نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ

نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ چیست؟ 4 توصیه حقوقی مهم

برای جذب سرمایه استارتاپ علاوه بر داشتن دانش در حوزه مدیریت کسب‌وکار و تسلط بر ترفندهای مذاکره، نیاز به اشراف بر نکات حقوقی جذب سرمایه نیز وجود دارد. نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ مطلب مهمی است که هر استارتاپی برای جذب سرمایه باید به آن کاملا توجه داشته باشد. در این مطلب به سراغ نکات […]

برای جذب سرمایه استارتاپ علاوه بر داشتن دانش در حوزه مدیریت کسب‌وکار و تسلط بر ترفندهای مذاکره، نیاز به اشراف بر نکات حقوقی جذب سرمایه نیز وجود دارد. نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ مطلب مهمی است که هر استارتاپی برای جذب سرمایه باید به آن کاملا توجه داشته باشد.

در این مطلب به سراغ نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ رفته‌ایم و مهم‌ترین ابعاد حقوقی جذب سرمایه را مرور کرده‌ایم.

با ما همراه باشید.

۱. توجه به اقدامات مرتبط با محرمانگی و عدم افشا

یکی از مهم‌ترین نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ که اکثر کسب‌وکارها از آن غفلت می‌کنند این است که مذاکره با سرمایه‌گذار مستلزم در میان گذاشتن اطلاعات شغلی و حرفه‌ای مرتبط با استارتاپ است. از این جهت تلاش برای صیانت از اسرار تجاری، اهمیت زیادی دارد.

روش‌های حفاظت از ایده و مالکیت فکری استارتاپ معمولا به تنظیم قرارداد عدم افشا ختم می‌شوند. تنظیم قرارداد محرمانگی یا قرارداد عدم افشا یکی از اجزای مهم استراتژی حفظ اسرار تجاری است.

این قرارداد هم می‌تواند مستقیما با سرمایه‌گذار منعقد شوند هم با سایر اعضا و پرسنل استارتاپ تنظیم شود تا سرمایه گذار نیز با مشاهده سطح محرمانگی در استارتاپ، رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری پیدا کند.

۲. تنظیم قرارداد سرمایه گذاری جامع و منسجم

به باور بسیاری از حقوقدانان و صاحبان کسب‌وکار، تنظیم قرارداد سرمایه گذاری، مهم‌ترین نکته از سری نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ به حساب می‌آید.

تنظیم قرارداد سرمایه گذاری سبب می‌شود مشارکت و جذب سرمایه در بستری امن شکل بگیرد و هم استارتاپ و هم سرمایه‌گذار از منافع سرمایه گذاری بهره‌مند شوند.

قراردادهای سرمایه‌گذاری بسته به زمینه فعالیت استارتاپ می‌توانند عناوین متعدد و محتوای مختلفی داشته باشند.

قرارداد سرمایه گذاری مشترک، قرارداد سرمایه گذاری در امور عمرانی و ساختمانی، قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در بورس، قرارداد مضاربه بورس، قرارداد سرمایه گذاری در کشاورزی، قرارداد جعاله، قرارداد مشارکت مدنی، قرارداد جذب سرمایه جمعی، قرارداد جذب سرمایه خطرپذیر و… رایج‌ترین انواع قراردادهای سرمایه گذاری در فضای کسب‌‌وکارها هستند.

با این حال نکات تنظیم قرارداد سرمایه گذاری و نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ می‌تواند در مواردی مشترک باشد.

مهم‌ترین بندهای قرارداد سرمایه گذاری در ادامه عنوان شده است:

– مشخصات طرفین قرارداد (سرمایه گذار و استارتاپ یا شخص حقوقی)

– موضوع قرارداد سرمایه گذاری (با توجه به زمینه فعالیت استارتاپ و نوع سرمایه گذاری، سهامی، خطرپذیر و…)

– مدت قرارداد سرمایه گذاری (تاریخ آغاز و پایان قرارداد سرمایه گذاری)

شیوه تقسیم سود ناشی از تجارت (تاکید بر میزان سهام سرمایه گذار و مقدار سود هر طرف، موعد و شیوه پرداخت سود و…)

– محرمانگی اطلاعات (می‌توان تاکید بر حفظ اسرار تجاری را در قراردادی مجزا نیز قید کرد)

– حل‌وفصل اختلافات (شیوه حل اختلاف با سرمایه گذار)

۳. توجه به ظرفیت داوری سرمایه گذاری

یکی دیگر از نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ حل اختلافات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. حل اختلافات با سرمایه‌گذاران داخلی غالبا از طریق مذاکره، سازش، داوری یا ارجاع به محاکم قضایی انجام می‌شود.

با این حال در مواردی که سرمایه‌گذاران استارتاپ، خارجی یا بین‌المللی هستند نیاز است تا راه‌حل داوری را جدی‌تر گرفت.

داوری سرمایه‌گذاری در حال حاضر یک شیوه رایج و مطمئن برای حل اختلافات سرمایه گذاران با شرکت‌های تجاری خارجی به حساب می‌آید.

داوری سرمایه‌گذاری دارای اسناد و مقررات تجاری بین‌المللی است که توسط نهادهای خاصی در سراسر جهان انجام می‌شود. اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی کشورهای مختلفی با داشتن داوران مجرب و متخصص در امور سرمایه‌گذاری خارجی، خدمات داوری سرمایه گذاری را ارائه می‌کنند که استارتاپ‌ها در مواقع لزوم می‌توانند از ظرفیت آنها استفاده کنند.

۴. توجه به رقیق شدن و عدم رقیق شدن سهام

یکی دیگر از نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ در موضوع رقیق شدن سهام یافت می‌شود. رقیق شدن سهام در بسیاری از استارتاپ‌ها با انگیزه‌های مختلفی ممکن است به وجود بیاید.

رقیق شدن سهام، زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش سهام شرکت کاهش یابد و سهام موجود در دست سهامداران نیز با افت ارزش مواجه شود.

در نوع رایج از سرمایه‌‌گذاری، سرمایه‌گذار در سهام شرکت نیز شریک می‌شود با این حال ممکن است رقیق شدن سهام در ادامه انگیزه سرمایه‌گذار را کاهش دهد.

به همین خاطر در قراردادی مستقل یا به شکل تدوین یک بند در قرارداد سرمایه گذاری، به شرط عدم رقیق شدن سهام سرمایه‌‌گذار تصریح می‌شود.

به این معنا که با وجود تصمیم بر کاهش ارزش سهام استارتاپ، سهام سرمایه‌گذاری همچنان ارزش خود را حفظ کند.

تنظیم بند عدم رقیق شدن سهام یا قرارداد مخصوص به آن نیز از نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ به شمار می‌رود.

در نهایت لازم به ذکر است که برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطلب «عدم رقیق شدن سهام در یک شرکت به چه معناست؟» مراجعه کنید.

درباره نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ نیاز به مشاوره دارید؟

در این مطلب به برخی از مهم‌ترین نکات حقوقی جذب سرمایه استارتاپ اشاره کردیم. با این حال نباید فراموش کرد که جذب سرمایه برای استارتاپ‌های یکی از موضوعات بسیار پرچالش و اساسی در دنیای کسب‌وکارها به شمار می‌رود.

به همین خاطر، نیازی به تاکید نیست که استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه راه دراز و اغلب مشکلی در پیش دارند که می‌توانند با برخی اقدامات مسیر مذکور را هموار و کوتاه کنند.

تنظیم قرارداد سرمایه‌گذاری مناسب و دقیق یکی از اقداماتی است که هر کسب‌وکاری برای جذب سرمایه به شدت به آن نیاز دارد.

ما در وینداد با داشتن تیمی از حقوقدانان مجرب و مطلع امور قراردادها و کارشناسان حقوق سرمایه‌گذاری قادر هستیم تا خدمات تنظیم یا بررسی قراردادهای سرمایه‌گذاری را با کیفیتی بالا، مقرون‌به‌صرفه و سریع به شما ارائه کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی