قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری استارتاپ

قرارداد مشارکت استارتاپ + نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ

از نمونه قرارداد مشارکت استارتاپ و راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا چه می‌دانید؟ قراردادی که به اشخاص کمک می‌کند تا با شراکت در کار و سرمایه بتوانند استارتاپ راه‌اندازی کنند و از این طریق سود بیشتری ببرند. اما موضوع راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا و مشارکت دیگر اشخاص در آن، همیشه به همین سادگی نیست و این فعالیت اقتصادی […]

از نمونه قرارداد مشارکت استارتاپ و راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا چه می‌دانید؟ قراردادی که به اشخاص کمک می‌کند تا با شراکت در کار و سرمایه بتوانند استارتاپ راه‌اندازی کنند و از این طریق سود بیشتری ببرند. اما موضوع راه‌اندازی کسب‌وکار نوپا و مشارکت دیگر اشخاص در آن، همیشه به همین سادگی نیست و این فعالیت اقتصادی نیز مانند سایر فعالیت‌ها نیازمند رعایت قواعد حقوقی اختصاصی است. در حالی که اشخاص زیادی از نحوه همکاری از نظر حقوقی اطلاعات کافی ندارند و در جریان کار با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. از این‌رو در این مقاله با بررسی نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ، نکات و شرایط تنظیم آن را بیان خواهیم کرد.

مشارکت در استارتاپ چه شرایطی دارد؟

قبل از شروع هر کاری بهتر است به طور کامل با قوانین، نکات و شرایط آن آشنا شوید تا بهتر بتوانید آن را پیش ببرید و در نهایت به نتیجه‌ دلخواه برسید. در مورد مشارکت در استارتاپ هم بهتر است ابتدا با شرایط و نکاتی که در نمونه‌ قرارداد استارتاپ و نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ وجود دارد، آشنا شوید تا دانش کافی جهت وارد شدن به این کار داشته‌باشید.

قرارداد مشارکت در استارتاپ که بین سرمایه‌گذار و متخصصان تنظیم می‌شود، به‌صورت اختصاصی شرایط همکاری طرفین و نکات لازم را به‌صورت شفاف مشخص می‌کند تا ریسک‌های همکاری را به حداقل برساند.

در ادامه با بررسی این نوع قرارداد، نکاتی که حین تنظیم قرارداد باید رعایت کنید را بیان خواهیم کرد.

مشارکت مدنی چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی قراردادی است که از طریق آن اشخاص حقیقی یا حقوقی سرمایه (مادی یا معنوی) خود را به صورت سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی برای همکاری به اشتراک می‌گذارند.

این سرمایه به صورت مشاع و برای انجام کار معین در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی برای مدت محدود و با هدف رسیدن به سود به‌کار می‌رود.

با این توصیف می‌توان گفت؛ قرارداد مشارکت مدنی یک توافق در راستای کار و سرمایه اشخاص است که این سرمایه می‌تواند مادی یا در قالب تخصص باشد.

قرارداد مشارکت مدنی با نام قرارداد شراکت کاری بین دو نفر نیز شناخته می‌شود. این شراکت نامه می‌تواند میان افراد حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها، ادارات دولتی و خصوصی) تنظیم شود که با توجه به موضوع آن، نحوه تنظیم قراردادها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

در واقع قرارداد مشارکت مدنی شکل مرسوم نمونه قرارداد مشارکت در کار و سرمایه است که به وسیله آن افراد سرمایه‌های خود را با هم تجمیع کرده و کسب‌وکاری نو راه می‌اندازند. یکی از انواع رایج مشارکت در قالب قرارداد مشارکت استارتاپ است. از دیگر موضوعات می‌توان به قرارداد مشارکت در ساخت اشاره کرد.

نکات کلیدی در قرارداد مشارکت استارتاپ

توجه به نکات کلیدی در تنظیم قرارداد استارتاپ به شما کمک می‌کند تا ریسک‌های موجود را به حداقل برسانید. چرا که استارتاپ یک کسب‌وکار نوپا به شمار می‌رود نسبت به شرکت‌ها آسیب‌پذیرتر است.

موضوع قرارداد و میزان سرمایه آن: برای شروع هر شراکتی شما به طور کامل باید بدانید موضوعی قرارداد شما چیست. همچنین میزان سرمایه‌ای که به اشتراک می‌گذارید چقدر و به چه صورت است (نقد یا غیرنقد) برای مثال ممکن است شما از سرمایه غیر نقدی خود برای سهیم شدن در استارتاپ استفاده کرده و نیروی کار خود را در اختیار فرد قرار داده باشید. همچنین باید تعیین کنید که هزینه‌های کار به چه صورت محاسبه می‌شود.

تعهدات و بندهای قرارداد: با استفاده از این بند قراردادی، به‌صورت واضح مسئولیت‌های طرفین ضمن قرارداد تعیین شود. علاوه‌بر این قسمتی از تعهدات طرفین مربوط به حقوق آن‌ها در قرارداد است. اینکه چه مواردی باید محرمانه بماند و از چه مواردی باید محافظت شود. همچنین در قرارداد مشارکت استارتاپ همیشه این موضوع نیز درج می‌شود که طرفین قرارداد مشارکت با رقبا را ندارند و نباید خودشان نیز اقدام به راه اندازی یک شرکت مشابه کنند.

مدت زمان قرارداد: در همه‌ قراردادها زمان، امر مهمی است چرا که اگر زمان دقیق مشخص نشود کار طبق برنامه مشخص شده، پیش نمی‌رود و این آغاز اختلافات و مشکلات خواهد شد. درضمن باید برای هر پروژه‌ای جدول زمانبندی تعیین شود و مشخص شود چه مرحله از کار انجام شده است. همچنین باید نحوه تقسیم سود و ضرر طرفین هم تعیین شود.

شرایط فسخ قرارداد: هر قراردادی ممکن است با به وجود آمدن شرایطی دیگر امکان ادامه دادن نداشته باشد. لازم است که در قرارداد این شرایط خاص و موقعیت‌های ویژه تعیین شود. به علاوه بهتر است مبلغی را به عنوان جریمه و خسارت در نظر بگیرید که در صورت مشکل هر یک از طرفین آن را پرداخت کنند.

بندهای نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ

هنگام تنظیم قرارداد مشارکت استارتاپ مانند سایر انواع قراردادهای مشارکت مانند قرارداد مشارکت در ساخت نرم افزار، نکات زیر به‌عنوان بندهای قراردادی ذکر می‌شود:

  • عنوان
  • مشخصات طرفین
  • موضوع
  • مبلغ سرمایه گذاری
  • سهم طرفین در سرمایه گذاری
  • سهم طرفین در سود و زیان
  • وظایف طرفین
  • حقوق طرفین
  • مدت زمان قرارداد
  • مکان اجرای قرارداد
  • تعیین جریمه در صورت عدم پایبندی به تعهدات از سوی هر یک از طرفین
  • تضمین‌ها
  • حل و فصل اختلافات
  • اصلاح قرارداد
  • محرمانگی
  • خاتمه قرارداد
  • تعداد صفحات، نسخه‌ها، ضمائم و پیوست‌ها

جمع بندی

نمونه قرارداد استارتاپ pdf به شما کمک می‌کند تا بتوانید شرایط همکاری و جزئیات آن را به‌صورت شفاف ذکر کنید. این قرارداد که بین سرمایه‌گذار و متخصص تنظیم و با عنوان نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ نیز شناخته می‌شود.

در نظر داشته باشید که تمامی کسب‌وکارهای در ابتدای کار برای راه‌اندازی و توسعه باید از مسائل حقوقی آگاه باشند. با شروع یک استارتاپ و سوددهی بالای آن در ادامه ، بدیهی است که مسائل دیگری بروز کرده و باعث شود که مشکلاتی که بیشتر در زمینه حقوقی هستند به وجود بیاید.

تنظیم یک قرارداد استاندارد توسط کارشناسان حقوقی این گونه مشکلات و ریسک‌ها را به حداقل می‌رساند.

سوالات متداول

قرارداد مشارکت استارتاپ به چه منظوری تنظیم می‌شود؟

این قرارداد برای راه‌اندازی استارتاپ، جذب سرمایه‌گذار و متخصص است که طرفین می‌توانند با استفاده از آن شرایط همکاری خود را در قالب حقوقی مشخص کنند.

آیا نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ قابل فسخ است؟

در صورتی که طرفین شرایط فسخ را در قرارداد مشخص کرده باشند، می‌توان آن را فسخ کرد. در غیر این صورت باید شرایط قانونی فسخ وجود داشته باشد.

2.7/5 - (4 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط