قرارداد چمع‌اوری و امحاء زباله

نمونه قرارداد جمع آوری زباله + نکات تنظیم قرارداد

وجود طولانی مدت پسماندهای خشک و تر در هر ناحیه‌ای اعم از شهری یا روستایی می‌تواند چالش‌های بهداشتی زیادی را برای ساکنین به همراه بیاورد. به همین خاطر شرکت‌هایی وجود دارند که عملیات جمع آوری زباله و امحا زباله را بر عهده دارند. این شرکت‌ها با شهرداری یا سایر نهادهای مربوطه برای این عملیات قرارداد […]

وجود طولانی مدت پسماندهای خشک و تر در هر ناحیه‌ای اعم از شهری یا روستایی می‌تواند چالش‌های بهداشتی زیادی را برای ساکنین به همراه بیاورد. به همین خاطر شرکت‌هایی وجود دارند که عملیات جمع آوری زباله و امحا زباله را بر عهده دارند. این شرکت‌ها با شهرداری یا سایر نهادهای مربوطه برای این عملیات قرارداد تنظیم می‌کنند. بهترین نوع قرارداد برای همکاری، قرارداد پیمانکاری است که با عنوان قرارداد جمع آوری زباله تنظیم می‌شود و شرایط همکاری در طول پروژه را به‌صورت کامل مشخص می‌کند.

در این مقاله با توضیح کامل قرارداد جمع آوری زباله، سایر نمونه‌های قراردادی مثل نمونه قرارداد جمع آوری زباله دهیاری را بررسی خواهیم کرد.

قالب مناسب برای قرارداد جمع آوری زباله چیست؟

قراردا‌د جمع آوری زباله یکی از انواع قراردادهایی است که بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با شرکت‌های خصوصی تنظیم می‌شود. در واقع این قراردادها معمولا بین دو شخص حقوقی تنظیم می‌شود که طرف اول به عنوان کارفرما عملیات جمع‌آوری زباله را به شرکتی که این خدمات را ارائه می‌دهد به عنوان پیمانکار ارائه می‌دهد. در این راستا پیمانکار نیز در صورت نداشتن خودرو حمل زباله به تعداد کافی می‌تواند با سایر شرکت‌ها نمونه قرارداد اجاره ماشین حمل زباله را تنظیم کند.

این قرارداد یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری است که به‌صورت قرارداد پیمانکاری خدمات تنظیم می‌شود.

از دیگر قراردادهای کاربردی که به این صورت و در موضوعات مختلف تنظیم می‌شوند، می‌توان به قرارداد حمل و نقل، قرارداد تسطیح زمین، قرارداد پیمانکاری فضای سبز اشاره کرد.

نمونه قرارداد نمونه قرارداد جمع آوری زباله

در نمونه قرارداد جمع آوری زباله که در قالب قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود، مواردی به عنوان بندهای قراردادی درج می‌شوند. البته علاوه‌بر این موارد می‌توانید بندهایی را بر اساس اصول قانونی درج کنید.

بندهای عمومی در قراردادهای پیمانکاری شامل موارد زیر است:

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات طرفین قرارداد به عنوان اشخاص حقوقی (شرکت پیمانکار و کارفرما) شامل نام و نشانی و شماره ثبت و غیره درج شود.

موضوع قرارد‌اد جمع آوری زباله

موضوع قرارداد جمع آوری زباله غالبا کلیه خدمات نظافتی مرتبط با جمع آوری زباله در منطقه‌ای خاص را شامل می‌شود. از این‌رو در این بند باید به دقت حوزه و محل اجرای عملیات جمع آوری زباله مشخص شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ کل قرارداد به صورت ماهانه باید در این بند تصریح شود. همچنین می‌توان تاکید کرد که مبلغ قرارداد پس از کسر کسورات قانونی مانند بیمه و مالیات در قراردادهای پیمانکاری و عوارض به پیمانکار پرداخت می‌شود.

نحوه پرداخت و مواعد مختلف و پرداخت‌ها به شکل درصدی نیز در این بند تصریح می‌شود.

مدت قرارداد جمع آوری زباله

در قرار‌داد جمع آوری زباله می‌توان هر مدتی را درج کرد با این حال این دسته قراردادها غالبا طولانی مدت هستند و حداقل شش ماه یا یک سال دوام دارند.

تعهدات کارفرما

بخشی از مهم‌ترین تعهدات کارفرما در قرارداد امحا زباله به شرح زیر است:

  • نشان دادن کامل محل و محدوده مورد نظر در قرارداد برای عملیات جمع آوری زباله
  • پرداخت به موقع مبلغ قرارداد و پیش‌پرداخت‌ها و غیره
  • نظارت بر عملیات و رفع موانع انجام عملیات جمع آوری زباله در مواقع لازم
  • تایید صورتحساب‌های ارائه شده توسط کارفرما

تعهدات پیمانکار

پیمانکار در قرارداد جمع آوری زباله وظایف زیادی در برابر کارفرما بر عهده دارد:

  • تایید پیمانکار مبنی بر مشاهده مکان و محدوده موضوع قرارداد و امکان انجام عملیات جمع آوری زباله
  • فراهم کردن تعداد ماشین آلات یا ابزار جمع آوری زباله
  • استخدام کارگر به تعداد لازم برای انجام عملیات قرارداد
  • پرداخت حقوق، حق بیمه و غیره کارگران
  • نظارت بر عملکرد کارگران و اصلاح فرآیند جمع آوری زباله در مواقع لازم
  • معرفی شخصی به عنوان نماینده پیمانکار
  • حفظ و نگهداری ماشین آلات و ابزار جمع آوری زباله
  • تعهد به رعایت مقررات قانونی در تمام مراحل مدیریت پسماند
  • عدم امکان واگذاری موضوع قرارداد به شخص دیگر
  • انجام عملیات ترجیحا در شب و بدون مشکلات بهداشتی (نظیر راه افتادن شیرابه و غیره)
  • رعایت نکات ایمنی و بهداشتی کارگران و ساکنان محدوده
  • رعایت استانداردهای محیط‌زیستی در حمل زباله
  • جمع آوری همه نوع زباله و حتی کندن آگهی ها و پوسترهای چسبیده به درب و دیوارهای منطقه
  • آموزش صحیح کارگران
  • انجام اقدامات احتیاطی لازم مانند نصب تابلو و غیره

تضمین حسن انجام کار

در قراردادهای پیمانکاری، مبلغی در قالب ضمانت‌نامه بانکی یا چک و سفته توسط پیمانکار در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد و در پایان قرارداد یا مواعد خاص قراردادی و با اتمام پروژه به شکل مطلوب کارفرما، این ضمانت به پیمانکار بازگردانده شود.

قرارداد جمع آوری زباله
 

فسخ قرارداد

در این بند از قرارداد جمع آوری زباله می‌توان قید کرد که فسخ قرارداد توسط طرفین قرارداد با دو شرط قابلیت انجام دارد: اول- احراز نقض تعهدات قراردادی یکی از طرفین و دوم- با ارسال اخطار کتبی طرف متقاضی فسخ، از حداقل یک ماه قبل.

حل‌وفصل اختلافات قرارداد

قراردا‌د جمع آوری زباله ممکن است سبب بروز اختلافاتی بین کارفرما و پیمانکار شود. در چنین حالتی طرفین قرارداد بایستی اختلافات حقوقی خود را به شکلی موثر حل کنند.

به همین خاطر می‌توان در بند حل و فصل اختلافات، مذاکره، سازش، میانجی‌گری، ارجاع به کارشناس یا ارجاع به داور مشخص را به عنوان روش حل اختلاف تصریح کرد.

جمع‌بندی

در حوزه شهری، شهرداری و سازمان‌های دولتی، انجام عملیات مختلفی را به شرکت‌ها واگذار می‌کنند. برای انجام این پروژه‌ها، بهترین روش همکاری تنظیم قرارداد پیمانکاری است که تمامی موارد مانند شرایط همکاری، مدت زمان و سایر جزئیاتی که مربوط به تعهدات کارفرما و پیمانکار می‌شود را در آن درج کنید.

یکی از خدماتی که در سطح شهرهای بزرگ و کوچک توسط شرکت‌های پیمانکاری انجام می‌شود، جمع‌آوری زباله است که از طریق تنظیم قرارداد پیمانکاری جمع آوری زباله انجام می‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای تنظیم این نوع قراردادها، مشاوره با کارشناسان حقوقی است که به شما کمک می‌کند تا قراردادی جامع از نظر نکات فنی و همچنین حقوقی داشته باشید.

کارشناسان امور قراردادی می‌توانند قراردادهای پیمانکاری را برای شما به‌صورت اختصاصی تنظیم کنند. همچنین برای دانلود نمونه قرارداد جمع آوری زباله می‌توانید از نمونه قرارداد پیمانکاری که در بانک قراردادها موجود است، استفاده کنید و موضوع قرارداد و بندهای آن را با توجه به نیاز خود تغییر دهید.

سوالات متداول

قرارداد جمع آوری زباله در چه قالبی تنظیم می‌شود؟

این قرارداد در قالب پیمانکاری خدمات تنظیم می‌شود که یک طرف آن شهرداری یا دهیاری و طرف دیگر آن یک شرکت پیمانکاری است.

آیا امکان فسخ قرارداد پیمانکاری وجود دارد؟

در شرایط عادی خیر ولی اگر در قرارداد درج شده باشد در صورت احراز نقض تعهدات قراردادی یکی از طرفین یا با ارسال اخطار کتبی طرف متقاضی فسخ، از حداقل یک ماه قبل این امکان وجود دارد.

3.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات وینداد برای شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از