قوانین ثبت شرکت هلدینگ

آشنایی با قوانین ثبت شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ فرآیندی است که طی در آن شرکت هلدینگ طبق قوانین و مقررات به عنوان یک نهاد تجاری به رسمیت شناخته می‌شود. هلدینگ نوعی سازمان تجاری است که خود به تولید کالا یا خدمات نمی‌پردازد. در عوض، مالک سهام شرکت‌های دیگری است که به عنوان شرکت‌های تابعه شناخته می‌شوند و از طریق مالکیت […]

ثبت شرکت هلدینگ فرآیندی است که طی در آن شرکت هلدینگ طبق قوانین و مقررات به عنوان یک نهاد تجاری به رسمیت شناخته می‌شود. هلدینگ نوعی سازمان تجاری است که خود به تولید کالا یا خدمات نمی‌پردازد. در عوض، مالک سهام شرکت‌های دیگری است که به عنوان شرکت‌های تابعه شناخته می‌شوند و از طریق مالکیت سهام به کنترل آن‌ها می‌پردازد. درک قوانین ثبت شرکت هلدینگ می‌تواند به شما کمک تا پیش نیازهای لازم برای ثبت سازمان خود را به درستی بدانید. در این مقاله به قانون ثبت شرکت هلدینگ می‌پردازیم.

فرایند تشکیل شرکت هلدینگ چگونه است؟

فعالیت اصلی هلدینگ‌ها، مدیریت سرمایه و نظارت بر فعالیت شرکت‌های تابعه خود است. بر اساس لایحه جدید قانون تجارت ایران، هرگاه شخص حقوقی با هدف کنترل یک شرکت تابعه، بیش از پنجاه درصد سهام آن شرکت را خریداری کند، به عنوان شرکت هلدینگ یا مادر شناخته می‌شود. هلدینگ‌ها با داشتن سهام شرکت‌های دیگر، فعالیت‌های آن‌ها را از نظر استراتژیک و نحوه حضور در بازار کنترل می‌کنند. ایجاد یک هلدینگ مستلزم بررسی دقیق عوامل مختلف مالی، استراتژیک و قوانین ثبت شرکت هلدینگ در ایران است.

شرکت‌های هلدینگ در قالب شرکت‌های سهامی فعالیت می‌کنند. آن‌ها برای اخذ مجوز تاسیس باید به سازمان بورس کشور مراجعه کنند. برای دریافت مجوز ابتدا باید مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره مدارک لازم به اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند. سپس با بررسی‌های انجام شده توسط سازمان، یک برگه موافقت اصولی با تاسیس هلدینگ صادر خواهد شد. مجوزی نیز همراه این برگه صادر می‌شود که نشان دهنده اجازه تاسیس شرکت هلدینگ در قالب یک شرکت سهامی عام یا خاص است.

به طور کلی، پیش شرط‌های ثبت شرکت هلدینگ عبارتند از:

  • تهیه مجوزهای لازم از از سازمان بورس
  • تهیه سرمایه مورد نیاز برای ثبت هلدینگ
  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال برای مدیران
  • داشتن اساسنامه شرکت هلدینگ به‌صورت مستقل (شرکت‌های تابعه باید اساسنامه جدا داشته باشند)
  • تهیه مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ

قوانین ثبت شرکت هلدینگ چیست؟

تاسیس شرکت هلدینگ از طریق ثبت شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت سهامی عام امکان پذیر است. تعیین نوع شرکت (خاص یا عام) براساس فعالیت‌های تجاری و اهداف شما انتخاب می‌شود. با این حال، هر نوع شرکت تحت برخی قوانین در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شرکت هلدینگ سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص با اهداف مختلفی تشکیل می‌شوند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به تشکیل شرکت‌های هلدینگ اشاره کرد. سرمایه این نوع شرکت‌ها به صورت سهام هم ارزش است که نمی‌توان آن را در بورس معامله کرد، اما به راحتی قابل انتقال خواهد بود. یکی از فواید ثبت شرکت سهامی خاص در ایران، عدم نیاز به تهیه کامل سرمایه نقدی آن است. شرایط تاسیس و ثبت هلدینگ‌های سهامی خاص در قانون تجارت ایران نسبت به سایر انواع شرکت‌ها ساده‌تر است. ثبت این شرکت‌ها به حداقل سه عضو و دو بازرس نیاز خواهند داشت. ناگفته نماند، حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس هلدینگ برابر با 50 میلیارد ریال (پنج میلیارد تومان) است که 35 درصد آن باید در حساب شرکت باقی بماند.

شرکت هلدینگ سهامی عام

ثبت شرکت‌های هلدینگ سهامی عام بسیار نسبت به شرکت‌های سهامی خاص با استقبال بیشتری انجام می‌شود. این شرکت‌ها می‌توانند بخشی از سرمایه خود را از محل فروش عمومی سهام در اختیار مردم قرار دهند. در نتیجه، انباشت سرمایه‌های کوچک از طریق مردم می‌تواند سرمایه بزرگی را فراهم کند تا شرکت فعالیت‌های اقتصادی خود را گسترش دهد.

از جمله شرایط و مدارک ثبت شرکت هلدینگ در قالب سهامی عام این است که به حداقل پنج عضو نیاز دارد. از سوی دیگر، وجود یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل برای شرکت‌های هلدینگ سهامی عام ضروری است. این شرکت‌ها محدودیتی در زمینه فعالیت خود ندارند و این امکان را خواهند داشت تا در تمامی حوزه‌ها به فعالیت مشغول شوند. همچنین حداقل سرمایه اولیه برای تاسیس هلدینگ سهامی عام برابر با 100 میلیارد ریال (10 میلیارد تومان) است.

تفاوت قوانین ثبت شرکت هلدینگ در ایران و سایر کشورها

قوانین ثبت شرکت هلدینگ در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال، شرکت‌های هلدینگ در دبی و سایر مناطق در چارچوب تجاری امارات متحده عربی کار می‌کنند. شرکت‌های هلدینگ می‌توانند سهام شرکت‌های دیگر را داشته باشند اما نمی‌توانند در یک فعالیت تجاری مانند تولید محصولات یا ارائه خدمات به مشتریان شرکت کنند.

برای تاسیس شرکت هلدینگ در امارات متحده عربی، هیچ حداقل سرمایه‌ای وجود ندارد! شما می‌توانید یک شرکت هلدینگ با حداقل یک دلار به عنوان سرمایه اولیه ثبت کنید. همچنین برای ثبت شرکت در امارات باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • انتخاب نوع شرکت هلدینگ (شرکت های با مسئولیت محدود، شرکت‌های سهامی، شرکت‌های مشارکتی و شرکت‌های منطقه آزاد)
  • اخذ تاییدیه از ادارات و مراجع ذیربط
  • دریافت مجوز تجارت از مرجع مربوطه امارات یا مرجع منطقه آزاد بسته (به عنوان مثال، اگر می‌خواهید شرکت هلدینگ خود را در دبی مستقر کنید، اداره اقتصاد و گردشگری در دبی (DED) مرجع صدور مجوز است)
  • ثبت نام در وزارت اقتصاد (MOE) یا سازمان منطقه آزاد
  • افتتاح حساب بانکی شرکتی در امارات

قواعد ثبت هلدینگ در ترکیه

در بررسی قوانین ثبت شرکت هلدینگ در ایران و دیگر کشورهای جهان، به مقررات ثبتی شرکت‌های هلدینگ در ترکیه اشاره می‌کنیم. شرکت‌های هلدینگ معمولاً به صورت شرکت سهامی محدود یا سهامی به ثبت می‌رسند. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ترکیه 10 هزار لیر است، در حالی که برای شرکت سهامی حداقل 50 هزار لیر نیاز خواهد داشت. ایجاد یک شرکت هلدینگ در ترکیه متکی بر رعایت مفاد قانون شرکت‌های هلدینگ است. مراحل زیر باید در هنگام ایجاد یک هلدینگ در ترکیه انجام شود:

  • تهیه و تنظیم اساسنامه شرکت هلدینگ
  • راه اندازی حساب بانکی شرکت و واریز سرمایه با توجه به نوع ساختار انتخابی
  • تسلیم مدارک در ثبت تجارت و اخذ گواهی ثبت

توجه به این نکته ضروری است که مانند سایر اشکال تجاری، شرکت هلدینگ نیز باید یک آدرس ثبت شده در ترکیه داشته باشد. با این حال، زیرمجموعه یا شرکت‌های تابعه آن می‌توانند در خارج از کشور قرار داشته باشند. در مقایسه با انواع دیگر شرکت‌ها در ترکیه، هلدینگ باید به مقررات وضع شده توسط وزارت گمرک و تجارت احترام بگذارد. بر اساس این مقررات، یک شرکت هلدینگ که به عنوان شرکت سهامی در ترکیه ثبت شده است، باید از مقررات ویژه اعمال شده در مورد تغییرات مربوط به سرمایه سهام یا اصلاحات اساسنامه پیروی کند.

قبل از ثبت شرکت هلدینگ در ترکیه، سهامداران باید از اداره کل بازرگانی داخلی مجوز بگیرند. این مجوز بر اساس پر کردن اساسنامه شرکت، امضای سهامدار یا سهامداران به صورت محضری خواهد بود. هنگام انجام اصلاحات در اساسنامه شرکت هلدینگ ترکیه، اسناد متعددی وجود دارند که باید در وزارت گمرک ثبت شود. این مدارک شامل مصوبه هیئت مدیره، اساسنامه اصلاح شده و نامه‌ای که از طریق آن رضایت نامه صادر می‌شود خواهند بود.

جمع‌بندی 

تاسیس شرکت هلدینگ مستلزم به بررسی دقیق عوامل مختلف قانونی، مالی و استراتژیک نیاز دارد. بررسی قوانین ثبت شرکت هلدینگ در ایران به شما کمک می‌کند تا فرآیند ثبت را به شکلی قانونی انجام دهید و از حقوق خود اطلاع کامل داشته باشید. شرایط ثبت شرکت هلدینگ بسته به نوع ساختار (سهامی عام یا خاص) متفاوت است.

تهیه مجوزها از قوانین ثبت شرکت هلدینگ محسوب می‌شود. یکی از این مجوزهای مهم مربوط به مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار است که قبل‌تر نیز در مورد اهمیت آن صحبت شد. مدیرعامل شرکت هلدینگ باید دو فرم را برای پیشنهاد تاسیس هلدینگ به سازمان بورس ارسال کند. تهیه سرمایه لازم، مدارک مورد نیاز، بررسی جزئیات قانونی و سایر موارد ممکن است برای شما قابل دسترس نباشد یا به دلیل پیچیدگی‌ها سوالات زیادی برایتان ایجاد کند.

تعامل با متخصصان و مشاوران باتجربه می‌تواند به پیمایش پیچیدگی‌های موجود در فرآیند راه ‌اندازی شرکت کمک کند. این امر به شما اطمینان می‌دهد که شرکت هلدینگ مطابق با الزامات قانونی فعالیت خواهد کرد.

سوالات متداول

شرکت هلدینگ معمولا در چه قالبی به ثبت می‌رسد؟

این شرکت‌ها در قالب سهامی عام یا سهامی خاص ثبت می‌شوند که شرکت سهامی عام رایج‌تر است.

آیا شرکت‌ هلدینگ نیاز به دریافت مجوز دارد؟

اگر موضوع شرکت از جمله موضوعات نیازمند اخذ مجوز باشد، باید پیش از تاسیس آن را دریافت کند، همچنین شرکت‌های سهامی عام ملزم به دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.