قرارداد شرکت خدمات نظافت

نمونه قرارداد شرکت خدماتی نظافتی + نکات قراردادی

نمونه قرارداد شرکت خدماتی نظافتی بین شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند و کسانی که قصد نظافت محلی را دارند،‌ تنظیم می‌شود. به موجب آن پیمانکار تعهد می‌کند که خدمات نظافت طبق شرایط تعیین شده و مدت زمان معین در برابر مبلغی که در قرارداد مشخص می‌شود، انجام دهد. در این مقاله با بررسی […]

نمونه قرارداد شرکت خدماتی نظافتی بین شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند و کسانی که قصد نظافت محلی را دارند،‌ تنظیم می‌شود. به موجب آن پیمانکار تعهد می‌کند که خدمات نظافت طبق شرایط تعیین شده و مدت زمان معین در برابر مبلغی که در قرارداد مشخص می‌شود، انجام دهد.

در این مقاله با بررسی نمونه قرارداد شرکت خدماتی نظافتی، نکات قراردادی و نحوه تنظیم آن را به‌طور کامل بیان خواهیم کرد.

قرارداد پیمانکاری خدمات و نمونه‌های آن

امروزه فعالیت‌های بسیاری در بستر و قالب نوع خاصی از پیمانکاری انجام می‌شودکه ممکن است شامل زندگی روزمره و یا امور کسب‌وکاری ما باشد که با کمک گرفتن از یک قرارداد حرفه‌ای تعهدات طرفین را شفاف تر بیان می‌کند. برای مثال برای قرارداد عکاس ، قرارداد باربری، قرارداد نجاری، قرارداد دکوراسیون داخلی، قرارداد پیک موتوری، قرارداد ایاب و ذهاب، قرارداد دوخت لباس و غیره از جمله قراردادهایی هستند که در حوزه پیمانکاری کسب‌وکار تنظیم می‌شوند.

در تمامی این مشاغل، خدمتی ارائه می‌شود و به همین دلیل نوع قرارداد کاربردی برای آن‌ها قرارداد پیمانکاری خدمات است.

تنظیم نمونه قرارداد شرکت خدماتی نظافتی

هر ساختمان اعم از محل مسکونی یا شرکت و سازمان با توجه به نیازهای خود به خدمات نظافتی نیاز دارد. از سوی دیگر خدمات نظافت از جمله فعالیت‌هایی است که کارکنان نمی‌توانند خود آن را به عهده بگیرند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها خدمات نظافتی را برون سپاری می‌کنند. یک شرکت خدماتی خوب از نیروهای خدماتی آموزش دیده و حرفه‌ای برای انجام تمیزکاری‌های روزانه استفاده می‌کنند و فضا را به صورت مطلوبی پاکیزه نگاه می‌دارند.

به همین جهت یکی از بهترین راهکارهای برای استفاده از خدمات شرکت‌های نظافتی تنظیم یک قرارداد پیمانکاری به همین منظور است.

شرکت‌های نظافتی چه وظایفی دارند؟

خدمات نظافت ساختمان اولین وظیفه سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت خدماتی است. شرکت‌های خدماتی در همه روزهای هفته و در ساعات مختلف می‌توانند کلیه امور نظافتی را بر عهده گرفته و تمیزکاری‌های کوچک و بزرگ را انجام دهند.
ساختمان‌های اداری-تجاری، آپارتمان‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مدارس، مراکز فرهنگی، مراکز ورزشی و مراکز درمانی و پزشکی نیاز به نظافت روزانه دارند. اغلب این مراکز از شرکت‌های خدماتی برای تمیزکاری و انجام امور نظافتی ساختمان کمک می‌گیرند. شرکت خدماتی به صورت حرفه ای و منظم می‌تواند نظافت کلی و جزئی ساختمان‌های مسکونی را انجام دهد و این کار مزایای زیادی را برای ساکنین به همراه دارد.

بندهای نمونه قرارداد شرکت خدماتی نظافتی

در یک قرارداد پیمانکاری نظافت ساختمان، موارد مختلفی به‌عنوان بندهای قراردادی ذکر می‌شوند که به‌صورت کلی می‌توان آن‌ها را شامل موارد زیر دانست:

قرارداد پیمان‌کاری نظافت

مشخصات لازم در متن قرارداد

بند اول قرارداد مانند اکثر قراردادهای دیگر بیانگر مشخصات طرفین قرارداد بوده و در آن مشخصات کامل کارفرما و پیمان‌کار به طور دقیق عنوان می‌شوند. اگر هر یک از طرفین شخص حقوقی یعنی شرکت باشند، مشخصات آن‌ها در متن قرارداد ذکر خواهد شد.

در بند دوم قرارداد خدمات نظافتی معمولا به بحث موضوع قرارداد پرداخته شده و در ذیل این بند عنوان می‌شود که موضوع قرارداد نظافت یک محل خاص است و بعد از آن مشخصات کامل و دقیق محل مربوطه از جمله متراژ محل و کروکی محل یا محل‌های مورد نظر. یکی از مشخصات یک قرارداد خوب، وضوح و دقت آن است بنابراین بهتر است در این بند، موقعیت و متراژ دقیق محل یا محل‌های مورد نظر برای نظافت به صورت دقیق توضیح داده شده و هم‌چنین روی یک نقشه‌ی کروکی پیوست به قرارداد مشخص شوند.

بند سوم قرارداد پیمان‌کاری نظافت مربوط به مشخص کردن مدت زمان قرارداد است که در آن به صورت دقیق مشخص می‌ود قرارداد مربوطه از چه تاریخ تا چه تاریخی معتبر بوده و اینکه اگر قرارداد دیگری از قبل بین طرفین وجود داشته است، سرنوشت آن قرارداد پس از انعقاد این قرارداد خدمات نظافتی به چه صورت خواهد بود.

پرداخت هزینه و نحوه آن

بند چهارم مشخص کننده‌ شرایط مالی و مبلغ قرارداد است. در این بند مشخص می‌شود که مزد پیمان‌کار در هر ماه و در کل طول مدت قرارداد چه مقدار خواهد بود و همچنین اگر مهیا کردن موارد دیگری مانند وسایل و لوازم کار، لباس کار و غیره نیز برعهده‌ کارفرما است، در همین بند باید مشخص شود که تهیه‌ی آن‌ها به چه صورت خواهد بود. اگر مقرر شده باشد که هزینه‌ی این موراد به پیمان‌کار پرداخت شود نیز باید مشخص شود که این هزینه به صورت جداگانه محاسبه شده یا اینکه در مقدار مزد معین شده در نظر گرفته شده است.

بند بعدی قرارداد خدمات نظافتی مشخص‌کننده‌ی نحوه‌ پرداخت مزد توسط کارفرما به پیمان‌کار است.

هم‌چنین در برخی از قراردادهای پیمان‌کاری نظافت تبصره‌ای اضافه می‌شود با این شرط که یک ناظر بر کار پیمان‌کار نظارت خواهد کرد و اگر خدمات انجام شده توسط پیمان‌کار از نظر این ناظر کمتر از ۱۰۰ درصد باشد، حق‌الزحمه‌ پیمان‌کار متناسب با درصد خدمات ارائه شده پرداخت می‌شود و در حقیقت به دلیل کیفیت پایین انجام خدمات توسط پیمان‌کار، مبلغی از حق‌الزحمه‌ی او کسر می‌شود. گنجاندن این تبصره در قرارداد پیمان‌کاری نظافت موجب می‌شود که پیمان‌کار طرف قرارداد در تمامی مراحل انجام کار به کیفیت کار خود توجه داشته باشد و هم‌چنین تا حدودی تضمین‌کننده‌ی کیفیت انجام کار توسط پیمان‌کار برای کارفرما است.

تعهدات طرفین قرارداد

در بند بعدی معمولا ناظری برای قرارداد تعیین شده و بر اساس این بند، پیمان‌کار موظف است کلیه‌ی کارهای موضوع قرارداد را با نظارت و اطلاع نامبرده انجام دهد.

بند بعدی قرارداد خدمات نظافتی مشخص‌کننده‌ کسورات قانونی قرارداد پیمانکاری از دستمزد پیمان‌کار بوده و مواردی از جمله میزان مالیات کسر شده، سپرده‌ تضمین پرداخت حق بیمه و غیره در این بند مشخص می‌شوند.

اگر مقرر شده باشد که پیمان‌کار به عنوان تضمین حسن انجام کار، مبلغی را در گرو کارفرما بگذارد، این موضوع در بند بعدی قرارداد مشخص میشود. این وثیقه به این منظور است که در صورت وارد شدن خسارت از سمت پیمان‌کار به کارفرما، از محل این مبلغ سپرده شده، به میزان آن خسارت کسر شود.

بند بعدی قرارداد پیمان‌کاری نظافت مشخص‌کننده‌ی تعهدات پیمان‌کار در این رابطه‌ی قراردادی است. مواردی از جمله رعایت مسائل ایمنی و بهداشت محیط کار، ملزم کردن پرسنل به استفاده از وسایل ایمنی و بهداشتی، رعایت مقررات و ضوابط محیط کار، تعهد پیمان‌کار نسبت به میزان حضور در محل کار، تعهد پیمان‌کار مبنی بر بیمه‌ کارکنان خود، تامین ابزار و وسایل مورد نیاز کار و غیره در این بند مشخص می‌شوند.

سایر شرایط قرارداد از جمله جزئیاتی که در بندهای دیگر جای نگرفته و ممکن است مختص یک پروژه‌ی خاص باشند را می‌توان در ذیل این بند مطرح نمود.

شرایط فسخ و اصلاح قرارداد

در بند بعدی قرارداد به موضوع فسخ آن پرداخته شده و حق هر یک از طرفین مبنی بر قرارداد منعقد شده در شرایط مختلف و تعهدات طرف مقابل را در بر می‌گیرد.

معمولا در یک بند از قرارداد نیز به بحث امکان یا عدم امکان اصلاح قرارداد منعقد شده توسط هر یک از طرفین و شرایط انجام آن مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین بندهای اکثر قراردادها، بند مربوط به فورس ماژور است که در آن معین می‌شود در صورت وقوع اتفاقی که مصداق فورس ماژور بوده و خارج از کنترل هر یک از طرفین باشد، عدم انجام تعهدات و متوقف شدن کار از مصادیق نقض قرارداد محسوب نشده و قرارداد پس از آن نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.

روش‌های حل اختلاف

بند بعدی قرارداد خدمات نظافتی معمولا به موضوع تدابیر حل اختلاف در قرارداد منعقد شده می‌پردازد. در یک قرارداد استاندارد باید پیش‌بینی شود که در صورت وقوع هرگونه اختلاف راجع به قرارداد مربوطه بین طرفین، آن‌ها باید به چه مرجعی مراجعه کرده و اختلاف خود را به چه صورت حل کنند. ساز و کارهایی مانند مذاکره، میانجی‌گری و داوری معمولا به عنوان سازوکارهای حل و فصل اختلاف بین کارفرما و پیمانکار انتخاب می‌شوند.

جمع‌بندی

نمونه قرارداد شرکت خدماتی نظافتی از جمله قراردادهایی است که بر اساس قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود و بر اساس آن متقاضی دریافت خدمات از اشخاص یا شرکت‌های پیمانکاری خدمات نظافت را دریافت می‌کند.

این نوع قراردادها با توجه به اینکه نیاز به رعایت نکات حقوقی در عین نکات فنی دارد، توصیه می‌شود که برای تنظیم قرارداد با کارشناسان حقوقی مشورت کنید تا قراردادی همه جانبه و استاندارد داشته باشید.

سوالات متداول

برای دریافت خدمات نظافتی از شرکت‌های نظافتی چه قراردادی تنظیم کنیم؟

بهترین قالب قرارداد برای این خدمات، قرارداد پیمانکاری است.

آیا امکان فسخ قرارداد پیمانکاری وجود دارد؟

به‌صورت کلی خیر، ولی اگر طرفین با پیش‌بینی شروطی این بند را در قرارداد ذکر کنند، امکان فسخ قرارداد وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد پیمانکاری شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد پیمانکاری

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از