نحوه استعلام ثبت شرکت ، انواع استعلام شرکت‌ها

نحوه استعلام ثبت شرکت ، انواع استعلام شرکت‌ها

استعلام ثبت شرکت از این جهت ضروری است که شرکت تنها زمانی حالت قانونی به خود می‌گیرد که ثبت شده باشد و تنها در این صورت اعتبار قانونی می‌یابد. همچنین برای شروع تعامل با شرکت و عقد قرارداد با شرکت‌ها لازم است ابتدا استعلام تغییرات ثبت شرکت ها گرفته شود. در این مقاله نکاتی در رابطه […]

استعلام ثبت شرکت از این جهت ضروری است که شرکت تنها زمانی حالت قانونی به خود می‌گیرد که ثبت شده باشد و تنها در این صورت اعتبار قانونی می‌یابد. همچنین برای شروع تعامل با شرکت و عقد قرارداد با شرکت‌ها لازم است ابتدا استعلام تغییرات ثبت شرکت ها گرفته شود. در این مقاله نکاتی در رابطه انواع استعلام، روش‌ها و نحوه انجام آن را بررسی می‌کنیم.

ضرورت استعلام شرکت و تغییرات شرکت

استعلام شرکت می‌تواند از جهات گوناگونی اهمیت داشته باشد. برای مثال اگر تصمیم به عقد قراردادی تجاری با شرکتی داشته باشید لازم است که ابتدا وجود شرکت و اعتبار قانونی آن را کنترل کنید. یا درصورتی که تصمیم دارید شرکتی را بخرید ابتدا لازم است تاریخ تشکیل و همچنین اعتبار و قانونی بودن شرکت مزبور بررسی کنید. بنابراین از عمده‌ترین دلایل استعلام شرکت می‌تواند موارد ذیل باشد:

  • قانونی بودن تشکیل شرکت و اعتبار و عدم اعتبار آن
  • صحت وجود شرکت
  • فعال بودن و یا نبودن شرکت
  • تاریخ ثبت شرکت درصورت خرید شرکت
  • اطلاع از نوع شرکت

فایده داشتن اطلاعات درست از مراحل ثبت شرکت و قوانین ثبت شرکت این است که هنگام استعلام شرکت شما به درستی دیده می‌شود.

انواع روش استعلام ثبت شرکت

 مزایا و معایب ثبت شرکت برای انجام فعالیت قانونی توجه افراد را به ثبت شرکت جلب می‌کند. برای استعلام ثبت شرکت دو روش متفاوت وجود دارد که هریک از افراد می‌توانند به اعتبار آن پی ببرند. در ذیل با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

از طریق سامانه اشخاص حقوقی کشور

کافی است وارد سامانه شناسه ملی که سایت شناسه ملی اشخاص حقوقی هم نامیده می‌شود، شوید. حداقل باید یکی از این اطلاعات را داشته باشید که شامل نام شرکت، شماره ثبت شرکت، شناسه ملی شرکت است.
در این سامانه می‌توان اطلاعات و مشخصات مربوط به انواع شرکت را دید، همچینین استعلام ثبت موسسه‌های غیر تجاری نیز از همین طریق قابل‌انجام است. این سامانه یکی از با اعتبارترین و مهم ترین روش استعلام اشخاص حقوقی کشور است.

از طریق سامانه استعلام ثبت شرکت ها

این سامانه زیر نظر سامانه ثبت املاک و اسناد کشور است. در این روش کافی است پس از ورود به سایت بخش‌های مورد نظر را پر کنید و استعلام شرکت را بررسی کنید.
در صورتی که برای استعلام، نام شرکت را وارد می‌نمایید باید توجه داشته باشد که نام شخصیت حقوقی مورد نظر را به صورت کامل و دقیق بنویسد.

استعلام ثبت شرکت در روزنامه رسمی

هر تغییراتی که در شرکت‌ها به وجود می‌آید باید ثبت شود. برای ثبت تغییرات شرکت تغییرات باید در روزنامه رسمی کشور انتشار پیدا کند. برای انجام استعلام از این روش کافی است وارد سایت روزنامه رسمی کشور بشوید و پس از وارد کردن یکی از اطلاعات مانند شناسه ملی، شماره ثبت، نام، آگهی تاسیس شرکت و یا آخرین تغییرات را دریافت نمایید. همچنین جهت دسترسی به همه آگهی‌ها می‌توانید به بخش جست‌وجو در آگهی‌های قانونی مراجعه نمایید.
روش‌ها دیگری مانند استعلام ثبت شرکت از پلیس فتا هم وجود دارد که البته باید توجه داشت پلیس فتا سایت جداگانه‌ای ندارد و به سامانه استعلام ثبت شرکت ها که تنها مرجع رسمی استعلام ثبت و تغییرات شرکت و شخصیت حقوقی است ارجاع می‌دهد.

استعلام ثبت اسم شرکت

استعلام نام شرکت از موارد مهمی است که باید در هنگام تاسیس شرکت‌ها به آن توجه داشت. باید دقت کرد قبلا شرکتی به آن نام ثبت نشده باشد به عبارتی نام انتخابی سابقه ثبت نداشته باشد. همچنین انتخاب نام برای شرکت ویژگی‌های دیگری دارد مثل آن که لاتین نباشد، مطابق با فرهنگ اسلامی باشد، واژه فارسی باشد.
برای استعلام نام شرکت باید همانطور که بیان شد وارد سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور شد و با وارد کردن شماره ثبت یا شماره ملی و یا نام شخصیت حقوقی، استعلام شرکت و نام شرکت مورد نظر را گرفت، یا از طریق سامانه روزنامه رسمی کشور اطلاعات شرکت مورد نظر را دریافت کرد.

استعلام انواع شرکت

برای استعلام ثبت شرکت با مسئولیت محدود و استعلام ثبت شرکت سهامی خاص کافی است از یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • ورود به سامانه استعلام ثبت شرکت‌ها زیر نظر قوه قضاییه است و از آن با نام سامانه اسناد و املاک کشور نیز یاد می‌شود.
  • ورود به سامانه استعلام شناسه ملی که در صورتی که شرکت شما داری شخصیت حقوقی مستقل باشد می‌توانید به اطلاعات آن شرکت دسترسی پیدا کنید،
  • ورود به سامانه روزنامه رسمی کشور

درصورتی که نیاز به از اطلاعات بیشتری در زمینه استعلام یا مدارک لازم برای ثبت شرکت دارید می‌توانید به مجله حقوقی وینداد مراجعه نمایید.

استعلام کد اقتصادی شرکت

کد اقتصادی شرکت کد دوازده رقمی است که مخصوص شرکت‌هایی است که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند. برای استعلام این کد لازم است ابتدا وارد سامانه استعلام کد اقتصادی شرکت شوید. در مرحله بعد باید با استفاده از شماره ملی یا کد ملی مدیرعامل شرکت استعلام کد اقتصادی خود را دریافت نمایید. همچنین اگر شماره اقتصادی شرکت را در اختیار دارید و می‌خواهید از صحت آن مطلع شوید نیاز است کد اقتصادی را در کادر مربوط به آن وارد نمایید و استعلام مربوطه را دریافت نمایید.

سخن پایانی

کارشناسان ما در وینداد تجربه و مهارت زیادی در ثبت شرکت دارند. تجربه چندین ساله تیم وینداد باعث شده است که با جرئیات ثبت شرکت آشنا باشیم و آن را با دقت و سرعت بیشتری انجام بدهیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می‌توانید با تیم کارشناسان ما در وینداد تماس حاصل نمایید. تیم پشتیبانی وینداد در طول هفته پاسخگوی مسائل حقوقی و ثبتی شما هستند. می‌توانید پرسش‌های خود را در این مورد در بخش نظرات بپرسید تا به آن‌ها پاسخ داده شود.

سوالات متدوال

استعلام کدام شرکت‌ها را می‌توان دریافت نمود؟

تمامی شرکت‌های هفت گانه که شامل شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف هستند را می‌توان دریافت نمود.

پس از استعلام ثبت شرکت به چه مواردی درسترسی پیدا میکنیم؟

پس از استعلام ثبت شرکت به مواردی همچون اقامتگاه اصلی و قانونی شرکت، تاریخ تاسیس و شروع شرکت، قانونی بودن شرکت، صاحبان امضای مجاز، نوع شرکت و… می‌توان دسترسی پیدا کرد.

4.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
اردشير سلامت
اردشير سلامت
3 ماه پیش

عضویت در سامانه اشخاص حقوقی کشور

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت