قرارداد صادرات فروش کالا طبق قوانین ایران چگونه تنظیم می‌شود؟

قرارداد صادرات فروش کالا طبق قوانین ایران چگونه تنظیم می‌شود؟

انجام صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی از ظرائف و حساسیت‌های خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه‌گذاری‌های انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. صادرات مانند هر عمل تجاری دیگری نیازمند آینده‌نگری، برنامه‌ریزی، آشنایی با روش‌های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است. از […]

انجام صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی از ظرائف و حساسیت‌های خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه‌گذاری‌های انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. صادرات مانند هر عمل تجاری دیگری نیازمند آینده‌نگری، برنامه‌ریزی، آشنایی با روش‌های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است. از این رو، برای انجام فعالیت‌های اقتصادی آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به آن به خصوص تنظیم قراردادهای اصولی از جمله قرارداد صادرات فروش کالا ضرورت دارد.

اگر نیاز به راهنمایی در خصوص تنظیم قرارداد صادرات فروش کالا داشتید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

اهمیت آگاهی از قوانین صادرات کالا

صادرات کالا از جمله فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود که تمام تجار و بازرگانان باید نسبت به قوانینش اطلاعات دقیق داشته باشند. قوانین و مقررات مربوط به صادرات و واردات به چندین بخش تقسیم‌ می‌شود. اهمیت این موضوع بیشتر در دو دلیل خلاصه می‌شود. دلیل اول به اهمیت بحث قوانین و رویه‌ها در مباحث تجاری و بازرگانی برمی‌گردد و دلیل دوم به تغییرات پی‌درپی این قوانین در سطح اجرایی و عملیاتی برمی‌گردد. خصوصا در یکی دو سال اخیر که نوسانات ارزی و تصمیمات خلق‌الساعه بعد از آن، به این تغییرات پی‌درپی دامن زده است. ما در این مطلب به یکی از مهم‌ترین موضوعات در امر صادرات،که قرارداد فروش کالا نام دارد و براساس ماده ۱۰ قانون مدنی معتبر شناخته می‌شود، اشاره کرد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه صادراتتان انجام دهید این است که از راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی استفاده کنید. همین الان نسبت به دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید!

مهم‌ترین ارکان قرارداد صادرات فروش کالا طبق قوانین ایران

ما در ادامه مهم‌ترین نکات و ارکانی که یک قرارداد صادرات فروش کالا باید داشته باشد را توضیح می‌دهیم:

۱. نام ثبتى صادرکننده (فروشنده) و نشانى وی

۲. نام ثبتى واردکننده (خریدار) و نشانى وی

۳. عنوان مختصرى از هریک از طرفین مذکور در بند ۱ و ۲

۴. هدف قرارداد: بدین معنا که تائید نماید که کالاى تعیین شده توسط فروشندهٔ مشروح در بند ۱ به خریدار مشروح در بند ۲ فروخته شده و اینکه خریدار این کالا را بر حسب شرایط مندرج در قرارداد خریدارى نموده است.

۵. شمار، میزان و مقدار کالا : به جهت عدم ایجاد سوء‌تفاهم‌های آتی.

چرا با راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

همچنین همواره توصیه می‌گردد که شرح کالاهاى دسته‌اى و یا کالاى پوشیده را همراه با تعرفه گمرکى نیز در قرارداد قید گردد.

۶. قیمت، این قسمت مى‌تواند براساس استرلینگ با توجه به ثبات کلى‌ آن یا ارزهاى دیگرى که ارزش آن خصوصاً در دوره قرارداد تغییر نمى‌کند، باشد.

۷. شرایط تحویل: براى بسیارى از واردکنندگان به‌خصوص در کشورهاى بلوک شرق و یا کشورهاى جهان سوم گرایش روز افزونى به پافشارى به حمل کالا به وسیله هواپیمائى یا کشتیرانى ملى آنها است. بسیار حائز اهمیت است که طرفین قرارداد کاملاً تعهدات خود را درک کنند زیرا تفسیر شرایط تحویل ممکن است از کشورى به کشور دیگر تغییر کند.

نکته قابل توجه جهت راه‌حل ، قیمت‌گذارى و ارائه پیشنهاد براساس اینکوترمز است که در سراسر جهان شناخته شده است.

۸. بیان شرایط پرداخت :به عنوان مثال حساب باز – نقد در مقابل کالا – اعتبار اسنادی. حساب باز یا اسناد در قبال پرداخت یا قبول.

۹. وظایف خریدار:بیان وظایف خریدار یکی از مهمترین ارکان قرارداد صادرات فروش کالا است که نمونه‌ای از وظایف مذکور عبارت است از:

  • مجوز وارداتی مربوط به کالاها و ترخیص آنها از گمرک را به هزینه خود اخذ نماید .
  • قبل از حمل محموله را وارسی نماید ، هیچگونه ادعائی پس از ارسال محموله پذیرفته نمی شود
  • به هنگام رسیدن محموله به بندر مقصد ، مراحل لازم و ضروری برای ترخیص محموله را طی کرده و فقدان یا نقص هر یک از مدارک مربوط را به فروشنده اطلاع دهد .
  • هزینه حمل کالاها را مطابق شرایط مقرر در این قرارداد پرداخت نماید .
  • در صورت عدم توانائی پرداخت هزینه حمل کالا ، خریدار بایستی علل و دلایل خود را به فروشنده اطلاع دهد.

۱۰. تاریخ تحویل : صادرکننده باید با اداره تولید خود بررسى کند آیا تاریخ حملى که در پیشنهاد خود ذکر کرده تاریخى واقعى است؟ ضمناً تحقیق کند که در تاریخ تعیین شده وسیله حمل دریائى یا هوائى موجود خواهد بود یا خیر؟

۱۱. روش‌هاى حمل مثلاً کانتینر، قطار باری، رو-رو یا حمل هوائی.

۱۲. روش بسته‌بندى – لازم است که طرفین نسبت به مشخصات بسته‌بندى آگاهى و توافق کامل داشته باشد تا اطمینان یابند که در آینده نسبت به بسته‌بندى یا هر تغییر احتمالى در آن هیچگونه اختلافى پیش نخواهد آمد.

۱۳. بیمه‌نامه محموله یا گواهى بیمه.

۱۴. شرح و توضیحات پروانه واردات یا صادرات: مدت اعتبار آنها باید با شرایط پرداخت و تاریخ تحویل، تاریخ حمل و یا مدت هماهنگى داشته باشد.

۱۵. شرایط قرارداد صادرات فروش کالا – مثلاً فروش، تحویل، عمل‌کرد، داورى و غیره.

در قرارداد صادرات فروش کالا می‌توان مواردی را از این قبیل منضم نمود ، به عنوان مثال: کلیه دعاوی مربوط به قرارداد مذکور، شامل دعاوی مربوط به انعقاد ، اعتبار ، خاتمه یا نقض و تعبیر و تفسیر آن بایستی به مجمع قضات اتاق بازرگانی ایران ( ACIC ) جهت رسیدگی و قضاوت نهایی توسط یک یا سه تن از قضات بنا بر قانون حکم مجمع قضات اتاق بازرگانی ایران (LSACIC ) و قوانین قضات آن ارائه گردد . علاوه بر قوانین و آئین نامه های قابل اجرا ، قضات بایستی قوانین تجاری مربوط را نیز مدنظر قرار دهند . مفاد حکم بایستی به عنوان قراردادی مستقل از این قرارداد تلقی شده و در هر صورت لازم الاجراست .

۱۶. امضاء – دو طرف به وسیله اعضاء مسؤول خود در رده مدیریت یا ریاست باید قرارداد را امضاء نموده و تاریخ امضاء در قرارداد قید گردد.

شما‌ می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد صادرات فروش کالا را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی ما یک قرارداد اصولی و مطابق قوانین صادراتی را برای شما تهیه و تنظیم کنند.

نیاز به قرارداد صادرات فروش کالا دارید؟

نهایتا باید بیان داشت که قرارداد صادرات فروش کالا طبق قوانین ایران و براساس ماده ۱۰ قانون مدنی، پذیرفته شده است و از این رو این قرارداد نیز همچو سایر قراردادها می‌بایست شرایط عمومی و اختصاصی قراردادها در آن رعایت گردد.

در این مطلب تلاش کردیم تا حدودی شرایط قرارداد صادرات فروش کالا را بیان کنیم اما همانطور که می‌دانید موضوعات حقوقی نیازمند دانش تخصصی و تجارب حرفه‌ای می‌باشد و از این رو وینداد با بهره‌مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی ویژه در زمینه صادرات و واردات کالاها و خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد. از جمله این خدمات می‌توان به مشاوره در زمینه اقدام به صادرات و واردات و تنظیم قراردادهای ورود و صدور کالا اشاره کرد. بنابراین برای کسب اطلاعات حقوقی می‌توانید روی ما حساب باز کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌چه می‌خواهید دست یابید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط