تنظیم اساسنامه موسسه غیرتجاری

نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری

علاوه بر شرکت‌های تجاری، تشکیل موسسات غیر تجاری نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای ثبت موسسه نیز مانند شرکت‌ها نیاز به تنظیم اساسنامه دارید پس اگر قصد دارید، موسسه خود را به ثبت برسانید باید با نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری نیز آشنایی داشته باشید. چرا که هر گونه اشتباه در تنظیم آن […]

علاوه بر شرکت‌های تجاری، تشکیل موسسات غیر تجاری نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای ثبت موسسه نیز مانند شرکت‌ها نیاز به تنظیم اساسنامه دارید پس اگر قصد دارید، موسسه خود را به ثبت برسانید باید با نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری نیز آشنایی داشته باشید. چرا که هر گونه اشتباه در تنظیم آن فرآیند ثبت را طولانی‌تر خواهد کرد. در این مقاله به بررسی نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری می‌پردازیم.

موسسه غیر تجاری چیست؟

موسسات غیرتجاری برای اهداف مختلفی به ثبت می‌رسند و اشخاص می‌توانند از طریق آن فعالیت‌هایی مانند آموزشگاه‌های مختلف، امور خدماتی از جمله حسابداری، روانشناسی، حقوقی و غیره را پیش ببرند که در این صورت موسسه انتفاعی هستند. 

اگر قصد سودآوری نیز نداشته باشند، به‌عنوان موسسه غیرانتفاعی شناخته می‌شوند که معمولا به‌عنوان خیریه فعالیت می‌کنند. 

برای ثبت موسسات از هر نوعی که باشند یعنی انتفاعی یا غیرانتفاعی ابتدا یک اساسنامه تنظیم شود. در واقع تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری یکی از قوانین ثبت موسسه غیر تجاری معمولا به روش خاصی انجام می‌شود به این خاطر که به صورت تجاری نیست و از این‌رو با شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. در ادامه با نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری آشنا خواهیم شد.

نکات مهم نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری

برای این که بتوانید موسسه‌ای به صورت غیر تجاری به ثبت برسانید باید تمامی مدارکی که برای ثبت لازم است را از قبل تهیه کنید. برای ثبت موسسه، نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری بسیار مهم است و از جمله مدارک مهمی است که باید ابتدا توسط مدیران شرکت تنظیم شود.

از مهمترین مواردی که باید حتما در اساسنامه این موسسات به آن توجه داشته باشید نام و موضوع موسسات است که هر کدام به صورت جداگانه نوشته می‌شود. مدیران موسسات باید تمامی توافقات خودشان را درباره مدت و نحوه دعوت از مجامع عمومی هم بیان کنند که باید به صورت کاملا شفاف در اساسنامه ذکر شود.

مبلغ سرمایه مدیران و شرکایی که قصد دارند موسسه را به ثبت برسانند نیز باید در اساسنامه به صورت مشخص و واضح بیان شود. همچنین درباره تعهداتی که باید هر شریک آن‌ها را رعایت کنند، سال مالی موسسه، افرادی که حق امضای مجاز دارند و غیره باید به صورت شفاف بیان شود.

موسساتی که نیاز به دریافت مجوز دارند، معمولا اساسنامه آن‌ها نیز توسط سازمان صادرکننده مجوز ارائه خواهد شد. در غیر این صورت مواد اساسنامه توسط مدیران و موسسین تنظیم خواهد شد که باید بر اساس شرایط قانونی تنظیم شود.

مراحل ثبت اساسنامه موسسات غیر تجاری

برای این که بتوانید اساسنامه موسسه خود را به ثبت برسانید باید چندین مراحل را به صورت پیاپی انجام دهید:

  • تهیه مدارک از مهمترین مراحل برای ثبت اساسنامه موسسات و شرکت‌ها است. بنابراین سعی کنید ابتدا تمامی مدارکی را که برای ثبت و نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری مهم است را جمع آوری کنید. 
  • علاوه‌بر تنظیم اساسنامه، نیاز به تنظیم تقاضانامه، انتخاب نام و مدت موسسه غیر تجاری، دریافت مجوز‌های ضروری و غیره نیز دارید. 
  • مدارک تنظیم شده را همراه با اصل اساسنامه در دو نسخه به امضای تمامی موسسین رسانده و در سامانه‌ اداره ثبت شرکت‌ها بارگذاری کنید. اگر تمامی مراحل را به درستی انجام دهید و تمامی مدارک را بدون این که نقص پیش بروید، کارشناسان اطلاعات موسسه و اساسنامه موسسه را تایید می‌کنند. البته بعد از این مرحله باید تمامی مدارک به صورت حضوری نیز برای این اداره ارسال شود تا مورد تایید قرار بگیرد.
  • پس از تایید باید به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری مراجعه و هزینه‌ها را پرداخت کنید و پس از آن ثبت موسسه را در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آگهی کنید.

تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری با وینداد

یکی از مهمترین نکاتی که باید حتما به آن دقت داشته باشید مطالبی است که با توافق موسسین در اساسنامه ذکر می‌شود. این مطالب باید به صورت شفاف و صریح بیان شود. ضمن اینکه بر اساس اصول قانونی اساسنامه باشد. در غیر این صورت اساسنامه شما با نقض مواجه شده یا در هنگام استفاده از آن با مشکلات قانونی مواجه خواهید شد.

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی می‌توانید علاوه‌بر ثبت موسسه، تنظیم و ثبت اساسنامه آن را نیز به‌عنوان یکی از مراحل توسط کارشناسان حقوقی وینداد انجام دهید.

جمع‌بندی

نحوه تنظیم اساسنامه موسسات غیر تجاری برای ثبت موسسه از اهمیت دو چندانی برخوردار است. موسسات به‌صورت غیر تجاری فعالیت می‌کنند، به همین دلیل در اساسنامه آن‌ها باید تمامی زمینه فعالیتشان باید آورده شود و مجوز‌های لازم هم دریافت شود که بتوان یک اساسنامه مناسب را به ثبت رساند.

مقدار سرمایه و انتخاب نام، تعهدات هریک از شرکا و غیره از دیگر موضوعات مهمی است که باید حتما در اساسنامه موسسات ذکر شود.

سوالات متداول

آیا شرط سنی برای ثبت موسسات غیر تجاری هم وجود دارد؟ 

اصولا برای ثبت تمامی موسسات باید متقاضی 18 سال تمام را داشته باشد. در غیر این صورت امکان اخذ مجوزهای لازم و ثبت موسسه را ندارد.

منظور از موسسات غیر تجاری فرهنگی چیست؟ 

این دسته از موسسات معمولا در زمینه ادبی و هنری و نقد کتاب فعالیت دارند و باید مجوزهای لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید!
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

خدمات ثبتی وینداد

ارائه صفر تا صد خدمات تاسیس شرکت، تاییدیه نام، ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت روزنامه رسمی، کاملا آنلاین و با قیمت ثابت

مقالات مرتبط

شناسه ملی شرکت
مقالات ثبت و تغییرات شرکت

شناسه ملی شرکت چیست و چه الزاماتی دارد؟

همه شرکت‌ها پس از اتمام فرآیند ثبت، شناسه‌ای دریافت می‌کنند که به آن شناسه ملی شرکت گفته می‌شود. این شناسه اهمیت زیادی برای شرکت‌ها دارد.