نمونه قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری

نمونه قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری، نکات حقوقی آن کدام است؟

قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری، به معنای تلفیق سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود حاصل از مشارکت در امور فرهنگی و هنری است. این قرارداد در زمره قراردادهای مشارکت قرار می‌گیرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا نکات و […]

قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری، به معنای تلفیق سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود حاصل از مشارکت در امور فرهنگی و هنری است. این قرارداد در زمره قراردادهای مشارکت قرار می‌گیرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا نکات و نمونه ای از این قرارداد را به نظرتان برسانیم.

قرارداد مشارکت مدنی، قراردادی با کاربردهای چندگانه است!

موضوع قرارداد مشارکت مدنی شراکت است. در این قرارداد طرفین توافق می‌کنند با به اشتراک گذاشتن سرمایه و نیروی کار و تخصص خود، سود و زیان را میان خود تقسیم کنند. برای مشارکت فرهنگی هنری یکی از طرفین منابع مالی یا مکان خود را با کسی که مخصص کار است به اشتراک می‌گذارند.

همانطور که قبلا بیان شده است قرارداد مشارکت مدنی برای مشارکت در موضوعات مختلف و گوناگونی از جمله قرارداد مشارکت تولیدی، قرارداد مشارکت بازرگانی، مشارکت در ساخت‌وساز، امور خدماتی، امور فرهنگی و هنری و غیره می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اما به صورت کلی در کلیه قراردادهای مشارکت یک الگوی قراردادی استاندارد و ثابت برای تمام موارد وجود ندارد. حتی اگر الگوی ثابتی نیز تدوین شود به موازات عام بودن قرارداد، کارکرد بهینه آن برای تمامی موارد تضعیف می‌شود.  قرارداد مشارکت مدنی بر اساس قانون مدنی قراردادی با کاربردهای متنوع و مختلف است باید به شکل قراردادی متناسب با موضوع و هدف طرفین طراحی و تدوین شود.

نکته مهم و وجه مشترک تمامی قراردادهای مشارکت مدنی آن است که در این قرارداد باید مشخصا موضوع قرارداد قید گردد. ضمنا به جهت ماهیت این قرارداد بایستی آورده و سرمایه هر یک از شرکا به تفصیل در قرارداد ذکر شود. به عنوان نمونه آورده‌ی یکی از شرکا ممکن است سرمایه نقدی و آورده‌ی طرف دیگر ممکن است کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص باشد.

نمونه قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری ذیل صرفا جهت راهنمایی فعالان حوزه فرهنگی و هنری و برای آشنایی بیشتر ایشان با ساختار کلی این قرارداد است و استفاده از این قالب ها حتی در شرایط به ظاهر مشابه هم ممکن است باعث بروز مشکلاتی گردد. پس حتما قرارداد خود را نزد یک مشاور حقوقی امور قراردادها تنظیم کنید! همین الان درخواست تنظیم قرارداد آنلاین خود را ثبت کنید.

نمونه قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری

در نمونه قرارداد انواع مشارکت فرهنگی و هنری این موارد باید قید شوند.

  • ماده ۱ –  طرفین قرارداد
  • ماده ۲ –  موضوع قرارداد
  • ماده ۳ –  آورده‌های دو طرف
  • ماده ۴ – نسبت سهم الشرکه طرفین
  • ماده ۵ –  مدت قرارداد
  • ماده ۶ – شرایط قرارداد
  • ماده۷-  تعهدات طرفین و ضمانت عدم اجرای آنها
  • ماده ۸- روش های حل و فصل اختلافات
  • ماده۹ – فسخ قرارداد
  • ماده ۱۰ – نسخ قرارداد

این بندها برای انواع قراردادهای مشارکت مشترک هستند مانند قرارداد مشارکت در ساخت فیلم ، قرارداد مشارکت چاپ کتاب ، قرارداد مشارکت برپایی غرفه ،‌ قرارداد مشارکت در اجرای طرح و قرارداد مشارکت مهدکودک. انواع شراکت میان دو نفر یا بیشتر باید مشخصات آن‌ها و سهم هریک از سود زیان را در بر بگیرند مثل شراکت در آموزشگاه و مشارکت خودرو. این قرارداد را می‌توانید از بانک قرارداد‌های وینداد دریافت کنید. با دریافت قرارداد مشارکت مدنی به شراکت خود وجهه قانونی ببخشید.

نکات مهمی از قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری

۱. در این قرارداد به جهت آنکه نظارت بر حسن اجرای تعهدات مطلوب است، ضرورت دارد تا  یک یا چند شخص به عنوان ناظر برای تایید صحت انجام کار تعیین گردند.

۲. براساس عرف قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری، رفع مشکلاتی که ممکن است در رابطه با قطع برق و هرگونه اختلال در سیستم‌های صوتی و تصویری سالن ایجاد شود، بر عهده مجری قرارداد خواهد بود.

۳. بر اساس عرف صنف فرهنگی و هنری، هزینه‌های مربوط به انجام موضوع قرارداد اعم از حقوق و مزایای کارکنان، هزینه بیمه کارکنان، پرداخت عوارض قانونی و دریافت مفاصا حساب‌های مالی (بیمه، مالیات  و عوارض قانونی) بر عهده شرکا است و هریک به تناسب سرمایه خود مسئول پرداخت هزینه‌ها هستند.

۴. به جهت آنکه در نمونه قرارداد همکاری هنری اشخاص و شرکا نقش مهمی دارند، عموما قید می‌شود که طرفین قرارداد مجاز به واگذاری کلی و جزیی موضوع قرارداد و تکالیف خود تحت هر عنوان به غیر نیستند.

۵. علاوه بر موارد فوق، موضوعی که باید در این قرارداد مورد توجه قرار داد، الزام طرفین به همکاری با ناظر تعیین شده است.

۶. ضرورت دارد تا در قرارداد ذکر گردد که طرفین موضوع قرارداد را به دقت مطالعه کنند و از مفاد آن بطور کامل اطلاع داشته باشند و نسبت به اجرای هر یک از تعهدات خود نمی‌توانند از عذر عدم اطلاع استفاده نمایند.

سخن آخر

نمونه قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری از جمله قراردادهای مشارکت متداولی است که در حوزه فرهنگ و هنر منعقد می‌شود. در این مطلب مهمترین نکات و نمونه ی قرارداد مذکور را مورد بررسی قرار دادیم. تیم حقوقی وینداد آماده تنظیم کردن قرارداد مختص نیازهای حقوقی شماست. کافی است درخواست تنظیم قرارداد آنلاین خود را ثبت کنید.

با این وجود در صورتی که کماکان سوالات یا ابهامی دارید می‌توانید به بخش مشاوره با کارشناسان حقوقی وینداد مراجعه و با تیم حقوقی وینداد در ارتباط باشید یا اینکه به بخش بانک نمونه قرارداد مراجعه نمایید.

سوالات متداول

چگونه ضمانت اجرا برای حسن اجرای تعهدات در قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری تعیین کرد؟

برای اطمینان پیدا کردن از حسن اجرای تعهدات، می‌توان یک یا چند ناظر را در قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری تعیین کرد.

واگذاری در قرارداد مشارکت فرهنگی و هنری به چه صورت است؟

از آن‌جا که در این دسته از قراردادها، موضوع قرارداد و تکالیف با توجه به اشخاص و شرکا تعیین می‌شود. در نتیجه، طرفین قرارداد اجازه ندارند تا موضوع قرارداد و تکالیف را چه به صورت جزئی چه به صورت کلی واگذار کنند.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک‌گذاری
نظرات
ثبت نام
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی نظرات
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

قرارداد مناسب شما

بعد از ثبت درخواست، کارشناسان حقوقی با شما تماس می‌گیرند تا جزئیات قرارداد شراکت شما و شریکتان را در بندهای قرارداد بیاورند.

مقالات مرتبط