نمونه قرارداد انتقال سرقفلی

نمونه قرارداد انتقال سرقفلی چه نکاتی دارد؟ + بندهای مهم

اگر کمی با فضای خرید و فروش املاک، به خصوص مغازه، سروکار داشته‌اید، احتمالا عبارت حق سرقفلی را شنیده‌اید. موضوع سرقفلی و ارزش آن از مهم‌ترین موضوعات معاملات اموال غیرمنقول به حساب می‌آید. تنظیم نمونه قرارداد انتقال سرقفلی مهم‌ترین گام برای واگذاری سرقفلی به حساب می‌آید. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ […]

اگر کمی با فضای خرید و فروش املاک، به خصوص مغازه، سروکار داشته‌اید، احتمالا عبارت حق سرقفلی را شنیده‌اید. موضوع سرقفلی و ارزش آن از مهم‌ترین موضوعات معاملات اموال غیرمنقول به حساب می‌آید. تنظیم نمونه قرارداد انتقال سرقفلی مهم‌ترین گام برای واگذاری سرقفلی به حساب می‌آید.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ مفاد و نکات و مواد مهم نمونه قرارداد انتقال سرقفلی رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

منظور از سرقفلی و انتقال آن چیست؟

در فصل دوم، ماده ۶ از قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶، عبارت سرقفلی این گونه تعریف شده است:

هرگاه مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار نماید می‌تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت نماید. همچنین‌ مستاجر می‌تواند در اثناء مدت اجاره برای واگذاری حق خود مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت کند، مگر آنکه در ضمن عقد‌اجاره حق انتقال به غیر از وی سلب شده باشد.

مطابق این تعریف، به زبان ساده، سرقفلی حقی مالی است که بر اساس ارزش مادی ملک، شکل می‌گیرد.

برای فهم بیشتر، به مثالی که در ادامه آمده است توجه کنید.

تصور کنید مالک یک برند در پاساژ بزرگی در یک کلان‌شهر، قصد داشته باشد تا مغازه خود را به شخصی اجاره دهد. موقعیت مکانی مغازه، امکانات داخلی، کیفیت ظاهری، ابعاد و… موارد مادی‌ای هستند که مغازه مذکور را به ملکی ممتاز و شاخص تبدیل کرده‌اند. در این حالت، شخص مستاجر برای آنکه ملک مذکور را اجاره کند، باید مبلغی مشخص را به مالک بپردازد تا به نوعی امتیاز سرقفلی مغازه را از مالک بگیرد.

برای انتقال سرقفلی نیاز به تنظیم قراردادی است که به آن قرارداد انتقال سرقفلی گفته می‌شود. در ادامه مهم‌ترین مفاد این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

مواد مهم نمونه قرارداد انتقال سرقفلی چیست؟

در ادامه به مهم‌ترین مواد و نکات نمونه قرارداد انتقال سرقفلی مطابق با حقوق قراردادهای ایران می‌پردازیم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات خریدار و فروشنده ذکر شود. نام و نشانی و شماره ملی و شماره تلفن مهم‌ترین اطلاعات این بند هستند.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد بایستی انتقال کلیه حقوق مالی قطعی و احتمالی سرقفلی یا حق کسب و پیشه ملک مورد نظر باشد. در این بند بایستی مشخصات کامل ملک مانند متراژ، مکان استقرار، سال ساخت و… ذکر شود.

مبلغ قرارداد

در نمونه قرارداد انتقال سرقفلی بایستی مبلغ قرارداد به طور صریح قید شود. همچنین نحوه پرداخت نیز می‌تواند در همین بند درج شود.

تعهدات انتقال دهنده سرقفلی

انتقال دهنده سرقفلی متعهد است که اولا بر اساس قولنامه یا قرارداد، در تاریخ و مکان خاصی اقدام به انتقال رسمی سرقفلی به همراه فرعیات و توابع آن در دفتر اسناد رسمی کند.

همچنین انتقال دهنده تعهد دارد کلیه موانع موجود را برای بهره‌برداری خریدار از سرقفلی برطرف کند.

تعهد مهم دیگر که باید در نمونه قرارداد انتقال سرقفلی تصریح شود، تعهد به اعلام و اقرار در توقیف یا وثیقه و مصادره نبودن ملک توسط فروشنده است.

همچنین تعهد به در اختیار گذاشتن اطلاعات کافی برای انجام امور شغلی کارمند دورکار، می‌تواند از وظایف کارفرما به شمار برود.

در نهایت نیز می‌توان تاخیر در تسلیم ملک و سرقفلی آن را از سوی فروشنده مشمول خسارات خاصی کرد و در همین بند به آن اشاره کرد.

تعهدات انتقال گیرنده سرقفلی

مهم‌ترین تعهد خریدار سرقفلی، انجام تعهدات مالی است. به بیان دیگر باید در قرارداد ذکر کردکه انتقال گیرنده متعهد است در تاریخ خاصی و با شیوه مورد توافق، مبلغ قرارداد را بپردازد.

پرداخت عوارض شهرداری، مالیات و… نیز می‌تواند برعهده خریدار سرقفلی قرار بگیرد.

گاهی ممکن است در نمونه قرارداد انتقال سرقفلی ذکر شود که انتقال گیرنده حق ندارد سرقفلی را شخص ثالثی واگذار کند.

فسخ قرارداد

به طور خلاصه، طرفین قرارداد می‌توانند تصریح کنند که اگر تعهدات هر یک از طرفین با شرایط خاصی نقض شد، طرف مقابل حق دارد طی مدت زمانی خاص و با اعلام قبلی اقدام به قسخ نمونه قرارداد انتقال سرقفلی کند.

حل‌وفصل اختلافات

اختلافات خریدار و فروشنده سرقفلی ممکن است در هر زمانی بروز کند. به همین خاطر اکیدا توصیه می‌شود تا سازوکارهای حل اختلافات قراردادی را در این بند تصریح کنید. توسل به مذاکره، میانجی‌گری، داوری و… مهم‌ترین روش‌های حل اختلافات در قراردادهای خرید و فروش و انتقال سرقفلی محسوب می‌شوند.

فورس ماژور

ممکن است انتقال دهنده برای انتقال سرقفلی دچار مشکلاتی شود که از پیشبینی و عهده او خارج است. به طور مثال ممکن است به دلیل زلزله، مغازه مورد نظر تخریب شود.

همچنین این امکان وجود دارد که خریدار نتواند مبلغ قرارداد را به دلایل فورس ماژور مانند بلوکه شدن یا سرقت و… پرداخت کند.

در این بند از نمونه قرارداد انتقال سرقفلی می‌توان موارد فورس ماژور را برای رفع مسئولیت طرفین ذکر کرد.

نیاز به تنظیم نمونه قرارداد انتقال سرقفلی دارید؟

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد سعی شد تا مهم‌ترین بندهای قرارداد انتقال سرقفلی مرور شود. نباید فراموش کرد که تنظیم قرارداد یک امر تخصصی است که تنها از عهده حقوقدانان مجرب و مطلع برمی‌آید.

شما می‌توانید برای تنظیم نمونه قرارداد انتقال سرقفلی یا بررسی آن، به تیم حقوقی وینداد، متشکل از مشاوران تنظیم قرارداد و وکلای دادگستری باتجربه اعتماد کنید.

همچنین خدمات مشاوره حقوقی وینداد با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان، می‌تواند نیازهای حقوقی شما را در زمینه تنظیم قرارداد رفع و رجوع کند.

3.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
مقالات قرارداد اجاره

نحوه تنظیم قرارداد اجاره آموزشگاه

یکی از قراردادهایی که بین افراد رواج زیادی دارد قرارداد اجاره آموزشگاه است به این خاطر که افرادی که یک تخصص خاصی دارند سعی می‌کنند