کرونا و سرمایه‌گذاری خارجی

چگونه کرونا در به دست آوردن سرمایه‌گذاری خارجی در تجارت من تأثیر دارد؟

با شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی در ابعاد مختلف آن به شدت آسیب دید، تا حدی که بسیاری از مشاغل دچار ورشکستگی و بسیاری از کسب­‌وکارها با مشکلات کلان مالی روبرو شدند. یکی از زمینه­‌هایی که کرونا تاثیر زیادی بر آن داشت، مختل شدن فرایند سرمایه‌گذاری خارجی و جذب سرمایه برای کسب‌وکارها بوده است. این […]

با شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی در ابعاد مختلف آن به شدت آسیب دید، تا حدی که بسیاری از مشاغل دچار ورشکستگی و بسیاری از کسب­‌وکارها با مشکلات کلان مالی روبرو شدند. یکی از زمینه­‌هایی که کرونا تاثیر زیادی بر آن داشت، مختل شدن فرایند سرمایه‌گذاری خارجی و جذب سرمایه برای کسب‌وکارها بوده است. این شرایط سبب شد تا بسیاری از افراد و همچنین بخش بزرگی از کسب­‌وکارها به فکر نجات سرمایه و تجارت خود باشند و از راه‌­های گوناگون به جذب سرمایه و رونق تجارت خود بپردازند. در این مطلب به چالش­‌های ایجاد شده ویروس کرونا و تاثیرات آن بر دنیای تجارت به ویژه تجارت بین­‌الملل، صنعت گردشگری و موضوع سرمایه‌گذاری خارجی اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

اثرات کرونا بر تجارت بین‌­الملل

شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بسیاری از کارخانه­‌ها و کارگاه­‌های تولیدی و خدماتی، تعطیل شوند و یا فعالیت خود را تا حد زیادی محدود کنند. در چنین شرایطی بازار تجارت بین‌­المللی و صادرات و واردات هم آسیب‌های زیادی را متحمل شدند. بسته شدن و یا محدود شدن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی سبب شد تا جریان مبادلات کالا و حمل و نقل افراد آهسته یا متوقف شود و به دنبال آن انتقال سرمایه با مشکلات جدی مواجه شود. تعطیلی فروشگاه­‌ها و مراکز خرید شهری هم سبب شد تا گردش مالی بسیاری از مشاغل به شدت کاهش پیدا کند و آن ها را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد چنان که بسیاری از از مشاغل ابتدا به دورکاری، تعدیل نیرو و یا به تعطیلی روی آوردند.
در حال حاضر به دلیل وضعیت معلق تجارت جهانی، کمتر شرکتی را می‌توان یافت که مایل به سرمایه‌­گذاری در تجارتی برون‌مرزی باشد. به بیان دیگر، سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط عادی نیز با پذیرفتن ریسک همراه است و نسبت به سرمایه‌گذاری داخلی، معمولاً از امنیت حقوقی کمتری برخوردار است؛ بنابراین کاهش چشمگیر این نوع سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی به دلیل محدودیت تبادلات تجاری و بسته شدن مرزهای کشورها طبیعی و مطابق انتظار بوده است. به همین علت می توان گفت وضعیت اقتصادی جهان در حالتی به سر می­‌برد که تمام سرمایه­‌گذاران تجاری در انتظار ریشه‌­کن شدن این ویروس و در واقع ثبات اوضاع اقتصادی جهان هستند و در این شرایط متزلزل ترجیح می­دهند از سرمایه­‌گذاری در خارج از مرزها اجتناب کنند.

اثرات کرونا بر صنعت گردشگری

صنعت گردشگری یا توریسم هم از جمله مهم‌­ترین صنایعی بود که در بحران کرونا، با افت بی­‌سابقه‌­ای مواجه شد. به دلیل ویژگی سرایت­‌پذیری شدید این ویروس و وضع دستورالعمل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه در بیشتر کشورهای جهان، اماکن گردشگری، هتل­‌ها، مراکز تفریحی و… مجبور به تعطیلی شدند. بسیاری از موزه­‌ها، سینماها، رستوران­‌ها، فستیوال­‌ها و جشنواره­‌های جمعی کشورهای مختلف هم وضع مشابهی داشتند و این وقایع دست در دست هم داد تا در حال حاضر صنعت گردشگری وضع بسیار نامطلوبی را تجربه کند. در چنین شرایطی تزریق مقدار قابل توجهی از سرمایه خارجی که هرساله از طریق گردشگری به چرخه اقتصاد کشورها و به ویژه قطب‌های گردشگری جهان وارد می‌شد افت محسوسی داشته است و پیش بینی می‌شود با شروع فصل گرم سال، در صورتی که بسته بودن مرزها و تعطیلی اماکن گردشگری برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، این رکود وسعت و سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی، وضعیت بسیاری از مشاغل صنعت گردشگری، مانند شرکت­‌های هواپیمایی نیز تا سطح ورشکستگی رسیده است.
در این وضعیت، برخی از گزینه­‌های جانشین برای حفظ نسبی رونق اقتصادی در کسب­‌وکارها و سرمایه‌­گذاری توانسته‌­اند تا حدی اوضاع تجاری را سامان دهند و همچنان امکان سرمایه­‌گذاری داخلی و خارجی را تا حدی فراهم کنند. در ادامه به توضیح درباره‌ برخی از این فرصت‌­ها می­‌پردازیم.

رشد سرمایه­‌گذاری در بازارهای بورس

از بین رفتن فرصت‌­های سرمایه‌­گذاری تجاری بین‌­المللی سبب شد تا بسیاری از افراد به فکر حفاظت از سرمایه خود باشند؛ به همین دلیل این افراد به سرمایه‌گذاری در بازار بورس روی آوردند. امکان فعالیت اینترنتی و غیرحضوری در بازار بورس، قابلیت مهمی است که در دوران شیوع کرونا، به حفظ و افزایش سرمایه بسیاری از مردم جهان کمک کرده است. این قابلیت سبب شده است تا در ایران سرمایه‌­های زیادی به بازار بورس تزریق شود و این بازار روزهای خوبی را سپری کند. در مجموع می‌­توان از معدود دستاوردهای اقتصادی در دوران کرونا، به رونق بازار بورس ایران اشاره کرد.

رونق تجارت الکترونیک

سیاست­‌های فاصله­‌گذاری­ اجتماعی در بسیاری از کشورها موجب شد تا میلیون­‌ها نفر در سراسر جهان مجبور به خانه­‌نشینی شوند. چنین وضعیتی بازار خدمات الکترونیکی و مجازی را بیش از هر زمانی رونق بخشیده است. فروشگاه­‌های اینترنتی، تاکسی­‌های اینترنتی، تلویزیون­‌های اینترنتی و استفاده از ابزارهای کنفرانس ویدیویی نمونه‌­هایی از خدماتی هستند که در دوران شیوع کرونا با استقبال شدیدی روبرو شده‌­اند. این تحولات نشان می­‌دهد که تجارت الکترونیک و ارائه خدمات بر بستر فضای مجازی، می­‌تواند به عنوان تجارتی کم­‌خطرتر و پربازده‌­تر در مقایسه با تجارت‌های غیرالکترونیک و سنتی معرفی شود؛ چراکه در شرایط ویژه‌­ای مانند دوران شیوع کرونا، تقریباً تمام تجارت­‌هایی که سرمایه­‌گذاری در آنها سودآور و مطمئن هستند، در حیطه تجارت­ الکترونیک قرار دارند.
به طور کلی استارتاپ‌­های کوچک و بزرگ داخلی و بین­‌المللی به دلیل آنکه اغلب با نیازهای روز جوامع شکل می‌گیرند و بر بسترهای آنلاین قرار دارند، پیشگام تجارت الکترونیک هستند. به همین خاطر در این دوران که مقررات رفت‌وآمد در اکثر کشورهای جهان مانعی برای تبادلات تجاری سنتی و سرمایه‌گذاری خارجی است، جذب سرمایه‌های­‌ خارجی در حیطه تجارت الکترونیک می‌تواند گزینه مناسبی برای تزریق سرمایه به کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپی باشد.

درباره جذب سرمایه در دوران کرونا نیاز به راهنمایی دارید؟

در دوران خانه‌نشینی ناشی از شیوع ویروس کرونا، اگر تجارت شما مانند تعداد زیادی از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دچار رکود یا ورشکستگی شده‌است، خوب است بدانید که تیم وینداد به عنوان یک استارتاپ حقوقی الکترونیک، تیمی از مشاوران متخصص امور مربوط به جذب سرمایه، قراردادهای سرمایه‌گذاری و حقوق استارتاپ‌ها در اختیار دارد که در ترمیم یا جلوگیری از وسعت یافتن خسارات مالی و تجاری شما را یاری خواهند کرد. بنابراین در صورتی که نیاز به سرمایه داشته و یا ایده‌ای تجاری در اختیار دارید و در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد کسب و کار خودتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم اجرای آن را به بهانه شرایط خاص کنونی به تعویق نیندازید؛ چراکه با بهره‌گیری از مشاوره کارشناسان امور سرمایه‌گذاری و استارتاپ وینداد، راه‌کارهایی برای انجام یک سرمایه‌گذاری مطمئن از طریق تنظیم قراردادهای متنوع سرمایه‌گذاری، در اختیار خواهید داشت.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه
مقالات انواع سرمایه‌گذاری

روش‌های جذب سرمایه‌گذار برای پروژه

تقریبا تمامی کسانی که به فکر ایجاد یک کسب و کار نوپا هستند و یا شرکت‌هایی که به دنبال انجام پروژه‌های جدید هستند، با دغدغه‌ی