ثبت شرکت حقوقی، شرایط و مدارک لازم برای ثبت آن

ثبت شرکت حقوقی، شرایط و مدارک لازم برای ثبت آن

از ثبت شرکت حقوقی چیزی می‌دانید؟ امروزه شرکت‌هایی با عنوان شرکت حقوقی توسط چند وکیل و مشاور حقوقی به وجود آمده‌اند که به طور تخصصی به کارهای حقوقی می‌پردازند. این شرکت‌ها که طبق مقررات و آیین‌نامه‌ها اداره می‌شوند برای به ثبت رسیدن باید قوانین و شرایطی را رعایت کنند. این شرکت‌های حقوقی  باید یکسری مجوزها […]

از ثبت شرکت حقوقی چیزی می‌دانید؟ امروزه شرکت‌هایی با عنوان شرکت حقوقی توسط چند وکیل و مشاور حقوقی به وجود آمده‌اند که به طور تخصصی به کارهای حقوقی می‌پردازند. این شرکت‌ها که طبق مقررات و آیین‌نامه‌ها اداره می‌شوند برای به ثبت رسیدن باید قوانین و شرایطی را رعایت کنند.

این شرکت‌های حقوقی  باید یکسری مجوزها و مدارکی را برای به ثبت رساندن شرکت خود، اخذ کنند تا از نظر حقوقی براحتی به فعالیت خود ادامه دهند. اگر قصد ثبت شرکت حقوقی خود را دارید یا با یک شرکت حقوقی درحال همکاری هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را تا انتها بخوانید تا از چگونگی ثبت شرکت حقوقی و شرایط لازم برای ثبت آن مطلع شوید. ما در وینداد تلاش می‌کنیم اطلاعات حقوقی شما را در همه‌ی موضوعات افزایش دهیم چنانچه سوالی در این خصوص داشتید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ثبت شرکت حقوقی چگونه صورت می‌گیرد؟

در حقوق ما شرکت‌ها به دو دسته‌ی تجاری و غیرتجاری تقسیم می‌شوند که شرکت حقوقی از جمله شرکت‌های غیرتجاری‌ست. معمولا شرکت‌های غیرتجاری یا مدنی، به منظور اهداف غیرتجاری مثل علمی ،آموزشی، فرهنگی و… تشکیل می‌شوند. این شرکتها می‌توانند  قصد انتفاع از موضوع شرکت را داشته یا نداشته باشند.

این شرکت‌ها در صورتی دارای شخصیت حقوقی می‌باشند که در دفتر مخصوصی که وزارت دادگستری طبق آیین نامه مشخص نموده، ثبت شوند. بنابراین اگر گروهی اقدام به تاسیس شرکت غیرتجاری کنند و آن را به ثبت نرسانند این شرکت شخصیت حقوقی ندارد و از نظر قانونی موجودیت ندارد.

“شرکت حقوقی” به عنوان یک شخص حقوقی یا ترکیبی از اشخاص حقوقی که وکالت را انجام می دهند تعریف می شود. مقررات دفاتر حقوقی شامل کلیه دفاتر حقوقی است ، اما نه مشاوران دولتی ، مشاوران داخلی یا شرکت های حقوقی که خدمات حقوقی را فقط به عنوان بخشی از یک موسسه حقوقی، به عنوان شریک یا کارمند به شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

اگر قصد ثبت شرکت حقوقی خود را دارید و به دنبال مشاوره در این مورد هستید ابتدا این نوشته را تا انتها بخوانید.سپس از این لینک می‌توانید با مشاوران ما که تجربه زیادی در ثبت این شرکت‌ها دارند در ارتباط باشید.

شرایط ثبت شرکت حقوقی چیست ؟

بنابر آنچه گفته شد، شرکت حقوقی یک موسسه است که توسط سه نفر یا بیشتر از وکلای دادگستری به منظور انجام امور حقوقی وکالت یا مشاوره حقوقی و… تشکیل می‌شود.  ثبت شرکت حقوقی باید دارای شرایط ذیل باشند:

  • حداقل تعداد شرکا دو نفر باشند.
  • برای ثبت شرکت حقوقی حداقل سرمایه می بایست 1.000.000 ریال باشد.
  • در این شرکت‌ها داشتن بازرس اجباری نیست اما می‌توانند یک بازرس داشته باشند.
  • در شرکتهای حقوقی که اعضا آن وکیل دادگستری اند، پروانه وکالت آنها باید به‌طور مستمر تمدید شود.
  • نداشتن هیچ‌گونه سابقه محکومیت کیفری و انتظامی که از درجه ۴ به بالا باشد.
  • دفتر وکالت دیگری نداشته و در مؤسسات وکالتی مشابه دیگری مشغول به کار نباشند.
  • این شرکت باید دارای پروانه تاسیس از قوه قضاییه باشد.
  • حداقل یکی از وکلای موسس در شرکت حقوقی باید بیش از 10 سال سابقه وکالت دادگستری باشد.

به عنوان بخضی از روند ثبت‌نام شرکت این شرایط باید رعایت شود. همچنین برخی از این شرایط حتی پس از ثبت شرکت حقوقی نیز برقرار است و اگر یکی از اعضا فاقد شرط گردد از عضویت در شرکت حقوقی محروم و عزل می‌شود. اگر بعد از عزل تعداد اعضا از حدنصاب کمتر شد، بقیه اعضا موظفند ظرف مدت سی روز ضمن اعلام به کانون وکلا به جایگزینی یک عضو دارای شرایط فوق اقدام کنند. بنابراین بقیه‌ی اعضا باید ظرف مدت سی روز ضمن اعلام به کانون وکلا به جایگزینی یک عضو دارای شرایط فوق اقدام کنند.

چنانچه در خصوص شرایط ثبت شرکت و مدارک مورد نیاز برای ارائه ، به کارشناسان ما نیاز دارید می‌توانید ازطریق این لینک با آنها در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای ثبت این شرکت‌ها چیست؟

برای شروع فرآیند ثبت شرکت حقوقی باید با مدارک مورد نیاز برای ثبت این شرکت به طور کامل آشنا باشید.این مدارک عبارتند از:

  • دو نسخه چاپ شده از تقاضانامه ثبت شرکت، اوراق تقاضانامه باید از محل اداره ثبت شرکت‌ها تهیه گردد.
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت که به طور کامل تکمیل شده باشد.
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت
  • دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره یا رکن اداره کننده شرکت
  • تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین و مدیران شرکت حقوقی
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی شرکت
  • اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
  • اگر شرکت در کشور دیگری هم به ثبت رسیده است ارائه گواهی نامه تصدیق به همراه ترجمه فارسی در 2 نسخه لازم است.
  • حداقل یکی از اعضای هیئت مدیره ی شرکت باید مدرک تحصیلی کارشناسی حقوقی داشته باشند. همچنین باید این مدرک تحصیلی متعلق به یکی از اعضاء هیئت مدیره ی شرکت باشد.

اقدامات لازم پس از ثبت شرکت

برای آنکه اعضا بعد از طی مراحل ثبت به مشکل برنخورند بهتر است این اقدامات را انجام دهند تا ثبت شرکت آنها کاملا قانونی پیش برود:

  • اعضا بعد از ثبت، 2ماه زمان دارند تا نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند.
  • گرفتن کد اقتصادی
  • پلمپ دفاتر تجاری شرکت پس از ثبت آن لازم است.

بعد از طی این مراحل اعضا می‌توانند تا حدودی اطمینان حاصل کنند که ثبت شرکت حقوقی آنها به شکل صحیحی انجام شده‌است. اگر در مورد هریک از این مراحل سوالی دارید با مشاوران ما در این زمینه در ارتباط باشید.

برای ثبت شرکت حقوقی نیاز به راهنمایی دارید؟

همانطور که گفته شد، قبل از اینکه شرکت به ثبت برسد مراحل زیادی باید طی شود، از اخذ مجوز تا شرایط لازم برای احداث شرکت و اعضا آن، باید طی شود.  اما گاهی اعضا بدلیل آنکه تجربه لازم را ندارند دست به آزمون و خطا می‌زنند و در این راه سرمایه و وقت زیادی را از دست می‌دهند. ما پیشنهاد می‌کنیم برای ثبت شرکت حقوقی خود با یک کارشناس مجرب در ارتباط باشید، کسی که بتواند در تمام مراحل ثبت همراه شما باشد. ما در وینداد گروهی از کارشناسان خبره را برای شما در نظر گرفته‌ایم، می‌توانید جهت مشورت، به آنها رجوع کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت

نحوه ثبت شرکت تک مدیره
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

آیا ثبت شرکت تک نفره امکان‌پذیر است؟

ثبت شرکت تک نفره بر اساس قانون امکان‌پذیر نیست و برای ثبت شرکت، حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشند. اما اگر می‌خواهید صفر