با قوانین و مقررات صادرات کالا بیشتر آشنا شوید!

با قوانین و مقررات صادرات کالا بیشتر آشنا شوید!

آشنایی با قوانین و مقررات صادرات کالا برای هر فرد یا شرکتی که در این حوزه مشغول به فعالیت است امری الزامی است. همان‌گونه که می‌دانید در دنیای امروز به واسطه گسترش تکنولوژی و نیاز کشورها به یک‌دیگر جهت تکمیل منابع خود، موضوعات صادرات و واردات کالا بیش از پیش مهم شده است. در این […]

آشنایی با قوانین و مقررات صادرات کالا برای هر فرد یا شرکتی که در این حوزه مشغول به فعالیت است امری الزامی است.

همان‌گونه که می‌دانید در دنیای امروز به واسطه گسترش تکنولوژی و نیاز کشورها به یک‌دیگر جهت تکمیل منابع خود، موضوعات صادرات و واردات کالا بیش از پیش مهم شده است. در این میان علاوه بر آن ‌که در هر کشوری قوانین داخلی برای صادرات و واردات کالا وضع می‌گردد، قوانین بین‌المللی و برخی موقعیت‌های خاص نظیر تحریم برخی کشورها از سوی سایر کشورها بر صادرات و واردات کالا اثرگذار خواهد بود. این مصوبات، نقشه راهی است برای توسعه تجارت ایران با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان که در این نوشتار ما در صدد هستیم ابتدا در خصوص صادرات کالا و سپس در خصوص قوانین و مقرراتی که در حوزه صادرات کالا در ایران برقرار است، صحبت کنیم. پس همراه ما باشید!

صادرات کالا و انواع آن

صادرات کالا در اصطلاح لغوی و ساده نقل و انتقال یا ارسال یک کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌باشد اما در عرصه بازرگانی خروج یک کالا از گمرک یک کشور جهت ارسال به یک کشور دیگر صادرات کالا تلقی می‌گردد. لازم به ذکر است که صادرکننده کالا می‌تواند یک شخص حقیقی و یا شخص حقوقی باشد.
صادرات کالا در یک دسته‌بندی کلی به ۲ نوع تقسیم می‌گردد:
صادرات قطعی
در این نوع از صادرات ارسال کالا با هدف فروش یا مصرف در سایر کشورها صورت می‌گیرد و صادرکننده از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف می‌گردد.
صادرات موقت
این نوع از صادرات برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌باشد و در صورتی که کالا به فروش نرود، ورود مجدد آن به کشور مبدا نیازی به طی شدن پروسه واردات کالا نخواهد داشت. هم‌چنین در این فرض صادرکننده مبلغی را به عنوان سپرده نزد گمرک می‌سپارد که پس از ورود کالا به گمرک می‌تواند مسترد نماید.

صادرات مجدد
آن دسته از کالاهایی است که وارد یک کشور شده و بر روی آن‌ها هیچ‌گونه تغییر شکلی صورت نگرفته و به آن ارزش افزوده‌ای اضافه نشده باشد که توسط تاجران یا صادرکنندگان آن کشور به کشور سومی از طریق مناطق آزاد یا بنادر صادر می‌شود.
ترانزیت خارجی
عبارت است از عبور کالاهای خارجی از مرزهای یک کشور.

چرا با راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی با خیال راحت و بی‌دغدغه ، تنها به فکر رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان نباشید؟ همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید.

قوانین و مقررات صادرات کالا

وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایران براساس قوانین و مقررات متولی اصلی مسائل مربوط به صادرات و واردات کالا از قبیل تعرفه‌ها، محدودیت‌ها و مراحل اجرایی مربوطه از طریق صدور بخش‌نامه و دستورالعمل‌های مربوطه است. مهم‌ترین قانونی که در زمینه صادرات و واردات کالا در ایران مجری می‌باشد، قانون صادرات و واردات سال ۱۳۷۲ است. مطابق آن‌چه در این قانون آمده است وزات بازرگانی مسئول اجرای این قانون است و مبادرت به امر صادرات و واردات نیز مستلزم اخذ کارت بازرگانی می‌باشد.

کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن اعم از شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند با داشتن آن به امر صادرات یا واردات کالا مبادرت نماید و در ایران نیز تنها تاجرانی می‌توانند صادرات نمایند که کارت بازرگانی داشته باشند.

از مهم‌ترین بخش‌های این قانون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
در این قانون کالاهای صادراتی و وارداتی به سه دسته تقسیم می‌شوند:
کالاهای مجاز که واردات و صادرات آن‌ها نیاز به مجوز ندارد.
کالاهای مشروط که واردات و صادرات آن‌ها مشروط به اخذ مجوز می‌باشد.
کالاهای ممنوع که ورود و خروج آن‌ها به موجب شرع یا قانون از اساس ممنوع گردیده است. مانند اسلحه، مشروبات الکلی، مواد مخدر و …
تشخیص هر یک از این موارد مطابق آیین‌نامه مصوب وزارت بازرگانی صورت می‌گیرد. البته این قانون به دولت نیز اجازه داده است تا در برخی شرایط و مقتضیات زمانی خاص صادرات و واردات برخی از کالاها را ممنوع اعلام نماید و البته در زمان‌های خاصی شاهد وضع این ممنوعیت در خصوص برخی از کالاها بوده‌ایم.
مطابق این قانون ملاک تجاری بودن کالا مطابق این قانون تصویب‌نامه هیئت وزیران و حل‌و‌فصل هر گونه اختلاف در این خصوص با وزارت بازرگانی می‌باشد.

اگر در مورد قوانین و مقررات صادرات کالا به کمک نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما تماس بگیرید یا فرم درخواست تنظیم قرارداد را در این صفحه پر کنید.

اقدامات لازم برای صدور کالا

مطابق قوانین و مقررات موجود کسانی که قصد صادرات کالا را دارند، در مرحله اول می‌بایست مجوز ثبت سفارش اخذ کند و بعد از اخذ سند ثبت سفارش، فرد می تواند اقدامات لازم را جهت صادرات کالا انجام دهد. ثبت سفارش کالا به صورت سیستمی و از طریق سامانه جامع تجارت صورت و مجوز ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می‌گردد. ممکن است در این میان فرآیند صادرات برخی از کالاهای خاص متفاوت از روند کلی باشد.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در مسیر رشد و توسعه صادراتتان انجام دهید این است که از راهنمایی‌های یک مشاور حقوقی استفاده کنید. همین الان نسبت به دریافت مشاوره حقوقی اقدام کنید!

اسناد و مدارک لازم برای صدور کالا

برای صادرات کالا برخی از اسناد و مدارک ضروری است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کارت بازرگانی
گواهی بهداشت در صورت لزوم
گواهی قرنطینه
گواهی استاندارد
صادرکننده کالا بعد از آماده‌سازی تمام مدارک، باید کالایی را که تصمیم به صدور آن دارد به گمرک مربوطه ببرد و بعد از گرفتن قبض انبار، در چهار نسخه اظهارنامه صادراتی را تنظیم و به گمرک تحویل نماید. یک نسخه از اظهارنامه به عنوان پروانه صادرات محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر درمورد قوانین و مقررات صادرات کالا با ما در ارتباط باشید

در این مطلب تلاش کردیم تا حدودی هر آنچه که در مورد صادرات کالا مهم است را بیان کنیم اما همانطور که می‌دانید موضوعات حقوقی نیازمند دانش تخصصی و تجارب حرفه‌ای می‌باشد و از این رو وینداد با بهره‌مندی از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات حقوقی ویژه در زمینه صادرات و واردات کالاها و خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد. از جمله این خدمات می‌توان به مشاوره در زمینه اقدام به صادرات و واردات و تنظیم قراردادهای ورود و صدور کالا اشاره کرد. بنابراین برای کسب اطلاعات حقوقی می‌توانید روی ما حساب باز کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌چه می‌خواهید دست یابید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط