قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی

قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی

یکی از مسائل بسیار مهم دنیای کسب و کار و رقابت، آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد. به عبارت دیگر برای رسیدن به درک صحیح از عرصه کسب و کارهای اینترنتی و موفقیت در این زمینه باید علاوه بر شناخت این حوزه، به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های ضروری آن آگاهی […]

یکی از مسائل بسیار مهم دنیای کسب و کار و رقابت، آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد. به عبارت دیگر برای رسیدن به درک صحیح از عرصه کسب و کارهای اینترنتی و موفقیت در این زمینه باید علاوه بر شناخت این حوزه، به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های ضروری آن آگاهی داشت. به این منظور ما در این نوشتار برآنیم تا در ابتدا به معرفی کسب‌وکارهای اینترنتی بپردازیم و سپس به هر یک از قوانین و مقرراتی که در این حوزه وجود دارد اشاره کنیم.

کسب‌‌وکار اینترنتی چیست؟

به مجموعه کارهایی که در بستر اینترنت انجام می‌شود و کسب درآمد و سود را به دنبال دارند کسب‌و‌کار اینترنتی می‌گویند. به طور مثال: شما در گذشته برای خرید تلفن همراه به صورت حضوری به  فروشگاه می‌رفتید و بعد از بررسی‌ها، تلفن همراه مورد نیاز خود را می‌خریدید اما در حال حاضر شما نه تنها تلفن همراه که هر کالا و خدمات دیگری را می‌توانید از فضای اینترنت خریداری کنید.

به همین دلیل کسب‌وکارهای اینترنتی این روزها به علت بستری که این فضا در اختیار افراد قرار می‌دهد به شدت در حال افزایش‌اند. با توجه به سهولت دسترسی به اینترنت، بسیاری از فعالیت‌های تجاری ترجیح می‌دهند محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت و نرم‌افزارهای تلفن همراه معرفی کنند. از آن‌جا که این فضا، فضای جدیدی‌ست کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها نیز در این فضا به راحتی صورت می‌گیرد، به همین دلیل لازم است اقداماتی برای ساماندهی این کسب و کارها درنظر گرفته شود.

از مهم‌ترین اقدامات اولیه راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی، لزوم دریافت مجوزهای لازم برای کسب وکارهای اینترنتی است.

دریافت اینماد ، پروانه کسب‌وکار اینترنتی، رسانه دیجیتال و مجوز نظام صنفی رایانه‌ای از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مجوزهای مربوطه می‌باشد.

مصادیق کسب‌وکارهای اینترنتی

فروشگاه مارکت پلیس یکی از جدیدترین و بهترین مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی است. امروزه این مفهوم، رویکرد سنتی فروش کالا و خدمات (مغازه‌های فیزیکی، پاساژها) را دگرگون کرده و با ورود به حوزه تجارت الکترونیک و پیشرفت روبه‌رشدی که دارد توانسته سبک جدیدی در تعاملات بین خریداران و فروشندگان را بوجود آورد. اما این مفهوم جدید و سودمند در دنیای کسب‌وکار مدرن، چالش‌های مخصوص به خود بویژه در مسائل حقوقی دارد.
قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی در مارکت‌پلیس‌ها در واقع مجموعه‌ای از قواعد و مقررات است که تامین‌کنندگان و مشتریان آن سایت قبل از دسترسی به کالاها و خدمات می‌بایست با این شرایط و قوانین موافقت نمایند. از ضرورت‌های داشتن قوانین و مقررات و شرایط مشخص برای مارکت پلیس عبارت است از جلوگیری از سواستفاده از مارکت پلیس، اعلام مالکیت تمام بر وب سایت، اعمال قدرت در مورد نقض کنندگان قوانین، محدود کردن مسئولیت‌های موسس سایت، تعیین قواعد و قوانین حاکم.
اگر قرار است مارکت پلیسی را اداره کنید و با فردی در این زمینه همکاری داشته باشید بهتر است از همین ابتدا قرارداد طراحی و بهینه سازی وب‌سایت را با وی منعقد کنبد

قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی کدامند؟

به طور کلی قانون در معنای اخص عبارت است از قواعد عام و لازم الاجرایی که توسط یکی از ارگان‌های مهم کشور که وظیفه قانون گذاری را به عهده دارد وضع می‌شود. در واقع این ارگان که در کشور ما قوه مقننه نامیده می‌شود وظیفه دارد تا قواعد کلی را برای مسایل مهم مملکت وضع کند تا در هر مورد راهکاری از قبل وجود داشته باشد. قواعد کلی مسیر را روشن و از پیشامد هرگونه ابهام در زمینه‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

قواعدی که قانون نامگذاری می‌شوند همگی لازم الاجرا می باشند به این معنی که امکان تخلف از آن‌ها وجود ندارد.

علاوه‌بر قوانین عام و خاص که در خصوص کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد بهتر است بدانید با توجه به این‌که خرید و فروش کالا در فضای مجازی امری است که این روزها بسیار رایج شده است و وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و تلفن همراه نیز این امر را تسهیل کرده‌اند خرید و فروش کالا در فضای مجازی قوانین مخصوص به خود را دارد.

از لحاظ حقوقی، قانون در دو معنای عام و خاص به کار می رود:

قبل از نام بردن قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی باید ابتدا معانی آنها را از هم تفکیک کرد. در معنای عام، مقصود از قانون، تمام مقرراتی است که از طرف یکی از سازمان های صلاحیت دار دولت وضع شده باشد. ممکن است این سازمان (مرجع) قوه‌ مقننه، رئیس دولت یا یکی از اعضای قوه‌ مجریه باشد. بنابراین در معنای عام طیف وسیعی از مقررات به عنوان قانون نامیده می‌شود و شامل تمام مصوبات مجلس، تصویب‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های اداری می‌شود.

اما در اصطلاح خاص، قانون به قواعدی گفته می‌شود که با تشریفات مقرّر در قانون اساسی، توسط مجالس قانون‌گذاری وضع می‌شود.

همان طور که ملاحظه می‌شود، دست یافتن به یک تعریف واحد و معین از قانون، دشوار است اما در تعریف آن باید پنج وصف یا خصوصیت وجود داشته باشد:

۱- کلیت و عمومیت داشته باشد.

۲- الزام‌آور باشد.

۳- تنظیم‌کننده روابط اجتماعی باشد.

۴- عادلانه باشد.

۵- اجرای آن از طرف دولت، تضمین شده باشد.

پس قانون عبارت از قاعده کلی و الزام آوری است که به منظور ایجاد نظم و استقرار عدالت بر زندگی اجتماعی انسان حکومت می کند و اجرای آن از طرف دولت تضمین می‌شود.

انواع قوانین کسب‌وکار‌های اینترنتی

همانطور که می‌دانیم خواسته‌های انسان‌ها با همدیگر مشابهت‌های زیادی دارد و مردم در یک جامعه کم و بیش خواستار چیزهای مشابهی می‌باشند. بنابر‌این، برای جلب منافع بیشتر و بهره‌مندی از امکانات ،اختلافات بین انسان‌ها در می‌گیرد، اما از آغاز خلقت دریافتند که بقای اجتماع با آشوب و زورگویی امکان‌پذیر نیست و ناچار باید قواعدی را بر روابط اشخاص، از آن جهت که عضو جامعه‌اند، برقرار نماید و ما امروز مجموع این قواعد را حقوق یا قانون می‌نامیم. در نتیجه، تصور بقای یک جامعه‌ بدون قانون و حقوق امکان ندارد.

حال به نمونه‌هایی از قوانین که در دسته قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی قرار می‌گیرند اشاره می‌کنیم.

قانون تجارت الکترونیک

این قانون به منظور شناسایی معاملات و اسناد الکترونیکی در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید و مجموعه اصول و قواعدی است كه برای مبادله آسان و ایمن اطلاعات در واسطه‌های الكترونیكی و با استفاده از سیستم‌های ارتباطی جدید به كار می‌رود.

دانلود قوانین تجارت الکترونیک

قانون جرائم رایانه‌ای

این قانون در سال ۱۳۸۸ به منظور تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به تصویب رسید. آنچه که به عنوان جرایم رایانه‌ای، جرایم اینترنتی و جرایم سایبری نام برده می‌شود مجموعه‌ای از بزهکاری‌هایی است که به وسیله‌ رایانه و ابزارهای الکترونیکی رقم می‌خورد.

دانلود قانون جرائم رایانه‌ای

قانون حمایت از حقوق مصرف کننده

قانون حمایت از مصرف‌کننده یعنی مجموعه اختیارات و امتیازاتی که مصرف‌کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمات از فروشنده دریافت می‌کند تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان، عدم کارآیی و ثمربخشی و یا ایراد خسارت، برای جبران ضرر خود از آن استفاده کند. این قانون در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید.

دانلود قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده

آیین‌نامه‌های کسب‌وکارهای اینترنتی

در ادامه توضیح قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی آئین‌نامه‌ها سه نوع‌اند. اعتبار آئین‌نامه منوط است به اینکه اولا مغایر قانون عادی نباشد ثانیا تکالیف جدیدی برای مردم ایجاد نکند.

آیین نامه‌های اجرایی:

مقرراتی هستند که به حکم صریح یا ضمنی قانونگذار برای تکمیل قانون وضع می شوند . به علت عدم استقلال ذاتی آنها به آنها ایین نامه های غیر مستقل نیز می گویند

آیین نامه جایگزین قانون یا ایین نامه های تفویضی: مقرراتی که با اذن صریح قانونگذار توسط مجریه تدوین میشوند اما ماهیتا با قانون فرقی ندارند.

آیین نامه مستقل:

مقامات اجرایی به موجب اصل ۱۳۸ می‌توانند در حدود اختیاراتشان اقدام به وضع آئین‌نامه نمایند. این نوع آئین‌نامه‌ها مستقل از قانون برای انتظام روابط افراد به کار می‌روند بسیار متنوع‌ند مانند آئین‌نامه‌های انتخاباتی ، شهرداری ، امور مالی ، استخدامی ….. مقامات واضع آن هیات وزیران ، وزیر ، استاندار ، فرماندار … میباشند. و به شکل زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.
آئین‌نامه‌های مستقل سازمان دهنده خدمات
عمومی، آئین‌نامه‌های مستقل انتظامی، آئین‌نامه‌های مستقل ضرورت (در شرایط اضطراری تصویب می‌شوند).

در اینجا به آیین‌نامه‌های کسب‌وکارهای اینترنتی اشاره می‌کنیم:

آیین نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای

ضوابط عرضه اینترنتی کالا وخدمات دامی وگیاهی

دستورالعمل فعالیت صرافی ها

آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

آیین نامه جمع آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی

آیین نامه حمایت از حقوق مصرف کننده

آیین نامه اجرایی مواد 38 و 42 قانون تجارت الكترونیكی

دستورالعمل‌های کسب‌وکار‌های اینترنتی کدامند؟

دستورالعمل، تعیین ضوابط اجرایی برای واحدهای شرکت به منظور ارائه اطلاعات فنی و عملی است. دستورالعمل عبارت است از ترتیب انجام کار به ترتیب اجرای آن که برای اجرا به مقامات صالحه و در حدود وظایف و مسؤولیت به کارکنان شرکت ابلاغ می‌شود. دستورالعمل‌ها به دو نوع اداری و فنی تقسیم می‌شوند.

دستورالعمل اداری:

به منظور اجرای ضوابط اجرایی اداری، مالی و منابع انسانی و همچنین راهنماهای کاری در این حوزه به واحدهای شرکت ابلاغ می‌گردند.

دستورالعمل فنی:

شامل ضوابط اجرایی تخصصی واحدها و همچنین راهنمای فنی می‌باشند.

در اینجا به دستورالعمل‌های کسب‌وکار‌های اینترنتی اشاره می‌کنیم:

ضوابط عرضه اینترنتی کلیه مکمل ها

ضوابط ارائه خدمات خطوط بین المللی چارچوب فعالیت و نظارت بر وب سایت های متمرکز کننده پرداخت کسب وکارهای اینترنتی

ممنوعیت ارائه خدمات قرض الحسنه در فضای مجازی

الزامات فعالیت های آموزشی و پژوهشی

الزامات خرید از وب سایت های خارجی

ضوابط فروش اینترنتی اقلام غیر دارویی

خدمات انجام پروژه و تهیه پایان نامه دانشجویی

الزامات ارائه خدمات کارگزاری بورس در اینترنت

الزامات عرضه خدمات بانکی، پولی و ارزی در اینترنت

اقلام ممنوعه پستی

عرضه داروهای دامپزشکی در اینترنت

الزامات فعالیت وب سایت های خیریه

الزامات عرضه اموال منقول فرهنگی،تاریخی وعتیقه توسط کسب و کارهای اینترنتی در اینترنت ضوابط ارائه خدمات بازی های برخط توسط کسب و کارهای اینترنتی

الزامات عرضه محصولات سلامت محور

الزامات عرضه كالاهای فرهنگی در اینترنت

دستورالعمل اعطای نماد و نظارت بر كسب و كارهای اینترنتیفاکتور استاندارد

تأمین امنیت کسب‌وکارهای اینترنتی چه ضرورتی دارد؟

ضرورت تأمین امنیت کسب‌‌وکارهای اینترنتی از ابتدای شروع فعالیت هر فروشگاه اینترنتی اهمیت بسیاری دارد. تمام کسانی که در پروسه کسب‌وکارهای اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین و خرید اینترنتی و یا ارائه خدمات آنلاین فعال هستند بابت امنیت این حوزه نگران‌اند و این نگرانی موضوعی است که هم از جانب صاحبان کسب‌ و‌ کارها و هم از جانب مشتریان و خریداران احساس می‌شود.
بعد از آگاهی به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی مهم‌ترین مسئله بالا بردن امنیت کسب و کارهای اینترنتی است. اطلاعات شخصی، اطلاعات مالی و جزئیات مربوط به کارت‌های پرداخت، حساب و… بسیار حساس هستند و درز هر یک از این اطلاعات به هر نحوی منجر به صدمات زیادی می شود.. یکی از ساده‌ترین کارهایی که صاحب کسب و کار اینترنتی باید به آن دقت کند ارائه راهنمایی‌های لازم مانند توصیه بروزرسانی مرورگر، استفاده از صفحه کلید مخصوص برای وارد کردن اطلاعات و… در پروسه خرید آنلاین است. میزان رضایت خریدار، امنیت پرداخت و… بسیار مهم هستند. رفتار خریدار و اشتباهات او می‌تواند موجب کم شدن امنیت فروشگاه اینترنتی و اعتبار آن شود.

اگر به فکر بالا بردن امنیت کسب و کار اینترنتی خود هستید نمونه قراردادهای مرتبط با کسب و کارتان را از بانک قراردادهای وینداد دریافت نمایید.

مقررات کسب‌و‌کارهای اینترنتی در خصوص شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی

برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی بسته به مشکل پیش آمده، راه‌های متفاوتی وجود دارد. به‌طور کلی ۳ راه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی پیش روی شما قرار دارد:
۱- شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
۲-شکایت از طریق پلیس فتا
۳-شکایت از طریق مرجع قضایی.

بسیاری از وکلای آشنا با قوانین و مقررات کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند در این زمینه به افرادی که به دنبال راهی برای شکایتشان هستند کمک شایان توجهی نمایند.

نیاز به راهنمایی‌ بیشتری در زمینه قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی دارید؟

در پایان توصیه می‌گردد قبل از راه‌انداری کسب‌وکار اینترنتی‌تان بر قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب و کارهای اینترنتی آگاهی داشته باشید و سپس برای گرفتن مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی که برای راه انداری کسب‌وکار خود نیاز دارید، اقدام نمایید و بیشتر تمرکز و زمان خود را بر روی پیشرفت کسب‌وکار خود بگذارید. برای اینکه پایه‌های کسب و کار اینترنتی خود را محکم کنید می‌توانید همین الان مشاوره حقوقی کسب و کارها و فروشگاه اینترنتی را دریافت کنید. با وینداد در ارتباط باشید.

 

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

16 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
دره شوری
دره شوری
11 ماه پیش

خرید بیمه از سایت بیمه دات کام یعنی به خظر انداختن سرمایه و پول مشتری چون این شرکت هیچ گونه تعهدی به مشتری نداره و به راحتی با در انتظار قراردادن خریداران به هر نحو ممکن مسیر دور زدن ایشون رو پیش رو میگیره

حمید رضا
حمید رضا
2 سال پیش

چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..

دنیا
دنیا
2 سال پیش

سلام..من به همراه دو نفر از دوستانم در صدد راه انداختن یه کسب و کار اینترنتی هستیم..ولی فعلا نه قراردادی بین هم نوشتیم و از لحاظ قانونی کاری انجام ندادیم. میخواستم سوال کنم در راستای اینکه مشارکت درستی رو باهم جلو ببریم چکاری باید انجام بدیم؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  دنیا
2 سال پیش

با سلام
جهت ارائه مشاوره در خصوص کسب و کار شما اطلاعات بیشتری نیاز است جهت تعیین نوع کسب و کار و نوع مشارکت با مشاوره تلفنی حقوقی ما در تماس باشید.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

صالحی
صالحی
3 سال پیش

با سلام‌ ایا امکان داره با شخصی که بازنشسته بانک هست قرارداد مشاوره کمتر از ۱۵ روز تنظیم کرد؟ ایا با این شرایط باید برای ایشون بیمه رد بشه ؟ و ایا این قرارداد رو میشه جزئی از هزینه های رسمی شرکت محسوب کرد ؟ میزان مالیات این قرارداد چقدر هست؟
باتشکر

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  صالحی
2 سال پیش

با سلام،

در رابطه با بیمه قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی، از آنجایی فرد در شغل اول خود بیمه شده است در صورت بیمه شدن مجدد مستمری او به طور موقت قطع شده و پس از پایان کار مجموع دو بیمه به فرد پرداخت خواهد شد. اما بیمه بر حسب روز و ساعات کار مشاور پرداخت خواهد شد.
در رابطه با مالیات در قرارداد مشاوره بازنشستگان تامین اجتماعی، مالیات در قرارداد های مشاوره ۱۰ درصد می‌¬باشد که در مورد قرارداد مشاوره با بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز صادق است.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

علی
علی
3 سال پیش

آیا سایت هایی که برای پذیرش خدمات قوانینی را طرح می کنن و در آن قوانین اعلام می کنن در صورت بروز اختلاف فقط مراجع فلان شهر مرجع رسیدگی به شکایت هستن قانونی هست؟ و ایا میشه از شهری دیگر از این سایت ها شکایت کرد

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علی
2 سال پیش

باسلام،

به‌طور کلی ۳ راه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی پیش روی شما قرار دارد:
۱- شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
۲-شکایت از طریق پلیس فتا
۳-شکایت از طریق مرجع قضایی

در روش سوم برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید از طریق مرجع قضایی اقدام کنید. به این صورت که شخص شاکی باید با داشتن مدارک کافی از جمله رسید واریز وجه و… به دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در سایر شهرستان‌ها مراجعه نماید و شکایت خود را با نوشتن شکواییه مطرح نماید.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

NT
NT
3 سال پیش

باسلام .من ازسایتniladecorیک‌آبچکون به همراه ست تابه سفارش دادم .وقتی که مسئول تیپاکس سفارش رو اوردن .مادرم‌ رنگ تابه رو اشتباه متوجه شده بودن و‌من‌سریع بااون خانم تماس گرفتم .گفتن کالا رو تحویل بگیرید عکسش رو بدید تا من پیگیری کنم .طبق این حرفشون مادرم‌آبچکون رو‌باز نکردن تاسلامتشو همون لحظه چک کننن .وقتی ابچکون رو اوردیم داخل خونه سینی زیرش شکسته بود و قسمت‌جلوش هم کج بود .(تابه ها مشکل رنگ نداشت و همون لحظه ازشون عذر خواهی کردم‌به خاطر خطای دید مادرم که رنگ‌رو اشتباه دیده بودن)اما ایشون گفتن نه باید کالا رو همون موقع چک میکردید و الان باهزینه ی خودتون کارو برگردونید تاماتعویض کنیم و طبق مقررات سایت حق باماست .و شماره ی آقایی رو دادن تابرای تعویض یامرجوعی کالا هماهنگ بشم .ایشون میگن که نه همکارم خواسته لطف کنه و من حتی اگه شما هزینه ی پستش رو هم بدی و کالا برگردونی تعویض و مرجوع نمیکنم .آیا ممکنه من بتونم از این مجموعه شکایت کنم ؟!

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  NT
2 سال پیش

باسلام
در صورتی که قصد شکایت از فروشگاه اینترنتی را دارید لطفا از طریق سایت پلیس فتا به نشانی زیر و یا با مراجه به دادسرای جرائم رایانه‌ای شهر خود، شکایت خود را ثبت نمایید.: https://csirc.cyberpolice.ir/
با احترام
تیم حقوقی وینداد

محمد
محمد
3 سال پیش

سلام و وقت بخیر، ایا مشاوره دادن در حوزه روانشناسی یا حوزه ی طب سنتی درصورتی که مدرکی در این حوزه ها نداشته باشیم و علمش رو تجربی کسب کرده باشیم، منع قانونی داره؟ و اینکه ایا تولید محصولات صوتی و تصویری و متنی در این زمینه، مستلزم داشتن مدرک اون حوزه ها هست؟ ممنون میشم هردو سوال رو جدگونه پاسخ بدید

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد
2 سال پیش

باسلام
مشاوره در این امور نیازمند تخصص و مدرک میباشد در صورت شکایت یک مراجعه کننده این موارد قابل پیگیری اند.
با احترام
تیم حقوقی وینداد

امیر
امیر
3 سال پیش

سلام
متخصصینی که در این زمینه فعال هستن یعنی قرار داد های صادرات و… تنظیم میکنند باید فارغ التحصیل چه رشته و گرایشی باشند؟
ممنون از سایت خوبتون

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیر
3 سال پیش

با سلام
تنظیم قرارداد به طور کلی نیازمند آگاهی و آشنایی با قوانین و مقررات داخلی و بین المللی و اصول و ضوابط نگارش و قرارداد نویسی است. الزام قانونی برای تنظیم کنندگان قرارداد و رشته ی تحصیلی آنان وجود ندارد.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

امیر
امیر
3 سال پیش

سلام
متخصصینی که در این زمینه فعال هستن یعنی قرار داد های صادرات و… تنظیم میکنند باید فارغ التحصیل چه رشته و گرایشی باشند؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  امیر
3 سال پیش

سلام
منظور شما فعالیت در چه زمینه ای است؟
از نظر قانونی منعی برای تنظیم قرارداد از سوی هیچ شخصی وجود ندارد، از نظر فنی بهتر است قرارداد توسط متخصص حقوق قرارداد یا مشاوره حقوقی که فارق التحصیل رشته حقوق هستند تنظیم شود، چرا که تنظیم قرارداد دارای ظرافت هایی است که عدم تنظیم صحیح آن می تواند زمینه ساز بروز اختلاف در آینده گردد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط