قرارداد مشارکت مدنی چیست؟ انواع، ویژگی‌ها و نمونه قرارداد

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟ انواع، ویژگی‌ها و نمونه قرارداد

قرارداد شراکت یا همان قرارداد مشارکت مدنی یک قرارداد کاملا کاربردی در فضای کسب و کار است. شما سرمایه‌ای دارید و می‌خواهید از ایده یک فرد استفاده کنید تا سرمایه‌تان را چند برابر کنید. یا بالعکس شما یک دانشجوی پر از ایده‌های ناب هستید ولی پولی برای پیش بردن ایده‌تان ندارید؟ یا شما تعدادی دوست […]

قرارداد شراکت یا همان قرارداد مشارکت مدنی یک قرارداد کاملا کاربردی در فضای کسب و کار است. شما سرمایه‌ای دارید و می‌خواهید از ایده یک فرد استفاده کنید تا سرمایه‌تان را چند برابر کنید. یا بالعکس شما یک دانشجوی پر از ایده‌های ناب هستید ولی پولی برای پیش بردن ایده‌تان ندارید؟ یا شما تعدادی دوست هستید که سرمایه‌ای درکنار یکدیگر دارید و ترجیح می‌دهید با شراکت در سرمایه‌گذاری در کسب و کار، دارایی‌تان را افزایش دهید. در این مقاله با قراردادهای مشارکت در ساخت، مشارکت با بانک و مشارکت خصوصی آشنا خواهید شد.

قرارداد مشارکت چیست؟

قرارداد مشارکت کاری بین دو نفر یا چند نفر قراردادی است که با آن اشخاص حقیقی یا حقوقی سرمایه (مادی یا معنوی) خود را به صورت سهم الشرکه نقدی یا غیر نقدی تقویم کرده و به صورت مشاع و برای انجام کار معین در زمینه فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی برای مدت محدود و به قصد انتفاع بکار می‌گیرند.

برخی افراد به جای تنظیم قرارداد مکتوب به شراکت شفاهی اکتفا می‌کنند که تبعات زیادی را برای آن‌ها دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات آن، نداشتن سند در صورت بروز اختلاف است.

انواع قراردادهای مشارکت مدنی و کاربردهای آن چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی موارد استفاده از قرارداد مشارکت مدنی را نام ببریم، به این صورت است:

صادرات کالا، خدمات، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، بازرگانی داخلی، احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی و واردات ماشین‌آلات، مواد اولیه و ابزار کار.

اما معروف‌ترین شکل قراردادهای مشارکت مدنی در سه شکل قرارداد مشارکت در ساخت، مشارکت مدنی با بانک و مشارکت مدنی خصوصی است که می‌تواند به صورت قرارداد مشارکت سه جانبه، دو جانبه یا بیشتر باشد.

1- قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت قراردادی است که بین یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده منعقد شده و به واسطه آن بر ساخت ساختمانی با مشخصات معین توافق می‌کنند. در این قرارداد آورده یا همان سرمایه مالک، زمینی است که ساختمان در آن ساخته می‌شود. سرمایه سازنده نیز هزینه‌هایی است که در حین عملیات ساخت متحمل می‌شود. نهایتاً هر کدام از طرفین مطابق توافقشان از سهمی از ساختمان ساخته شده بهر‌ه‌مند خواهند شد.

نکته‌ای که در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت اهمیت بسیاری دارد پیش‌بینی ضمانت اجرای موثر در قرارداد و ذکر دقیق شروط قرارداد است. هرچه این شرایط به طور دقیق‌تر و شفاف‌تر بیان شود از بروز اختلافات در آینده جلوگیری می‌شود.

به عنوان مثال اگر سازنده پس از تخریب ملک از ساخت آن ممانعت کند قطعا مالک متحمل ضرر سنگینی خواهد شد، پیش بینی ضمانت اجرا موثر در این مواقع مانند تعیین خسارت درخور توجه در صورت توقف کار از جانب سازنده و یا الزام وی از جانب دادگاه می تواند نقش موثری در پیشبرد قرارداد مذکور داشته باشد.

نکات حقوقی نمونه قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت علی‌رغم کثرت استعمال آن قرارداد ساده‌ای نیست و نکات حقوقی متعددی باید در آن رعایت شود. از جمله:

تعهدات طرفین قرارداد

  • تعهدات مالک: بارزترین تعهد مالک، تسلیم ملک به سازنده برای اجرای عملیات ساخت است. حتی اگر این تعهد در قرارداد برای مالک ذکر نشده باشد نیز چنین تعهدی برای وی مفروض است؛ چرا که بدون تسلیم ملک از جانب مالک به سازنده اساساً امکان اجرای عملیات ساخت وجود نخواهد داشت.
  • تعهدات سازنده: مهم‌ترین تعهدات سازنده و یا مجری طرح را نیز می‌‌توان شامل پیشبرد عملیات ساخت، الزام به تحویل ملک در زمان مقرر، رعایت اصول استاندارد ساخت، پرداخت هزینه‌های ساختمانی و اداری پروژه و پرداخت اجاره بها به مالک در طول دوره ساخت برای اسکان موقت مالک، ارائه گزارشی از عملکرد خود به مالک در دوره‌­های زمانی مقرر، اخذ پایان کار و پرداخت جرائم به شهرداری دانست.

تعیین سهم الشرکه طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت

سهم الشرکه طرفین در قرارداد باید بیان شود تا از بروز اختلافات در آینده جلوگیری شود. برای محاسبه سهم الشرکه طرفین باید ابتدا آورده هر یک از طرفین قیمت‌گذاری شده و سپس قیمت مقرر تقسیم بر ارزش کل پروژه (ارزش کل سرمایه‌گذاری) شود.

اهمیت تعیین درصد برای سهم الشرکه از این جهت است که به عنوان مثال اگر سهم الشرکه مالک به سازنده ۶۰ به ۴۰ باشد و حاصل عملیات ساخت یک آپارتمان ۱۰ واحدی باشد در این حالت ۶ واحد آپارتمان سهم مالک و ۴ واحد آپارتمان سهم سازنده می‌­شود.

نکته دیگری که در قراردادهای مشارکت در ساخت باید به آن توجه کرد ذکر شروط قرارداد است. هرچه شرایط به طور دقیق تر و شفاف تر بیان شود از بروز اختلافات در آینده جلوگیری می شود، از جمله شروطی که در این قرارادادها بسیار بحث برانگیز است، میزان آورده های طرفین و عایدی آنان، زمان تحویل املاک، زمانبندی پیشرفت کار، مصالح به کار گرفته شده در روند ساخت، کیفیت مصالح و امثالهم است.

قرارداد مشارکت مدنی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

2- قرارداد مشارکت مدنی بانک

قرارداد مشارکت مدنی بانک برای مواردی است که یک فرد می‌خواهد یک سرمایه‌گذاری انجام دهد و به تبع آن با دریافت سرمایه از بانک، بانک را نیز در سرمایه‌گذاری خود شریک کند. برای انعقاد قرارداد مشارکت مدنی با بانک باید مدارک زیر ارائه شود: اطلاعات هویتی، موضوع مشارکت، میزان سرمایه مورد نیاز، حداکثر مدت مشارکت، پیش‌بینی خرید، هزینه و فروش، سهم سود پیشنهادی متقاضی و وثیقه‌هایی که برای ضمانت حسن انجام کار باید به بانک سپرده شود.

نحوه شراکت سرمایه و سود در مشارکت با بانک

بانک یا سایر موسسات مالی می‌توانند تا ۸۰ درصد کل سرمایه را در یک شرکت مدنی در اختیار بگیرند و همچنین فروش اقساطی سهم‌الشرکه نیز در این حالت امکان‌پذیر است. پرداخت سهم الشرکه بانک در مشارکت مدنی، به‌صورت یکجا و نقدی انجام نمی‌شود بلکه به‌صورت چند مرحله‌ای است. همچنین در قرارداد مشارکت مدنی با بانک صرفا درصدی از سرمایه مذکور توسط بانک تامین می‌گردد و در اواخر هر سال، بانک، سود به دست آمده از شراکت را بین طرف مقابل و خود تقسیم می‌کند. تقسیم سود شراکت با توجه به سرمایه هر دو طرف بین آن‌ها انجام خواهد شد و بانک همانند دیگر سهامداران به نسبت سرمایه در سود شرکت سهیم می‏‌شود.

در قرارداد مشارکت مدنی با بانک، هزینه‌های قابل قبول منحصر به هزینه‌های‎ اصلی نبوده و هر نوع هزینه دیگر با توافق طرفین می‌تواند در قرارداد قید شود.

3- قرارداد مشارکت مدنی خصوصی

نمونه قرارداد مشارکت مدنی خصوصی نیز شکل دیگری از این قراردادها است که به وسیله آن یک طرف سرمایه مادی خود و طرف دیگر مهارت یا تخصص خود را برای مشارکت در میان می‌گذارد.

در این حالت طرف اول را مالک و طرف دوم را عامل می‌نامند. در واقع همان قول معروف:‌«کار از من، سرمایه از تو.»

قراردادهای مشارکت مدنی خصوصی کاربردهای زیادی دارد و در موضوعات مختلف و گوناگونی به‌کار می‌رود. برای مثال در نظر بگیرید که شما یک واحد آپارتمان اداری دارید، که آن را به افرادی می‌سپارید تا در این واحد یک مرکز سلامت احداث نمایند. در این حالت اگر نمی‌خواهید صرفا روابطتان در حد روابط موجر و مستاجر باشد و به عبارت بهتر، می‌خواهید شما هم سهمی از عواید مرکز سلامت داشته باشید، بدون اینکه دخالتی در مدیریت و عملیات مرکز مذکور داشته باشید، می‌توانید از مزیت انعقاد قرارداد مشارکت مدنی خصوصی بهره‌مند شوید.

اگر شما هم به دنبال تنظیم قرارداد مشارکت مدنی هستید، می‌توانید همین الان از مشاور حقوقی متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.

نکات حقوقی قرارداد مشارکت خصوصی

در اینگونه قراردادها و سایر انواع مذکور، ذکر میزان سهم هریک از طرفین بسیار اهمیت دارد. به نحوی که اگر میزان سرمایه نقدی یا غیر نقدی و سهم طرفین در قرارداد مشخص نشده باشد، اصل بر بالمناصفه بودن سرمایه و سهم آنهاست و تأمین سرمایه اعم از نقدی و غیر نقدی به عهده شرکا است. مدت قرارداد مشارکت مدنی با توجه به هدف فعالیت موضوع قرارداد و موافقت شریک در ابتدای قرارداد معین می‌گردد و طرفین می‌توانند نسبت به تمدید آن به توافق برسند.

مالک می‌تواند برای کنترل فعالیت‌های عامل، فردی را نیز به عنوان ناظر تعیین نماید.

قرارداد مشارکت مدنی مغازه

شراکت در مغازه عموماً زمانی اتفاق می‌افتد که حضور فرد به تنهایی برای شروع کار در مغازه، کفایت نمی‌کند. هدف از این نمونه قرارداد همکاری، مشخصاً جنبه اقتصادی آن است و در صورتی که راه‌های رسیدن به آن به درستی انتخاب شود، در مدت کوتاهی، رونق کاری و سود قابل توجهی بدست خواهد آمد به همین دلیل از مهم‌ترین اقداماتی که باید حتما انجام دهید تهیه نمونه قرارداد شراکت بین دو نفر در مغازه است.

موفقیت در شراکت، مهم‌ترین نتیجه داشتن یک قرارداد اصولی است. با دریافت نمونه قرارداد شراکت در مغازه و آموزش آن، یک مشارکت حرفه‌ای و بی‌دغدغه داشته باشید.

قرارداد مشارکت طبق ماده ۱۰ قانون مدنی و آثار آن

اصل آزادی قراردادها در ماده ۱۰ قانون مدنی آمده است. طبق ماده ۱۰ قانون مدنی: قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.

اصل آزادی اراده چهار اثر مهم دارد:

  • طرفین می‌توانند آزادانه شرایط و آثار قرارداد را تعیین کنند؛
  • اثر قرارداد محدود به کسانی است که در قرارداد حضور داشته‌اند؛
  • قرارداد به تراضی طرفین منعقد می­‌شود و نیاز به تشریفات خاصی، آنگونه که در برخی عقود معین وجود دارد نیست؛
  • طرفین قرارداد ملزم به رعایت مفاد قرارداد هستند.

قرارداد‌های مشارکت مدنی به افراد این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ثبت شرکت و پرداخت مالیات، بتوانند فعالیت‌هایی شبیه به فعالیت‌های تجاری انجام دهند.

نحوه تعیین مدیران شرکت

با انعقاد این قرارداد شرکتی در راستای آن تشکیل می‌شود که مدیرانی از بین خود شرکا وظیفه هدایت شرکت را بر عهده می‌گیرند.

نحوه تعیین مدیران شرکت به این صورت است که شرکا و یا شرکایی که بیش از نصف سرمایه را در اختیار دارند مدیرانی را از بین خودشان انتخاب می‌کنند. این مدیران از زمان تشکیل شرکت تا انحلال شرکت در این سمت باقی می‌مانند، مگر آن که شرکایی که بیش از نصف سرمایه را دارند، درخواست عزل او را کنند.  در چنین حالتی مدیر عزل شده یک ماه زمان دارد تا گزارش اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از طرف شرکت را ارائه دهد. البته خود مدیران هم می‌توانند درخواست کناره‌گیری کنند و در این حالت نیز موظف اند گزارش عملکردشان را ارائه کنند.

تعداد مدیرانی که باید انتخاب شوند اصولا ۵ نفر است که وظیفه نظارت و مدیریت نوع و نحوه سرمایه گذاری شرکت را بر عهده دارند. از بین این مدیران یک نفر به عنوان مدیر اجرائی انتخاب می شود که تنها اوست که حق الزحمه دریافت می کند؛ می توان برای روشن‌تر شدن مطلب به توضیحات این نقش در تفاهم نامه بنیان گذاران مراجعه کرد.

نکات قرارداد مشارکت مدنی

  • هر سرمایه گذاری که توسط شرکت انجام می شود به نمایندگی از تمامی شرکا است و مدیران ذیل تمامی اسنادی که در این رابطه امضا می‌کنند نمایندگی خود را اظهار می‌کنند.
  • مسئولیت نسبت به سرمایه گذاری‌ها و عملیات شرکت بر عهده کلیه شرکا است و در مقابل مراجع دولتی و قضایی و شخص ثالث تمامی شرکا پاسخگو می باشند.
  • مسئولیت پرداخت مالیات، حق بیمه و حقوق دولتی مربوط به شرکت با تمامی شرکا است.
  • اگر سندی به نام یک یا چند تن از شرکا باشد، پرداخت مالیات آن سند و حقوق دولتی مربوط به آن برعهده تمام شرکا است. حتی اگر شرکت منحل شود.
  • اگر فوت شریک رخ دهد و قائم مقام جایگزین او شود، نیاز به تایید سایر شرکا نیست ولی برای ورود عضو جدید باید موافقت شرکایی که بیش از نصف سرمایه را در اختیار دارند وجود داشته باشد.
  • برای خروج از شرکت، باید سه ماه جلوتر درخواست خروج توسط شریک به مدیر اجرائی تسلیم شود، و مدیر اجرائی نیز یک هفته از تاریخ دریافت درخواست فرصت دارد که به سایر شرکا اطلاع دهد. در این حالت به این منظور جلسه ای تشکیل می شود و سایر شرکا تصمیم می‌گیرند که یا سهم الشرکه آن شریک را خریداری کنند و یا با او تسویه کنند. برای تسویه نیز میزان آورده شریک به علاوه سود احتمالی متعلق به او که هنوز پرداخت نشده به او پرداخت می گردد.

وام مشارکت مدنی چه شرایط و مقرراتی دارد؟

قرارداد مشارکت مدنی، یكی از عقود معین قانون مدنی است. در این قرارداد تسهیلات لازم در اختیار اشخاصی كه در امر تولید اشتغال دارند قرار می‌گیرد. بانک موظف است قبل از عقد قرارداد، عملیات موضوع مشارکت مدنی را در حد نیاز بررسی و اطمینان حاصل کند که اصل سرمایه و سود مورد انتظار در طول مشارکت مدنی قابل برگشت باشد.

به همین دلیل بانک‌ها در جهت گسترش فعالیت‌های اقتصادی بخش‌های مختلف تولیدی، قسمتی از سرمایه در گردش واحدهای مذکور را در قالب قرارداد مشارکت مدنی (وارداتی ـ صادراتی و بازرگانی داخلی) تامین می‌نمایند. اعطای تسهیلات مشارکت مدنی در بخش‌های خصوصی، دولتی و تعاونی مجاز می‌باشد.

با توجه به سیاست جدید بانک مرکزی و بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات (وام) با توجه به موارد زیر در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد: نوع مشتری جدید یا قدیمی بودن، معدل موجودی، کارکرد حساب مشتری نزد شعبه وام دهنده و غیره.

چند روز قبل از پرداخت وام، متقاضی باید مبلغ ۵ الی ۳۰ درصد کل وام را در یک حساب جاری قرض الحسنه غیر قابل برداشت تا پایان مدت تسهیلات سپرده گذاری نماید.

لازم به ذکر است که در ظاهر نرخ سود وام‌ها در سال جدید کاهش پیدا کرده است. در عین حال با توجه به مبلغ سپرده گذاری قرض الحسنه بلوکه شده نزد بانک وام دهنده، نرخ سود تسهیلات دریافتی حداقل ۲۸ درصد است.
در ضمن با توجه به اوضاع مالی هر بانک سیاست سپرده‌گذاری و زمان سپرده‌گذاری قبل از دریافت تسهیلات و یا حتی قبل از تشکیل پرونده نزد شعبه بانک (وام دهنده) متفاوت می‌باشد.

قرارداد مشارکت مدنی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شرایط و مقررات اعطای تسهیلات مشارکت مدنی

1. موضوع مشارکت باید مشخص باشد و اعطای تسهیلات مشارکت مدنی منوط به بررسی کارشناسی می‌باشد.
2. حداکثر مشارکت بانک در قرارداد مشارکت مدنی معادل ۸۰% کل سرمایه مشارکت مدنی است. (به استثنای مشارکت مدنی صادراتی به صورت L.C)
3. سهم الشرکه شرکاء باید طبق قرارداد یکجا واریز شود. همچنین به موازات پیشرفت عملیات اجرایی به نسبت سهم‌الشرکه طرفین از حساب مذکور برداشت و به حساب مشتری واریز خواهد شد.
4. مشارکت مدنی پس از اتمام قرارداد و با درخواست مشتری می‌تواند به فروش اقساطی تبدیل شود.
5. مدت قرارداد: مشارکت مدنی از جمله تسهیلات کوتاه مدت بوده و موضوع قراردادهای مربوطه می‌بایستی حداکثر ظرف مدت یک سال خاتمه و تسویه گردد. البته مدت قرارداد مشارکت مدنی در شرایط خاص و به تشخیص بانک قابل افزایش می‌باشد.
6. نرخ سود: نرخ سود متعلقه باتوجه به بخش فعالیت متقاضی متغیر می‌باشد.

جمع‌ بندی

قراردادهای مشارکت مدنی از قراردادهای پر کاربرد در فضای کسب و کار است. از این نوع قراردادها برای شراکت در موضوعات مختلف استفاده می‌شود که می‌تواند در قالب شراکت سرمایه و تخصص، فقط سرمایه یا به هر نوع دیگری باشد. در این زمینه باید مراقب تنظیم قرارداد مشارکت تضامنی و مشارکت ربوی نیز باشید.

طرفین قرارداد مشارکت مدنی می‌توانند اشخاص حقیقی، بانک‌ها و شرکت‌ها باشند و آن‌ها را جهت اهداف مختلفی تنظیم کنند. در صورتی که برای کسب‌وکار یا سایر امور خود نیاز به شراکت و همکاری با سایر اشخاص را دارید می‌توانید مشاوره‌های لازم در خصوص تنظیم قرارداد مشارکت و انواع مختلف آن مثل انواع عقود اسلامی از تیم کارشناسان حقوقی وینداد دریافت کنید.

سوالات متداول

مهمترین قراردادهای مشارکت مدنی کدامند؟

مشارکت مدنی بانک، مشارکت مدنی خصوصی و مشارکت مدنی کسب‌وکار مهمترین قراردادها در این زمینه اند.

سهم و سود در مشارکت مدنی چگونه تقسیم می‌شود؟

رسیدگی به سهم و سود با کمک حسابرس انجام می‌شود. در این نوع قرارداد باید آورده هر یک از دو طرف به تفصیل در قرارداد ذکر شود تا در ادامه شرکا برای تعیین سود طرفین، به مشکل برنخورند. عموماً پرداخت سود سالیانه در این قرارداد مشارکت برعهده مالک است.

4.1/5 - (18 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

13 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
احمد عمویی
احمد عمویی
1 سال پیش

سلام وقت بخیر
قرارداد مشارکت مابین هشت تعاونی صیادی در امر پرورش ماهی به چه صورت باید باشد که طرفین به تعهدات خود اقدام وعمل کنند

رامین غیابی 09129621336
رامین غیابی 09129621336
2 سال پیش

راجع به قراردادمشارکت مدنی مشاوره میخواهم ونیاز به دفاعیه ای دارم برای دادگاه چگونه باشما ارتباط برقرارکنم

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  رامین غیابی 09129621336
2 سال پیش

سلام،

جهت برطرف نمودن ابهامات و سوالات خود در این زمینه، می توانید از طریق لینک ذیل درخواست مشاوره تلفنی با وکلای متخصص این حوزه در ارتباط باشید:

https://vindad.com/advice/add/

با احترام،
تیم حقوقی وینداد

محمد ف
محمد ف
3 سال پیش

سلام
قرارداد مشارکتی داشته ام که تامین سرمایه با من و انجام کار با شریک بوده است. در این قرارداد حق فسخ به طرفین بنا به صلاحدید خود داده شده است. بنده درخواست فسخ قرارداد را دادم و طرف دوم در قرارداد نوشت که این قرارداد به درخواست طرف اول فسخ شده و نوشت که متعهد میشود تمامی مطالبات من را در موعد مشخص پرداخت نماید منتها وی متواری شده است و بنده بعد از ارسال اظهارنامه فسخ درخواست تأیید فسخ را از دادگاه کردم منتها دادگاه میگوید این قرارداد با توافق طرفین فسخ شده و حکم فسخ بر آن جاری نیست و اقاله است منتها به این نکته توجه نشده است که فسخ به درخواست من فسخ شده است و ما در متن ننوشته ایم با توافق طرفین. آیا میتوانم به این رای اعتراض کنم و اصلا نیازی به این کار هست تا نهایتا بتوانم از دادگاه حکمی مبنی بر الزام طرف مقابل به پرداخت پول خود بنمایم؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد ف
3 سال پیش

سلام
وقتتون بخیر
لطفا یک شماره تماس برای ما ارسال کنید تا کارشناسان حقوقی وینداد جهت راهنمایی با شما تماس بگیرند.

موفق باشید

داود فغفوری
داود فغفوری
3 سال پیش

سلام سه ماه پیش جهت وارد کردن دستگاهی با یک شرکت مشارکت مدنی انجام دادم و مدت قرارداد سه ماهه بود حالا دستگاه تو گمرک هست و شرکت اقدام به تمدید قرارداد نمیکند و پولم را هم نمی‌دهد
آیا با اتمام تاریخ قرارداد.قرارداد به کلی فسخ میشه یا تا تسویه نکند به قوت خود باقی است؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  داود فغفوری
3 سال پیش

سلام
بایستی قرارداد شما مورد مطالعه قرار گیرد.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

تلاوتی
تلاوتی
3 سال پیش

با عرض سلام و قت بخیر؛
آیا ممکن است بتوان یک صندوق خصوصی که در زمینه واگذاری وام های قرض الحسنه فعالیت می کند را در قالب یک شرکت مدنی ثبت نمود؟ آیا ثبت این صندوق به عنوان شرکت مدنی مناسب تر است یا اینکه در قالب یک شرکت تجاری ثبت شود؟ (البته مراد از ثبت صندوق مورد سخن در قالب های مرقوم، استفاده از خدماتیست که منجربه رشد و عملکرد وسیعتر صندوق شود)

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  تلاوتی
3 سال پیش

سلام
مشارکت مدنی مفهومی متفاوت از شرکت هایی است که با ثبت در اداره ثبت شرکت ها شخصیت حقوقی می یابند. مشارکت مدنی قراردادی است که طرفین آن جهت انجام موضوعی یا اشتراک حقوق یا منافع خود با یکدیگر منعقد می کنند. جهت فعالیت در قالب صندوق های قرض الحسنه لازم است که نسبت به ثبت آن ها در اداره ثبت شرکت ها در قالب موسسات غیرانتفاعی اقدام نمایید، مشروط بر آنکه فعالیت های این صندوق صرفا قرض الحسنه باشد. لازم به ذکر است این موضوع از اطلاعات نیروی انتظامی نیز استعلام می گردد.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

محمد
محمد
3 سال پیش

شخصی به من پیشنهاد داد که سرمایه نقدی از من و کار کشاورزی از اوباشد و در پایان سودنصف نصف. من ۶۰تومن هزینه کردم و در پایان ۷۵ تومان مانده داریم که ۶۰تومن من جزو همین پول است البته قرارداد دوساله هست و ما در پایان سال اولیم.سوال اینجاست که من باید ۶۰ تومان را بردارم بقیه را تقسیم کنیم یا سرمایه اولیه را نباید بردارم؟. ایشان براین عقیده هستند ک سرمایه ایشان نیز کارشان بوده که به اشتراک گذاشتند.نحوه تقسیم چگونه است؟

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  محمد
3 سال پیش

سلام
اگر به دنبال رجوع از عقد مشارکت یعنی بر هم زدن آن هستید، بایستی به قرارداد خود رجوع کنید. در صورتی که ضمن عقد خارج لازم مبادرت به انشای عقد نموده باشید، با توجه به اینکه برای قرارداد مدت تعیین شده است تا پایان 2 سال،این عقد قابل رجوع و برهم زدن نیست در غیر اینصورت می توانید آن را برهم بزنید.
در صورتی که به دنبال برداشت از مبلغ سرمایه اولیه هستید یعنی مبلغی که در قرارداد به عنوان آورده شما ذکر شده است،این اقدام شما به منزله ی خروج از مشارکت و رجوع از آن است. در این خصوص نیز توجه کنید که توضیحات فوق در خصوص قابلیت رجوع اعمال می گردد. تنها در صورتی قادر خواهید بود هزینه های خود را برداشت نمایید که سودی عاید شرکت گردیده باشد. ضمنا نیمی از مبلغ 60 تومان هزینه، سهم شما می باشد و پرداخت تنها 30 هزار تومان برعهده ی شریک شما می باشد.
در صورتی که در قرارداد مشارکت سرمایه شریک شما کار یا مهارت وی عنوان شده است، و سود و زیان نیز به طور مساوی برای طرفین پیش بینی شده باشد، تمامی هزینه ها نیز تقسیم میگردد.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

م نجاتی
م نجاتی
5 سال پیش

آیا مشارکت مدنی میتواند نام و مهر داشته باشد و شما میتوانید یک قرارداد برای آن تنظیم کنید؟

مهرنوش فتاحی
مهرنوش فتاحی
در پاسخ به  م نجاتی
5 سال پیش

با سلام
در صورتی که منظور شما قرار دادن نام و مهر شرکت در انتهای قرارداد است، این امکان وجود دارد. قرارداد مشارکت مدنی در بانک قراردادهای وینداد موجود می باشد. https://vindad.com/legalforms/قرارداد-مشارکت-مدنی
در صورتی که تمایل دارید این قرارداد به صورت اختصاصی برای شما تنظیم شود می توانید از بخش تنظیم و بررسی قرارداد درخواست خود را مطرح نمایید. https://vindad.com/demand/add/
با احترام
تیم حقوقی وینداد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت و همکاری دو نفره شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت و همکاری دو نفره شما را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط