قرارداد خرید دامنه سایت

قرارداد خرید دامنه سایت + تعهدات متقاضی در توافقنامه ثبت دامنه

تفاوتی ندارد که صاحب یک خبرگزاری باشید یا مالک یک کسب‌وکار، تاسیس وبسایتی مرتبط با کار خود اقدامی مناسب جهت رونق کسب‌وکار شما به حساب می‌آید. برای داشتن یک وبسایت اختصاصی، خرید و ثبت دامنه سایت امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین خاطر در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ قرارداد خرید دامنه سایت […]

تفاوتی ندارد که صاحب یک خبرگزاری باشید یا مالک یک کسب‌وکار، تاسیس وبسایتی مرتبط با کار خود اقدامی مناسب جهت رونق کسب‌وکار شما به حساب می‌آید. برای داشتن یک وبسایت اختصاصی، خرید و ثبت دامنه سایت امری اجتناب‌ناپذیر است. به همین خاطر در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ قرارداد خرید دامنه سایت و نکات حقوقی ثبت دامنه رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

ثبت دامنه سایت چه فوایدی دارد؟

اولین گام برای تاسیس و دارا شدن یک سایت، انتخاب نام دامنه مناسب و مرتبط با کسب‌وکار مورد نظر شماست. نباید فراموش کرد که نام دامنه در فضای مجازی به نوعی معرف کسب‌وکار شماست و داشتن دامنه اختصاصی، برند شما را به راحتی مطرح می‌کند.

داشتن دامنه اختصاصی سبب می‌شود تا مالک کسب‌وکار با رجوع به پنل مدیریت سایت خود، آمار و ارقام مرتبط با بازدید مطالب خود را متوجه شده و استراتژی تجاری مطلوب را اتخاذ کند.

برای ثبت و خرید دامنه سایت، تنظیم قرارداد خرید دامنه سایت که به توافقنامه ثبت دامنه نیز معروف است، میان متقاضی خرید دامنه (متقاضی) و شرکت‌های ثبت دامنه (شرکت) صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است، از آنجایی که قرارداد خرید دامنه سایت، غالبا به شکل الحاقی و از پیش تنظیم شده از سوی شرکت ثبت کننده دامنه بوده، اکثر تعهدات قراردادی بر عهده متقاضی است.

در ادامه به مهم‌ترین تعهدات متقاضی ودر قرارداد خرید دامنه سایت اشاره می‌کنیم.

تعهدات متقاضی در قرارداد خرید دامنه سایت چیست؟

تعهدات متقاضی در قرارداد خرید دامنه به چند دسته تقسیم می‌شود. در ادامه انواع تعهدات متقاضی اشاره می‌کنیم.

تعهدات مالی متقاضی

انتخاب درست سرویس و هزینه‌های مرتبط با آن نیز بر عهده متقاضی است چرا که هزینه پرداخت شده غالبا غیر قابل بازگشت بوده و متقاضی باید نهایت دقت در انتخاب سرویس را داشته باشد.

همچنین متقاضی وظیفه دارد به سررسید اعتبار دامنه سایت خود توجه کند. زمانی که مدت قرارداد خرید دامنه سایت منقضی شود، متقاضی باید اقدام به تمدید دامنه کند در غیر این صورت، شرکت حق حذف و یا واگذاری دامنه به شخص دیگر را دارد.

تعهدات حقوقی متقاضی

اولین تعهد متقاضی خرید دامنه، انتخاب نام مطلوب و بدون اشکال برای دامنه است. متقاضی باید تعهد کند که اهدافی مانند خرید نام دامنه کسب‌وکار بالقوه‌ای و فروش آن در زمان خاص را ندارد. یعنی متقاضی متعهد شود که صرفا برای کسب‌وکار خود اقدام به خرید دامنه کرده است و قصد استفاده غیرقانونی از دامنه سایت را ندارد.

تعهد به ارائه اطلاعات صحیح متقاضی دامنه (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) نیز در قرارداد خرید دامنه قید می‌شود. تغییر مشخصات متقاضی در طول زمان نیز باید به اطلاع شرکت ثبت دامنه برسد. نام و شماره ملی و یا شماره ثبت و نشانی و… اطلاعاتی هستند که باید به شرکت ثبت‌کننده دامنه داده شود.

همچنین مسئولیت حل کلیه اختلافات حقوقی با کسب‌وکارهای دیگر که ممکن است متقاضی با انتخاب نام دامنه خود به وجود بیاورد، با خود متقاضی بوده و شرکت مسئولیتی در این قبال ندارد.

تعهدات امنیتی متقاضی

متقاضی وظیفه دارد در حفظ نام کاربری و رمز عبور کوشا باشد و در صورت واگذاری اطلاعات به دیگری یا سهل‌انگاری در نگهداری اطلاعات شخصی، هر گونه نقص امنیتی به وجود آمده از حیطه مسئولیت شرکت خارج است. با این حال اگر متقاضی نسبت به برخی خلاهای امنیتی در دامنه واگذار شده حساسیت یافت، بایستی شرکت را در اسرع وقت باخبر کند.

تعهدات شرکت در قرارداد خرید دامنه سایت چیست؟

همانطور که ذکر شد در این قرارداد اکثر تعهدات بر عهده متقاضی بوده و شرکت تعهدات کمتری دارد. به طور مثال تعهد اصلی شرکت ثبت کننده دامنه سایت، واگذاری دامنه مورد نظر به شخص و انجام پشتیبانی‌های فنی مرتبط با دامنه است.

در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین تعهد شرکت در قرارداد خرید دامنه سایت صرفا انجام پشتیبانی فنی از طریق انجام کوشش‌های فنی نرم‌افزاری برای نگهداری و بهبود وضعیت امنیتی دامنه است.

چنانچه شرکت در انجام وظایف فنی خود کوتاهی کند، مثلا دامنه واگذار شده به یک فروشگاه اینترنتی چند روز از کار بیافتد، غالبا بندی در قرارداد وجود دارد که متقاضی می‌تواند با استناد به آن از شرکت شکایت کند و یا خسارت دریافت کند.

در صورت نقض تعهدات هر یک از طرفین چه می‌شود؟

حال که با برخی از مهم‌ترین تعهدات متقاضی و شرکت در قرارداد خرید دامنه سایت آشنا شدیم، باید به سراغ ضمانت‌ اجرای نقض این تعهدات برویم.

اصولا در چنین قراردادهایی اگر متقاضی تعهدات خود را نقض کند، شرکت حق فسخ قرارداد و دریافت خسارت را داراست. مثلا اگر متقاضی خرید دامنه سایت، با استفاده از دامنه ثبت شده، اقدام به دایر کردن سایت شرط‌بندی کند، شرکت ثبت کننده دامنه می‌تواند قرارداد را فسخ و دامنه مذکور را حذف کند.

عواقب حقوقی اقدام متقاضی نیز کاملا بر عهده وی بوده و از این جهت نیز مجازات‌های قانونی وجود خواهند داشت.

با این وجود باید تاکید کرد که راه حل درست در مواقعی که هر یک از طرفین دست به نقض تعهدات خود بزنند استفاده از شیوه‌های حل اختلاف مندرج در قرارداد است. به طور کلی، توسل به مذاکره و یا انتخاب داور متخصص در امور ثبت دامنه سایت، می‌تواند مانع از بین رفتن تمام قرارداد شود.

درباره قرارداد خرید دامنه سایت سوالی دارید؟

در این مطلب کوشیدیم تا مهم‌ترین تعهدات متقاضی و شرکت ثبت دامنه را در قرارداد خرید دامنه سایت بازگو کنیم. با این حال نباید فراموش کرد که قراردادهایی از این جنس، ابعاد فنی و حقوقی زیادی دارند که ممکن است از حیطه دانش عموم افراد خارج باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود اگر قصد خرید دامنه سایت دارید، حتما از راهنمایی‌های اصحاب حقوق نیز مطلع باشید.

ما در وینداد با داشتن کارشناسان حقوقی تنظیم قرارداد و وکلای دادگستری جرایم رایانه‌ای، می‌توانیم همراه مطمئنی برای شما در امور تنظیم یا بررسی قرارداد خرید دامنه سایت و سایر مشاوره‌های حقوقی باشیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری

مشاوره تلفنی حقوقی آنلاین

برای دریافت مشاوره تخصصی خدمات حقوقی کسب‌وکارها ( تنظیم قراردادهای دو زبانه، تنظیم اوراق قضایی، دعاوی تخصصی کسب‌وکارها، مالکیت فکری، کپی‌رایت و غیره) درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما، با شما تماس خواهند گرفت.

نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
محسن
محسن
2 سال پیش

ممنون خیلی کمک کرد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نمونه قرارداد مناسب شما

مقالات مرتبط