابه است. در ادامه مدارک لازم برای ثبت صورتجلسات تغییرات را بیان می‌کنیم اما برای هر یک از تغییرات هم می‌توانید به‌صورت اختصاصی از مجموعه وینداد اطلاعات و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

مدارک لازم:

– تصویر شناسنامه و کارت ملی شرکا و میزان سهم‌ آن‌ها

– تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره

– تصویر اساسنامه شرکت

– سایر اطلاعات مورد نیاز نسبت به انواع صورتجلسات 

نکاتی مهم در  تنظیم اساسنامه

اساسنامه اصلی‌ترین سند شرکت است. البته در برخی شرکت‌ها و موسسات در کنار اساسنامه از شرکتنامه هم استفاده می‌شود. در تنظیم این سند اساسی حتما باید به نکات مهمی توجه کنید تا یکی از مراحل ثبت موسسه را بدون مشکل انجام دهید.

  • اطلاعات اولیه را به‌طور کامل در اساسنامه قید کنید. برای مثال موضوع موسسه باید به‌صورت جزئی و کامل درج شود و نوشتن یک عنوان کلی از لحاظ قانونی شما را با مشکل مواجه می‌‌کند.
  • موسساتی که برای ثبت و فعالیت خود نیاز به دریافت مجوز دارند، ابتدا باید مجوز را دریافت کنند. سپس همان سازمان صادر کننده مجوز، نمونه اساسنامه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که ملزم به استفاده از این اساسنامه هستند.
  • سایر موسسات می‌توانند از نمونه اساسنامه‌ای که سامانه اداره ثبت شرکت‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، استفاده کنند.
  • شرایط تغییر اساسنامه و مشخص کردن مراجعی که صلاحیت آن را دارند هم در خود اساسنامه مشخص می‌شود و شرکا ملزم به رعایت آن خواهند بود.

جمع‌بندی تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری

تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری می‌تواند در قالب تغییر نام، آدرس، شرکا، موضوع و غیره باشد.

در این صورت طبق مواد اساسنامه در مورد تغییرات موسسه عمل خواهد شد و پس از انجام تشریفات قانونی باید آن را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید تا اعتبار قانونی داشته باشد.

تغییرات اساسنامه از موارد مهمی است که باید حتما ثبت شود چرا که عدم ثبت آن پیگرد قانونی در پی دارد. ثبت این تغییرات برای هر شخصی که قصد تغییر در اساسنامه را دارد ضروری است. در ثبت تغییرات شرکت و تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری همانطور که بیان شد لازم است که بدانید پس از به ثبت رساندن تغییرات، اصلاحات لازم در اساسنامه صورت می‌گیرد یا اگر این تغییرات کلی و اساسی باشند، اساسنامه به‌صورت کلی تغییر خواهد کرد.
تیم کارشناسان حقوقی و ثبتی وینداد با تجربه چندین ساله در زمینه ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت‌ها فعالیت می‌کند و آماده ارائه مشاوره در زمینه ثبت و تغییرات شرکت با مسئولیت محدود می‌باشند کافی است با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا هر تغییری باعث تغییر در اساسنامه موسسات غیر تجاری می‌شود؟

خیر، فقط در صورتی که یکی از مواد اساسنامه تغییر کند باید آن را به ثبت برسانید.

تغییرات موسسات در چه مرجعی ثبت می‌شوند؟

این تغییرات پس از طی تشریفات و مراحل قانونی در قالب صورتجلسه باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت