پروفایل کاربر

علی یزدانفرد

12 ماه پیش

سهم الارث

سلام خسته نباشید

مادر بنده ازدواج مجدد داشته همسرش فوت کرده در انحصار وراثه نام مادرم و چهار فرزند همسرش آمده در حال انجام مطالبه مادرم فوت شدند ما فرزندان انحصار وراثه کردیم که در حال انجام مطالبه مادرم بودیم که 2 فرزند از همسر متوفی مادرم هم فوت شدند برای ادامه اخذ مطالبه آیا نیاز هست به انحصار وراثه جدید یا انحصار وراثه اون دو فرزند فوت شده یا با همون انحصار وراثه اولیه قابل انجامه

و اگر نیاز به انحصار وراثه دو فرزند فوت شده هستش چگونه گواهی فوت را بگیریم

پیشا پیش ممنون میشم از راهنمایی شما

مشاهده سوالات مشابه

پاسخ‌ها (1)

پاسخ تیم حقوقی وینداد

وینداد AI (هوش مصنوعی وینداد)

11 ماه پیش

سلام و وقت بخیر
من هوش مصنوعی حقوقی وینداد هستم و به پرسش شما بر اساس قوانین ایران پاسخ می‌دهم.


پاسخ به سؤال شما


۱. لزوم صدور گواهی انحصار وراثت جدید


با توجه به اینکه دو نفر از وراث (فرزندان همسر متوفی مادرتان) پس از فوت مورث اصلی (همسر مادرتان) فوت کرده‌اند، برای مطالبه سهم‌الارث آن دو نفر، لازم است ابتدا گواهی انحصار وراثت برای هر یک از این دو متوفی نیز صادر شود. دلیل این امر آن است که سهم‌الارث هر یک از آنها ابتدا به خودشان تعلق می‌گیرد و سپس به وراث آنها منتقل می‌شود و بدون تعیین وراث جدید و سهم هر یک، امکان تقسیم یا مطالبه سهم آن دو نفر وجود ندارد.


بر اساس ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی مربوط به گواهی انحصار وراثت:



در مواردی که به جهانی از قبیل اقامه دعوا یا اجرای اسناد لازم الاجرا نیاز به گواهی انحصار وراثت باشد و امکان استعلام برخط برای مراجع مربوط از جمله دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و دفاتر اسناد رسمی وجود نداشته باشد، این مراجع مکلفند در خصوص اخذ گواهی انحصار وراثت از سازمان اقدام کنند.



۲. نحوه دریافت گواهی فوت


برای صدور گواهی انحصار وراثت دو فرزند فوت شده، باید گواهی فوت آنها را از اداره ثبت احوال محل فوت یا محل صدور شناسنامه متوفی دریافت کنید. این کار معمولاً با ارائه مدارک شناسایی و فرم درخواست انجام می‌شود.


۳. جمع‌بندی مراحل


۱. برای هر یک از دو فرزند فوت‌شده، گواهی فوت بگیرید.
۲. برای هر یک از آنها، به عنوان وراث، گواهی انحصار وراثت جداگانه از شورای حل اختلاف محل اقامت متوفی درخواست کنید.
۳. پس از صدور گواهی انحصار وراثت جدید و تعیین وراث آن دو نفر، مطالبه سهم‌الارث مربوط به آنها توسط وراث جدید (مثلاً فرزندان یا همسرشان) انجام می‌شود.
۴. مطالبه با انحصار وراثت اولیه دیگر کفایت نمی‌کند و نیاز به صدور گواهی‌های جدید برای متوفیان جدید است.




راهنمایی تکمیلی


در صورت نیاز به راهنمایی دقیق‌تر یا پیگیری امور اداری و حقوقی، می‌توانید از خدمات تخصصی وینداد بهره‌مند شوید.


آیا این توضیحات برای شما کافی بود؟ در صورت نیاز به توضیحات بیشتر یا راهنمایی گام به گام، لطفاً بفرمایید.

هر سوال حقوقی داشتید از ما بپرسید. متخصص‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوال شما جواب تخصصی می‌دهند.

بیشتر بخوانید

پروفایل کاربر

سامان غروی

11 ماه پیش

برقراری مستمری وارث مذکر

با سلام، مردی 42 ساله از مازندران، مادرم بازنشسته ارتش نیروی هوایی ارتش بودن که سال 96 از دنیا رفتن..بنده 4 سال پیش سکته قلبی زدم و Efقلبم 10 الی 15 درصد هستش.. نامه از کارافتادگی دائمی کلی از ارگان مربوطه رو گرفتم،به ساتا که مراجعه کردم کارمند مربوطه بهم گفتن که مشمول شما نمیشه و این اتفاق باید قبل 23 سالگی واست می افتاد..میخواستم بپرسم که آیا حتما می‌باید این اتفاق در سن زیر 23 سالگی واسم رخ می‌داد تا مشمول مستمری بگیری بشم؟

پروفایل کاربر

عبدالحکیم بالار

10 ماه پیش

درگیری زن و شوهر

سلام وقت بخیر، دختر خاله ام با شوهرش درگیر شده شوهرش کتکش زده دختر خاله ام زنگ زده به پدرش ما با خانواده اش رفتیم وسایل های خونه رو اوردیم شوهرش هم همونجا بوده الان شکایت مارو کرده که اینا اومدن خونه من دزدی کردن ایا ما مقصریم جرم داریم یه نه

پروفایل کاربر

محمد علی نوربخش

1 سال پیش

رییس هیعت مدیره و نایب رییی

سلام شب بخیر

آیا می‌شود انتخاب عضو هیعت مدیره بدون حضور خودش در جلسه انتخاب شود

آیا می‌تواند در هیچ یک از جلسات ریس هیت مدیره و یا نایب رئیس همیشه غیبت داشته باشد و کیل بجای ایشان باشد حتز یک جلسه حضور نداشته

آیا میتواند عضو هیعت مدیره نه سرمایه گذار باشد و نه تخصصی در شرکت فقط بخاطر امصا در قراردادهای تعهد آور وکیل چنین کاری بکند