دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت

دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت چیست و به چه صورت مطرح می‌شود؟

دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت امروزه توجه افراد بسیاری كه قرارداد مشارکت در ساخت را منعقد كرده‌اند، به خود جلب كرده است. این قرارداد که از اقسام قراردادهای مشارکت مدنی است با توجه به ماهیت ویژه خود یعنی ادغام و در هم آمیختگی سرمایه‌های مادی و معنوی افراد منجر به ایجاد سود آوری و انتفاع (بهره مندی) طرفین این قرارداد یعنی […]

دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت امروزه توجه افراد بسیاری كه قرارداد مشارکت در ساخت را منعقد كرده‌اند، به خود جلب كرده است. این قرارداد که از اقسام قراردادهای مشارکت مدنی است با توجه به ماهیت ویژه خود یعنی ادغام و در هم آمیختگی سرمایه‌های مادی و معنوی افراد منجر به ایجاد سود آوری و انتفاع (بهره مندی) طرفین این قرارداد یعنی مالک و سازنده می‌شود. اصولا در مشارکت‌های مدنی پیشبرد اهداف با توسل و استفاده از توان مالی و معنوی طرفین انجام می‌شود و بدین ترتیب در قرارداد مشارکت در ساخت نیز، هدف طرفین که ساخت‌و‌ساز املاک جدید به جای بناهای فرسوده است، محقق می‌شود. با توجه به روند رو به رشد تقاضا برای ساخت‌و‌ساز و نوسازی بسیاری از بافت‌های فرسوده، می‌توانید قرارداد مشارکت در ساخت را از بانك قرارداد وینداد دریافت كنید است.

در نوشتن قرارداد مشاركت در ساخت چه نكاتی را رعایت كنیم؟

در نوشتن قرارداد مشاركت در ساخت چه نكاتی را رعایت كنیم؟ این سوالی است كه ذهن بسیاری از كسانی كه درگیر انعقاد قرارداد مشاركت در ساخت هستند را به خود مشغول كرده است. دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت مهم‌ترین نتیجه‌‌ی كم‌توجهی به مسائل حقوقی و فنی در هنگام نگارش و تنظیم قراردادهای مشارکت در ساخت است که، به طور ناقص و غیراصولی و غیر حقوقی بین مالک و سازنده منعقد می‌گردد که علاوه بر ناقص بودن دارای ابهاماتی در بندها و شرایط قراردادی است که موجب تفسیرهای مختلف می‌شود و همین نواقص و ابهامات از سویی باعث طرح دعاوی متعدد و مختلف از سوی مالکین علیه سازنده و بالعکس می‌گردد و از سویی دیگر موجب اطاله دادرسی و طول كشیدن جریان دادرسی می‌شود پس باید در نوشتن قرارداد مشاركت در ساخت نكاتی را رعایت كنیم.

پس برای موفقت در دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت ،نكات مهمی را باید در نگارش و تنظیم قرارداد لحاظ كرد:

۱_لزوم تنظیم قرارداد در دفاتر اسناد رسمی یا وکالت.

۲_ تعهدات هر یک از طرفین باید در متن قرارداد مکتوب شود.

۳_آورده طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت را تعیین کنید.

۴_ در متن قرارداد حتما به مدت زمان اجرای قرارداد اشاره کنید.

۵_ هزینه‌های لازم در طی انجام ساخت و ساز بر عهده کیست.

۶_ سهم طرفین در قرارداد باید مشخص شود.

پس پیش از پرداختن به مبحث دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت باید به این نكات در نگازش و تنطیم قرارداد دقت كرد.

تعهدات مالک زمین در قرارداد مشارکت در ساخت

تعهدات مالک زمین در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

  • تسلیم ملک برای شروع عملیات ساخت ؛ ضرورت دارد تا مالک ملک را به صورت تخلیه شده در اختیار سازنده قرار دهد تا عملیات ساخت و ساز مطابق برنامه ای که نسبت بدان توافق کرده اند آغاز شود. حتی اگر در قرارداد ذکر نشده بود چون نوعی تعهد ضمنی محسوب میشود بنابراین امکان الزام وی به تسلیم زمین وجود دارد؛
  • تحویل سند ملک برای انجام اقدامات قانونی؛ در این خصوص لازم است بین مالک و سرمایه‌گذار یا سازنده یک صورت‌جلسه کتبی و رسمی تنظیم شود. برای تنطیم صورت جلسه می‌توانید از وینداد  كمك بگیرید تا راحت و مطمئن صورت جلسه‌ی خود را تنظیم كنید.

تعهدات مالک زمین در قرارداد مشارکت در ساخت این دو مورد است كه برای طرح دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت همیشه بررسی می‌شوند.

 

تعهدات سازنده یا مالک سرمایه در قرارداد مشارکت در ساخت

تعهدات سازنده یا مالک سرمایه در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

  • شروع عملیات ساخت و ساز و مدیریت انجام آن از بدو امر تا خاتمه کار که شامل اخذ مجوز ساخت از شهرداری نیز میشود؛ در اغلب قرارداهای مشارکت در ساخت برای اجرای تعهدات مقاطع و زمانبندی در نظر گرفته میشود که دربرگیرنده ضمانت اجراهای خاص خود است.
  • پرداخت مبلغ اجاره بها مالک در دوره ساخت و ساز؛
  • پرداخت هزینه‌های ساختمان از مرحله شروع تا اتمام کار؛
  • رعایت استانداردها و کیفیت‌ها و موازین قانونی در ساخت و ساز؛
  • اخذ صورت مجلس تفکیکی و پرداخت عوارض یا سایر هزینه های رسمی؛
  • اتمام پروژه در زمان توافق شده؛
  • تحویل ملک به مالک زمین براساس موارد توافق شده.

از سوی دیگر براساس اصول کلی قرارداد، ممکن است تعهداتی برای طرفین قرارداد وجود داشته باشد که منبع و منشأ آنها عرف است. اینکه کدام تعهد عرفی در قراداد وجود دارد امری نسبی و موضوعی است. پس متن قرارداد را باید به صورت حرفه‌ای و حقوقی تنطیم كنید تا در زمان طرح دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت با خیالی آسوده روند دادرسی را طی كنید.

دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت

مهم‌ترین دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت عبارتند از:

دعاوی علیه سازنده مبنی بر الزام به اخذ پروانه تخریب و نوسازی، دعوای الزام به انجام تعهدات قراردادی، دعوای الزام به اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی ، دعوای الزام به تنظیم تقسیم نامه رسمی،  دعوای الزام مالک به پرداخت بدهی های ملک قبل از شروع عملیات ساخت و ساز، دعوای الزام به تسلیم اصل سند و تحویل ملک. برای اجتناب از دعاوی قرارداد مشاركت در ساخت باید همه‌ی این موارد در قراردادی جامع و كامل قابل پیش‌گیری باشد.

به نمونه قرارداد مشارکت در ساخت نیاز دارید؟

این قرارداد میان سازنده و مالک منعقد شده و به بهبود روابط آن‌ها و اطمینان خاطرشان از انجام به موقع تعهدات، واضح بودن تعهدات و بسیاری از موارد دیگر کمک می‌کند. در حالی که هر گونه سهل انگاری و بی‌توجهی شما به این قرارداد که از اقسام قرارداد های مشارکت مدنی است می‌تواند برای شما دردسرساز باشد بنابراین با کمک گرفتن از این قرارداد می‌توانید آسوده خاطر باشید.

کارشناسان حقوقی وینداد آماده ارائه مشاوره‌های حقوقی در این مورد به شما هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

مراحل-شکایت-از-شرکت-خصوصی
مقالات دعاوی حقوقی

شکایت از شرکت خصوصی چگونه است؟

زمانی یکی از دوستانم در مورد چگونگی شکایت از شرکت های خصوصی سوالی داشت. چالش و دغدغه اصلی او در این مورد چگونگی اقامه و