صادرات به عمان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن

صادرات به عمان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور!

صادرات به عمان این روزها در ایران تبدیل به یک بازار رقابتی کسب و کار شده است زیرا در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور عمان با رشد چشمگیری همراه بوده و میزان مبادلات تجاری این کشور با کشورهای دیگر جهان افزایش یافته است و با پتانسیل خوبی که در بازار مصرف ایجاد کرده، کشورهای همسایه […]

صادرات به عمان این روزها در ایران تبدیل به یک بازار رقابتی کسب و کار شده است زیرا در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور عمان با رشد چشمگیری همراه بوده و میزان مبادلات تجاری این کشور با کشورهای دیگر جهان افزایش یافته است و با پتانسیل خوبی که در بازار مصرف ایجاد کرده، کشورهای همسایه از جمله ایران برای نفوذ در این بازار در حال رقابت می‌باشند. از طرفی صادرات کالا در دنیای امروز به واسطه گسترش تکنولوژی و نیاز کشورها به یک‌دیگر جهت تکمیل منابع خود، به موضوعی بیش از پیش مهم تبدیل شده است که نیازمند داشتن اطلاعات در خصوص قوانین صادرات کالا و ورود به این حوزه می‌باشد. 

ما در این مطلب هرآنچه که باید در مورد کشور عمان، صادرات به عمان و شرایط آن بدانید را توضیح داده‌ایم.

معرفی کشور عمان

عمان کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیره عربستان است که از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می‌شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه بوده و دارای مرز دریایی با ایران است.

همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولیدکننده متوسطی است. کشاورزی و ماهی‌گیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع جایگزین دیگر گردشگری است.

چرا صادرات به عمان؟

عمان از سال ۲۰۰۰ به عضویت سازمان تجارت جهانی در آمده و با جمعیت حدود ۴.۵ میلیون نفری خود حدود ۰.۱۵ درصد از واردات جهان را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است و بر اساس پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول، درآمد سرانه عمان بر اساس قدرت برابری خرید از بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بالاتر است و تا سال ۲۰۲۰ به طور متوسط سالانه ۱.۳۴ درصد رشد خواهد یافت. براساس طبقه بندی اخیر بانک جهانی نیز، عمان در گروه کشورهای با درآمد بالا طبقه بندی شده است. به همین دلیل می‌توان گفت بازار مصرف بالقوه‌ای برای کالاهای غیرنفتی در همسایگی دریایی ایران قرار گرفته است.

در ایران اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی، منجر به لزوم دسترسی به بازارهای خارجی شده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور، بازار مصرف نسبتاً قابل توجهی در عمان وجود دارد.

اگر در زمینه صادرات به عمان و قراردادهای بین المللی نیازمند اطلاعات بیشتری هستید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد جهت بهره‌مندی در این زمینه و نیز تنظیم یا بررسی قراردادهای بین المللی خود استفاده کنید.

اسناد همکاری اقتصادی ایران و عمان کدامند؟

اگرچه روابط اقتصادی میان ایران و عمان از رشد و توسعه متوازن با روابط سیاسی برخوردار نمی‌باشد اما با امضای برخی اسناد مهم میان دو كشور بسترهای لازم جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود به منظور ارتقاء سطح همكاری‌های اقتصادی فراهم گردیده است. این اسناد عبارتند از:

موافقتنامه بازرگانی، موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل، موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت‌نامه كشتیرانی بازرگانی، موافقت‌نامه همكاری حمل و نقل هوائی، و موافقت‌نامه بین المللی تاسیس كریدور بین المللی ترانزیت كالا و مسافر (كه در اردیبهشت ۱۳۹۰ بین پنج كشور ایران – عمان – ازبكستان – تركمنستان و قطر) به امضا رسیده است و یادداشت تفاهم‌های متعدد در زمینه‌های همكاری بین اتاق‌های بازرگانی دو كشور، مبادله اطلاعات فناوری، گردشگری و همكاری در زمینه منابع آب، بعلاوه تشكیل كمیته‌های تخصصی درحوزه‌های نفت و گاز، همكاری‌های علمی، امنیتی و سیاسی، گردشگری و كمیته پیگیری اجلاس های كمیسیون مشترك بین دوكشور حاكی از وجود اراده قاطع مقامات عالیه دو دولت برای گسترش روابط در ابعاد مختلف می‌باشد.

كمیسیون مشترک اقتصادی بین دو كشور نیز به عنوان ركن اصلی توسعه همكاری‌های اقتصادی درطول بیست سال گذشته با برگزاری ۱۳ اجلاس موفق گردیده؛ راهكارهای لازم را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو كشور ارائه نماید. اگرچه لازم است طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی در این كمیسیون متناسب با تحولات داخلی و بین المللی و در جهت مرتفع نمودن نیازهای روز دو كشور تدوین و منعقد شود.

وضعیت واردات و صادرات به عمان به چه صورت است؟

در مورد صادرات و واردات کالا، براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال ۲۰۱۵ بیشترین سهم از صادرات به عمان مربوط به سوخت‌ها و محصولات معدنی ( ۵۴.۱ درصد) بوده است. بیشترین سهم از واردات عمان نیز به کالاهای صنعتی (صنعت ساخت) (۷۳ درصد) اختصاص داشته است.
در زمینه صادرات و واردات خدمات براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، بیشترین سهم از صادرات خدمات عمان در سال ۲۰۱۴ مربوط به گردشگری (۴۴.۲ درصد) بوده است. در بخش واردات خدمات نیز بخش حمل و نقل بیشترین سهم را داشته است.

درآمدهای صادراتی عمان بیش از ۵۰ درصد از طریق صادرات و فروش نفت و گاز انجام می‌شود. مهم‌ترین و بیشترین کالاها برای صادرات به این کشور از کشورهای دیگر جهان شامل مواد غذایی و فرآورده‌های کشاورزی و دامی، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، خدمات فنی و مهندسی در بخش‌های مختلف، مصالح و تجهیزات ساختمانی هستند.

گروه‌های کالایی عمده صادرات ایران به عمان شامل چه کالاهایی می‌باشد؟

طبق آمار، ۲۰ گروه کالایی که ایران در سال ۱۳۹۵بیشترین صادرات به عمان را از آنها داشته نشان می‌دهد که بیشترین صادرات ایران به عمان مربوط به گروه کالایی «چدن، آهن و فولاد» با ارزش حدود ۲۲۰ میلیون دلار اختصاص داشته است. پس از آن « حیوانات زنده و انواع گوشت» و «سایر سوخت‌های معدنی» در رده‌های بعدی قرار دارند.
سایر کالاها شامل موارد زیر می‌باشند:

مس و مصنوعات مس
نمک، گوگرد، خاک و سنگ، گچ، آهک و سیمان
محصولات شیمیایی آلی
فرآورده‌های نفتی
شیرینی، شکلات و فرآورده‌های غلات، فرش و سایر کفپوش‌ها از مواد نسجی
شیشه و مصنوعات شیشه‌ای
انواع رآکتورها و ماشین‌الات صنعتی
انواع نباتات
شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان، عسل طبیعی، محصولات خوراکی
مصنوعات از سنگ،گچ، سیمان، پنبه نسوز، …
مواد پلاستیکی
مصنوعات از چدن، آهن یا فولاد
محصولات شیمیایی معدنی
محصولات سرامیکی
روی و مصنوعات از روی
قهوه، چای و ادویه

در بین ۲۰ قلم گروه کالایی که ایران بیشترین صادرات را از آنها به عمان داشته، وارداتی از عمان به ایران صورت نگرفته است.

امکان سنجی موقعیت ایران برای صادرات به عمان

مزیت ایران نسبت به کشورهای دیگر برای تجارت با عمان، مجاورت جغرافیایی و نیز دسترسی هر دو کشور به راه‌های ارتباط دریایی باعث می‌شود تا همکاری با این کشور افزایش یابد. همانطور که گفتیم از مهم‌ترین زمینه‌ها برای صادرات به عمان، خدمات فنی مهندسی و همچنین محصولات کشاورزی می‌باشد و این کشور در حال حاضر زمین‌های استفاده نشده دارد که در بخش کشاورزی فقط یک درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد و همین امر فرصت مناسبی برای ایران پیش می‌آورد تا به صادرات خدمات فنی مهندسی و نیز محصولات کشاورزی در این کشور بپردازد.

در بخش مواد اولیه سیمان از جمله گچ و نیز انواع مصالح ساختمانی مانند سنگ، کاشی و سرامیک می‌توان در عمان با وجود اینکه بازار مصرف خوبی دارند فعالیت نمود. از دیگر کالاها می‌توان به انواع مواد غذایی و مخصوصا غذای کودک در بازار این کشور اشاره نمود و در حال حاضر بازار غذای کودک عمان از طریق منحصرا ایران تامین می‌شود.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان

سرمایه گذاری در عمان تا حدودی از سال ۲۰۱۲ بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته است و چشم انداز رشد سرمایه گذاری در عمان را برای سال‌های آینده مثبت نشان می‌دهد. سرعت رشد سرمایه گذاری با توجه به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی که شامل ساخت بندر، فرودگاه، پالایشگاه نفت و زیرساخت‌های گردشگری بیشتر شده و ادامه خواهد داشت و به‌ همین دلیل عمان بخاطر جذب سرمایه گذاران خارجی، مشوق‌های مالیاتی و معافیت‌های گمرکی ایجاد نموده است.

بر اساس قانون جدید جهت انجام سرمایه گذاری حداقل یکی از سرمایه‌گذاران می‌بایست محلی و با سهم ۳۵ درصد باشد.

از جمله مشوق‌های سرمایه‌گذاری در عمان می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱- هیچ محدودیتی در باب انتقال سود سرمایه، ارز و سود سهام وجود ندارد.

۲- معافیت گمرکی در باب واردات ماشین آلات و مواد اولیه به مدت ۵سال و قابل تمدید برای یکبار

۴- محدودیت های سرمایه گذاری برای اتباع خارجی.

۵- خدمات املاک و EAL فقط برای اتباع عمان امکانپذیر است.

۶- انجام خدمات بیمه، بانکداری و حمل و نقل هوایی در قالب شرکتهای سهامی سازمان‌یافته امکان‌پذیر است.

مزایای سرمایه‌گذاری در عمان

به واسطه موقعیت جغرافیایی مناسب این کشور، عمان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارت دریایی شناخته می‌شود. اقتصاد عمان به دلیل اکتشاف نفت به شدت بهبود یافته است و قیمت بالای نفت در سالهای اخیر کمک شایانی به بودجه مالی دولت عمان و ذخایر خارجی نموده است. با این حال در چند سال گذشته با تشویق‌های مالیاتی دولت در پی تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی و سرمایه گذاری بخش خارجی در کسب و کار برآمده است.

 پشتیبانی دولت برای توسعه کسب و کار جدید در عمان یکی از مهم‌ترین مزیت‌هاست.

مزیت دیگر، اقتصاد درحال توسعه عمان است. اقتصاد عمان به سرعت در حال رشد است و در چند سال اخیر دستاوردهای فوق‌العاده ای مانند ساخت بزرگراه، بیمارستان‌های مدرن، مدارس و دانشگاه‌ها داشته است. اقتصاد عمان به طور قابل توجهی به دلیل سود فوق‌العاده صنعت گردشگری تقویت شده است.

سخن آخر

با توجه به ظرفیت‌های موجود عمان برای فعالات تجاری و سرمایه‌گذاری ایرانی؛ به نظر می رسد که عمان می‌تواند نقش یک پایگاه و سکوی پرتاب محصولات ایرانی به کشورهای همسایه نیز تلقی گردد. عمان بخاطر داشتن سه منطقه آزاد تجاری، مقصد خوبی برای شرکت‌های ایرانی می‌باشد که می‌خواهند در یکی از این مناطق سرمایه‌گذاری کرده و محصولات خود را فرآوری و به کشورهای جهان از جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای آفریقایی و اروپایی صادر کنند، بخصوص در حوزه‌های صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، معدنی و پتروشیمی.
اگر در زمینه صادرات به عمان و قراردادهای بین المللی نیازمند اطلاعات بیشتری هستید می‌توانید از مشاوره حقوقی وینداد جهت بهره‌مندی در این زمینه و نیز تنظیم یا بررسی قراردادهای بین المللی خود استفاده کنید.

3.7/5 - (6 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

5 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
بتن آماده
بتن آماده
2 سال پیش

آیا ما هم به عنوان تولید کننده بتن آماده، امکان فعالیت یا ارسال محصولات بتنی به این کشور را میتونیم داشته باشیم؟!

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  بتن آماده
1 سال پیش

با سلام و احترام
بله در صورتی که مجوزهای لازم مخصوصا کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی را اخذ کرده باشید و در صورت نداشتن این کارت،وینداد می تواند در راستای اخذ آن به شما یاری دهد.
مجموعه حقوقی وینداد

مشاور
مشاور
3 سال پیش

در مورد صادرات میوه میتونید راهنمایی بفرمایید لطفا

کارشاس حقوقی وینداد
کارشاس حقوقی وینداد
در پاسخ به  مشاور
3 سال پیش

سلام
سوال خود را با کارشناسان بازرگانی و کسب وکار مطرح نمایید.

با احترام
تیم حقوقی وینداد

امیر
امیر
3 سال پیش

با تشکر از راهنمایی شما مقاله مفیدی بود

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط