انواع مالیات در شرکت بازرگانی

انواع مالیات در شرکت بازرگانی و نحوه محاسبه آن

شرکت‌های بازرگانی بعد از ثبت و یک دوره فعالیت باید مقداری از سود حاصل از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. مالیات در شرکت بازرگانی تنها شامل درآمد نمی‌شود بلکه انواع دیگری از مالیات‌ها باید توسط مدیران بازرگانی پرداخت شود که گاهی اوقات روش محاسبه و نحوه پرداخت مالیات چالش‌هایی برای […]

شرکت‌های بازرگانی بعد از ثبت و یک دوره فعالیت باید مقداری از سود حاصل از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. مالیات در شرکت بازرگانی تنها شامل درآمد نمی‌شود بلکه انواع دیگری از مالیات‌ها باید توسط مدیران بازرگانی پرداخت شود که گاهی اوقات روش محاسبه و نحوه پرداخت مالیات چالش‌هایی برای مدیران ایجاد می‌کند. نحوه محاسبه مالیات شرکت بازرگانی و استعلام مالیات نه تنها مسئله‌ای پیچیده است بلکه عدم پرداخت به موقع ممکن است که شرکت بازرگانی را با مشکلاتی روبه رو کند. به دلیل اهمیتی که شرکت‌های بازرگانی دارد؛ نیاز است که انواع مالیات شرکت بازرگانی و نحوه استعلام مالیات این دسته از شرکت‌ها بررسی شود. 

چگونه باید استعلام مالیات شرکت بازرگانی را گرفت؟ 

شرکت‌های بازرگانی دارای کارت بازرگانی هستند و برای دریافت گواهی مالیاتی نیاز دارند که ابتدا تمامی مالیات‌های خود را پرداخت کرده باشند. برای استعلام مالیات‌ در شرکت بازرگانی نیاز است که ابتدا وارد سامانه اداره دارایی کشور شوید و شناسه ملی این دسته از شرکت‌ها را وارد کنید. با وارد کردن این کد وارد حساب کاربری شرکت بازرگانی خواهید شد و در قسمت مربوط به استعلام تمامی جریمه‌ها و مالیات‌ها به نمایش داده می‌شود. استعلام مالیات ثبت شرکت تجاری برای همه شرکت‌ها تقریبا به همین روش است. 

اگر مدیران شرکت بازرگانی و افرادی که کارت بازرگانی دارند، قصد دارند که وضعیت مالیاتی خود را بررسی کنند می‌تواند وارد سامانه خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی شوند و اطلاعات خود را وارد کنند و از قسمت مربوطه استعلام، وضعیت مالیاتی خود را دریافت کنند.

انواع مالیات شرکت بازرگانی 

پس از ثبت شرکت‌های بازرگانی در اداره ثبت شرکت‌ها مدیران با انواع مالیاتی که باید پرداخت شود؛ آشنایی داشته باشند. در واقع مالیات ثبت شرکت بازرگانی به انواع زیر تقسیم می‌شود: 

  • مالیات بر درآمد

گاهی اوقات برخی از افراد با این سوال مواجه می‌شوند که شرکت بازرگانی چیست و منظور از مالیات بر درآمد در این دسته از شرکت‌ها شامل چه مواردی می‌شود. این دسته از مالیات‌ها به این معناست که شرکت‌ها بعد از این که مقداری از کالاهای خود را فروختند و سود اقتصادی به دست آوردند؛ باید مقداری از مالیات را به دولت پرداخت کنند. نرخ این مالیات 25 درصد است. مالیات بر درآمد یکی از انواع مالیات‌ در شرکت بازرگانی است که مدیران شرکت‌ها تکلیف به پرداخت آن دارند. 

  • مالیات‌ ارزش افزورده

این دسته از مالیات‌ها برای شرکت‌های بازرگانی به صورت غیرمستقیم اخذ می‌شود و به این معناست که شرکت‌ها باید به خاطر تفاوت کالا ارزش کالا مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند. البته این مقدار مالیات از مشتریان دریافت سپس توسط شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می‌شود.

  • حقوق و دستمزد و مالیات‌های مربوط به آن  

به این معنا که شرکت‌های بازرگانی موظف هستند مبلغی از مالیات را از حقوق کارمندان خود کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند. به عبارتی دیگر تمامی شرکت‌ها و افرادی که یک فعالیت یک اقتصادی انجام می‌دهند باید این نوع مالیات را پرداخت کنند. 

 

  • مالیات‌های مربوط به پرداخت عوارض و گمرکی و سایر مالیات‌ها

مالیات در شرکت بازرگانی فقط مختص مواردی که بیان شد نیست. بلکه برای واردات و صادرات کالا نیاز است که به بخش گمرک عوارض و مبلغی پرداخت شود که جزو مالیات‌های خاص به شما می‌آید. توجه داشته باشید که برخی از مالیات‌ها مانند مراحل مختلف ثبت از جمله انتخاب نام برای شرکت بازرگانی در هنگام ثبت شرکت و همراه دیگر موارد قانونی باید پرداخت شود که البته نام مالیات برای آن قرار داده نمی‌شود. 

 نحوه محاسبه مالیات

برای محاسبه مالیات در شرکت بازرگانی نیاز است که شرکت‌های سهامی و غیر سهامی را از یکدیگر تفکیک کرد. شرکت‌های بازرگانی نسبت به سودی که در یک سال به دست می‌آورند باید مقدار 25 درصد از آن به صورت مالیات پرداخت کنند که این مبلغ برای شرکت‌های بازرگانی به صورت سهامی خاص ده درصد است. این دسته از شرکت‌های بازرگانی به صورت سهامی باید ابتدا دفاتر تجاری خود را تهیه و پلمپ نمایند تا برای فرایند محاسبه مالیات آماده شوند. 

برای افرادی که کارت بازرگانی دارند؛ نیاز است که مالیات گمرکی پرداخت شود که مبلغ آن 4 درصد از ارزش کالای گمرکی و حقوق ورودی است. در واقع انواع شرکت بازرگانی و مدیرانی که کارت بازرگانی دارند باید مالیات گمرکی را پرداخت نمایند.

نهاد ناظر بر پرداخت مالیات در شرکت‌های بازرگانی

در صورتی که در خصوص پرداخت مالیات و برگ مالیاتی اعتراضی وجود داشت باید توسط سازمان امور مالیاتی کشور این اعتراض رسیدگی شود. به این منظور نیاز است که ظرف مدت 30 روز بعد از دریافت برگه مالیاتی اعتراض خود را در سامانه ثبت مالیاتی کشور ثبت نمایید. اگر بعد از این که اختلافات برطرف نشد؛ باید در هیئت حل اختلاف این پرونده شکایت رسیدگی شود. به هر حال اگر پرونده در مرحله بدوی و مرحله تجدید نظر مختومه اعلام نشود نیاز است که به شورای عالی مالیاتی مراجعه شود و این شورا در خصوص رد و یا تایید اعتراض مودیان مالیاتی تصمیم گیری می‌کنند.

نحوه پرداخت مالیات باید در قوانین ثبت شرکت بازرگانی آورده شود و این جزو وظایف و اختیارات مدیران شرکت بازرگانی است که این اطلاعات را بررسی کنند و نتیجه را در اساسنامه شرکت بازرگانی منعکس کنند.  

مالیات در شرکت بازرگانی و رسیدگی به شکایت‌ها 

برای رسیدگی به مالیات در شرکت‌های بازرگانی و سایر دعاوی مربوط به ثبت شرکت بهتر است که حتما با کارشناسان حقوقی ثبت شرکت مشورت کنید. به عبارتی دیگر ثبت شرکت و دعاوی مربوط به ثبت شرکت‌های بازرگانی مراحل رسیدگی پیچیده‌ای دارد و قوانین مربوط به آن باید حتما توسط وکلای ثبتی بررسی شود. به همین دلیل توصیه ما این است که برای پیگیری شکایت مالیاتی و دیگر امور مربوط به بازرگانی با کارشناسان و وکلای ثبتی مشورت کنید. 

جمع‌بندی

پرداخت مالیات در شرکت بازرگانی پس از این که شرکت به ثبت رسید ضروری است. مالیات در این دسته از شرکت‌ها بر اساس سهامی بودن یا نبودن محاسبه و پرداخت می‌شود که ممکن است با توجه به نوع کالاهای واردارتی و صادراتی در شرکت بازرگانی مبلغ مالیات متغیر باشد. در واقع با توجه به ارزش کالاهای ورودی باید این شرکت‌ها مبلغی هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت نمایند. 

سوالات متداول 

کدام دسته از شرکت‌های بازرگانی باید مالیات پرداخت کنند؟

تمامی این دسته از شرکت‌ها صرف نظر از این که نوع آن چیست مشمول پرداخت مالیات هستند. 

انواع مالیات در شرکت بازرگانی شامل چه مواردی هستند؟

مالیات بر درآمد، مالیات ارزش افزوده، مالیات بر حقوق و دستمزد، مالیات عوارض گمرکی و غیره از جمله مالیات‌های شرکت بازرگانی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.