نمونه قرارداد مشارکت برپایی غرفه و خدمات دهی عرضه محصولات

نمونه قرارداد مشارکت برپایی غرفه و عرضه محصولات

در حال حاضر نمایشگاه‌های مختلفی در اقصی نقاط جهان برای فروش یا معرفی کالا و خدمات برگزار می‌گردد. این نمایشگاه‌ها مخاطبان بسیاری را به دلایلی مانند حضور بسیاری از برندها، صرفه‌جویی در زمان، وجود برخی از تخفیف‌ها و غیره به سمت خود جذب می‌نماید. از این رو غرفه که رکن اصلی نمایشگاه محسوب می‌شود و […]

در حال حاضر نمایشگاه‌های مختلفی در اقصی نقاط جهان برای فروش یا معرفی کالا و خدمات برگزار می‌گردد. این نمایشگاه‌ها مخاطبان بسیاری را به دلایلی مانند حضور بسیاری از برندها، صرفه‌جویی در زمان، وجود برخی از تخفیف‌ها و غیره به سمت خود جذب می‌نماید. از این رو غرفه که رکن اصلی نمایشگاه محسوب می‌شود و قراردادهای مرتبط با آن مانند قرارداد مشارکت برپایی غرفه، دارای اهمیت بسیاری است.

در این مطلب قصد داریم تا نکات مربوط به قرارداد مشارکت برپایی غرفه که در زمره قراردادهای مشارکت قرار می‌گیرد و نمونه‌ای از آن را مورد بررسی قرار دهیم.

غرفه چیست و چرا برگزاری نمایشگاه مهم است؟

توجه نمایید که یکی از روش‌های تقویت صادرات و بهبود وضعیت تبلیغات و بازاریابی کالا و خدمات، برگزاری نمایشگاه‌ها است. شهرداری‌ها، سازمان‌ میراث فرهنگی یا نهادهای خصوصی می‌توانند برگزارکننده این نمایشگاه‌ها باشند. در صنعت نمایشگاهی، غرفه‌داران عقیده دارند که به منظور ارائه تصویری صحیح و جذاب از کالا یا خدمات، لازم است اقداماتی جهت جذب و درگیر نمودن بازدیدکنندگان از غرفه صورت گیرد. عرضه محصولات در غرفه جایگاه مهمی دارد زیرا که معرفی‌کننده جایگاه یک برند در نمایشگاه است.

از نظر لغوی واژهٔ غرفه در فرهنگ معین به عنوان اتاق یا قسمتی مجزا از یک سالن تعریف شده است. از بعد اصطلاحی غرفه عبارت است از عبارتی برای محل نمایش یا مکانی برای فروش کالا، عرضه محصولات و ارائه خدمات. در واقع غرفه ماحصل کار تمامی نیروها و هزینه‌هایی است که برای حضور در نمایشگاه صورت گرفته است.

ویژگی‌های یک غرفه موفق

یک غرفهٔ موفق دارای ویژگی‌هایی است که مهم‌ترین آن شامل موارد ذیل است:

به طور خلاصه یک غرفه باید دارای ویژگی‌هایی باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

۱- جذابیت بصری

۲- وجود هارمونی با نوع کالاها یا خدمات معرفی‌شده

۳- موقعیت مکانی مناسب

غرفه دارای اهمیت بسزایی در یک نمایشگاه است و برپایی صحیح آن تأثیر بسیاری بر موفقیت یک کسب و کار دارد. بنابراین توصیه می‌شود حتماً برای برپایی غرفه با افراد متخصص مشورت و همکاری نمایید. یکی از روش‌های همکاری برای برپایی غرفه، انعقاد قرارداد مشارکت برپایی غرفه است که در ذیل به بررسی آن می‌پردازیم.

نمونه قرارداد مشارکت برپایی غرفه

موارد مندرج در نمونه قرارداد غرفه نمایشگاهی شامل:

  • ماده یک: مقدمه و طرفین قرارداد
  • ماده دو: موضوع قرارداد
  • ماده سه: مدت قرارداد
  • ماده چهار: شرایط و تعهدات طرفین قرارداد
  • ماده پنج: نحوه تقسیم درآمد
  • ماده شش: حدود مسئولیت طرفین
  • ماده هفت: تعهدات شرکاء
  • ماده هشت: ترتیبات تقسیم سود و عواید حاصله
  • ماده نه: فورس ماژور
  • ماده ده: ضمانت‌اجرای نقض تعهدات
  • ماده یازده: میزان سرمایه شرکاء
  • ماده دوازده: نسخ قرارداد

ذکر این موارد در انواع قراردادهای مشارکت ضروری است. برای مثال قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری، قرارداد مشارکت گردشگری، قرارداد مشارکت در اجرای طرح، شراکت در باشگاه ورزشی و شراکت در آموزشگاه و غیره از همین الگوی اصلی پیروی می‌کنند. اختلاف آنها تنها در موضوع قرارداد است و بند بند این قرارداد‌ها باید مطابق با نیازهای طرفین قرارداد شخصی‌سازی شود.

اگر شما نیز به دنبال انعقاد قرارداد مشارکت برپایی غرفه هستید، می‌توانید اقدام به دانلود قرارداد مشارکت از بانک قراردادهای وینداد کنید یا با تنظیم قرارداد آنلاین قرارداد مشارکت در غرفه مختص به خودتان را تنظیم کنید.

مهم‌ترین نکات قرارداد مشارکت برپایی غرفه

۱. شما می‌توانید با توافق طرف مقابل شرط نمایید که اگر بنا به دلایلی در مدت اعتبار قرارداد غرفه‌های احداث‌شده فاقد بهره‌بردار باشد، برگزارکننده حق واگذاری آن را دارد. شریک حق هیچ‌گونه اعتراضی ندارد و آن چه صرفاً ملاک احتساب است مبالغ واریزشده به حساب پیش‌بینی‌شده در قرارداد است.

۲. توصیه می‌شود در قرارداد ذکر نمایید که هر یک از شرکاء، حق دسترسی به اسناد مالی و دفاتر طرف مقابل یا مجری را دارند تا بر میزان درآمد حاصله از مشارکت نظارت کنند. اسناد مورد نیاز را مجری در اختیار نماینده معرفی‌شده از سوی شریک خواهد گذاشت.

۳. همانند تمامی قراردادهای مشارکت مدنی، در قرارداد مشارکت برپایی غرفه نیز وجود مدت اعتبار ضروری است. مثل قراردادهای مشارکت تالار یا قرارداد مشارکت خدمات.

۴. این قرارداد ممکن است میان اشخاص حقیقی یا حقوقی منعقد شود. به عنوان مثال ممکن است یک طرف قرارداد که برگزارکننده است شخص حقیقی باشد و طرف دیگر اداره دولتی یا شرکت خصوصی و بالعکس.

۵. یکی از مواردی که در قراردادهای برپایی غرفه درج می‌شود این است که حق واگذاری غرف، معرفی بهره‌بردار، انعقاد قرارداد با اشخاص ثالث و اخذ مجوز و تخلیه آن با شرکت است. (مطابق لایحه راجع به نحوه واگذاری اماکن و میادین و غرفه‌ها مصوب 10/5/1358 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی و لایحه قانونی مستثنی‌شدن شهرداری تهران در واگذاری از عرصه و اعیان از شمول قانون موجر ومستاجر مصوب 31/2/1359 شورای انقلاب)

۶. نکتهٔ مهم دیگری که در زمان انعقاد این قرارداد بایستی بدان توجه داشته باشید این است که حتماً بخشی را به نحوه تقسیم سود و سهام میان طرفین قرارداد مشارکت اختصاص دهید.

سخن پایانی

امروزه نمایشگاه‌ها به عنوان مهم‌ترین مراکز معرفی کالا یا خدمات در نظر گرفته می‌شوند و غرفه‌ها اصلی‌ترین بخش یک نمایشگاه هستند. بدین منظور در صورتی که قصد برپایی غرفه را دارید حتماً از افراد خبره مشورت گرفته یا با آن‌ها همکاری نمایید. بدین منظور توصیه می‌شود قراردادی تحت عنوان قرارداد مشارکت برپایی غرفه منعقد نمایید.

در صورتی که با مطالعه مطالب فوق کماکان سؤال یا ابهامی در ذهن دارید، می‌توانید با رجوع به بخش مشاوره تلفنی، با تیم حقوقی وینداد در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

سوالات متداول

عوامل موفقیت یک غرفه در نمایشگاه کدامند؟

عواملی نظیر جذابیت بصری، وجود هارمونی با نوع کالاها یا خدمات معرفی شده، موقعیت مکانی مناسب از موارد موثر در موفقیت یک غرفه به شمار می‌روند.

بندهای مهم در قرارداد مشارکت برپایی غرفه چه چیزی هستند؟

از مهم‌ترین بندهایی که می‌توانید به این قرارداد اضافه کنید، حق دسترسی به اسناد مالی و دفاتر طرف مقابل یا مجری جهت بررسی درآمد حاصله مشترک است. برای مطالعه بندهای بیشتر، مقاله را بررسی کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط