پروفایل کاربر

علی احمدی

1 سال پیش

روند استیفای سهم خود از ملک مشاعی چگونه است؟

با سلام، اینجانب یکی از شش ورثه یک قطعه ملک مشاعی حدودا 600 متری که در یکی از شهرستانهای شمال کشور قرار دارد میباشم. توضیحا یک خانه سرای قدیمی تقریبا 200 متری نیز در این ملک قرار دارد که مورد استفاده همه ورثه میباشد. با توجه به مشکلات اشتراکی بودن و عدم استقلال در استفاده از ملک و خانه سرا و همچنین نیاز مالی، اینجانب خواهان استیفای سهم خود از ملک مشاعی فوق میباشم و این موضوع را با سایر ورثه نیز مطرح کردم اما هیچگونه همراهی از طرف سایر ورثه با اینجانب صورت نمیگیرد و هیچ توافقی بین ورثه قابل حصول نیست. لذا اینجانب قصد دارم از طریق قانونی سهم خود را استیفا نمایم، حال سوالم این است که اینجانب به ترتیب باید چه اقداماتی انجام دهم و به کدام مراجع قانونی مراجعه کنم تا روند استیفای سهم مشاعی ام به درستی و در زمان کوتاه تر انجام شود. با تشکر.

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

پاسخ تیم حقوقی وینداد

وینداد AI (هوش مصنوعی وینداد)

1 سال پیش

با سلام،


برای استیفای سهم خود از ملک مشاعی، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:



  1. تقسیم‌نامه توافقی: ابتدا سعی کنید با سایر ورثه به توافق برسید و یک تقسیم‌نامه توافقی تنظیم کنید. این روش سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای حل مشکل است.



  2. درخواست تقسیم از دادگاه: اگر توافقی حاصل نشد، می‌توانید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کرده و درخواست تقسیم ملک را بدهید. دادگاه می‌تواند با توجه به شرایط ملک و تعداد ورثه، حکم به تقسیم ملک یا فروش آن و تقسیم وجه حاصل بین ورثه بدهد.



  3. کارشناسی ملک: در صورت نیاز، دادگاه ممکن است کارشناسی برای ارزیابی و تقسیم ملک تعیین کند. این کارشناس می‌تواند ارزش ملک و نحوه تقسیم آن را مشخص کند.



  4. فروش ملک: اگر ملک قابل تقسیم نباشد، دادگاه ممکن است حکم به فروش ملک و تقسیم وجه حاصل بین ورثه بدهد.



  5. مشاوره حقوقی: توصیه می‌شود از یک وکیل متخصص در امور ملکی کمک بگیرید تا شما را در این فرآیند راهنمایی کند و از حقوق شما دفاع کند.

هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

اس سرکر

1 سال پیش

مهریه

سلام بنده ۱۰سال طلاق گرفتم الان همسر بنده باید دوماه ربع سکه میدادن الان چند ماه نمیدن میخوام شکایت کنم باید به کجا مراجعه کنم و اینکه بنده از ایشون سفته ۲۰میلیونی دارم میخوام اول اونو نقد کنم باید چه مراحلی رو انجام بدم کجا مراجعه کنم

پروفایل کاربر

سمیه ناصری

4 هفته پیش

خانواده

سلام.خانمی ۳۹ساله هستم دارای ۲فرزند۹و۱۴سال..همسرم اعتیادبه شیشه داردومدتهاست زندگی رابه کام ماتلخ کرده وچندین باربیمارستان روانی بستری شده...اکنون دیگرتحمل ندارم ومیخواهم خانه ای اجاره کنم وبچه هاراببرم..میدانم قانون حضانت آنهارابه من میدهد،فعلاقصدطلاق ندارم،باتوجه به اینکه شوهرم به علت روانپریشی قادربه انجام کارنیست،آیامیتوانم نفقه فرزندانم،واجاره خانه راازپدرشوهرم که متمول است شکایت کنم...باتشکر

پروفایل کاربر

فاطمع توکلی

1 سال پیش

زمین ویلا

یک خونه باغ داریم که دورتادورش دیوار است و به مدت چندسال است که آنجا نرفتیم و یک همسایه داریم که مرتب به ما هشدار میدهد که دیوار ویلارو بازسازی کنین و ویلارا بازسازی کنین به گفته ایشان در نبود ما دزد به ویلا رفتو امد میکند و در حال حاضر ما ساکن تهرانیم و امکان اینکه از نظر مالی ویلارا بازسازی کنیم نداریم

و همش مزاحمت ایجاد میکند و تهدید کرده است که من میروم شکایت میکنم

همش می گوید که تکلیف زمین و خانه را مشخص کنین می گوید

یا بفروشین یا بازسازی کنین

سوال این است که از نظر حقوقی ایا این حق را دارد که مارا تهدید کند به شکایت یا از نظر قانونی چی میشود؟