صادرات به ترکیه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن

صادرات به ترکیه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن

صادرات به ترکیه از آن جهت که کشور همسایه و هم‌مرز با ایران است یکی از مقاصد محبوب برای تجارت محسوب می‌شود. ترکیه به دلیل داشتن ساختار اقتصادی نسبتاً پیشرفته و وجود زیربناهای قدرتمند توریستی، از بزرگترین کشورهای واردکننده در جهان محسوب می‌شود. بنا به آمار سازمان توسعه تجارت ایران، حجم واردات ترکیه در سال […]

صادرات به ترکیه از آن جهت که کشور همسایه و هم‌مرز با ایران است یکی از مقاصد محبوب برای تجارت محسوب می‌شود. ترکیه به دلیل داشتن ساختار اقتصادی نسبتاً پیشرفته و وجود زیربناهای قدرتمند توریستی، از بزرگترین کشورهای واردکننده در جهان محسوب می‌شود. بنا به آمار سازمان توسعه تجارت ایران، حجم واردات ترکیه در سال ۲۰۱۸ در حدود ۲۲۳ میلیارد دلار بوده است که این رقم از پویایی اقتصاد این کشور حکایت دارد. ترکیه در طول زمان دارای رابطه تجاری مطلوبی با ایران بوده است؛ تا حدی که در سال ۹۶، حجم واردات ایران به ترکیه چیزی در حدود ۴۰۰۰۰ میلیون دلار بوده است. در نتیجه می‌توان گفت کشور ترکیه در سالهای اخیر یکی از بازارهای مطلوب برای صادرکننده‌های ایرانی بوده است.
از آنجا که صادرات از ایران به کشورهای مختلف تابع مقررات و ملاحظات مختلف تجاری و حقوقی است، در این مطلب قصد داریم درخصوص قوانین و مقررات تجاری ایران و نظام گمرکی ترکیه و همچنین فرصت‌های صادرات به این کشور مطالبی را ذکر کنیم. با این حال اگر نیاز به راهنمایی در خصوص صادرات به ترکیه داشتید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

ترکیه و تجارت جهانی

ترکیه در سال ۱۹۹۶ به اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا پیوست و با کاهش موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای و در نتیجه تسهیل تجارت خود، صادرات و واردات این کشور افزایش چشمگیری یافت. به طور میانگین، کشورهایی مانند چین، آلمان، روسیه، آمریکا و ایران بیشترین حجم صادرات به ترکیه را دارند و بیشترین کالاهای وارداتی به این کشور شامل محصولات صنعتی مانند ماشین‌آلات حمل و نقل، مواد معدنی و شیمیایی و سوخت‌های پالایشگاهی، طلا و مواد غذایی هستند.
محصولات صادراتی ایران به ترکیه در چند بخش قابل بررسی هستند. بخش‌هایی مانند صنایع غذایی، ماشین‌آلات مکانیکی، سوخت‌های معدنی و پالایشگاهی، صنایع شیمیایی و… همواره از زمینه‌های مورد علاقه ترکیه برای واردات از ایران بوده است.

در صورتی که برای صادرات کالای خود نیاز به استفاده از قرارداد داشتید می‌توانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید.

همانطور که گفتیم عمده صادرات ایران به ترکیه در بخش‌های ماشین‌آلات صنعتی و مواد شیمیایی صورت می‌گیرد که البته این زمینه‌ها برای بسیاری از تاجران ایرانی، حساس، دشوار و دور از دسترس هستند. اما صادرات در بخش مواد غذایی برای بسیاری از کسب و کارهای ایرانی در بخش‌های خوراکی و کشاورزی فرصت مطلوبی ایجاد می‌کند.

پسته، زعفران، انگور و کشمش، خرما، عسل و هندوانه عمده اقلام صادراتی خوراکی ایران به ترکیه محسوب می‌شوند.

در ادامه برای توضیح شرایط و مسیر صادرات به ترکیه، بخش مواد غذایی را به عنوان مثالی ملموس برای صادرات از ایران در نظر می‌گیریم.

برای صادرات به ترکیه به چه اسناد و مدارکی نیاز است؟

برای صادرات به ترکیه مدارک مختلفی نیاز است که برخی الزامات مربوط به کشور ایران است و هر تاجری برای صادرات باید این مدارک را از کشور مبدا خود دریافت کند. یکی از این مدارک داشتن کارت بازرگانی معتبر است که هر شخص یا شرکتی برای صادرات هر محصولی باید آن را داشته باشد.
از جمله مراحل صادرات کالا گواهینامه‌هایی نظیر گواهی حمل و نقل و گواهی مبدا می‌باشد که از مدارک موردنیاز برای صادرات به این کشور هستند. گواهی مبدا باید از کشور صادرکننده صادر شده و شامل اطلاعاتی نظیر تعداد محصولات صادراتی و همچنین تایید استاندارد بودن آنها در مبدا باشد. این گواهی سبب میشود که کشور ترکیه بتواند نرخ تعرفه‌های خود را به همراه برخی از عوامل دیگر درخصوص محصولات وارداتی اعمال کند و در واقع بتواند نحوه برخورد گمرکی خود را با کالاهای وارداتی معین کند.
اما درخصوص مواد غذایی که در این مطلب آن را به عنوان نمونه بررسی میکنیم، اخذ برخی مدارک خاص نیز ضروری است. اشخاص حقیقی یا حقوقی برای صادرات مواد غذایی مانند میوه‌ها باید ابتدا گواهینامه CE را اخذ کنند. این گواهینامه تطابق محصولات صادراتی را با استانداردهای سلامت و زیست‌محیطی کشور ترکیه تایید می کند.
مدارک دیگر برای صادرات شامل فاکتور فروش و مشخصات کامل و فنی محصولات است. این مشخصات فنی بیشتر در صادرات محصولات صنعتی موردنظر است و در قالب یک کتابچه راهنمای کاربر ارسال می‌شود.
فاکتور پروفرما سندی است که باید در آن مشخصات کامل وارد کننده و محصولات مانند نام تاجر، هزینه‌های حمل، اطلاعات بیمه‌نامه محموله، قیمت هر واحد کالا، تعداد کالا، شیوه تحویل آن و روش پرداخت وجه ذکر شود. این فاکتور از مهمترین اسناد صادراتی به ترکیه است که بایستی با دقت و جزئیات کامل تدوین شود تا مشکلی در صدور کالاها پیش نیاید.
درخصوص مواد غذایی گواهینامه دیگری نیاز است که به گواهی بهداشت معروف است. این گواهی برای هدف حفظ سلامت عمومی شهروندان ترکیه صادر میشود. این گواهی که نبودِ بیماریها و آفات مختلف را تایید می‌کند، در صادرات هرگونه محصول خوراکی مانند گیاهان، دانه‌ها، حیوانات زنده، گوشت، میوه و سبزی‌ها باید اخذ شود.

اگر به فکر رونق صادرات خود هستید مشاوره حقوقی در زمینه صادرات کالا را همین الان دریافت کنید.

قراردادهای حیاتی برای صادرات به ترکیه

یکی از مهم‌ترین ملزومات صادرات به ترکیه داشتن یک قرارداد فروش با واردکننده موردنظر است. فرض کنید که یک تاجر ایرانی قصد صادر کردن هندوانه به ترکیه داشته باشد. علاوه بر مدارک موردنیازی که ذکر شد، وجود یک قرارداد فروش جامع و دقیق امری ضروری است. قرارداد صادرات کالا در زمره قراردادهای فروش قرار می‌گیرد اما نکات حساس بیشتری به نسبت یک قرارداد فروش داخلی دارد چرا که طرف قرارداد یک شخص خارجی است که از لحاظ حقوقی در نظام متفاوتی قرار دارد و ممکن است تفاوت‌های معناداری در دو نظام حقوقی طرفین قرارداد وجود داشته باشد.

در این قرارداد ابتدا بندهای عمومی مانند نام و نشان ثبتی خریدار (واردکننده) و فروشنده (صادرکننده) ذکر می‌شود. سپس موضوع قرارداد و شمار و تعداد دقیق کالا و ارزش معامله (قیمت کالا) نوشته می‌شود. شرایط تحویل، پرداخت، حمل و بسته‌بندی هم موضوعات بسیاری مهمی در تدوین این قرارداد هستند که باید با نهایت آگاهی نگاشته شوند.
همچنین، هر محموله صادراتی باید از بیمه‌نامه یا گواهی بیمه برخوردار باشد و به همین دلیل یکی از مهمترین قراردادهای حوزه صادرات کالا، قرارداد بیمه محموله صادراتی است. فراموش نشود که به طور کلی موضوع بیمه در حقوق ایران موضوعی پیچیده و نیازمند دقت‌نظر است. بنابراین توصیه می‌شود که قرارداد بیمه محموله صادراتی خود را جدی بگیرید.

اگر نیاز به قرارداد جهت پیشبرد اهداف صادراتی خود داشتید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد را ثبت کنید تا کارشناسان حقوقی قراردادی اصولی و مطابق با شرایط شما را برایتان تنظیم کنند.

برای صادرات به ترکیه نباز به راهنمایی دارید؟

کشور ترکیه یکی از بهترین بازارهای آماده واردات را در اختیار دارد. گزینه‌های متعدد صادرات در حوزه‌های مختلف، برای تاجران و شرکت‌های تجاری ایرانی فرصت‌های زیاد تجاری را فراهم کرده است. در این متن، صادرات مواد خوراکی را به عنوان یکی از گزینه‌های صادرات بررسی کردیم و تا حدودی به قوانین و مقررات گمرکی کشور ترکیه پرداختیم. آنچه مسلم است، در این مطلب فرصت پرداختن کامل به موضوع صادرات به ترکیه نبوده است. به خصوص در مبحث قراردادهای فروش و صادرات، بیمه‌نامه، حمل و نقل و… موارد بسیار زیادی وجود دارد که نیازمند دقت و توجه به شرایط مخصوص به هر مورد دارد. ما در وینداد آماده مشاوره و ارائه راهنمایی برای صادرات و فروش کالای شما به کشور ترکیه هستیم و با اشراف کامل به قوانین گمرکی و تجاری ایران و ترکیه، سعی در مهیا کردن بستری امن برای صادرات به این کشور داریم.

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط