قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه و مجوزهای ضروری آن

قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه و مجوزهای ضروری آن

تاسیس داروخانه که معمولا به فکر فارغ‌­التحصیلان رشته داروسازی خطور می‌­کند یکی از درآمدزاترین مشاغل کشور است؛ که البته برای رسیدن به آن باید مراحل خاصی طی شود که سختی‌های خودش را دارد. معمولا هزینه تاسیس داروخانه از دریافت پروانه تا ساخت و تجهیز آن بسیار زیاد است و افراد برای تاسیس آن به دنبال […]

تاسیس داروخانه که معمولا به فکر فارغ‌­التحصیلان رشته داروسازی خطور می‌­کند یکی از درآمدزاترین مشاغل کشور است؛ که البته برای رسیدن به آن باید مراحل خاصی طی شود که سختی‌های خودش را دارد. معمولا هزینه تاسیس داروخانه از دریافت پروانه تا ساخت و تجهیز آن بسیار زیاد است و افراد برای تاسیس آن به دنبال شراکت هستند. شما با مشارکت در تاسیس داروخانه می­‌توانید آینده مالی روشنی را همزمان برای دو نفر رقم بزنید. در این مقاله مراحل تاسیس داروخانه و چگونگی مشارکت مدنی در تاسیس آن را توضیح خواهیم داد.

اگر به دنبال تاسیس یک داروخانه هستید یا می‌خواهید در تاسیس یک داروخانه شریک شوید و نمی­‌دانید از کجا باید شروع کنید می­‌توانید با خواندن این مطلب با نحوه تاسیس داروخانه، فراز و نشیب‌های آن و قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه و اخذ مجوز تأسیس داروخانه آشنا شوید.

چنانچه نیاز به دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی جهت اخذ مجوز و  مشارکت در تاسیس داروخانه داشتید، می‌توانید آن را از بانک قراردادهای وینداد که توسط وکلای وینداد تنظیم شده است، دریافت کنید.

۴ مرحله که برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه باید طی کنید!

در مورد تأسیس داروخانه دو آیین‌نامه تصویب شده است:

  • آیین‌نامه تاسیس و اداره داروخانه‌ها ۱۳۹۳
  • ضوابط تاسیس و اداره داروخانه‌ها ۱۳۹۵

با نگاه به این قوانین مراحل تأسیس داروخانه را می‌توان به ۴ مرحله تقسیم کرد.

مرحله اول:‌ کسب امتیاز تاسیس داروخانه

بر اساس آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها در وهله اول شما باید حداقل امتیاز تأسیس داروخانه را بر اساس شهر یا روستای مورد نظرتان (طبق جدول زیر) کسب کنید.

شهر یا جمعیت امتیاز
تهران ۲۸۵۰ امتیاز
جمعیت یک میلیون نفر و بیشتر ۲۸۰۰ امتیاز
جمعیت پانصد هزار الی یک میلیون نفر ۲۷۰۰ امتیاز
جمعیت سیصد هزار الی پانصد هزار نفر ۲۶۰۰ امتیاز
جمعیت صد هزار الی سیصد هزار نفر ۲۴۰۰ امتیاز
جمعیت پنجاه الی صد هزار نفر ۲۲۰۰ امتیاز
جمعیت کمتر از پنجاه هزار نفر ۲۰۰۰ امتیاز

در صورتی که برای قرارداد مشارکت مدنی جهت اخذ مجوز تأسیس داروخانه خود نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

عوامل موثر در کسب امتیاز برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه کدام است؟

احتمالا سوالی که برایتان پیش آمده این است که چگونه می‌­توانید برای تاسیس داروخانه در شهر مورد نظرتان امتیاز جمع آوری کنید.

جمع آوری امتیاز تحت تاثیر عوامل زیر است :

۱.مدرک تحصیلی: شما با هر مدرک تحصیلی ای که دارید می‌­توانید درخواست اخذ مجوز دهید یا در آن شریک شوید؛ اما امتیاز هر مدرک تحصیلی از دیپلم تا فوق دکترا و تخصص متفاوت و بین ۵۰۰ تا ۲۲۰۰ است. و به ازای هر سال سابقه کار در داروخانه نیز ۱۵ امتیاز اضافه می‌شود.

۲.گذراندن خدمت نظام وظیفه: با ارائه کارت معافیت یا پایان خدمت به ازای هر سال ۳۰ امتیاز دریافت خواهید کرد.

۳.بومی بودن متقاضی: این امتیاز هم شامل بومی بودن در استان، هم بومی بودن در شهرستان می­‌شود. بومی بودن در استان ۵۰ امتیاز در شهرستان ۱۰۰ امتیاز و در صورت اشتراک بومی بودن در استان و شهرستان امتیاز ۱۵۰ امتیاز برای شما در برخواهد داشت.

۴.امتیاز ایثارگران: محاسبه این امتیاز برای افراد حاضر در جبهه به ازای هر روز حضور در جبهه ۰.۳۳ و برای جانبازین براساس درصد جانبازی متفاوت است.

نحوه محاسبه امتیاز دو شریک در تاسیس داروخانه

بر اساس آیین‌نامه در صورتی که می­‌خواهید برای تاسیس داروخانه با شخصی شریک شوید، باید هر دو (یا بیشتر) واجد شرایط باشید و حد نصاب امتیاز محل را به طور جداگانه کسب کرده ­باشید.

برای محاسبه امتیاز نهایی مجموع امتیازات مربوط به ایثارگری، بومی بودن و سابقه اشتغال هر یک جداگانه محاسبه می­‌شود و امتیاز مدرک تحصیلی و سابقه بیشتر داروساز بودن یکی از شرکا لحاظ می‌گردد. در ادامه در مورد پروانه صادر شده برای شرکا توضیح بیشتری خواهیم داد.

بعد از محاسبه امتیاز می‌توانید با شریک خود قرارداد مشارکت امضا کنید. به این ترتیب آورده هردو شریک مشخص می‌شود و سهمشان در سود و زیان مشخص می‌شود.

برای تاسیس شراکتی داروخانه باید از قرارداد مشارکت مدنی استاندارد تهیه کنید؛ برای این کار می‌­توانید به راحتی وارد بانک قراردادهای وینداد شده و قرارداد مورد نظرتان را که همان قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه است، تنظیم کنید. تنظیم قرارداد آنلاین از جمله خدمات وینداد است که قراردادی دقیقا مناسب‌سازی‌شده برای نیازهای شما را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مرحله دوم:‌ ثبت نام در سامانه معاونت غذا و دارو

پس از کسب امتیاز مورد نیاز هر محل باید این مراحل را طی کنید:

  •  ثبت نام در سامانه معاونت غذا و دارو به آدرس، ثبت درخواست و دریافت نام کاربری و رمز عبور.
  •  آپلود مدارک مربوط به کسب امتیازات تا یک ماه پس از ثبت نام در سامانه و دریافت کد رهگیری. در صورتی که با شخصی شریک هستید موظفید مدارک هر دو نفر را در سامانه آپلود کنید.

پس از طی این دو مرحله شما در صف دریافت مجوز تاسیس داروخانه قرار می‌گیرید. دانشگاه مدارک شما و نیاز محل مورد نظر به داروخانه را بررسی کرده و اقدام به ارائه تاییدیه به شما می­‌کند. پس از تایید دانشگاه شما موظف به ارائه گواهی عدم سوپیشینه و گواهی عدم اعتیاد هر دو شریک، طی ۱۵ روز کاری هستید.

مرحله سوم:‌ اخذ پروانه

قبل از امضای قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه شما باید پروانه کسب‌وکار را اخذ کنید. به این صورت که پس از دریافت تاییدیه از سوی دانشگاه، باید مدارکتان را جهت اخذ پروانه به کمیسیون امور داروخانه‌ها تحویل دهید. این کمیسیون پس از بررسی مدارک شما (و شریکتان) در صورت عدم نقص مدارک و کامل بودن پرونده اقدام به صدور پروانه خواهد کرد.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۴ آیین نامه “در صورت شراکت، پروانه صادر شده به طور مشترک به نام هر دو متقاضی خواهد بود و این افراد مجاز به اشتراک مجدد امتیازات خود با افراد دیگر نیستند.”

تبصره ۲ این ماده هم بیان می‌کند که این پروانه در صورت تداوم شراکت معتبر خواهد بود و اگر یکی از افراد از شراکت خارج شود؛ پروانه باطل خواهد شد. اما بر اساس قانون مدنی فرد خارج شده مسئول جبران خسارات ناشی از خروج از قرارداد خواهد بود.

 البته هرکدام از افراد می­‌توانند دوباره به طور انفرادی درخواست تاسیس داروخانه دهند.

مرحله چهارم:‌ افتتاح و رونمایی از محل داروخانه

تا این جای کار شما مراحل سخت را پشت سر گذاشتید، در این مرحله کمیسیون امور داروخانه‌ها ملزم به کارشناسی محل داروخانه شما است و در صورتی که محل داروخانه مطابق قوانین و مناسب باشد، گزارش تایید ارائه خواهد شد سپس داروخانه شما آماده ارائه خدمات است.

قرارداد مشارکت مدنی تاسیس داروخانه چیست؟

قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه با عنوان قرارداد مشارکت مدنی شناخته می‌شود و از جمله نمونه‌های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه شده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود است.‬ به‌عبارتی تعهدی  است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است.

سخن پایانی

۴ مرحله اصلی دریافت مجوز داروخانه را بررسی کردیم و دیدیم چگونه شما و شریکتان را براساس امتیازها رتبه‌بندی می‌کنند. قراردادهای مشارکت پزشکی انواع مختلفی دارند و انجام فعالیت اقتصادی را آسان‌تر می کنند، قراردادهایی مثل قرارداد پرکیس و قرارداد مشارکت در کلینیک و شراکت در تولید دارو از انواع فعالیت‌های مشارکتی در حوزه بهداشت و درمان هستند. قرارداد مشارکت در داروخانه هزینه‌های داروخانه را هنگام تاسیس تقسیم می‌کند و امکان تاسیس آن را آسان‌تر می‌کند.

به قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه نیاز دارید؟

همانطور که مشاهد کردید مراحل تاسیس داروخانه با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است. اگر هنوز سوال دارید می‌­توانید برای اطلاع از جزئیات این مراحل و بستن قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه با کارشناسان حقوقی ما تماس بگیرید. در قراردادهای مشارکت نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قراردادی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود. پس بهتر است تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در تاسیس داروخانه را به‌طور خاص زیرنظر کارشناس حقوقی در صفحه تنظیم قرارداد آنلاین انجام دهید.
شما هم اگر تجربه‌ای در خصوص مشارکت در تاسیس داروخانه دارید با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

سوالات متداول

حداقل امتیاز برای تاسیس داروخانه چه قدر است؟

شما برای تاسیس داروخانه بر اساس شهر یا روستای موردنظرتان باید امتیاز حداقلی را با توجه به جدول موجود در مقاله کسب کنید. به طور مثال اگر در تهران داروخانه تاسیس می‌کنید، باید 2850 امتیاز کسب کنید.

در صورت مشارکت در تاسیس داروخانه، پروانه کسب و کار به نام چه کسی است؟

در این مورد باید به تبصره 1 ماده 4 آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه‌ها مراجعه کنیم؛ طبق آیین نامه، در صورت شراکت، پروانه به نام هر دو متقاضی خواهد بود.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط