شرکت مسئولیت محدود چیست و چگونه تشکیل می شود؟

شرکت مسئولیت محدود چیست و چگونه تشکیل می شود؟

شرکت مسئولیت محدود بعد از شرکت های سهامی از رایج‌ترین شرکت‌ها در قانون تجارت و بین کسب‌وکارها است. به دلیل آنکه شرایط لازم جهت ثبت این شرکت آسان‌تر از سایر شرکت‌های تجاری است همواره انتخاب عده‌ زیاد‌ی برای ثبت و تاسیس بوده‌است. در این مطلب وینداد قصد داریم بررسی کنیم که شرکت مسئولیت محدود چیست […]

شرکت مسئولیت محدود بعد از شرکت های سهامی از رایج‌ترین شرکت‌ها در قانون تجارت و بین کسب‌وکارها است. به دلیل آنکه شرایط لازم جهت ثبت این شرکت آسان‌تر از سایر شرکت‌های تجاری است همواره انتخاب عده‌ زیاد‌ی برای ثبت و تاسیس بوده‌است. در این مطلب وینداد قصد داریم بررسی کنیم که شرکت مسئولیت محدود چیست و چه ماهیتی دارد و به چگونگی تشکیل آن بپردازیم.

شرکت مسئولیت محدود چیست؟

این شرکت از جمله شرکت‌های سرمایه‌ای قانون تجارت محسوب می‌شود. بر طبق ماده 94 قانون تجارت، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.

در هنگام ثبت شرکت باید عنوان مسئولیت محدود در ادامه نام آن درج شود. علاوه بر این نام شرکت نباید متضمن نام هیچیک از شرکا باشد، چراکه بر طبق ماده 96، شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده و در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت. به این صورت که نه به اندازه سرمایه خود بلکه به میزان تمام بدهی شرکت مسئول است.

شرکت مسئولیت محدود چگونه تشکیل می‌شود؟

همانطور که بیان شد این شرکت از جمله شرکت‌های تجارتی است و موضوع آن حتما باید امور تجاری باشد. در ادامه مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود به طور کلی بیان شده‌است؛

  • استعلام نام شرکت مسئولیت محدود در سامانه ثبت شرکت‌ها
  • فراهم نمودن مدارک لازم برای ثبت شرکت
  • به سایت اداره ثبت مراجعه کنید و در سامانه در منوی پذیرش تاسیس، گزینه مسئولیت محدود را انتخاب کنید.
  • سپس با پر کردن فرم مربوط به مشخصات موسسین مراحل ثبت شرکت شما آغاز می‌شود.
  • مرحله بعد انتخاب نام شرکت مسئولیت محدود است. در همین حین باید برای شرکت به ترتیب اولویت ۵ نام انتخاب کنید تا در نهایت یکی از نام‌ها تأیید شود.
  • در گام بعدی مدت اعتبار شرکت مسئولیت محدود و موضوع فعالیت شرکت مسئولیت محدود، نشانی شرکت، سرمایه شرکت را وارد نموده، سپس سمت اشخاص و نام شرکاء و سهام هر یک از آنها را مشخص نمایید. توجه کنید اگر شرکت دارای شعبه دیگری است باید مشخصات آن معرفی گردد.
  • پس از تأیید اطلاعات توسط اداره ثبت باید اساسنامه و شرکت نامه را در سایت بارگذاری کنید و چنانچه با ضوابط مندرج در سایت همخوانی دارد، آن را تایید نهایی کنید.
  • در مرحله بعد اداره‌ی ثبت از بین نام‌های پیشنهادی یک نام را انتخاب کرده و تایید می‌کند.
  • بعد از این، نوبت به اوراق مربوط به اطلاعات شرکت است که باید توسط تمامی اعضا به امضا برسد. سپس قالب پاکتی ثبت شرکت‌های مسئولیت محدود به رنگ قرمز که در باجه‌های پستی معتبر موجود است، به اداره ثبت شرکت‌های شهرتان پست کنید.
  • در نهایت، پس از تأیید تمام مدارک، شماره ثبت به شما داده می‌شود و باید آگهی رسمی تاسیس را در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به چاپ برسانید

معایب شرکت مسئولیت محدود چیست؟

با وجود همه‌ مزایای شرکت مسئولیت محدود، می‌توان معایبی را نیز برای آن در نظر گرفت؛

  • در بسیاری موارد به دلیل آنکه مسئولیت شرکا در حد سهم‌الشرکه آن‌ها است، اشخاص برای فرار از مسوولیت و اجرا نکردن تعهدات خود این شرکت را تشکیل می‌دهند.
  • در مواردی پذیره‌نویسی و پرداخت تمام سهم‌الشرکه به صورت صوری انجام می‌شود و ورقه‌ای به عنوان سهم‌الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل نقل و انتقال صادر نمی‌گردد.
  • علاوه بر این، بر طبق ماده 103 قانون تجارت، در این شرکت،  نقل و انتقال سهام آزادانه صورت نمی‌گیرد بلکه موکول گشته‌است به رضایت عده‌ای از شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه را داشته باشند و اکثریت محدودی را نیز دارا باشد.
  • نقل و انتقال باید به موجب سند رسمی باشد.
  • همچنین به این دلیل که شرکت سرمایه می‌باشد نه شخص، پس با فوت یا ورشکستگی و یا محجوریت شرکا،شرکت منحل نمی‌گردد.
  • ضمن اینکه، در ماده 95 قانون تجارت، در اسم شرکت باید حتماَ عبارت مسئولیت محدود قید گردد تا کسانی که با شرکت معامله می کنند متوجه این موضوع باشند که با شرکتی معامله می‌کنند که مسئولیت شرکا محدود به سرمایه آنان است.
  • مطابق ماده 112 قانون تجارت، هیچ شریکی را نمی توان مجبور به ازدیاد سهم الشرکه خود نمود و این مورد به دلیل پذیرش اراده اشخاص در افزایش سرمایه می‌باشد.

هزینه های تشکیل شرکت مسئولیت محدود به چه صورت است؟

همیشه در ابتدا یک کسب‌وکار و بخصوص شرکت‌های تجاری برآورد هزینه ثبت آن نیز بسیار اهمیت دارد. در این شرکت محدودیتی در زمینۀ فعالیت خود ندارند و می‌توانند به راحتی در همۀ حوزه‌های تجاری مرتبط کار کنند.هزینه‌های مربوط به این شرکت به چند دسته تقسیم می‌شود؛ نخست سرمایه اولیه برای ثبت است که حداقل سرمایه برای ثبت شرکت مسئولیت محدود مبلغ یک میلیون ریال است و سایر هزینه‌ها عبارتند از؛

  • هزینه تعیین نام در سامانه ثبت شرکت و تعیین نام به مبلغ ۵،۰۰۰ (پنج هزار تومان)
  • تهیه پاکت پستی و تحویل مدارک ثبت به باجه های پستی منتخب ثبت شرکت ها و هزینه پست که جمعا حدود ۵۰۰۰۰ (پنجاه هزار تومان) است.
  • هزینه حق الثبت در اداره ثبت به مبلغ حدودی ۵۰۰۰۰ (پنجاه هزار تومان)
  • چنانچه امور ثبت شرکت خود را به شرکتی بسپارید کارمزد آن شرکت حقوقی حق‌الوکاله آن را نیز باید در نظر بگیرید.
  • پلمب دفاتر(اوراق -دفتر کل وروزنامه+ فیش) (اختیاری) ۱۵۰۰۰۰ ریال
  • مهر شرکت (اختیاری): ۱۰۰۰۰۰ ریال

علاوه بر آن هزینه‌های دیگری برای ثبت شرکت مسئولیت محدود وجود دارد. مجموعه وینداد با در نظر گرفتن هزینه این فرایند صفر تا صد این کار را برای شما انجام می‌دهد و تضمین می‌دهد در طی فرایند ثبت شرکت به مبلغ در نظر گرفته شده برای ثبت شرکت افزوده نشود.

هزینه‌ آگهی روزنامه در ایران چقدر است؟

همانطور که می‌دانید پرداخت هزینه ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت مدارک، اقدامی است که مطابق با قانون تجارت ضروری است. اعلان عمومی از طریق انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار است که هزینه روزنامه رسمی با توجه به تعداد کلمات و اطلاعات ثبتی از ۲۵۰۰۰۰ تومان (دویست و  پنجاه و هزار تومان) به بالا است. در مورد روزنامه کثیر الانتشار نیز با توجه به نوع آن روزنامه بسیار متفاوت است اما نظر به میانگین قیمت و به نسبت کلمات و اطلاعات، حدود ۲۵۰۰۰۰ تومان به بالا است.

فرآیند ثبت شرکت در وینداد چگونه است؟

از آنجایی که کارشناسان ما تجربه زیادی در زمینه ثبت انواع شرکت مسئولیت محدود دارند. تجربه چندین ساله ما باعث شده است با جزئیات ثبت شرکت آشنا باشیم و در کمترین زمان و با مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت، مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود را انجام دهیم، فرآیند ثبت شرکت مسئولیت محدود در وینداد در ۵ مرحله:

  • ثبت درخواست و ارسال مدارک مشتری
  • ثبت اولیه شرکت در سامانه
  • تایید نام شرکت
  • تنظیم مدارک و ارسال به اداره
  • ثبت نهایی شرکت

اگر برای ثبت شرکت خود نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید تیم مشاوران حقوقی وینداد در طول هفته برای حل مسائل حقوقی و ثبتی شما پاسخگو هستند. کافی است با ما تماس بگیرید تا با شرایط و مدارک لازم برای ثبت انواع شرکت ها آشنا شوید.

سوالات متداول

شرکا در این شرکت  از چه حقوقی برخوردار هستند؟

شرکا در این نوع شرکت از حقوق مختلفی برخوردار هستند که با میزان مشخصی از تعداد آرا می‌توانند آن حقوق را اعمال کنند؛ مثل: تغییر تابعیت شرکت، نظارت بر اداره شرکت، تغییر اساسنامه و …

آیا می توان شرکت مسئولیت محدود را به سهامی خاص تبدیل کرد؟

بله، در حال حاضر طبق قانون جدید تصویب شده امکان تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس وجود دارد.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری

مشاوره رایگان امور ثبتی

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان و تخصصی خدمات ثبتی (ثبت شرکت، تغییرات شرکت، انحلال شرکت، پلمپ دفاتر، ثبت برند و ثبت اختراع در ایران و بین المللی) با ما تماس بگیرید.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

راهنمای جامع ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی برخلاف سایر شرکت‌های تجاری مسئولیت زیادی برای شرکای آن ایجاد می‌کند و فقط در مواردی که الزام قانونی دارد اشخاص به دنبال ثبت