قرارداد خرید درب ضد سرقت

قرارداد خرید درب ضد سرقت + نکات مهم نمونه قرارداد

خرید و فروش مصالح و تجهیزات کاربردی ساختمانی یکی از معاملات رایج در حوزه ساخت‌وساز است. درب ضد سرقت نیز به عنوان یکی از موارد پرکاربرد و حیاتی برای پروژه‌های ساخت‌وساز ساختمان‌ها و اماکن مسکونی و تجاری و اداری است. برای خرید درب ضد سرقت، لازم است تا میان خریدار

خرید و فروش مصالح  و تجهیزات کاربردی ساختمانی یکی از معاملات رایج در حوزه ساخت‌وساز است. درب ضد سرقت نیز به عنوان یکی از موارد پرکاربرد و حیاتی برای پروژه‌های ساخت‌وساز ساختمان‌ها و اماکن مسکونی و تجاری و اداری است. برای خرید درب ضد سرقت، لازم است تا میان خریدار و فروشنده قرارداد خرید درب ضد سرقت تنظیم شود.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات تنظیم قرارداد خرید درب ضد سرقت و بندهای مهم و کاربردی آن رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

قرارداد خرید درب ضد سرقت برای چه کسانی کاربرد دارد؟

در حال حاضر بسیاری از افراد در صنعت ساخت‌وساز فعالیت دارند. برای ساخت بناها و ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… نیاز است تا کالاهای مختلفی به کار گرفته شود.

درب ضد سرقت نیز در کنار مصالح معمول مانند گچ و سنگ و سیمان، در مراحل نهایی ساخت یک بنا در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

قرارداد خرید درب ضد سرقت مابین فروشندگان درب ضد سرقت و خریداران (پیمانکاران ساختمانی و…) تنظیم می‌شود و بندهای مهمی دارد.

در ادامه به مهم‌ترین بندهای قرارداد مذکور اشاره می‌کنیم.

قرارداد خرید درب ضد سرقت چه بندهایی دارد؟

برای تنظیم قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت، لازم است بندهای مختلفی را در قرارداد درج کرد. در ادامه مهم‌ترین بندهای این قرارداد را با توضیحات لازم ارائه کرده‌ایم.

مشخصات طرفین قرارداد

در این بند باید مشخصات فروشنده و خریدار درب ضد سرقت قید شود. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نشانی، کد ملی و… براش اشخاص حقیقی لازم به ذکر است. همچنین گاهی ممکن است خریدار شخص حقوقی باشد که در این حالت، باید اطلاعات شماره ثبت، مقر و… نیز درج شود.

موضوع قرارداد خرید درب ضد سرقت

در بند موضوع قرارداد خرید درب ضد سرقت لازم است اطلاعات جامعی از درب ضد سرقت مورد نظر درج شود. به طور مثال مشخصات فنی درب ضد سرقت، امکانات فنی و ایمنی و امنیتی آن، رنگ و طرح مورد نظر، اندازه و ابعاد درب مورد نظر و… از مهم‌ترین اطلاعات موضوع قرارداد هستند.

همچنین می‌توان در این بند توضیح داد که امکان آزمایش فنی در خصوص کیفیت درب ضد سرقت برای خریدار فراهم باشد و سپس معامله انجام شود.

مدت قرارداد

مدت قرارداد خرید درب ضد سرقت، بسته به گستردگی پروژه می‌تواند کوتاه یا بلند در نظر گرفته شود. ذکر تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری را فراموش نکنید. البته در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی، خرید درب ضد سرقت به شکل مستمر است و ممکن است طول مدت قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت تا حد زیادی ادامه پیدا کند.

مبلغ قرارداد خرید درب ضد سرقت

مبلغ قرارداد باید به طور دقیق در این بند نوشته شود. تصریح مبلغ هر باب درب ضد سرقت، مهم‌ترین بخش قسمت مبلغ قرارداد است. همچنین توصیح شیوه پرداخت مبلغ قرارداد هم اهمیت زیادی دارد. به طور مثال می‌توان ۳۰ درصد از مبلغ قرارداد را پس از امضا و مابقی را پس از تحویل کامل محموله درب ضد سرقت به فروشنده پرداخت کرد.

تعهدات خریدار

خریدار باید متعهد به پرداخت کامل مبلغ قرارداد به فروشنده شود. همچنین تعهدات مبنی بر بارگیری درب ضد سرقت، حمل و نقل و نصب و اجرای آن نیز ممکن است بر عهده خریدار قرار بگیرد.

تعهد به شیوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز اهمیت زیادی دارد که باید خریدار به آن پایبند باشد.

تعهدات فروشنده

تعهد اصلی و اولیه فروشنده در قرارداد خرید درب ضد سرقت، تحویل موضوع قرارداد مطابق با تاریح مقرر و با کیفیت مورد توافق با خریدار است. در صورتی که محموله تحویل شده به خریدار، فاقد مشخصات مورد توافق باشد می‌توان اقدام به دریافت خسارت و یا فسخ قرارداد کرد.

گاهی ممکن است فروشنده نیاز داشته باشد برای تهیه یا حمل و بارگیری و یا نصب درب ضد سرقت از کارگران استفاده کند. در این حالت هزینه‌هایی مثل بیمه‌ تامین اجتماعی، حقوق و دستمزد و مزایا، مالیات و عوارض شهرداری و… غالبا بر عهده فروشنده قرار می‌گیرد.

همچنین، فروشنده در قرارداد خرید درب ضد سرقت متعهد می‌شود که در هنگام تهیه و ارسال محموله درب ضد سرقت، نهایت دقت را داشته باشد تا از ورود خسارت به محموله جلوگیری شود. در صورت بروز حوادث و خسارات نیز می‌توان وی را مسئول جبران خسارت دانست.

فسخ قرارداد

طرفین قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت می‌توانند در بند فسخ قرارداد اسباب خاتمه قرارداد را تنظیم کنند. به طور معمول، دو مورد اصلی از علل فسخ قرارداد، عدم تحویل به موقع و درست موضوع معامله توسط فروشنده و عدم پرداخت به موقع مبلغ قرارداد توسط خریدار هستند که می‌توان در این بند نیز آنها را تصریح کرد.

حل‌وفصل اختلافات

در دنیای امروز حقوق، اختلافات میان طرفین قرارداد، به عنوان عنصر جدایی‌ناپذیر قراردادهای حقوقی پذیرفته شده‌اند. در قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت هم ممکن است اختلافات فنی یا حقوقی خاصی میان کارفرما و طراح به وجود بیاید. در این وضعیت، توسل به مذاکره یا ارجاع اختلاف به کارشناس و یا داور راه حل مناسبی به حساب می‌آید.

به عنوان راهکار نهایی نیز طرفین می‌توانند ارسال اختلاف به محاکم صالح قضایی را در این بند پیش‌بینی کنند.

در نهایت به چند پرسش مهم در قرارداد خرید درب ضد سرقت پاسخ می‌دهیم:

نحوه پرداخت در قرارداد خرید درب ضد سرقت چیست؟

به طور معمول، در قراردادهای خرید درب ضد سرقت، نحوه پرداخت مبلغ قرارداد بر اساس دو قسط، یعنی یک پیش‌پرداخت و یک پرداخت نهایی تنظیم می‌شود.

غالبا پیش‌پرداخت چیزی در حدود ۳۰ یا ۵۰ درصد از مبلغ کل قرارداد است که با امضای قرارداد به فروشنده داده می‌شود تا عملیات نصب درب ضد سرقت را آغاز کند.

مابقی مبلغ قرارداد خرید درب ضد سرقت نیز با پایان یافتن نصب و راه‌اندازی کامل درب به فروشنده تحویل می‌شود.

در برخی قراردادهای خرید درب ضد سرقت نیز مبلغ قرارداد را در اقساط متعددی پرداخت می‌کنند و به دنبال پیشرفت هر قسمت از پروژه، بخشی از مبلغ قرارداد به فروشنده پرداخت می‌شود.

مثلا به ازای پیشرفت مراحلی مانند ارسال درب‌ها نصب و راه‌اندازی کامل آن درصدی از مبلغ (مثلا ۲۰ درصد) پرداخت می‌شود.

اخذ گواهینامه‌های ایمنی و تاییدات کیفی بر عهده کیست؟

یکی از موارد مهم در قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت، دریافت گواهینامه‌ها و پروانه‌های کیفی و ایمنی است. به طور کلی، دریافت تاییدات و گواهینامه‌های کیفیت و ایمنی بر عهده فروشنده است و فروشنده بایستی پس از اتمام عملیات نصب درب، اقدام به دریافت موارد مذکور از شرکت‌های تولیدکننده کند.

به این منظور، فروشنده بایستی اقدامات در جهت بازرسی‌های فنی از درب برای اخذ گواهینامه را انجام دهد.

چنانچه اخذ گواهینامه‌ها منوط به اعمال تغییر یا اصلاحات فنی خاصی در عملیات نصب درب ضد سرقت باشد، فروشنده موظف است موارد مذکور را با هزینه خود اعمال کرده و در نهایت گواهینامه‌های ایمنی و کیفیت را دریافت کند.

نگهداری از درب ضد سرقت برای عملیات نصب بر عهده کیست؟

در قرارداد خرید درب ضد سرقت، خریدار بایستی محیطی را برای تخلیه درب ضد سرقت مهیا کند. غالبا انباری ساختمان‌ها فضایی است که تجهیزات نصب‌شدنی ساختمان در آنجا نگهداری می‌شود.

ترجیحا محیط مذکور باید دارای سقف باشد و از نظر سرمایش و گرمایش به گونه‌ای نباشد که آسیبی به تجهیزات وارد شود. لازم به ذکر است که محیط مذکور باید به گونه‌ای باشد که به درب ضد سرقت آسیبی وارد نشود چرا که تجهیزات مذکور گران‌قیمت هستند و از این جهت ممکن است رطوبت یا گرمای زیاد به آن آسیب وارد کند.

گارانتی و پشتیبانی تعمیر و تعویض قطعات چه شرایطی دارد؟

شرکت‌های نصب درب ضد سرقت، علاوه بر خدمات نصب و راه‌اندازی، اقدام به ارائه خدمات مرتبط با پشتیبانی و گارانتی هم می‌کنند.

لازم به ذکر است که در اکثر موارد، گارانتی در قرارداد خرید درب ضد سرقت شامل قطعات مصرفی و آسیب‌های فیزیکی به قطعات نیست و تنها در صورتی قابلیت استفاده را دارد که آسیب به قطعات غیرمصرفی وارد شده باشد و آسیب وارده ناشی از استفاده غیراصولی خریدار از درب ضد سرقت نباشد.

مدت زمان گارانتی در قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت معمولا در حدود ۱۲ ماه است و این مورد هم در قرارداد ذکر می‌شود و هم با سندی جداگانه مانند کارت یا کاغذی مخصوص به خریدار تحویل داده می‌شود.

ضمانت‌های انجام تعهدات در قرارداد خرید درب ضد سرقت چیست؟

دو نوع ضمانت رایج قابلیت استفاده از قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت را دارند. اولا آنکه فروشنده چک یا سفته‌ای معادل مبلغ پیش‌پرداخت قرارداد به خریدار تحویل می‌دهد تا به نوعی ضمانتی برای آغاز عملیات نصب درب ضد سرقت باشد. چنانچه عملیات نصب و راه‌اندازی درب تا مرحله خاصی کلید خورد (مورد توافق طرفین در قرارداد)، خریدار موظف است ضمانت را به فروشنده پس دهد.

ضمانت دیگر که به ضمانت حسن انجام کار یا تعهد هم معروف است، چک، سفته، وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی‌ای است که خریدار به فروشنده تحویل می‌دهد و به نوعی تضمین می‌کند که تعهدات قراردادی خود را نحو احسن و مطابق با توافق عملی کند و چنانچه از سمت فروشنده کوتاهی صورت گرفت، خریدار بتواند خسارات وارده به خود را از محل ضمانت‌نامه جبران کند.

این ضمانت تنها در صورتی به فروشنده پس داده می‌شود که موضوع قرارداد خرید درب ضد سرقت به طور کامل انجام شده باشد و مجوزها و گواهی‌نامه‌های لازم نیز اخذ شده باشد.

برخی اوقات، طرفین قرارداد دوره‌ای نیز تحت عنوان دوره تضمین در قرارداد قید می‌کنند (مثلا سه ماه پس از اتمام قرارداد) که با انقضای دوره مذکور ضمانت‌های دریافت شده بازگردانده می‌شود.

نیاز به تنظیم قرارداد خرید درب ضد سرقت دارید؟

در این مطلب به بندهای مهم و اساسی قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت اشاره کردیم. برای تنظیم قرارداد جامع، همواره لازم است موارد مختلف و موثر در رابطه خریدار و فروشنده بررسی شود. به همین خاطر نمی‌توان صرفا با اتکا به بندهای اساسی این مطلب، نسبت به تنظیم قرارداد خر‌ید درب ضد سرقت اقدام کرد.

در نتیجه توصیه می‌شود حتما برای تنظیم قرارداد خود از متخصصان و کارشناسان حقوقی بهره‌ بگیرید.

ما در وینداد با ارائه خدمات تنظیم و بررسی قرارداد، خدمات مشاوره‌ای متنوع و بهره‌مندی از مشاوران و وکلای دادگستری قادر هستیم تا تک تک نگرانی‌های شما را در راستای تنظیم یک قرارداد دقیق و کامل را برطرف کنیم.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
تصویر هومن گل‌محمد

هومن گل‌محمد

هومن گل محمد از نویسندگان خلاق و حرفه‌ای وینداد است که دارای کارشناسی حقوق از دانشگاه علم و فرهنگ، کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی و همچنین کارشناسی ارشد حقوق مهاجرت از کانادا است. هومن اطلاعات تخصصی در بخش‌های مختلف حقوق دارد و محتواهای کاربردی در زمینه امور ثبتی، حقوقی و مالکیت فکری را به زبان کاملا ساده در مجله وینداد نوشته که در ادامه می‌توانید تعدادی از این محتواها را بخوانید.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط