سرمایه‌گذاری در بورس

برای سرمایه‌گذاری در بورس چه شرایطی لازم است؟

این روزها اکثر افراد ترجیح می­‌دهند به جای نگهداری پول نقد، سرمایه اضافی خود را در جایی سرمایه­‌گذاری کنند که از کاهش ارزش مالی سرمایه­‌شان جلوگیری شود. سرمایه­‌گذاری در بازار بورس یک گزینه مناسب برای بسیاری از افراد محسوب می­‌شود که می‌­توانند با هر میزان از سرمایه، در آن فعالیت کنند. کسب سود از بورس، […]

این روزها اکثر افراد ترجیح می­‌دهند به جای نگهداری پول نقد، سرمایه اضافی خود را در جایی سرمایه­‌گذاری کنند که از کاهش ارزش مالی سرمایه­‌شان جلوگیری شود. سرمایه­‌گذاری در بازار بورس یک گزینه مناسب برای بسیاری از افراد محسوب می­‌شود که می‌­توانند با هر میزان از سرمایه، در آن فعالیت کنند. کسب سود از بورس، مانند هر سرمایه­‌گذاری دیگری، نیازمند داشتن اطلاعات بروز و درست از آن موقعیت است؛ به همین خاطر توصیه می­‌شود پیش از ورود به این بازار جنبه‌­های مختلف آن را بررسی کنید. ما در این مطلب به برخی نکات سرمایه‌گذاری در بورس و قرارداد مخصوص به آن اشاره می­‌کنیم تا حدی از اطلاعات سرمایه‌گذاری در بورس را برای شما فراهم کنیم.

پس از خواندن این مطلب اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس داشتید می‌توانید با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید.

چرا سرمایه‌گذاری در بورس؟

همانطور که می­‌دانید موقعیت­‌های­ زیادی برای سرمایه­‌گذاری وجود دارد اما چرا بسیاری بورس را انتخاب درستی می­‌دانند؟ سرمایه‌گذاری در بورس مزایای متعددی دارد که سبب شده است میان بسیاری از اقشار مردم این بازار جذاب بنظر برسد. به طور خلاصه مهم‌­ترین مزایای سرمایه­‌گذاری در این بازار عبارتند از:

1) برای سرمایه‌گذاری در بورس، نیاز به داشتن سرمایه بزرگی نیست. بسیاری از افراد با پس‌­اندازهای کوچک خود اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌­کنند و به کسب درآمد و سود می­‌رسند. پس بورس نه تنها برای اقشار پردرآمد، بلکه گزینه مناسبی برای اقشار متوسط درآمدی جامعه هم محسوب می‌­شود.

2) اقدامات مربوط به خرید و فروش سهام در بازار بورس به دلیل آنکه از طریق اینترنت انجام می­‌شود، می­‌تواند در هر زمان و مکان به سادگی صورت بگیرد. این مزیت درحال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا امتیاز قابل توجهی به شمار می­‌آید.

3) بازار بورس با توجه به وجود نهادهای ناظر و قوانین و مقررات بورس مشخص، بازاری امن و شفاف است که سرمایه­‌گذاران می­‌توانند با خیالی آسوده در آن فعالیت کنند.

4) سرمایه­‌های بازار بورس به آسانی قابلیت تبدیل شدن به پول نقد را دارند و این برای بسیاری از افراد که نیاز فوری به سرمایه خود دارند، مزیت مهمی است.

پیش از ورود به بورس چه اقداماتی لازم است؟

برای ورود به بورس طی کردن چند گام مقدماتی ضروری است که در این مطلب به دو مورد از مهم‌ترین این اقدامات اشاره می­‌کنیم.

آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم کاربردی بورس

هر فردی که مایل به فعالیت در بازار بورس است لازم است آموزش­ه‌ای مقدماتی آن را فرابگیرد. درواقع به دلیل فضای تخصصی حاکم بر بازار بورس، نیاز است تا افراد با اصطلاحات خاص این فضا آشنا باشند تا بتوانند معاملاتی سودآور انجام دهند. برخی با استفاده از کلاس­‌های آموزشی مختلف، مطالعه کتب و مقالات مرتبط، استفاده از تجربه و مهارت یکی از نزدیکانشان و یا مشورت با کارشناسان و مشاوران بازار بورس، سعی می­‌کنند مفاهیم تخصصی بازار بورس را درک کنند. هرچند بورس موقعیت مناسبی برای کسب سود به شمار می­‌رود اما نداشتن اطلاعات کافی از فضای بورس، می‌­تواند موجب زیان دیدن فعالان بورسی شود. پس اهمیت کسب اطلاعات علمی و شناخت مفاهیم کاربردی در حوزه بورس را نباید به هیچ وجه دست‌­کم گرفت.

یافتن کارگزاری مناسب و دریافت کد بورسی

به‌عنوان دومین گام، هر شخصی که مایل به معامله در بورس است باید از طریق کارگزاری­‌های رسمی که واسطه معاملات محسوب می­‌شوند اقدام به دریافت کد بورسی (کد معاملاتی) کند. برای این کار باید از میان کارگزاری­‌های رسمی، یکی را با توجه به نیازهای خود انتخاب کرده و به آن مراجعه کند. این کارگزاری­‌ها که در حکم وکیل سرمایه­‌گذاران هستند، به متقاضیان سرمایه­‌گذاری کد بورسی مخصوصی می­‌دهند که از طریق آن افراد می­‌توانند وارد دنیای بورس شده و فعالیت کنند. کارگزاری­‌های رسمی با متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس اقدام به انعقاد قراردادی می­‌کنند که به قرارداد مشتری-کارگزار یا قرارداد کارگزاری (بروکری) معروف است. در این قرارداد، طرفین (سرمایه­‌گذار و کارگزاری) حقوق و تعهدات خود را عنوان می­‌کنند. این قراردادها که از سوی کارگزاران به مشتریان خود ارائه می­‌شوند دارای نکات مختلفی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می­‌کنیم.

چند نکته مهم قرارداد کارگزاری بورس

دو بند «موضوع قرارداد» و «تعهدات کارگزاری»، معمولاً شامل خدماتی است که کارگزاری به مشتری ارائه می­­‌دهد؛ مانند اجرای درخواست­‌های خرید و فروش مشتری و چگونگی انجام آن. در هنگام امضای قرارداد با کارگزاری، حتما به بند موضوع قرارداد و یا تعهدات کارگزاری توجه کنید چراکه این بندها نوع خدمات کارگزاری را مشخص می­‌کنند و بسیار مهم است که کارگزاری مذکور مطابق انتظارات شما خدمات­‌رسانی کند. کارگزاری­‌ها در اصلِ ارائه خدمات بورسی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما هر یک دارای مزایای خاص خود هستند که مشتریان با توجه به آن مزایا کارگزاری مناسب را انتخاب می­‌کنند.

یکی دیگر از نکات مهم قرارداد کارگزاری، نکات مربوط به بند تعهدات مشتری است. در این بند به تعهدات مشتری در مقابل کارگزاری اشاره می­‌شود که اغلب شامل تعهدات مالی او است؛ اما یکی از مهم‌ترین نکات این بند، مربوط به تعهد مشتری بر پذیرش ریسک‌­های بازار و معاملات بورسی است. این تعهد به حدی اهمیت دارد که گاهی ضمیمه‌­ای جداگانه به این قرارداد ملحق می‌­شود که بیانیه پذیرش ریسک نام دارد و در آن مشتری تعهدی مستقل در پذیرش ریسک‌های معاملاتی می‌­دهد.

ذکر این نکته مهم است که هرچند قرارداد کارگزاری بورس از نوع قراردادهای الحاقی است و توسط کارگزاری به مشتری تحمیل می­‌شود، اما مشتریان هم آزادی عمل دارند تا با مطالعه دقیق قرارداد، نسبت به قبول یا رد آن اقدام کنند و درواقع کارگزاری مطلوب خود را براساس تفاوت قراردادهای کارگزاری انتخاب کنند.

چنانچه نیاز به این قرارداد داشتید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد کارگزاری بورس را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی قراردادی اصولی را برای شما تنظیم کنند.

نیاز به راهنمایی درباره سرمایه‌گذاری در بورس و بررسی قرارداد کارگزاری دارید؟

سرمایه‌گذاری در بورس می‌­تواند یک انتخاب درست باشد اگر متقاضیان ورود به آن با صبر و حوصله و آگاهی کافی عمل کنند. در این مطلب به برخی از نکات مهم سرمایه‌گذاری در بورس پرداختیم و سعی کردیم تا با گام‌­های مقدماتی ورود به این فضا آشنا شویم. همچنین به قرارداد کارگزاری به عنوان مهم‌ترین قرارداد ورود به بورس اشاره کردیم و برخی نکات مهم آن را بررسی کردیم. فراموش نکنید که قرارداد کارگزاری نکات مهم دیگری دارد که متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس باید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنند تا با تسلط بیشتری با کارگزاری­‌های بورسی وارد همکاری شوند. ما در وینداد با داشتن متخصصین امور قرارداد و مشاوران سرمایه­‌گذاری، آماده راهنمایی شما در مورد ورود به بورس و بررسی قرارداد کارگزاری (بروکری) هستیم تا بتوانید با آمادگی هرچه بیشتر وارد فضای بازار بورس شوید و از سرمایه­‌گذاری خود در این بازار منافع مالی بیشتری به دست آورید.

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی