بازسازی برند

بازسازی برند یا ریبرندینگ چیست؟ + نکات ضروری

برندینگ یا همان برندسازی، موضوعی مهم برای هر تجارت و کسب‌وکاری است که می‌تواند موفقیت آینده تجارت را تا حد زیادی تضمین کند. با این حال، گاهی نیاز است تا یک کسب و کار پس از شکست در برندینگ به بازسازی برند یا ریبرندینگ بپردازد. در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نکات مهم […]

برندینگ یا همان برندسازی، موضوعی مهم برای هر تجارت و کسب‌وکاری است که می‌تواند موفقیت آینده تجارت را تا حد زیادی تضمین کند. با این حال، گاهی نیاز است تا یک کسب و کار پس از شکست در برندینگ به بازسازی برند یا ریبرندینگ بپردازد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به نکات مهم و کاربردی بازسازی برند یا ریبرندینگ در حقوق ایران می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

ثبت برند
برای بهره‌مندی از خدمات سیستم ثبت برند وینداد، همین الان اقدام کنید!

منظور از بازسازی برند یا ریبرندینگ چیست؟

ریبرندینگ (Rebranding) یا با‌زسازی برند، به معنای تلاش برای ایجاد تصویر و ظاهری متفاوت از کسب‌وکار شما، با تصویر فعلی آن است.

به معنای دیگر زمانی ممکن است یک  کسب و کار در برندینگ خود موفق نشود و نتواند خود را به عنوان برندی مطرح و برجسته، در بازار ارائه کند و فروش بالایی داشته باشد. در این زمان، نیاز است تا آن کسب و کار با ساخت برندی جدید یا همان باز‌سازی برند، شانس خود را برای تشکیل یک برند موفق، دوباره امتحان کند.

تغییر لوگو، نام تجاری، شعار، محصولات و خدمات و… می‌تواند از مصادیق بازسازی برند باشد. در سراسر جهان، نمونه‌های موفق و ناموفقی از ریبرندینگ وجود دارد. به طور مثال دراپ‌باکس (Dropbox) یک نمونه باز‌سازی برند موفق در جهان شناخته می‌شود که در سال ۲۰۱۷ آن را انجام داد. همچنین شرکت خدمات حمل و نقل اسنپ در ایران در برهه‌ای اقدام به بازسازی برند خود از طریق تغییر لوگو و… کرد که می‌توان آن را هم نمونه موفقی از باز‌سازی برند در ایران دانست.

بازسازی برند در چه مواقعی بهتر است؟

بازسا‌زی برند هیچ گاه به سادگی انجام نمی‌گیرد. به همین خاطر لازم است حتما دلایل محکمی برای آن داشته باشید. در زیر چند مورد از مواقعی که ریبرندینگ انجام می‌شود، آمده است:

بین المللی شدن برند

زمانی که برندتان قصد دارد بازارهای جهانی و بین‌المللی را تصاحب کند، نیاز به بازسازی برند دارید چرا که احتمالا برای درک شدن بهتر برند شما نیاز است که لوگو و شعار و نام برند متناسب با زبان انگلیسی یا سایر زبان‌های مقصد باشد.

تغییر جهت یا کارکرد برند

بسیاری از کسب و کارها ممکن است به دلایلی خاص، اقدام به تغییر کارکرد برند خود یا جهت تجاری آن کنند. به طور مثال اگر یک برند فروش دوچرخه قصد دارد در جهت فروش خودرو گام بردارد نیاز به بازسازی دارد.

ادغام با سایر کسب‌وکارها

گاهی مواقع، یک برند با برند یا برندهای دیگری ادغام می‌شود. این ادغام و الحاق نیاز به بازسازی برندها مطابق با ماهیت جدید کسب‌وکار دارد. در واقع بایستی دو برند اقدام به تشکیل برندی واحد کنند.

انواع ریبرندینگ چیست؟

بازسازی برند انواع مختلفی دارد. دو نوع اصلی ریبرند کردن، بازسازی کلی و بازسازی جزئی است:

بازسازی جزئی برند

ریبرندینگ جزئی در برخی موارد کاربرد دارد. به طور مثال زمانی که می‌خواهید صرفا تغییری در ظاهر شرکت خود بدهید می‌توانید از ریبرندینگ جزئی استفاده کنید. مثلا اگر شرکتی دارید که از لحاظ تجاری قدرتمند است اما نیاز به تغییر در لوگوی خود دارد شما در حال انجام بازسازی برند به صورت جزئی هستید.

بازسازی کلی برند

این نوع بازسازی همراه با تغییرات اساسی برند شماست. مثلا اگر برند شما با برندی دیگر ادغام شده یا به کل موضوع و کاربری آن عوض شده باید بازسازی کلی انجام دهید.

بازسازی برند چه مراحلی دارد؟

برای بازسازی برند لازم است چند گام و مرحله عمده در نظر گرفته شود:

۱. مشخص کردن دایره مشتریان جدید برند

در مرحله اول لازم است مشخص کنید هدف شما از باز‌سازی برند، جذب چه طیف از مشتری و مخاطب است. در واقع دایره مشتریان جدید خود را به دقت مشخص کنید تا در فرآیند بازسازی از هدف اصلی خود دور نشوید.

۲. تعیین هویت جدید برند

ارزش‌ها، اهداف، سیاست‌ها، خط‌قرمز‌ها، فلسفه وجودی، ماموریت اصلی و فرعی و… از جمله مهم‌ترین موارید هستند که برای یک برند هویت‌سازی می‌کنند. برای ریبرندینگ لازم است تا در همه این موارد تجدیدنظر کنید.

۳. تغییر نام، لوگو و شعار برند

در بازسازی کلی برند اغلب نام، شعار و لوگوی برند نیز تغییر می‌کند. البته این تغییرات می‌تواند با اندکی دستکاری نام، شعار و لوگوی فعلی هم صورت بگیرد و لازم نیست حتما عناوینی کاملا جدید و متمایز انتخاب کنید. ترکیب نام قبلی با نام جدید، اضافه کردن یا کم کردن کلمات و اشکال، مخفف کردن یا سرنام ساختن و… در این گام قابلیت اعمال دارد.

همچنین باید توجه داشت که طراحی دوباره شعار برند در ریبرندینگ اهمیت زیادی دارد چراکه ماموریت جدید و هدف جدید برند را می‌توان به راحتی در شعار نشان داد. ارائه یک جمله کوتاه، یک اصطلاح و… می‌تواند شعار برند شما را نشان دهد.

۴. توجه به قوانین و مقررات

اصولا تغییر در نام برند یا لوگوی آن نیازمند پیروی از قوانین خاصی در هر کشور است. توجه به ممنوعیت‌های نام‌گذاری، سیر قانونی تغییر و بازسازی برند و ثبت برند جدید، امکان ادغام برندها و مسیر درست و رسمی آن و… یک ضرورت حقوقی مهم است که می‌توان برند شما را از دردسرهای حقوقی احتمالی در امان نگه دارد.

درباره باز سازی برند نیاز به راهنمایی دارید؟

در این مطلب به موضوع مهم بازساز‌‌ی برند اشاره کردیم و مهم‌ترین نکات و توصیه‌های این حوزه را مرور کردیم.

فراموش نکنید که گاه بازسازی برند یک اقدام حیاتی برای بسیاری از کسب و کارهاست اما نحوه انجام آن بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، استفاده از تخصص حقوقدانان به خصوص در مواردی که نیاز به ثبت رسمی تغییرات برند خود دارید، یک ضرورت حقوقی است.

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات حقوقی تیم وینداد در راستای ثبت برند و مشاوره حقوقی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی مناسب شما

ارائه صفر تا صد خدمات ثبت برند، لوگو، علامت تجاری، انتخاب و استعلام نام برند به صورت کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

10 سوال کلیدی ثبت برند
مقالات ثبت برند

10 سوال کلیدی در مورد ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری امروزه به حدی از اهمیت رسیده است که کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر سرمایه خود را صرف انتخاب برند و علامت