قرارداد فروش عمده خودرو

نمونه قرارداد فروش عمده خودرو + بندهای مهم

بسیاری از اشخاص حقوقی و شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان، به غیر از فروش تکی خودرو به مشتریان خود، فروش عمده خودروهای سبک و سنگین و سواری و اتوبوس و… به شرکت‌ها یا دولت‌های مختلف را نیز انجام می‌دهند. برای این کار، تنظیم قرارداد فروش عمده خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب از […]

بسیاری از اشخاص حقوقی و شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان، به غیر از فروش تکی خودرو به مشتریان خود، فروش عمده خودروهای سبک و سنگین و سواری و اتوبوس و… به شرکت‌ها یا دولت‌های مختلف را نیز انجام می‌دهند. برای این کار، تنظیم قرارداد فروش عمده خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مطلب از مجله حقوقی وینداد به سراغ نکات و بندهای مهم و کاربردی در تنظیم قرارداد فروش عمده خودرو رفته‌ایم.

با ما همراه باشید.

تنظیم قرارداد فروش عمده خودرو چه مواقعی ضروری است؟

تصور کنید، یک شرکت خودروسازی در زمینه تولید اتوبوس فعالیت می‌کند. در این زمان ممکن است دولت برای حمل و نقل عمومی و یا اداره یا سازمانی خاص برای حمل و نقل کارمندان خود نیاز به تامین اتوبوس داشته باشد.

در این هنگام، این شرکت خودروسازی می‌تواند با تنظیم قرارداد فروش عمده خودرو، اتوبوس‌های مذکور را به دولت یا سازمان مورد نظر بفروشد.

تنظیم چنین قراردادی، نیازمند توجه به نکاتی مهم است که در تدوین هر بند از قرارداد نقش دارد.

در ادامه به مهم‌ترین بندهای قرارداد فروش عمده خودرو اشاره می‌کنیم.

بندهای مهم قرارداد فروش عمده خودر‌و چیست؟

برای تنظیم هر قرارداد حقوقی، لازم است بندهای مهم و اساسی آن پوشش داده شود. در ادامه به این بندهای مهم اشاره کرده‌ایم:

مشخصات طرفین قرارداد

در موضوع فروش عمده خودرو، اغلب طرفین قرارداد، اشخاص حقوقی هستند. در این بند باید مشخصات طرفین قرارداد، مانند نام و نشانی و شماره ثبت، مدیرعامل، شماره تماس و… به دقت درج شود.

موضوع قرارداد فروش عمده خودرو

در بند موضوع قرارداد فروش عمده خودرو باید اطلاعات مهمی درج شود. مهم‌ترین اطلاعات شامل نوع و مدل خودروی مورد نظر، سال تولید، تعداد، مشخصات فنی (موتور و…)، نوع سوخت، کیفیت و کمیت لازم و… هستند که باید به آنها توجه داشت.

مدت قرارداد

مدت قراردادهای فروش معمولا به شکلی محدود تعیین می‌شوند. با این حال گاهی ممکن است فروش به شکل مستمر و چندمرحله‌ای باشد. مثلا ممکن است بنا به نیاز خریدار خودرو، مدت قرارداد، یک ماه یا یکسال باشد.

مبلغ قرارداد فروش عمده خودرو

در این بند باید بهای هر دستگاه اتوبوس، به شکل دقیقی بیان شود و مبلغ کل قرارداد (جمع تعداد اتوبوس‌های مورد معامله) نیز به شکل مجزا تصریح شود. اگر شرکت خودروسازی و یا خریدار ایرانی هستند مبالغ به ریال یا تومان و اگر خارجی هستند هم به ریال هم به ارز خارجی قید می‌شوند.

همچنین می‌توان تعیین تکلیف عوارض و گمرکات و هزینه ترخیص اتوبوس‌ها (درصورت وارداتی بودن) را نیز تعیین تکلیف کرد.

همچنین می‌توان در این بند پیشبینی تغییر قیمت‌ها توسط عوامل بیرونی مانند مقررات دولتی و واردات و صادرات، عوامل سیاسی و اقتصادی مختلف و… را نیز انجام داد.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد

تعیین شیوه پرداخت مبلغ قرارداد فروش عمده خودرو نیز اهمیت زیادی دارد. معمولا در اینگونه قراردادها، بخشی از مبلغ قرارداد به شکل پیش‌پرداخت و پس از امضای قرادراد داده می‌شود و مابقی مبلغ قرارداد نیز به شکل مقطعی و متناسب با تحویل خودروها به فروشنده پرداخت می‌شود.

تضمینات بانکی مانند چک و سفته و… نیز می‌تواند در این بند قید شود.

تعهدات فروشنده

فروشنده موظف است تعهد خود را مبنی بر تحویل خودروها در زمان و مکان خاص انجام دهد. همچنین فروشنده باید ظرف مدت خاصی (مثلا یک ماه) پس از تحویل، اقدام به انتقال سند رسمی مالکیت خودروها به خریدار کند.

وجود استانداردها و گواهی‌ها و مجوزهای خاصی که فروشنده در خصوص خودروها ادعا کرده است، باید به طور مستمر راستی‌آزمایی شود و فروشنده تعهد دارد مدارک مذکور را به خریدار ارائه کند.

همچنین فروشنده موظف است تا اطلاعات لازم در خصوص محموله، شرایط تولید، حمل و نقل، نظارت و… را به خریدار ارائه کند.

در نهایت خدمات پس از فروش نیز برعهده فروشنده است که شامل بازرسی منظم، تعویض قطعات، تعمیر و… در مدت زمانی مشخص (مثلا دو سال) است.

تعهدات خریدار

مهم‌ترین تعهد خریدار در قرارداد فروش عمده خودرو، پرداخت به موقع مبلغ قرارداد با شیوه مورد توافق است.

علاوه بر آن، خریدار موظف است زمانی که مطابق قرارداد، تحویل محموله خودروها از سوی فروشنده ممکن است، نسبت به تحویل آنها اقدام کند. پرداخت کلیه هزینه‌های ترخیص و حمل و نقل و بارگیری و انبارداری و… بر عهده خریدار است.

همچنین خریدار باید نماینده خود را جهت حضور در محل تحویل اتوبوس‌ها معرفی کند. خریدار موظف است در مدت مقرری اقدام به بازرسی خودروها کرده و ایرادهای احتمالی موجود را به فروشنده اطلاع دهد تا نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

حل‌وفصل اختلافات

در تمامی قراردادهای حقوقی خرید و فروش، از جمله قرارداد فروش عمده خودرو، موضوع حل و فصل اختلافات اهمیتی اساسی دارد چرا که طبیعت این قراردادها سبب می‌شود تا در اکثر موارد، طرفین آن با اختلافات حقوقی یا فنی متعددی روبرو ‌شوند.

لازم به ذکر است که غالبا طریقه حل اختلافات قراردادهای فروش، در مرحله اول توسل به مذاکره و در مرحله دوم ارجاع به داور یا داوران متخصص در زمینه قراردادهای فروش است.

همچنین حق مراجعه به محاکم قضایی نیز تحت هر شرایطی برای طرفین قرارداد محفوظ خواهد بود.

فسخ قرارداد

فسخ قرارداد می‌تواند از سوی هر دو قرارداد اتفاق بیافتد. خریدار می‌تواند در صورت احراز کوتاهی و یا اشکال در روند اطلاع‌رسانی درباره خودروها یا تحویل به موقع آنها توسط طرف دوم و یا با کسب نظر از داور متخصص قرارداد، اقدام به فسخ قرارداد کند.

همچنین خریدار هم می‌تواند در صورت وجود نقض تعهدات مالی طرف اول و عدم پرداخت هزینه‌های مورد توافق، از حق فسخ قرارداد استفاده کند.

قابل ذکر است که فسخ قرارداد غالبا با اعلام قبلی توسط طرف مایل به فسخ در بازه زمانی مورد توافق انجام می‌شود.

نیاز به تنظیم قرارداد فروش عمده خودرو دارید؟

در این مطلب کوشش شد تا مهمترین بندهای قرارداد فروش عمده خودرو بررسی شود. باید توجه داشت که اصولا تنظیم قراردادهای حقوقی امری تخصصی است و نیازمند استفاده از دانش و تجربه حقوقدانان است.

به همین خاطر توصیه می‌شود اگر مایل به تنظیم و بررسی قراردادهای حقوقی هستید به امکانات حقوقی و مشاوره‌ حقوقی وینداد تکیه کنید.

تیم حقوقی ما متشکل از مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف حقوقی به شما مخاطبان وینداد است.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا پس از شنیدن انتظارات شما، جزئیات قرارداد مورد نظرتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط