قرارداد شست‌وشوی فرش

قرارداد شست‌وشوی فرش و تعیین حدود مسئولیت کارخانه قالیشویی

در برهه‌هایی از سال به ویژه در زمان فرا رسیدن عید نوروز، بسیاری از خانواده‌های ایرانی اقدام به شستن فرش‌ها و قالی‌های خود می‌کنند. شست‌وشوی فرش در گذشته غالبا به شکل سنتی انجام می‌شد اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مکانی و زمانی، بسیاری افراد ترجیح می‌دهند تا شست‌وشوی فرش‌های خود را به کارخانه‌های […]

در برهه‌هایی از سال به ویژه در زمان فرا رسیدن عید نوروز، بسیاری از خانواده‌های ایرانی اقدام به شستن فرش‌ها و قالی‌های خود می‌کنند. شست‌وشوی فرش در گذشته غالبا به شکل سنتی انجام می‌شد اما در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های مکانی و زمانی، بسیاری افراد ترجیح می‌دهند تا شست‌وشوی فرش‌های خود را به کارخانه‌های قالیشویی بسپارند. برای شست‌وشوی فرش توسط کارخانه‌های قالیشویی، معمولا قراردادی تنظیم می‌شود که به قرارداد قالیشویی یا قرارداد شست‌وشوی فرش معروف است.

در این مطلب قصد داریم تا به قرارداد شست‌وشوی فرش بپردازیم و برخی تعهدات شرکت‌ها و کارخانه‌های قالیشویی را مرور کنیم.

با ما همراه باشید.

چرا تنظیم قرارداد شست‌وشوی فرش اهمیت دارد؟

ممکن است برخی تصور کنند که برای واگذاری فرش به کارخانه‌های قالیشویی، تنظیم قرارداد حقوقی اهمیتی ندارد و نیازی به حساسیت بیش از حد به این موضوع نیست.

شست‌وشوی فرش در کارخانه‌های قالیشویی، غالبا با استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی و مواد شیمیایی انجام می‌شود و از این جهت ممکن است به فرش‌ها و قالی‌ها، به خصوص فرش‌های دستبافت و قیمتی، آسیب وارد شود.

از آنجایی که خرید فرش در حال حاضر تا حد زیادی هزینه‌بر است، حفاظت از فرش‌ها اهمیت زیادی دارد. افراد می‌توانند با استفاده از یک قرارداد دقیق شست‌وشوی فرش با کارخانه‌های قالیشویی، ابعاد تعهدات کارخانه قالیشویی را مکتوب کنند و از ورود خسارت به فرش‌های خود تا حد ممکن جلوگیری کنند.

در ادامه به نکات قرارداد شست‌وشوی فرش اشاره می‌کنیم.

به اعتبار قالیشویی و تعرفه‌های شست‌وشو دقت کنید!

در حال حاضر برخی از کارخانه‌های قالیشویی، به طور غیرمجاز و با وسایل و ماشین‌آلات فرسوده به امر شست‌وشو می‌پردازند و یا با تعرفه‌های بسیار بالا اقدام به شست‌وشوی فرش‌های مشتریان می‌کنند. فراموش نکنید که پیش از تنظیم قرارداد شست‌وشوی فرش، حتما از طریق اتحادیه‌های صنف قالیشویان شهر خود اعتبار قالیشویی و همچنین تعرفه‌های مصوب را چک کنید. به طور مثال برای انتخاب قالیشویی مجاز در شهر تهران می‌توانید به سامانه اتحادیه صنف قالیشویان تهران مراجعه کنید.

خدمات مورد نظر را به دقت مکتوب کنید!

گردگیری، شست‌وشو، لکه‌گیری، ترمیم یا بازسازی (رفوگری)، رایج‌ترین خدماتی هستند که در موضوع قرارداد شست‌وشوی فرش نوشته می‌شوند. همچنین ذکر تعداد و مشخصات تخته فرش‌ها و قالی‌ها در موضوع قرارداد اهمیت زیادی دارد چرا که همواره احتمال جابجا شدن فرش شما با فرشی مشابه وجود دارد.

حمل‌ونقل فرش را تعیین تکلیف کنید!

در غالب قراردادهای شست‌وشوی فرش، حمل‌ونقل به عهده کارخانه قالیشویی است و برای آن معمولا هزینه‌ای گرفته نمی‌شود. با این حال حتما این موضوع را در قرارداد تصریح کنید.

مسئولیت کارخانه قالیشویی را تصریح کنید!

در بعضی قراردادهای شست‌وشوی فرش دیده شده است که کارخانه‌های قالیشویی از خود در خصوص آسیب احتمالی وارد شده به فرش‌ها سلب مسئولیت می‌کنند. چنین موضوعی کاملا می‌تواند برای مشتریان خطرناک باشد چرا که در این صورت حتی اگر فرش به طور کامل از بین برود هم قالیشویی مسئولیتی را نخواهد داشت.

فراموش نکنید که امکان ورود خسارت به فرش به خصوص در فرآیند لکه‌گیری (به دلیل استفاده از مواد شیمیایی) همواره وجود دارد. به همین خاطر توجه کنید که مسئولیت ورود هرگونه آسیب ناشی از شست‌وشو، استفاده از مواد شوینده، حمل‌ونقل و… بر عهده قالیشویی بوده و در صورت احتمال ورود آسیب به فرش، قالیشویی باید مشتری را مطلع کند و با اخذ رضایت وی اقدام به شست‌وشو یا لکه گیری کند.

این موضوع در فرش‌های دستبافت و با قدمت زیاد، اهمیت فراوانی دارد چرا که اصولا این فرش‌ها تار و پود حساس‌تری دارند و نسبت به پوسیدگی آسیب‌پذیرتر هستند و ورود خسارت به این دسته فرش‌ها تبعات مالی سنگینی را به دنبال دارد.

دریافت خسارت در صورت بروز آسیب را جدی بگیرید!

با تصریح تعهدات قالیشویی، می‌توانید در صورتی که ورود آسیب به فرش، ناشی از عدم مهارت یا بی‌احتیاطی متصدیان قالیشویی باشد، اقدام به دریافت خسارت قراردادی کنید. لازم به ذکر است که اصولا موارد فورس ماژور مانند آتش‌سوزی و… که ممکن است به فرش آسیب برساند، رافع مسئولیت قالیشویی است اما در بسیاری از موارد می‌توان خسارت مالی کافی را دریافت کرد.

به بیمه کردن فرش و قالی هم فکر کنید!

برخی قالیشویی‌ها، برای شست‌وشوی فرش‌های قیمتی دستبافت یا ابریشمی و یا زمانی که شست‌وشوی تعداد زیادی فرش (مثلا شست‌وشوی فرش‌های یک مسجد) مطرح باشد، اقدام به بیمه کردن محموله فرش می‌کنند. توجه داشته باشید که در این حالت، هزینه اضافی بیمه فرش هم به قرارداد اضافه خواهد شد.

درباره حل‌وفصل اختلافات احتمالی آماده باشید!

ورود خسارت به فرش یا عدم انجام تعهدات به موقع و درست در زمینه حمل‌ونقل یا شست‌وشو می‌تواند پایه‌گذار اختلافات مختلفی بین مشتری و قالیشویی شود. مطمئن شوید که برای حل اختلافات، در قرارداد شست‌وشوی فرش تدبیری اندیشیده شده باشد. غالبا استفاده از داور کارشناس امور فرش و قالیبافی می‌تواند گزینه مناسب حل اختلاف در این قراردادها باشد.

درباره قرارداد شست‌وشوی فرش نیاز به راهنمایی دارید؟

به طور کلی، مهم‌ترین موضوع در قرارداد شست‌وشوی فرش، تعهدات کارخانه قالیشویی و پیشگیری از ورود خسارت به فرش است. در صورتی که خسارتی به فرش وارد شود، موضوع دریافت غرامت اهمیت زیادی دارد که تا حد زیادی به قرارداد شست‌وشوی فرش و تنظیم درست آن بستگی دارد.

با این حال، اگر نیاز به شست‌وشوی فرش خود دارید، می‌توانید برای تنظیم قرارداد شست‌وشوی فرش با متخصصان قراردادنویسی وینداد ارتباط برقرار کنید و یا اگر از شست‌وشوی فرش خود توسط کارخانه‌های قالیشویی متضرر شده‌اید می‌توانید با کمک وکلای دادگستری وینداد، اقدام به طرح شکایت و دریافت غرامت فرش‌های خود کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط

نمونه قرارداد کشاورزی
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد کشاورزی + نکات تنظیم قرارداد

قراردادهای پیمانکاری به دلیل داشتن ظرفیت وسیعی برای همکاری و دریافت یا ارائه خدمات در کسب‌وکارها بسیار کاربردی هستند. نمونه قرارداد کشاورزی نیز از جمله

قرارداد تولید قطعه و محصول
مقالات قرارداد ارائه خدمات

نمونه قرارداد تولید قطعه و نکات تنظیم آن

با افزایش جمعیت و گسترش نیاز مردم، تمایل سرمایه گذاران نیز برای تولید قطعات و محصولات مختلف افزایش یافت. قرارداد پیمانکاری تولید قطعه، یکی از