نمونه قرارداد مشارکت خودرو

نمونه قرارداد مشارکت خودرو و نکات مهم حقوقی شراکت

مشارکت و هم‌افزایی کار یا سرمایه به کسب سود و منفعت بیشتر و متحمل شدن ضررهای کمتر می‌شود. رانندگان و مالکان خودروها اعم از سنگین و سبک با یکدیگر مشارکت می‌نمایند. افراد برای مشارکت در تولید خودرو یا شراکت در ماشین‌های سنگین اقدام به بستن قرارداد مشارکت خودرو می‌نمایند. در این مقاله به بررسی مفاد […]

مشارکت و هم‌افزایی کار یا سرمایه به کسب سود و منفعت بیشتر و متحمل شدن ضررهای کمتر می‌شود. رانندگان و مالکان خودروها اعم از سنگین و سبک با یکدیگر مشارکت می‌نمایند. افراد برای مشارکت در تولید خودرو یا شراکت در ماشین‌های سنگین اقدام به بستن قرارداد مشارکت خودرو می‌نمایند. در این مقاله به بررسی مفاد این قرارداد می‌پردازیم.

در صورتی که مایل به انعقاد این قرارداد هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به ضمن تبیین مفهوم قرارداد مشارکت مدنی به عنوان قرارداد مادر، مهم‌ترین ارکان قرارداد مشارکت خودرو و نکات حقوقی آن مورد توجهتان قرار گیرد.

قرارداد مشارکت، قراردادی با کارکردهای متنوع است!

اصولاً تمام قراردادهای مشارکت از یک الگوی قراردادی استاندارد و ثابت برخوردارند. اما حتی اگر الگوی ثابتی نیز پیش‌بینی شود، در همه شرایط کارایی لازم را ندارد. طراحی قرارداد باید به‌گونه‌ای انجام شود که به صورت منحصر به فرد و براساس نیازهای طرفین قرارداد و ویژگی‌های خاص باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.

تعریف قرارداد مشارکت مدنی عبارت است از عمل حقوقی‌ای که با آمیختن سرمایه‌های مربوط به اشخاص مختلف اعم از حقوقی و حقیقی نسبت به موضوعات بازرگانی، ساخت و غیره انجام می‌شود.

وجه اشتراک کلیهٔ نمونه قراردادهای مشارکت مدنی آن است که در این دسته از قراردادها بایستی موضوع قرارداد قید شود. ضمناً نباید غافل شوید که در این دسته از قراردادها بایستی سرمایه هر یک از شرکا به تفصیل در قرارداد ذکر گردد.

در قرارداد مشارکت در تولید خودرو یکی از طرفین آورده‌ی مالی خود را و دیگری تخصصش را به اشتراک می‌گذارد تا شراکت شکل بگیرد به سود منجر شود. این سود یا در مواردی زیان باید براساس مواد قرارداد بین طرفین تقسیم شود.

قرارداد شراکت ماشین سنگین هم مشابه قرارداد بالاست با این تفاوت که افراد منابع مالی‌شان را برای کسب سود به اشتراک می‌گذارند و کسی مسئول کار با ماشین‌های سنگین است.

نمونه قرارداد مشارکت خودرو

با توجه به مطالب فوق، توجه نمایید که نمونه ذیل صرفاً جهت راهنمایی شما و برای آشنایی بیشتر با ساختار کلی قرارداد مشارکت خودرو است و استفاده از این قالب‌ها حتی در شرایط به ظاهر مشابه هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی گردد.

  • ماده ۱- عنوان قرارداد
  • ماده ۲- مشخصات طرفین
  • ماده ۳- موضوع قرارداد
  • ماده ۴- زمان و مکان قرارداد
  • ماده ۵- میزان آورده‌ی طرفین
  • ماده ۶- تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها
  • ماده ۷- محرمانگی اطلاعات در قرارداد
  • ماده ۸- مرجع حل اختلاف
  • ماده ۹- نسخ قرارداد
  • ماده ۱۰- امضای طرفین قرارداد

اگر شما نیز به دنبال قراردادی مختص خودتان هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد آنلاین قرارداد مشارکت خودرو مختص خودتان و با در نظر داشتن تمامی شرایطتان داشته باشید. این قرارداد را کارشناسان حقوقی وینداد متناسب با نیاز‌های شما تدوین می‌کنند.

نکات حقوقی مهم در قرارداد مشارکت خودرو

۱- عمدتاً قرارداد مشارکت خودرو میان رانندگان و مالکان خودروهای سنگین و سبک منعقد می‌شود. برخی از مالکان خودروها قصد کسب درآمد از وسیله نقلیه را دارند لکن توانایی یا فرصت فعالیت را ندارند. از طرفی ممکن است شخصی فرصت و مهارت‌های مربوط به رانندگی را داشته باشد، اما مالک خودرویی اعم از سنگین و سبک نباشد.

بدین صورت قرارداد فوق می‌تواند نقش موثری در برقراری ارتباط شراکتی میان دو طرف قرارداد تأمین کند.

۲- همانند تمامی قراردادها مشارکت ضرورت دارد تا مشخصات متعاقدین و اشخاص درگیر در مشارکت خودرو، ذکر شود. مثلا اگر شخص حقیقی طرف قرارداد باشد مشخصاتی از قبیل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس بایستی در قرارداد درج گردد.

۳- نکتهٔ مهم دیگری که درج آن در قرارداد حائز اهمیت است، درج مدت اعتبار قرارداد مشارکت خودرو است. این قرارداد ممکن است حسب تراضی طرفین برای مدت سه ماه یا حتی یک سال و بیشتر منعقد شود.

۴- طرفین قرارداد و شرکا، می‌بایست از تعهدات خود اگاه باشند. بنابراین باید در قرارداد میزان و نسبت تعهدات شرکا درج شود.

۵- در این قرارداد همانند سایر قراردادهای مشارکت ضرورت دارد تا ترتیبات و نحوه تقسیم سود و همچنین ضررهای احتمالی تعیین شود.

نکات بالا برای انواع قراردادهای مشارکت مثل قرارداد مشارکت خدمات، قرارداد مشارکت بازرگانی، شراکت و سرمایه گذاری در کارخانه، قرارداد مشارکت آژانس هواپیمایی، مشارکت فرهنگی و هنری و هر قرارداد دیگری که موضوع آن شراکت باشد برقرار است. انجام کارها به شکل مشارکتی مثل مشارکت تالار، مشارکت در ساخت فیلم، شراکت در آرایشگاه، شراکت در آموزشگاه، شراکت در باشگاه ورزشی شراکت یا با هر هدف دیگری از هزینه‌ها می‌کاهد و کسب سود را ممکن می‌کند.

سخن آخر

قرارداد مشارکت وفق ماده ۵۷۱ قانون مدنی عبارتست از عمل حقوقی که با آمیختن سرمایه‌های مربوط به اشخاص مختلف اعم از حقوقی و حقیقی نسبت به موضوعات بازرگانی، ساخت و غیره انجام می‌شود.

به جهت افزایش تمایل مالکان خودرو به کسب درآمد از طریق انعقاد قرارداد مشارکت خودرو، این قرارداد با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شده است. این قرارداد از جمله قراردادهای مشارکت است که دارای نکات و ظرافت‌های حقوقی قابل توجهی است که نبایستی از توجه به آنها غافل شوید.

بدین منظور با دریافت نمونه قرارداد مشارکت از یک قرارداد برخوردار شوید که نکات بالا را در آن اعمال کنید. همچنین می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد آنلاین بدهید تا این قرارداد برای شما شخصی‌سازی شود.

سوالات متداول

مشخصات چه کسانی باید در قرارداد مشارکت خودرو ثبت شود؟

از آنجا که این قراردادها، مشارکتی میان رانندگان و مالکان خودروهای سنگین و سبک به دلایلی نظیر توانایی، فرصت یا مهارت کافی را نداشتن منعقد می‌شود، باید مشخصات متعاقدین و اشخاص درگیر در مشارکت قرارداد خودرو قید شود.

چه مسائلی حتما باید در قرارداد مشارکت خودرو قید شود؟

بندهایی که در ادامه آورده می‌شوند، از نکات اصلی قرارداد مشارکت خودرو است: بند محرمانگی اطلاعات قرارداد، میزان آورده طرفین، مرجع حل اختلاف، نسخ قرارداد و… برای جلوگیری از بروز مشکلات باید با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید.

4.6/5 - (5 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط