قرارداد همکاری بین شخص و شرکت چیست؟

راه های مختلفی برای همکاری و مشارکت در راه اندازی یک کسب و کار وجود دارد و مطابق قواعد کلی حقوق مدنی و نیز مقررات خاص مشارکت مدنی می توان روابط بین طرفین و ایادی قرارداد را تنظیم نمود. قرارداد همکاری بین شخص و شرکت برای همین موارد منعقد می‌شود. از ماده 10 قانون مدنی و قرارداد صلح نیز چنین بر می آید که امکان توجیه رابطه حقوقی […]

راه های مختلفی برای همکاری و مشارکت در راه اندازی یک کسب و کار وجود دارد و مطابق قواعد کلی حقوق مدنی و نیز مقررات خاص مشارکت مدنی می توان روابط بین طرفین و ایادی قرارداد را تنظیم نمود. قرارداد همکاری بین شخص و شرکت برای همین موارد منعقد می‌شود.

از ماده 10 قانون مدنی و قرارداد صلح نیز چنین بر می آید که امکان توجیه رابطه حقوقی بین دو شریک مدنی تحت این قابلیت ها وجود دارد.

حسب مورد آورده طرفین یک قرارداد مشارکت می تواند سرمایه، تجهیزات، محل انجام عملیات، نیروی کار و یا مجوزهای قانونی باشد.

قراداد شراکت کاری بین دو نفر چیست؟

قراداد شراکت کاری بین دو نفر و بیشتر، مقدمۀ همکاری میان دو یا چند نفر است و برای آغاز شراکت کاری در موضوعی خاص تنظیم می‌شود و در آن، مشخصات دقیق میزان آوردۀ هریک از شرکا، میزان سهم، میزان برخورداری از سود و زیان شراکت و همچنین شرایط فسخ قرارداد و نحوۀ شکایت از شریک کاری به صورت کامل مشخص و تعریف شده است.

قرارداد همکاری بین شخص و شرکت چیست؟

گاهی ممکن است که یکی از طرف‌های قرارداد شراکت کاری یا هر دو طرف آن شرکت باشد.

معمولاً یک شرکت، سرمایه‌ای را در اختیار شخص حقیقی (فرد) قرار می‌دهد و آن شخص در موضوع خاصی که در قرارداد نوشته شده است، آن سرمایه را استفاده می‌کند و طرف‌های قرارداد در سود و زیان شراکت سهیم می‌شوند.

قرارداد شراکت با بانک یکی از انواع این قرارداد است اما تفاهم نامه همکاری بین شرکت و شخص به این مورد محدود نمی‌شود و شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند با نوشتن قرارداد شراکت کاری اهداف خود را عملی کنند

نوشتن قرارداد بین دو نفر چگونه است؟

نحوه نوشتن قرارداد بین دو نفر به این صورت است که پس از ذکر دقیق مشخصات تمامی شرکا در مادۀ 1 قرارداد، در مادۀ 2 مبلغ کامل آوردۀ هر شریک به طور مفصل ذکر می‌شود.

سپس آوردۀ هریک از شرکا به سهم الشرکه تبدیل خواهد شد. تا این مرحله، متن شراکت نامه ساده است و لازم است جزئیات بیشتری در آن نوشته شود.

طریق نوشتن قرارداد بین دو نفر به این صورت است که پس از نوشتن مشخصات، میزان آوردۀ هر شریک و تبدیل آورده‌ها به سهم الشرکه، باید وضعیت شراکت در حالت سود و زیان مشخص شود.

برای نمونه این موارد بهتر است مشخص شود.

1)آیا تمام شرکا در زیان وارد شده به شراکت کاری سهیم خواهند بود؟
2)آیا همه شرکا مسئول پرداخت خسارت­های وارد شده به شراکت هستند؟
3)میزان مسئولیت هریک از آن­ها چقدر است؟
4)آیا میزان مسئولیت به صورت مساوی است یا با توجه به میزان سهم الشرکه برای پرداخت ضرر و زیان اقدام می­شود؟
5)مبلغی که در شراکت رد و بدل می­شود چگونه صرف خواهد شد؟

علاوه بر موارد گفته شده لازم است مدت زمان شراکت کاری نیز مشخص شود.

ضروری است تا طرفین قرارداد در مورد ادامه شراکت نیز قواعد روشن و دقیق و با جزئیاتی را در ذیل متن قرارداد مشخص نمایند.این که آیا قرارداد تمدید خواهد شد یا نه و در صورت تمدید،این تمدید به صورت ارادی خواهد بود یا به صورت اتوماتیک تمدید خواهد شد؟مدت زمان تمدید نیز باید کاملا معین شود.

مورد بعدی از موارد لازم درج شده قرارداد، نحوۀ حل اختلاف قراردادی است. مرجع حل اختلاف های آینده و مدت اعتبار این داوری ذکر می شود.

در­صورتی که فردی به عنوان داور انتخاب شود مشخصات او را نیز درج می کنند.

نکات بالا در مورد هر‌تعداد از طرف‌های قرارداد صدق می‌کند و تفاوتی ندارد که قرارداد شراکت کاری بین دو نفر یا قرارداد شراکت کاری بین سه نفر یا حتی بیشتر از این تعداد باشد.

نمونه تفاهم نامه سه جانبه چیست؟

در واقع پرسش دقیق تر این است که فرق قرارداد شراکت بین سه نفر و تفاهم نامه سه جانبه چیست؟

برخی از حقوق‌دانان اعتقاد دارند که «قرارداد» دارای ضمانت اجرای بیشتری در مقایسه با «تفاهم نامه» است و در‌واقع، تفاهم نامه، بیشتر به عنوان یک توصیه و بیانیۀ شرکا است.

اما واقعیت آن است که در عمل، هیچ تفاوتی میان قرارداد و تفاهم نامه وجود ندارد و مسائلی که توسط حقوق‌دانان مطرح می‌شود ارزش آکادمیک دارد و در دانشگاه‌ها مطالعه می‌شود.

بنابراین، تفاوتی میان قرارداد شراکت بین سه نفر و نمونه تفاهم نامه سه جانبه وجود ندارد و خیلی درگیر عنوان قرارداد خود نباشید!

در مورد قرارداد همکاری بین شخص و شرکت  نیز به همین شکل است و تفاوتی میان تفاهم نامه و نمونه قرارداد همکاری بین دو شرکت و همچنین بین شرکت و شخص وجود ندارد و هر دو، قرارداد شراکت است.

نمونه متن تفاهم نامه همکاری بین دو شرکت

در بالا گفته شد که ممکن است دو شرکت نیز با هم شراکت کنند و شراکت کاری محدود به دو فرد نیست. همچنین گفتیم که بین نمونه قرارداد همکاری بین دو شرکت و تفاهم نامه همکاری تفاوتی وجود ندارد.

پس شرکت‌ها نیز امکان شراکت با یکدیگر را دارند.برای شراکت بین دو شرکت نیز قرارداد شراکت نامه تنظیم می‌شود.

 

سخن پایانی

شما نیز اگر برای شروع کسب‌وکاری قصد مشارکت دارید حتما قبل از امضای قرارداد شراکت بین دو نفر با یک مشاور حقوقی متخصص آن را بررسی و از منافع و سود خود اطمینان حاصل نمایید.

تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در متن قرارداد شراکت آن را دربر بگیرد، این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و شراکت نامه به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.
از آنجایی که در قراردادهای مشارکت کاری نمی‌توان از یک مدل قراردادی واحد برای تمام موارد موجود استفاده کرد و حتی اگر چنین نمونه قرارداد مشارکتی نیز تهیه شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد آن زیر سوال می‌رود.

پس بهتر است قرارداد مشارکت را به‌طور خاص حتما زیرنظر یک کارشناس حقوقی تهیه و تنظیم نمایید.
نمونه قرارداد مشارکت مدنی را از بانک قراردادهای وینداد دریافت نمایید تا با یک قرارداد حرفه ای شراکت خود را شروع کنید. همچنین شما می‌توانید از  امکانات مشاوره ای وینداد و دعاوی تخصصی مرتبط با قراردادهای شراکت هم استفاده کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط