قرارداد مشارکت در اجرای طرح پژوهشی

قرارداد اجرای طرح پژوهشی (سفارشی) چیست؟

برای انجام طرح‌های پژوهشی معمولا سرمایه یا نیروی متخصص وجود ندارد. از این‌رو می‌توانید با قرارداد اجرای طرح پژوهشی با سایر افراد مشارکت کنید. برای مثال ممکن است شما سرمایه کافی برای اجرای طرح را نداشته باشید یا اینکه سرمایه کافی داشته اما نیاز به نیروهای پژوهشی مثل مدیر حرفه‌ای یا سایر نیروهای متخصص داشته […]

برای انجام طرح‌های پژوهشی معمولا سرمایه یا نیروی متخصص وجود ندارد. از این‌رو می‌توانید با قرارداد اجرای طرح پژوهشی با سایر افراد مشارکت کنید. برای مثال ممکن است شما سرمایه کافی برای اجرای طرح را نداشته باشید یا اینکه سرمایه کافی داشته اما نیاز به نیروهای پژوهشی مثل مدیر حرفه‌ای یا سایر نیروهای متخصص داشته باشید.

منظور از پژوهش آن است که مطالعه آگاهانه و برنامه‌ریزی شده و روشمندی نسبت به مسئله‌ای پیچیده و مبهم و با هدف ایجاد وضوح و رفع پیچیدگی و ابهام از آن مسئله صورت گیرد. بدین منظور برای اجرای طرح‌های پژوهشی، نیروی پژوهشی و مدیر پژوهشی حرفه‌ای و متخصص در سطح بالا بکار گرفته شود که این امر مستلزم انعقاد قرارداد اجرای طرح پژوهشی است.

نمونه قرارداد اجرای طرح پژوهشی

در تنظیم قرارداد مشارکت اجرای طرح باید موارد قانونی به‌طور کامل ذکر شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • اسناد و مدارک قرارداد
  • فرآیند نظارت بر حسن اجرای تعهدات
  • مدت قرارداد
  • مراحل اجرای قرارداد و محل اجرای قرارداد
  • مبلغ قرارداد
  • تعهدات مجری
  • ضمانت
  • شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد
  •  عوامل پیش بینی نشده
  • حل اختلاف
  • موارد فسخ
  • نسخه‌ها و اعتبار قرارداد

نکات مهم قرارداد اجرای طرح پژوهشی

همانند هر قرارداد دیگری که بر اساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود باید ریسک‌های قراردادی را به حداقل برسانید. به‌همین منظور لازم است نکاتی را در تنظیم قرارداد خود رعایت کنید. از جمله این نکات می‌ان به موارد زیر اشاره کرد:

اخذ تضمین برای حسن انجام کار

حتماً در ضمن قرارداد بخشی را به مبحث ضمانت اختصاص دهید. با این توضیح که مثلاً یک فقره چک از مجری طرح به میزان پیش پرداخت به عنوان تضمین اخذ گردد و پس از خاتمه قرارداد و تأیید حسن انجام کار توسط ناظر طرح و تأیید سفارش دهنده و انجام کامل تعهدات مجری به وی مسترد می‌شود.

پیش‌بینی موارد فسخ نمونه قرارداد مشارکت در اجرای پروژه

یکی از مهم‌ترین موارد فسخی که در قرارداد اجرای طرح پژوهشی بایستی پیش بینی شود، مواردی است که مجری طرح دانش کافی جهت اجرای طرح پژوهشی را نداشته باشد. در این صورت اگر در خلال قرارداد برای سفارش دهنده طرح پژوهشی محرز گردد که مجری توانایی علمی و فنی برای اجرای قرارداد را ندارد موجب حق فسخ برای سفارش‌دهنده است.

تعیین حق عدم واگذاری

علاوه بر مورد فوق، به دلیل اینکه قاعدتاً در این قرارداد شخصیت مجری طرح اهمیت دارد پس باید حق فسخی برای سفارش‌دهنده پیش بینی شود که مانع از واگذاری طرح به دیگری شود.

با این توضیح که اگر مجری بدون اذن و اجازه سفارش‌دهنده مبادرت به واگذاری موضوع قرارداد به غیر نماید حتی به نحو اشاعه و وکالتاً اعم از جزئی یا کلی، در این صورت سفارش دهنده حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

تهیه تجهیزات و لوازم

قاعدتاً بر مبنای عرف قرارداد مشارکت، در این قرارداد تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز طرح بر عهده مجری است.

ارائه گزارش‌های دوره‌ای

به جهت آنکه اجرای طرح پژوهشی مستلزم انجام مراحل آن به صورت دقیق است، بایستی تعهدی در قرارداد فوق پیش‌بینی شود که مجری طرح به طور مرتب گزارش عملکرد و مراحل طرح را ارائه دهد.

پرداخت مرحله‌ای

با عنایت به اینکه برای سفارش‌دهنده مطلوب است که قرارداد به صورت کامل اجرا شود، حتماً بخشی از مبلغ قرارداد را موکول به اجرای کامل طرح پژوهشی نمایید. به عنوان مثال در قرارداد ذکر کنید که پرداخت قسط آخر به عنوان حسن انجام کار موکول به تائید خاتمه طرح توسط سفارش‌دهنده می‌باشد.

تعیین شرایط عدم اجرای نمونه قرارداد همکاری در پروژه

شرط دیگری که بعضاً در ضمن این قرارداد ذکر می‌شود عبارتست از آن که اگر اجراکننده در زمان پیش‌بینی شده بدون عذر موجه از اتمام طرح عاجز بماند، مجری مکلف است تمامی وجوه دریافتی بابت اجرای طرح و ضرر و زیانی را که از این بابت به سفارش‌دهنده وارد آمده است را مسترد کند.

در این قرارداد همانند تمامی قراردادهای دیگر که بر اساس قانون مدنی تنظیم می‌شوند. از این‌رو مجری طرح می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

سخن آخر

همانطور که بیان شد، قرارداد اجرای طرح پژوهشی از جمله قراردادهای مهمی است که عمدتاً در فضای آکادمیک تنظیم می‌شود.

این نوع از قراردادها جزئیات زیادی دارند که در هنگام تنظیم باید به‌عنوان بندهای قراردادی رعایت شود تا طرفین قرارداد بیشترین بهره را از آن ببرند. از این‌رو بهتر است برای به حداقل رساندن ریسک‌های موجود از علاوه‌بر مشاوره، قرارداد خود را  با کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

3 Comments
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
علی اصغر علی زاده
علی اصغر علی زاده
3 سال پیش

سلام لطفا بفرمایید اگر قراردادپژوهشی بین دانشگاه و یک سازمان دولتی دیگر بسته شود و رقم قابل توجهی مجری(استاددانشگاه) بابت خرید تجهیزات در راستای تکمیل قرارداد فاکتور با نام خریدار مجری انجام داده باشد این تجهیزات از لحاظ برچسب اموال چه حکمی دارد فاکتور خریدار دانشگاه است ولی مالک سازمانی دیگر و مجری حاضر نیست شماره اموال از طرف قرارداد به دانشگاه اعلام کن چه باید کرد؟

کارشناس حقوقی وینداد
کارشناس حقوقی وینداد
در پاسخ به  علی اصغر علی زاده
1 سال پیش

با سلام و احترام
با توجه به پیچیدگی مسئله مورد نظر شما، خواهشمند است به سایت وینداد مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست مشاوره تلفنی اقدام نمایید تا کارشناسان متخصص ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
با تشکر
مجموعه حقوقی وینداد

سعید
سعید
در پاسخ به  علی اصغر علی زاده
1 سال پیش

با سلام و عرض ادب
با توجه به آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه و آیین نامه اموال ، اموالی که بابت ارائه خدمات دانشگاه اعم از پژوهشی ،خرید و…به مالکیت دانشگاه در می آید حتی هبه و هدایای (اعک از اموال منقول و غیر منقول) جزء اموال دانشگاه محسوب می شود و می بایست اموال خریداری شده و تجهیزاتی که قابلیت نصب برچسب دارند می بایست برچسب نصب و جزء اموال دانشگاه لیست گردد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

خدمات قراردادی وینداد

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط