وضعیت بیمه در قرارداد مشاوره به چه صورت است؟

وضعیت بیمه در قرارداد مشاوره به چه صورت است؟

ممکن است به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار یا یک استارتاپ نوپا، در زمان‌های خاصی در حوزه‌ای مشخص و تخصصی، نیاز به کسب مشاوره از فردی متخصص در آن حوزه‌ مورد نظر را احساس کرده باشید. نیاز به فردی که در صورت وجود مشکل یا پرسشی تخصصی، تمام زوایای امر را به شما نشان داده و بهترین […]

ممکن است به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار یا یک استارتاپ نوپا، در زمان‌های خاصی در حوزه‌ای مشخص و تخصصی، نیاز به کسب مشاوره از فردی متخصص در آن حوزه‌ مورد نظر را احساس کرده باشید. نیاز به فردی که در صورت وجود مشکل یا پرسشی تخصصی، تمام زوایای امر را به شما نشان داده و بهترین راهکار ممکن برای حل آن را پیشنهاد کند. ممکن است برای انجام این کار ابتدا به ذهنتان برسد که یک مقام مشاور را به صورت دائمی برای مجموعه‌ خود استخدام کنید که در این صورت باید در تمامی حوزه‌هایی که معمولا نیازمند مشاوره بوده و با این حال هیچ یک از پرسنل فعلی در آن زمینه تخصص کافی نداشته، یک کارمند مشاور را استخدام کنید. با این حال برخی از کارفرمایان ترجیح می‌دهند به جای این کار، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره با افراد متخصص در هر حوزه‌ مورد نیاز کنند که در این صورت، از آن‌جا که ممکن است در طول یک سال فقط تعداد دفعات محدودی نیاز به مشاوره پیدا کنند، این نوع خدمات مشاوره برایشان مخارج کم‌تری دارد. در ادامه‌ این مطلب، با این نوع از قرارداد بیشتر آشنا شده و هم‌چنین به این سوال پاسخ خواهیم داد که بیمه در قرارداد مشاوره جایی دارد یا نه؟

قرارداد مشاوره چیست؟

قرارداد مشاوره که با نام قرارداد خدمات مشاوره نیز شناخته می‌شود، می‌تواند موضوعات مختلف و حیطه‌های متفاوتی را در بر گیرد. امروزه به خصوص مشاهده می‌شود که کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها برای بهره گرفتن از مهارت و تخصص افراد به صورت ساعتی اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره می‌کنند. این قرارداد ممکن است به دو صورت ساعتی و پیمان‌کاری منعقد شود. یک طرف قرارداد مشاوره، کافرما و طرف دیگر را متخصص آن حوزه‌ خاص تشکیل می‌دهند.

قرارداد مشاوره ساعتی، قراردادی است که حقوق مشاور بر اساس میزان ساعت کار در کسب‌وکار مربوطه مشخص می‌شود. میزان ساعت‌های مشخص شده برای مشاور محدودیتی نداشته اما اگر بیش از ۴۴ ساعت در هفته یا ۸ ساعت در روز باشد، اضافه کار محسوب شده و مشاور بابت آن اضافه کاری می‌گیرد.

در صورتی که دست‌مزد مشاور بر اساس میزان ساعت مشاوره نباشد بلکه مشاور متعهد باشد بر اساس قرارداد منعقد شده، کاری را در یک یا چند فاز دریافت کرده و به‌ازای آن حقوق معینی دریافت کند، قرارداد مشاوره‌ پیمانکاری منعقد می‌شود.

مزیت قرارداد مشاوره چیست؟

یک مشاور به ارزیابی تمامی ابعاد کسب‌وکار شما و نقاط قوت و ضعف آن پرداخته و در تمامی مراحل اداره‌ یک کسب‌وکار در کنار شما خواهند بود و اینکه داشتن یک نظر مستقل می‌تواند به شما چشم‌اندازی بیرونی از موضوع مورد نظر داده تا بتوانید مشکل پیش رو را از ابعاد مختلف مورد توجه قرار دهید. البته اینکه مشاور تا چه مرحله‌ای می‌تواند مشاوره بدهد به میزان مسئولیت‌های او در قرارداد مشاوره بستگی دارد. مشاوران در حوزه‌های متعددی از جمله مشاوره بازاریابی، منابع انسانی، کاهش ریسک، مشاوره فناوری اطلاعات، بازرگانی، حقوقی و مشاوره استراتژی کسب‌وکار مهارت داشته و به شما کمک می‌کنند.

مدیریت یک کسب‌وکار در دنیای مدرن شاخه‌های بسیاری داشته که صاحب آن کسب‌وکار حتی با وجود داشتن اطلاعات گسترده در حوزه‌ی تخصصی خود، قطعا در حوزه‌های دیگری نیاز به مشاوره و کمک دارد.

یک مشاور می‌تواند با توجه به دانش تخصصی خود در یک موضوع، بینش عمیق‌تری به کسب‌وکار شما داده و سپس راهکاری مفید به شما پیشنهاد بدهد. از جمله دیگر مزایایی که یک قرارداد مشاوره دارد همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد این است که مدت آن انعطاف‌پذیر بوده و در هزینه‌های شما بسیار صرفه‌جویی می‌کند چرا که مدت زمان کار با یک مشاور معمولا یک دوره‌ی ثابت بوده و پس از پایان مدت قرارداد منعقد شده، تعهدات طولانی مدتی وجود ندارند. هم‌چنین اینکه تمامی تعهداتی که شما به عنوان یک کارفرما در مقابل کارکنان خود دارید در مورد مشاوران صدق نمی‌کند

شرایط کلی انعقاد قرارداد مشاوره چیست؟

در یک قرارداد مشاوره‌ استاندارد باید مشخصات دقیق طرفین قرارداد، تعهدات و وظایف هر یک از طرفین، هدف نهایی، ماهیت و دامنه‌ فعالیت‌های کسب‌وکار، محرمانگی اطلاعات کاری (در صورت وجود اطلاعات حساس یا موضوعات مربوط به مالکیت معنوی در طول کار)، میزان دست‌مزد مشاور، یک مرجع حل اختلاف در صورت بروز اختلافات در آینده و مدت قرارداد مشخص می‌شوند. هم‌چنین مالیات قرارداد مشاوره نیز ۱۰ درصد است که در دو نسخه صادر شده و نسخه‌ دوم به مشاور تسلیم می‌شود تا در زمان رسیدگی به عملکرد او مورد استناد قرار بگیرد. بنابراین کارفرما ده درصد را کسر کرده و آن را به اداره‌ مالیات پرداخت کرده و رسید پرداخت مالیات را به مشاور می‌دهد و با انجام این کار، تعهد خود راجع به مالیات قرارداد مشاوره را انجام داده است.

 بررسی بیمه در قرارداد مشاوره

همانطور که گفته شد قرارداد مشاوره ممکن است به دو صورت ساعتی و پیمان‌کاری منعقد شود که هر کدام از این دو نوع، شرایط بیمه‌ خاص خود را دارند. بیمه در قرارداد مشاوره ساعتی از آن‌جا که دست‌مزد مشاور بر اساس میزان ساعتی که در محل کار است تعیین می‌شود، این دسته از مشاوران مشمول قانون کار بوده و از حمایت‌های دیگر قانون کار مانند حق بیمه و پاداش هم بهره‌مند می‌شوند مگر این‌که مشاور در شرکت دیگر بیمه شده باشد که در این صورت باید مفاصا حساب بیمه‌ای خود را به شرکت تسلیم کند. بنابراین باید برای هر هشت ساعت کار، یک روز حق بیمه منظور شده و به حساب سازمان پرداخت شود.

حال با اطلاع از وضعیت بیمه در قرارداد مشاوره دست به انعقاد این قرارداد بزنید!

مشاور می‌تواند در تمامی امور تخصصی مربوط به پروژه‌تان شما را راهنمایی کند. البته به دلیل تخصصی شدن امور، مشاور نیز ممکن است به تناسب تفاوت امور و مسائل، تخصصی شود و هر مشاوری در زمینه خاصی که تبحر لازم را دارد، به مشاوره بپردازد.
بهتر است برای پیشبرد پروژه‌های شرکت خود بعد از انتخاب یک مشاور مناسب، اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره با او نمایید. کارشناسان حقوقی وینداد در تمام مراحل تنظیم و بررسی قرارداد در کنار شما است تا شما و کسب و کار شما از نظر حقوقی کاملاً ایمن شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

2 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
حدیثه
حدیثه
2 سال پیش

سلام
بیمه در قرارداد مشاوره پیمانکاری (غیر ساعتی) چطور هست؟
ممنون

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  حدیثه
1 سال پیش

با سلام و احترام
در قراردادهای پیمانکاری،کارفرما مکلف به بیمه کردن پیمانکار نخواهد بود.
مجموعه حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط